Rockerduck schreef:Maar Sykes laat geen indruk achter. Ik vond de Classic Tarzan lijden aan hetzelfde mankement: wie herinnert zich Clayton nog, die zich pas in het laatste kwartier (?) tot schurk ontpopt? [...]Tarzan en de films die daarna kwamen vond ik namelijk helemaal niks.
Ik had Tarzan dus nog niet gezien, maar gelukkig is daar YouTube.
Laat ik dit voorop stellen: ik vind Tarzan een toffe film. Het boek is trouwens ook erg tof. Tarzan gaat vechten met leeuwen (luipaarden in de film) en gorilla's en dan maakt hij ze dood! Spannend! En hij is helemaal niet dom, maar juist erg intelligent, want hij leert zichzelf lezen, terwijl hij zelfs nooit met mensen heeft gesproken!
Verder is het boek helaas vreselijk fout. Ieder ander mens had het natuurlijk nooit overleefd in de jungle, maar Tarzan wel, want Tarzans ouders zijn Engelse aristocraten! En Tarzan was in de jungle wel zwarten tegengekomen, maar beseft pas dat hij ook een mens is als er andere blanken arriveren!
Nu de film: De emoties kloppen. Eigenlijk heb ik een gloeiende rothekel aan die vervelende kleffe liedjes van Phil Collins ("So you're leaving, in the morning, on an early trai-ai-ain..." Bleagh!), maar verdomd als ik niet bij elk liedje van Collins tot tranen toe geroerd was! En dat ligt niet alleen aan die liedjes, maar ook aan het 'acteerwerk' van de personages. Die scène waar Tarzan en Kala hun handpalmen tegen elkaar plaatsen! Kala gaat dood in het boek, dus ik verwachtte dat dat in de film elk moment kon gebeuren. Dat maakte de emotionele impact van die scène nog groter.
Het meeste animatiewerk is ook puik. Maar de 3D-animatie die ze gebruikt hebben komt in sommige scènes helaas wel erg beroerd uit de verf. Dan lijkt de film wel een computerspelletje. Yegh! En sommige personages... De kapitein van het schip is echt vreselijk lelijk getekend, op de manier van goedkope tekenfilmseries.
De meeste karakters zijn dan weer erg leuk. Ik vind bijvoorbeeld Jane erg komisch, zoals zich laat meeslepen en overdonderen door de jungle (én Tarzan) en af en toe vergeet dat ze als een nette dame wil blijven overkomen. In de film wil Jane onderzoek doen naar de apen door contact met ze te leggen. De filmmakers hebben haar personage deels gebaseerd op Jane Goodall, de beroemde onderzoekster die in de jungle bij de chimpansees heeft gewoond. Jane Goodall was als kind fan van de Tarzan-boekjes en dacht dat zij een veel betere partner voor Tarzan zou zijn.
Tantor de olifant vind ik maar een vreemd karakter. Wat doet die nou tussen de gorilla's? Hij is wel grappig, maar hij moet het opnemen (en afleggen) tegen eerdere Disney-olifanten als Kolonel Hathi uit Jungle Book. Terk de gorilla is eigenlijk een meisje, maar daar merk je in de film niet zoveel van. Als Tarzan met de mensen op het schip vertrekt, wordt enigszins duidelijk dat ze eigenlijk misschien wel een beetje verliefd was op Tarzan. Ik denk dat dit element door de makers moedwillig sterk is afgezwakt, want aan het onderwerp 'bestialiteit' wilden ze hun vingers natuurlijk niet branden.
Afgezien van Tarzan en Jane komen de overige menselijke karakters er bekaaid vanaf. Jane's vader is werkelijk totaal overbodig geworden. Hij heeft precies dezelfde interesses als Jane, zij het dat hij niet verliefd wordt op Tarzan, dus er is geenszins sprake van een conflictrelatie of een anderszins sturende rol. Hij heeft bijvoorbeeld ook niet de rol van begrijpende vader die Jane moet leren dat haar verlangens soms conflicteren met haar belangen, of anders juist dat ze haar hart moet volgen ofzo. Professor Porter hobbelt maar een beetje mee. Het toppunt vind ik dat hij aan het eind van de film vrolijk mee de jungle inhuppelt om aan lianen te gaan slingeren.
