De kikkerprinses / The Frog Princess

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr dec 18, 2009 11:19 pm

Ik ook. Vol spanning zat ik, rond nummer 42, als het vervolgverhaal van de nieuwe Disney-tekenfilm werd aangekondigd. De weken erna las ik enthousiast de filmstrip; de film kwam vervolgens rond de kerst in de bioscoop (in de tijd van Belle en het Beest - 1992, Aladdin - 1993, Lion King - 1994, Pocahontas - 1995, Klokkenluider van Notre Dame - 1996).
De Donald Duck kende toen ook veel leuke rubrieken over de tekenflims, maar ook over Disneyparken enzo.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rubberduck » za dec 19, 2009 2:34 am

Een documentaire alleen over The Princess and the Frog? Nee, die ken ik niet. Wel is op de BluRay van 'Sneeuwwitje' een zogenaamde sneak peek verschenen. Op YouTube zijn heel veel verschillende trailers en voorproefjes te vinden:
http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

Maar ik vind het zonde om vantevoren al de halve film gezien te hebben.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Rubberduck » do dec 31, 2009 6:27 pm

De film heeft in de VS van de meeste recensenten heel goede reacties gekregen, en ook van mensen die de film hebben gezien komen alleen goede verhalen. Helaas heeft de film in eigen land heel weinig mensen getrokken. Na drie weken staat de teller pas op 63 miljoen dollar. Dat is voor een nieuwe Disney-film, zeker na 3 weken, extreem weinig. De productiekosten zaten ruim boven de 100 miljoen, dus de film speelt in eigen land niet eens quitte. Disney had The Princess and the Frog gehypt als "de terugkeer van 2D animatie", maar het ziet er nu somber voor uit. :(
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ei » wo jan 13, 2010 1:07 am

Rubberduck schreef:Maar ik vind het zonde om vantevoren al de halve film gezien te hebben.

Opmerkelijk dat ze weggeven dat na de kus de prinses veranderd in een kikker.
http://www.youtube.com/watch?v=K6UTSuqQJfA
Lijkt dat trouwens niet een beetje op Shrek? Daar verandert een prinses in een groen monster. Of vergist Ei zich nu?

Rubberduck schreef:Disney had The Princess and the Frog gehypt als "de terugkeer van 2D animatie", maar het ziet er nu somber voor uit. :(

Misschien komt het door gebrekkige promotie? Zonder McDrake had Ei niet eens van het bestaan van de 'The Princess and the Frog' geweten.

Zijn er stripverhalen over deze film? Zoals Jonker bijvoorbeeld stripverhalen op basis van 'Aladdin' heeft geschreven?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jan 13, 2010 3:38 pm

Ei schreef:Lijkt dat trouwens niet een beetje op Shrek? Daar verandert een prinses in een groen monster. Of vergist Ei zich nu?

Dat klopt, maar in "Shrek" was die scène de ontknoping van het verhaal. Bij Disney vormt het juist de aanzet voor de plot. Nu moeten er twéé kikkers onttoverd worden.

Recensie door striptekenaar Reinder Dijkhuis, die "The Princess and the Frog" in de V.S. heeft gezien:

The Princess and the Frog: fun movie, great music

When I was a kid, it was a family tradition to go see a Disney animated feature every Christmas vacation. Yesterday, after 25 years, my parents, Aggie and me restored that tradition, complete with ice cream after the showing. The feature this year was The Princess and the Frog, which Aggie and I were a bit skeptical about when we saw the early trailers, but we both warmed to the idea over the past few months. [...] And we loved it. It is not up there with the very best of the Disney features, but it had the strengths of the ones that I remember from when I was growing up, and kept the weaker aspects, such as the sentimentality and the trite moralism, to a minimum. It had fast-paced humour, action and engaging characters. Most of all, it had a very strong villain in Facilier, the Shadow Man. [...]

Lees verder op: http://reinderdijkhuis.com/wordpress/20 ... eat-music/
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rubberduck » za jan 16, 2010 3:58 am

Ei schreef:Opmerkelijk dat ze weggeven dat na de kus de prinses veranderd in een kikker.
http://www.youtube.com/watch?v=K6UTSuqQJfA
Lijkt dat trouwens niet een beetje op Shrek? Daar verandert een prinses in een groen monster. Of vergist Ei zich nu?

Nou, Tiana is op moment (nog) geen prinses. En het gebeurt vrij vroeg in de film, heb ik begrepen, vandaar dat ze het wel weg konden geven. In Shrek is de prinses van zichzelf al een groen monster. Alleen overdag krijgt ze een menselijke gedaante, dacht ik. Maar het is lang geleden dat ik die film nog heb gezien.

Ei schreef:Misschien komt het door gebrekkige promotie? Zonder McDrake had Ei niet eens van het bestaan van de 'The Princess and the Frog' geweten.

Zijn er stripverhalen over deze film? Zoals Jonker bijvoorbeeld stripverhalen op basis van 'Aladdin' heeft geschreven?

Voor zover ik weet zijn er geen stripverhalen. Maar de promotie in de VS heeft wel op volle toeren gedraaid. Sommigen geven de schuld aan de release-datum. Die is naar voren gehaald en ondervindt nu concurrentie van Avatar van James Cameron. Maar aangezien het inferieure Alvin and the Chipmunks wél goed draait, is het maar de vraag of het daar aan ligt.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ei » za jan 16, 2010 3:43 pm

The Princess and the Frog - Exclusive Comic Con 2009 Footage
http://www.youtube.com/watch?v=Ndjz0ES8vgo
Comic Con draws you a behind the scenes sneak peek at the animation process for Disneys The Princess and The Frog

Animatie van potloodtekeningen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rubberduck » wo jan 27, 2010 7:19 pm

Vanaf volgende week is de film in Nederland te zien! Eindelijk! Maar ik verwacht geen grote stormloop bij de bioscopen, want tot nu toe is er nul komma nul reclame voor gemaakt. Dat was vroeger, in de '90s wel anders! Dan wíst je een jaar vantevoren al dat er weer een nieuwe Disney aan zat te komen.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ui » wo feb 03, 2010 6:54 pm

De Prinses En De Kikker - Nederlandse trailer
http://www.youtube.com/watch?v=wDhuHrYapCE

Ui wil de film zien. (snik) Maar Ui heeft geen centjes. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Appie Aap » di feb 09, 2010 7:28 pm

Generaties lang spiegelen meisjes over de hele wereld zich aan de prinsesjes van Disney. In de nieuwe film The Princess and the Frog is de prinses voor het eerst zwart. Vanuit alle hoeken krijgt Disney kritiek. Zo is haar huidskleur te licht, haar haar te stijl en zijn haar lippen niet vol genoeg . EenVandaag maakt kennis met het eerste zwarte prinsesje Tiana.

Vooral in Amerika wordt de nieuwe tekenfilm flink bekritiseerd, en dan gaat het niet alleen over het uiterlijk van de prinses. De Amerikanen zijn niet blij dat de donkere prinses wordt veranderd in kikker, en bijna de hele film in deze gedaante blijft. Maar het grootste verwijt is dat Disney door middel van een zwarte prinses mee zou willen liften op de Obama-hype. Niks van waar, zegt de filmmaatschappij, we waren al bezig met de film voordat Obama überhaupt presidentskandidaat was.

In Nederland is de film recent in premiere gegaan.

Bron: http://www.eenvandaag.nl/buitenland/355 ... n_opspraak

Er schijnt een hoop heisa over deze aankomende film te zijn en dan met name over de huidskleur van de prinses. Ik word zo moe van die mensen die werkelijk álles aangrijpen om maar eens flink te gaan zeuren, waaronder zelfs een volkomen onschuldige Disney-film. Ook op ÉénVandaag zat een vrouw enorm af te geven op deze film en Disney. Raar dat ik nog meer te weten kom over alle randverschijnselen dan de film zelf. Ik vind het juist erg verfrissend dat er eens voor een andere huidskleur wordt gekozen, maar lang niet iedereen deelt deze mening blijkbaar.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di feb 09, 2010 9:47 pm

Appie Aap schreef:
Vanuit alle hoeken krijgt Disney kritiek. Zo is haar huidskleur te licht, haar haar te stijl en zijn haar lippen niet vol genoeg.