Clayton ontpopt zich
niet "pas in het laatste kwartier tot schurk", want hij is al vanaf het begin een gevaarlijke bruut die het liefst alle dieren overhoop zou schieten met zijn grote geweer. Wel blijkt pas laat in de film dat hij behalve onaangenaam ook onbetrouwbaar is. Pluspunt aan Clayton is dat hij werd ingsproken door Brian Blessed (Augustus in "I Claudius" en Richard IV in "The Black Adder", maar ook leider van de Gungans in "Star Wars: The Phantom Menace") als een bekakte Britse gluiperd. Er is één scène waar dit bijzonder goed werkt, wanneer hij Tarzan er van overtuigt dat het in zijn belang is als hij Clayton naar zijn apenfamilie brengt, maar helaas is de scène te kort en is Tarzan te snel overtuigd. In die scène had Clayton kunnen schitteren.
De meeste andere dingen aan Clayton werken helaas niet optimaal. In het boek is hij de verloofde van Jane en dus Tarzans rivaal in de liefde (én Tarzans neef), maar in de film is daar niets van over. Bovendien is hij domweg te onaangenaam om ook maar enigszins Jane's interesse te wekken. Wat wél werkt is dat hij Tarzans tegenovergestelde is omdat Tarzan
niet voor de lol beesten dood maakt, maar doden doet Tarzan in de film überhaupt al nauwelijks. Wat niet werkt is dat Claytons geweer in de film nergens een fysiek object wordt. Hij steekt het achter zijn rug in een holster en dat gaat in één vloeiende beweging. Floep! Weg is het geweer. Het kan net zo goed een toiletrol zijn waar toevallig geluid uit komt.
En tenslotte komt Clayton op een gruwelijke manier aan zijn einde: hij raakt verstrikt in een wirwar van lianen, waar hij als een wilde op in begint te hakken. Helaas zit de laatste liaan om zijn nek geslingerd, waardoor Clayton zichzelf verhangt!
Waar is dat in hemelsnaam voor nodig?
Serieus, dit lijkt me een goede vraag voor dit topic: Waarom komen zoveel Disney-schurken op een geweldadige manier aan hun einde? Staat dat niet haaks op Disney's gezinsvriendelijkheid? Waarom is dat een goede oplossing in een film? Een dode schurk lijkt mij nooit een goede oplossing. Een levende schurk kun je namelijk weer opnieuw gebruiken. Waarom kan Clayton niet gewoon in de gevangenis?
Ik weet al één mogelijk antwoord. Het heeft vast iets te maken met een emotionele spanningsboog in de film. De schurk vormt een bedreiging en die spanning moet definitief en zo volledig mogelijk opgelost worden. Dus de schurk moet dood, vooral als hij de levens van andere personages heeft bedreigd.
Ik vind dat maar een goedkope, makkelijke oplossing. Het vergt bijvoorbeeld meer inspanning en inventiviteit van de makers om die spanning weg te nemen door de schurk volledig te vernederen, iets wat trouwens ook vaak gebeurd in tekenfilms. Een voorbeeld hiervan is Hades in Disney's Hercules.
Hades is de god van de dood, dus hij kán niet dood, of anders ís hij al dood (zo ziet hij er tenminste uit). Hades is een vreselijk geslaagde schurk. Hij is gedurende de hele film ontzettend gevat en dreigend en eng. Pas aan het eind van de film, als Hercules al heeft gewonnen, wordt Hades nog even flink op de hak genomen (zijn gezicht wordt ingedeukt, zijn 'haar' dooft uit) waardoor er niets meer van de dreiging overblijft.