Dus? Barack Obama wordt gezien als de eerste zwarte president van Amerika, en die heeft hetzelfde verhaal. Ook een te lichte huidskleur.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » wo feb 10, 2010 1:30 am

Nou, ik vind het een beetje te gemakkelijk om kritiek onmiddelijk af te doen als 'gezeur'. Als filmwetenschapper weet ik hoe krachtig de uitwerking van het medium kan zijn, en als geïnteresseerde in Amerikaanse geschiedenis weet ik hoe gevoelig het debat over 'zwarte identiteit' in de VS is. Ik heb de film gister eindelijk zelf kunnen zien. Ik zag niks aanstootgevends in de portrettering van de zwarte gemeenschap (sowieso geloof ik dat de 'controverse' door de media erg uitvergroot is). Waar ik wel over viel, was de manier waarop de film een loopje nam met de historische werkelijkheid. Nu weet ik wel dat er in een Disney-film 'alles kan gebeuren', maar net doen alsof er in de jaren '20 in de VS (in het diepe zuiden dat Louisiana is nog wel) geen rassenscheiding was, is onvergeeflijk. De manier waarop blanke (gegoede) burgers omgaan met de zwarte bewoners is ongeloofwaardig. Alsof er geen vuiltje aan de lucht is.

Wie heeft de film nog meer gezien? Laat eens weten wat je ervan vindt! Ik heb op het forum van ultimatedisney.com een nogal uitgebreide recensie geschreven. Die plaats ik even hier. Spijtig voor degenen die niet zo goed zijn in Engels, maar om nou die enorme lap te vertalen naar het Nederlands ... Samenvattend: ik vond de film vrij matig. Er zaten zeker goede elementen in, zoals prachtige animatie; goed verzorgde integratie van 2D-animatie en CGI-animatie; swingende muziek; en een geslaagde schurk (Dr. Facilier). Minpunten zijn de vervelende sidekicks; het gebrek aan humor; en de 'luidheid' die de gehele film uitstraalt. De tweede helft van de film is beter dan de eerste, omdat daarin meer ruimte is voor subtiliteiten. De recensie bevat spoilers.

This post contains spoilers about The Pincess and the Frog

After initially having some doubts about the film in the first place (after seeing the early trailers), I was very excited to go see The Princess and the Frog anyway. Tonight, I finally saw it. It was an okay film. Nothing more, nothing less. It's definitly not the 'Renaissance movie' many had hoped for. Not only in box-office return, but also in style and substance. It has some serious story-issues.

Overall, the film was a pleasant experience. What I liked most about it, was Dr. Facilier, the villain. I loved the design, the acting, the voicework and his song. That's why I was dissappointed that there wasn't more of him in the film. For someone with that great powers (friends 'on the other side') his goal of taking control of New Orleans through the stand-in Naveen was somewhat... small. What did he want to do with the city once he had taken over it? I don't get what it is he wants.

I was also pleased with the characterization of Tiana. It was refreshing to finally see a Disney 'princess' whose goal was never to catch a prince, but to realise her own dream through hard work and be an independent woman. However, again, I have issues with the story. This is Louisiana in the 1920's. I know this is a Disney film in which 'anything can happen', but there's no way a black girl would have the prospect of opening her own restaurant. The way no racial conflict appeared to exist in 1920's New Orleans bothered me. Not because I want to see race riots, but because it insults my intelligence when the makers assume I know nothing about history by sugar-coating their tale. I particularly enjoyed Tiana's singing voice and the dream-song that was animated in a totally different style; I loved that.

The animation was great most of the time. The integration of handdrawn animation and CGI was seamless. There were no more disturbing miss-matches like in Tarzan or Treasure Planet. They've really come a long way since then. What did bother me to no end, was the way only the main characters (Tiana, Naveen, Ray, Louis, Mama Odie, Facilier) were animated fluidly and flawlessly. The other characters were animated much too stiff. Especially in the first part of the movie, all side-characters (and incidentally even Tiana) walk very mechanically, and the character animation looks like TV-standards art times! It gets better in the second half.

Like I said, what bothered me most, was the story. The second half is certainly the strongest part of the film, and leaves you with an overall positive feeling when walking out of the theatre. The second half (roughly from when they meet Mama Odie untill the end) was more serious, dark and had better character development. I felt that the film overall spend way too much time on horribly unfunny 'jokes' by loud, obnoxious second-rate characters. I've rolled my eyes quite a few times and hoped for a so-called 'funny' scene to end. Sorry Disney, but just having people get fysically hurt is not funny. What were the hillbillies doing there anyway? Cut out the scene and you don't miss a thing. God, that was awful. I also hate Louis. He is the definition of the obligatory 'sidekick' every animated film seems to have since the '90s. He was much too loud. All the supposedly 'funny' moments were too loud and relied only on screaming and running and hitting people on the head.

The real strenght of the film is not in the story-arc. It's much too meager: two frogs cross the swamps to find Mama Odie, only to have to go back again to New Orleans. What made the movie good, was the characterization of Tiana and Naveen and their growing relationship. People have said this is the first time there is a real building of a relationship in a Disney-film (instead of just two people falling instantly in love), but that's not entirely true. Bernard and Bianca were first in The Rescuers. Unlike them, Tiana and Naveen are too exaggerated opposites. She's a hard worker who needs to lighten up; he's a goof-off who needs to be more serious. It's the standard story of any romcom. Anyway, I liked the serious moments between the two of them. How Tiana was almost pursuaded by Facilier was also a strong point, as well as the fact that the makers had me convinced Tiana and Naveen wanted to stay frogs forever, a thought which I hated. They surprised me there. I also thought Ray's story was beautiful. If there's a shining light in the movie (literally), that's Ray. Didn't think he would actually die.

Leaves me with the music. Despite the complaints of several people here on UD, claiming it was the weakest point in the film, I liked it a lot. Randy Newman did a good job. The songs of Dr. Facilier, Mama Odie and Tiana's first were the greatest. Overall though, this film is merely 'okay'. It's not bad, but it can't hold a candle to *any* of the 1990's films, and it can't even match 2002's Lilo & Stitch. Disney has to do better next time.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Appie Aap » wo feb 10, 2010 2:39 pm

Rubberduck schreef:Nou, ik vind het een beetje te gemakkelijk om kritiek onmiddelijk af te doen als 'gezeur'. Als filmwetenschapper weet ik hoe krachtig de uitwerking van het medium kan zijn, en als geïnteresseerde in Amerikaanse geschiedenis weet ik hoe gevoelig het debat over 'zwarte identiteit' in de VS is. Ik heb de film gister eindelijk zelf kunnen zien. Ik zag niks aanstootgevends in de portrettering van de zwarte gemeenschap (sowieso geloof ik dat de 'controverse' door de media erg uitvergroot is).

Ik doe kritiek over deze film helemaal niet af als gezeur. Er is alleen, naast de échte critici, een grote groep mensen die (zonder enige kennis) enorm afgeven op de film, wat in mijn ogen nogal overdreven is. Ik heb de film zelf nog niet eens kunnen zien en ik word op televisie en internet al doodgegooid met zulke zelfbenoemde critici.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Appie Aap » wo feb 10, 2010 2:46 pm

Overigens nog bedankt voor de recensie :) Heel informatief!
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Rubberduck » do feb 11, 2010 7:10 pm

Ik zou 'm trouwens wel gaan zien als ik jullie was! Want hoewel er het nodige op af te dingen is (zoals ik heb verteld), is er ook genoeg om je mee te vermaken. Zoals gezegd: de prachtige animatie, de geslaagde effecten, de swingende muziek, en vooral de personages Tiana, Naveen en vooral Dr. Facilier. Wat een heerlijke schurk, echt! Eén van Disney's beste schurken! Ook mooi is hoe één liedje van Tiana zich opeens in een heel andere tekenstijl afspeelt, die scène is me het meest bijgebleven.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten