Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Michiel P » vr nov 30, 2007 8:49 am

Rockerduck schreef:De boef Sykes is niet gedenkwaardig. Het is een criminele zakenman, maar heeft niet de dreiging van bijv. Jafar, Ursula, Malafide etc.

Sterker nog, ik kon me van die hele Sykes niets meer herinneren, tot ik de film terugzag op Youtube. Toch vind ik het wel een leuke schurk, met zijn grove bouw en zijn handen als kolenschoppen. Hij heeft zelfs een Blofeld-moment, wanneer hij de gecatnapte Oliver streelt.

Robin Hood is een onwijs leuke film. Ik meen me te herinneren dat ze oorspronkelijk iets met Reynaert de Vos (!) wilden doen, maar daar van afzagen omdat Reynaert eigenlijk een schurk is. Zo kwamen ze bij Robin Hood uit.

Michiel P schreef:Lekker los en cool New-Yorks in plaats van dat stijve Britse!

Oeps! Toch nog een Britse bulldog (Francis) en een Britse butler (Winston) in Oliver! Wat is dat toch met die Britten? Vinden Amerikanen dat soms grappig?

Michiel P schreef:Zijn er geen grote Amerikaanse schrijvers die zich laten verfilmen?

Klaarblijkelijk heeft Disney op een zeker moment de rechten verworven van de Oz-boeken van L. Frank Baum:

http://www.youtube.com/watch?v=kJjhqBb3qGI

Rockerduck schreef:En laten we Pocahontas niet vergeten!

Nou! En Lilo & Stitch! Hawaii is ook Amerika! Briljant leuke film.

Rockerduck schreef:de verhaallijn van meisje Jenny dat katje adopteert

Jenny is degene die Oliver zijn naam geeft. De honden noemen hem gewoon 'kid'. Pas bij Jenny krijgt Oliver een naam en een halsbandje met een naamplaatje.

Rockerduck schreef:Maar in het Engels is 'Streets of Gold' een heel swingend nummer, met power gezongen. Wie zingt dit?

Sheryl Lee Ralph? Zij deed de stem van Rita. http://www.imdb.com/name/nm0005336/
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » vr nov 30, 2007 10:35 am

Michiel P schreef:Ik vraag me af of ik hem hier niet zou moeten uitschrijven.

Rockerduck schreef:Dat zou je eens moeten doen.

Internet staat voor niets. Et voilà!

Bette Midler - Perfect isn't easy

Girl, we've got work to do
Pass me the paint and glue
Perfect isn't easy
But - it's - meeee

When one knows the world is watching
One does what one must
Some minor adjustments, darling
Not for my vanity
But for humanity

Each little step a pose
See how the breeding shows
Sometimes it's too much for even meeee

But when all the world says, "Yes"
Then who am I to say "No"?
Don't ask a mutt to strut like a show girl
No, girl, you need a pro!

Not a flea or a flaw
Take a peek at that paw
La la la la
Perfection becomes me, n'est-ce pas?
Unrivaled, unruffled
I'm beauty unleashed
Yeah!
Jaws drop, hearts stop (pop! pop! pop!)
So classic and classy
We're not talking Lassie

And Ah! Ah! Ooo. . .

Tho' many covet my bone and bowl
They're barking up the wrong tree
You pretty pups all over the city
I have your hearts and you have my pity
Pretty is nice but still
It's just pretty
Perfect, my dears
Is meeeeeee

Rockerduck schreef:De vorm leidt teveel af van de inhoud. De drukte rondom Georgette neemt de aandacht weg van wat ze nu precies zingt.

Dat ben ik niet met je eens. Vorm en inhoud gaan hier perfect samen en versterken elkaar. Die tekst is juist leuker als je de beelden erbij ziet. En de animatie is ook perfect afgestemd op wat Bette Midler heeft ingezongen.

Het tekenwerk in Oliver is overigens van wisselende kwaliteit. Aan de scenes die de personages introduceren (dus dit musicalnummer, 'Why should I worry' en de eerste scène met Francis, Tito en de rest) is duidelijk meer zorg besteed dan aan latere scènes. In sommige scènes worden er frames uit 'Perfect isn't easy' gekopieerd (Georgette op balkon). Jenny is een dertien-in-een-dozijns tekenfilmmeisje (hoewel ze haar momenten heeft: wanneer ze in het park een knixje maakt is ze buitengewoon schattig). De achtervolgingsscène aan het eind gaat stomweg te snel om hem goed te kunnen volgen.

Rockerduck schreef:Ze is absoluut prachtig geanimeerd, maar: 'verleidelijk'? Ehmn, nee. Als we dan toch getekende Disney-diertjes verleidelijk moeten noemen, vind ik de muisjes uit 'Let me good to you' leuker.

De gebrekkige animatie zit daar een beetje in de weg, vind ik. De animatie in The Great Mouse Detective is van mindere kwaliteit dan die in Oliver. De bewegingen zijn houteriger en langzamer. (Of ligt dat aan Youtube?) Dit moet worden gecompenseerd door de muziek en de stemmetjes, die inderdaad veel goed maken. Vooral Basil is heel grappig. Maar perfect vloeiende animatie is zoveel interessanter dan houterige animatie!

In beide nummers ('Perfect' en 'Let me be good to you') gaat het om sex appeal. In het stukje met de vogeltjes op het kamerscherm druipt het er echt vanaf. Schaamteloos, gedurfd (het blijft Disney!) en verfrissend. Daar blijven die muizen wat mij betreft toch bij achter.

In de Nederlandse versie wordt 'Perfect' gezongen door Simone Kleinsma. Na herontdekking van het nummer op Youtube heb ik die Nederlandse versie ook beluisterd en ik vond het verschrikkelijk, omdat de grappen in het origineel zo veel leuker zijn. Maar bij nader inzien speelt de Nederlandse versie wél op erg intelligente wijze in op wat er tegelijkertijd in beeld te zien is. Simone Kleinsma zingt Georgette nog veel erger over the top dan Bette Midler al deed, waardoor ze alleen maar onuitstaanbaarder wordt. Het is wel een heel ander nummer geworden.

http://www.youtube.com/watch?v=Co5ppYMw_WU

En zulk intelligent rijm!

Als je niet mooi bent, moet je niet blèren
Ben je een straathond, blijft de misère
Al ben je mooi, je blijft ordinair, hè?
Hou je maar mooi - bij mijijijij
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » za dec 01, 2007 3:50 am

Michiel P schreef:Sterker nog, ik kon me van die hele Sykes niets meer herinneren, tot ik de film terugzag op Youtube. Toch vind ik het wel een leuke schurk, met zijn grove bouw en zijn handen als kolenschoppen. Hij heeft zelfs een Blofeld-moment, wanneer hij de gecatnapte Oliver streelt.

Wat is een 'Blofeld-moment'? Dat je je Sykes niet meer kon herinneren, zegt natuurlijk wel iets over zijn aantrekkingskracht. Iemand die 101 Dalmatians heeft gezien, vergeet nooit meer Cruella de Vill. Kapitein Haak is een schurk die iedereen zich onmiddelijk voor de geest kan halen. En wie is ooit de Hartenkoningin vergeten? ("Eraf met z'n hoofd!!!") Maar Sykes laat geen indruk achter. Ik vond de Classic Tarzan lijden aan hetzelfde mankement: wie herinnert zich Clayton nog, die zich pas in het laatste kwartier (?) tot schurk ontpopt?

Wat niet wil zeggen dat een film zonder ('echte') vijand niet ongelooflijk goed kan zijn. Kijk maar naar Lady and the Tramp. Maar áls je een slechterik opvoert, moet het ook een gedenkwaardige zijn.

Michiel P schreef:Robin Hood is een onwijs leuke film. Ik meen me te herinneren dat ze oorspronkelijk iets met Reynaert de Vos (!) wilden doen, maar daar van afzagen omdat Reynaert eigenlijk een schurk is. Zo kwamen ze bij Robin Hood uit.

Dat klopt. Walt Disney las het Middeleeuwse epos 'Van den vos Reynaerde' omdat hij het mogelijk wilde verfilmen, maar zag ervan af, omdat de hoofdpersoon een boef was en omdat het verhaal te wreed was. Tekenaar Ken Anderson bleef aandringen met verschillende versies, maar het werd op de plank gelegd. Het is niet toevallig dat Anderson de leiding had over Robin Hood en dat daarin alle mensenrollen door dieren worden vervuld.

(Zoals te lezen in o.a. het voorwoord in de stripuitgave 'Robin Hood' uit 2001.)

Michiel P schreef:Oeps! Toch nog een Britse bulldog (Francis) en een Britse butler (Winston) in Oliver! Wat is dat toch met die Britten? Vinden Amerikanen dat soms grappig?

Ik denk het wel. Wist je dat voor Aladdin het oorspronkelijke plan was om van Iago een bekakter Britse papegaai te maken?

(Zoals te zien op de 2-disc Special Edition DVD.)

Miciel P schreef:Klaarblijkelijk heeft Disney op een zeker moment de rechten verworven van de Oz-boeken van L. Frank Baum

Dat klopt. En daaruit rolde de vreselijke flop uit 1985, Return to Oz:

http://www.imdb.com/title/tt0089908/

Michiel P schreef:Nou! En Lilo & Stitch! Hawaii is ook Amerika! Briljant leuke film.

Dat klopt helemaal! Lange tijd had ik die film nog niet gezien en bleef ik verwijzen naar Mulan als "de laatste goede Disney-film". Tarzan en de films die daarna kwamen vond ik namelijk helemaal niks. Ik was gecharmeerd door de filmstrip die ik wel had gelezen en was benieuwd naar de film, maar zag eerst de sequel Stitch! The movie en de tekenfilmserie. Hoewel beter getekend dan de gemiddelde hedendaagse tv-serie van Disney, doet ze geen recht aan de prachtige originele Classic. Ik wist namelijk niet wat ik zag toen ik Lilo & Stitch voor het eerst bekeek! Hier zat echt hart en ziel in, en de rest is slap aftreksel dat de creativiteit en authenticiteit van het origineel teniet doet. Heb je de superlange en supergedetailleerde 'Making off' gezien op de 2-DVD? Ik vraag me af hoe de bedenker Chris Sanders zich voelt als hij ziet dat na meer dan 10 jaar bezig te zien geweest met het wereldje van Lilo, dat te grabbel wordt gegooid voor een goedkope tv-serie en drie (!!!) sequels...

Michiel P schreef:Dat ben ik niet met je eens. Vorm en inhoud gaan hier perfect samen en versterken elkaar. Die tekst is juist leuker als je de beelden erbij ziet. En de animatie is ook perfect afgestemd op wat Bette Midler heeft ingezongen.

Ik houd het erop dat ik afgeleid wordt doordat ik Georgette een irritant personage vind. Ze is grappig bedoeld, maar ik vínd haar niet grappig. Bovendien vind ik dat dit lied de film een beetje ophoud. Maar qua animatie en performance van Bette Midler is er geen twijfel: die zijn geweldig!

Michiel P schreef:Het tekenwerk in Oliver is overigens van wisselende kwaliteit. Aan de scenes die de personages introduceren (dus dit musicalnummer, 'Why should I worry' en de eerste scène met Francis, Tito en de rest) is duidelijk meer zorg besteed dan aan latere scènes. In sommige scènes worden er frames uit 'Perfect isn't easy' gekopieerd (Georgette op balkon).

Ik denk dat dat ligt aan het feit dat de animators nog moesten wennen aan het nieuwe werkschema dat geïntroduceerd was door Katzenberg. Vroeger werkte men in de animatieafdeling gerust vijf jaar of langer aan een productie. Maar sinds het aantreden van Eisner en Katzenberg moest er ieder jaar een film uitkomen, en hoewel natuurlijk niet alle animators op dezelfde projecten werden gezet, was er wel degelijk sprake van een nieuwe en veel strakker tijdschema en voor het eerst ook een strak budget waar niet overheen gegaan mocht worden (zoals wel het geval was in de Walt-Roy jaren).

Michiel P schreef:Jenny is een dertien-in-een-dozijns tekenfilmmeisje (hoewel ze haar momenten heeft: wanneer ze in het park een knixje maakt is ze buitengewoon schattig).

Dat klopt. Ben ik de enige die een beetje van Penny (uit The Rescuers) in haar ziet?

Michiel P schreef:De gebrekkige animatie zit daar een beetje in de weg, vind ik. De animatie in The Great Mouse Detective is van mindere kwaliteit dan die in Oliver. De bewegingen zijn houteriger en langzamer. (Of ligt dat aan Youtube?) Dit moet worden gecompenseerd door de muziek en de stemmetjes, die inderdaad veel goed maken. Vooral Basil is heel grappig. Maar perfect vloeiende animatie is zoveel interessanter dan houterige animatie!

Gebrekkige animatie? In The Great Mouse Detective? Dat is me dan toch nooit opgevallen. Zeker, het is minder dan veel latere films, maar 'gebrekkig'?

Michiel P schreef:In beide nummers ('Perfect' en 'Let me be good to you') gaat het om sex appeal. In het stukje met de vogeltjes op het kamerscherm druipt het er echt vanaf. Schaamteloos, gedurfd (het blijft Disney!) en verfrissend. Daar blijven die muizen wat mij betreft toch bij achter.

Die muisjes zijn niet schaamteloos, wilde je beweren? Het betreft hier een striptease, nota bene! De muisjes zingen dat ze deze avond "good to you" willen zijn. "Get ready, tonight's the night. Boy, what's you're hoping for will come true. Let me be good to you". Twee mannelijke muizen moeten een andere muis in bedwang houden, omdat die anders van louter geiligheid (sorry voor de woordkeuze) op het podium was gekropen. De muisjes laten zelfs geslachtskenmerken zien... Dat vind ik veel verder gaan dan Georgette.

Miciel P schreef:In de Nederlandse versie wordt 'Perfect' gezongen door Simone Kleinsma. Na herontdekking van het nummer op Youtube heb ik die Nederlandse versie ook beluisterd en ik vond het verschrikkelijk, omdat de grappen in het origineel zo veel leuker zijn.

Ja, ik kan nu, na zoveel jaar en na de originele versies te hebben gezien, ook niet geloven dat er een tijd was waarin ik de Nederlandstalige versies zowat iedere week bekeek, als kind. Ik vind ze nu vaak erg zwak, hoewel er uitzonderingen tussen zitten. Robin Hood en The Great Mouse Detective prefereer ik in het Nederlands. 'Robin' heeft veel erg leuke grappen in het Nederlands die niet in het Engels zitten. 'Mouse Detective' heeft in het Engels betere liedjes en een betere stem voor Ratbout, maar in het Nederlands een maniakale Paul van Gorcum als Basil, en dat is een pluspunt.

Wat vind je van andere ondergewaardeerde Classics, zoals The Rescuers, The Great Mouse Detective en The Black Couldron? Een andere ondergewaardeerde Classic vind ik The Hunchback of Notre Dame; die is werkelijk prachtig!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » wo dec 05, 2007 12:09 am

Ernst Stavro Blofeld is de aartsvijand van James Bond. In de vroegste films zie je nooit zijn gezicht, maar alleen een arm die een kat aait. Dat is zó'n klassiek beeld, dat het inmiddels een cliché is geworden. Er gaat een enorme dreiging van uit. De schurk lijkt aimabel, maar tegelijkertijd wéét je waartoe hij in staat is. In Oliver & Co zit een scène waarin Sykes Oliver even op de arm neemt. 'De camera zoemt dan in', zodat je alleen Sykes' arm met de kat ziet.

Van Cruella de Vill herinner ik me anders bitter weinig. Nou heb ik die film maar één keer gezien. Wel herinner ik me die malle Roger met zijn pijp en dat Cruella haar sigaret dooft in een taartje.

Dat van Robin Hood en Van den vos Reynaerde stond volgens mij in Het Tekenfilmalfabet, dat begin jaren '90 in de Donald Duck stond. Herinner je je dat nog? Geweldig was dat.

Mulan vond je een tijdlang de laatste goede Disney-film? Kweenie. Ik vond Mulan een beetje saaiig. De film heeft maar twee karakters die je enigszins bijblijven: Mulan en Mushu. Ik heb de film in het Nederlands gezien, maar Eddie Murphy doet Mushu vast veel grappiger. Carlo Boszhard slaagt er in maar één scène in om volledig met Mushu samen te vallen: wanneer Mulan vroeg moet opstaan en Mushu haar met een schortje voor komt wakker maken.

Lilo & Stitch is gemaakt door hetzelfde team als Mulan. In scène in Lilo & Stitch komt een restaurant voorbij dat Mulan Wok heet. :) De 'laatste goede Disney-film' (vóór Lilo dan) is volgens mij Hercules: briljante film, spannend, intelligente grappen, lachen!
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr dec 07, 2007 9:19 pm

Michiel P schreef:Ernst Stavro Blofeld is de aartsvijand van James Bond. In de vroegste films zie je nooit zijn gezicht, maar alleen een arm die een kat aait. Dat is zó'n klassiek beeld, dat het inmiddels een cliché is geworden. Er gaat een enorme dreiging van uit.

Aha, ja, dat beeld ken ik wel! Ik wist ook altijd wel dat dat iets met James Bond te maken had, maar kende die naam niet. Eén zo'n parodie die beroemd is geworden is Dr. Claw uit Inspector Gadget; ken je die?

Michiel P schreef:Van Cruella de Vill herinner ik me anders bitter weinig. Nou heb ik die film maar één keer gezien. Wel herinner ik me die malle Roger met zijn pijp en dat Cruella haar sigaret dooft in een taartje.

Je kunt je Cruella niet herinneren? Je hebt de film maar één keer gezien? :eek: Komende lente krijg je een herkansing, als de film opnieuw uitkomt in een 2-disc special edition (tuurlijk, déze wel). Eigenlijk zou ze je na één keer bekijken wel bij moeten blijven. Ik vind het leuk dat ze niet de engste of gevaarlijkste Disney-schurk is, maar wel zo wordt neergezet in de film. Het begint al met de aankondiging van Roger en z'n liedje 'Cruella de Vill':

Cruella de Vill
Cruella de Vill
If she doesn't scare you
No evil thing will

This world was such a wholesome place until
Cruella, Cruella de Vill

She's so evil, even her hair is two-faced

Michiel P schreef:Dat van Robin Hood en Van den vos Reynaerde stond volgens mij in Het Tekenfilmalfabet, dat begin jaren '90 in de Donald Duck stond. Herinner je je dat nog? Geweldig was dat.

Het Disney Tekenfilm ABC was zeker erg mooi, maar de info over Reinaert kwam volgens mij uit die andere serie 'Achter de schermen' (in 1992), én uit de introductie van het stripalbum uit 2002.

Michiel P schreef:Mulan vond je een tijdlang de laatste goede Disney-film? Kweenie. Ik vond Mulan een beetje saaiig. De film heeft maar twee karakters die je enigszins bijblijven: Mulan en Mushu. Ik heb de film in het Nederlands gezien, maar Eddie Murphy doet Mushu vast veel grappiger.

Mulan saai? Nee hoor! Ik vond het een mooie film geheel in Disney-traditie, waarin een beetje het concept van The little mermaid, Beauty and the Beast en Aladdin weer werd toegepast: met liedjes het verhaal vertellen, met een hoofdpersonage dat allerlei obstakels in haar samenleving moet overwinnen om erachter te komen 'wie' ze is. Een beproefd concept, maar kundig uitgewerkt.

Ik vind vooral mooi neergezet hoe vrouwen in het oude China niets te zeggen hadden en aan welke absurd hoge eisen ze hadden te voldoen. Mulan wil hieraan ontsnappen, omdat ze niet 'past' in deze traditionele samenleving. Dus gaat ze in het leger, en zijn daar geen memorabele personages? Mulan's drie kameraden! De schurk mist een echt karakter en is weinig in beeld. Maar misschien juist daardoor weer gevaarlijker?

De animatie vind ik prachtig! Ook hier vaak computer gebruikt, maar in tegenstelling tot het latere Tarzan hier wel in volledige harmonie met de handgetekende animatie. Kom op, de aanval van de Hunnen in de besneeuwde bergpas is toch een pareltje? 'Adembenemend' zouden ze zeggen in zo'n aankondiging op dvd, maar dat zou in dit geval ook van toepassing zijn. Of die prachtige waterval waarlangs het leger trekt? Of die schitterende rode bloemsems aan de boom in Mulan's tuin? Ik pik er maar een paar uitspringers uit, maar er zit genoeg moois in de film.

Michiel P schreef:Lilo & Stitch is gemaakt door hetzelfde team als Mulan. In scène in Lilo & Stitch komt een restaurant voorbij dat Mulan Wok heet. :) De 'laatste goede Disney-film' (vóór Lilo dan) is volgens mij Hercules: briljante film, spannend, intelligente grappen, lachen!

Volgens mij (en IMDb) is Mulan gemaakt door en Lilo & Stitch door Chris Sanders en Dean Dublois (idee, script en regie). Mulan is gemaakt door Tony Bancroft en Barry Cook (regie). Je hebt wel gelijk dat Sanders en Dublois ook mee hebben gewerkt aan het script van Mulan. Ook 'onze' Daan Jippes heef 'additional story material' geleverd voor deze film.

Hercules vind ik tegenvallen. Met de klassieke mythologie had je heel veel meer kunnen doen. Disney heeft ervoor gekozen om er vooral een parodie op onze tijd op te maken. Op zich een originele draai aan het verhaal, maar een episch verhaal had mij meer geboeid. Maar dat wilden ze na het zware Hunback of the Notre Dame zeker niet.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » di dec 18, 2007 10:48 pm

Het spijt me dat ik al een tijdje niet meer gereageerd heb. Ik heb het ontzettend druk gehad en dat houdt voorlopig nog aan. Ik kan niet garanderen dat ik met regelmaat zal blijven bijdragen aan de discussie.

Rockerduck schreef:Hercules vind ik tegenvallen. Met de klassieke mythologie had je heel veel meer kunnen doen.

Wanneer heb je de film voor het laatst gezien? Er zit veel meer mythologie in dan je misschien denkt, maar het komt allemaal heel terloops voorbij. In grote lijnen klopt er van het verhaal natuurlijk geen donder, maar uit allerlei details blijkt dat de makers ontzettend goed op de hoogte waren van het bronmateriaal. Bekijk de film eens met een klas gymnasiumleerlingen en je hebt gegarandeerd een hoop lol.

Bovendien zijn de karakters erg leuk: Hades, Zeus, Philoctetes, Megara die Hercules afpoeiert en Pegasus die zich als een vogel gedraagt. Verder: leuke grappen en sterke dialogen.

Rockerduck schreef:Eén zo'n parodie die beroemd is geworden is Dr. Claw uit Inspector Gadget; ken je die?

Jawohl. De grap is dat Dr. Claw is genoemd naar het enige lichaamsdeel dat van hem in beeld is. In Dr. No (de eerste Bond-film) heeft de schurk in plaats van handen twee ijzeren klauwen.

Een paar reacties geleden had ik eigenlijk veel meer geschreven, maar dat ging met één druk op de verkeerde knop verloren. Er komt vandaag helaas veel minder uit.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor H@gar » wo dec 19, 2007 1:25 pm

Rockerduck schreef:Maar in het Engels is 'Streets of Gold' een heel swingend nummer, met power gezongen. Wie zingt dit?

Michiel P schreef:Sheryl Lee Ralph? Zij deed de stem van Rita. http://www.imdb.com/name/nm0005336/

Nee, Ruth Pointer deed de zangstem van Rita.
Het nadeel van de Nederlandse versie van dit nummer is de enorm zwakke tekst.

--------
Blijf op de stoep, let op,
al klinkt het gek, als je het niet doet dan ga je dood,
Blijf op de stoep, dat is beter,
al ga je op je bek, want de straatrand heet de goot,
--------

Wie schreef dit?! Veilig verkeer Nederland?!

De Engelse daarentegen heeft dat stukje liefde voor de stad wat het een mooi nummer maakt.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo dec 19, 2007 8:42 pm

Michiel P schreef:Het spijt me dat ik al een tijdje niet meer gereageerd heb. Ik heb het ontzettend druk gehad en dat houdt voorlopig nog aan. Ik kan niet garanderen dat ik met regelmaat zal blijven bijdragen aan de discussie.

Spijt? Ben je mal, nergens voor nodig. Ik weet hoe het is; je hebt nu eenmaal niet altijd tijd om te reageren. Daar hoef je je niet voor te excuseren. Ik vind je bijdragen altijd leuk om te lezen, dat wel.

MichielP schreef:Wanneer heb je de film voor het laatst gezien? Er zit veel meer mythologie in dan je misschien denkt, maar het komt allemaal heel terloops voorbij.

Natuurlijk zit er in Hercules veel mythologie, maar ik vind dat er veel meer uitgehaald had kunnen worden, als men het op een 'klassieke' manier had verteld. Maar aan de andere kant is de 'moderne' benadering ook weer wat de film uniek maakt.

Aanvulling op eerdere berichten:

Rockerduck schreef:Je kunt je Cruella niet herinneren? [...] Ik vind het leuk dat ze niet de engste of gevaarlijkste Disney-schurk is, maar wel zo wordt neergezet in de film. Het begint al met de aankondiging van Roger en z'n liedje 'Cruella de Vill':

Cruella de Vill
Cruella de Vill
If she doesn't scare you
No evil thing will

This world was such a wholesome place until
Cruella, Cruella de Vill

She's so evil, even her hair is two-faced

En natuurlijk is daar ook haar naam: 'Cruella' komt van 'cruel', dat 'wreed' of 'naar' betekent. 'Devill' kan slaan op zowel 'devil' ('duivel') als 'evil' ('slecht').

Rockerduck schreef:Mulan saai? Nee hoor! Ik vond het een mooie film geheel in Disney-traditie, waarin een beetje het concept van The little mermaid, Beauty and the Beast en Aladdin weer werd toegepast: met liedjes het verhaal vertellen, met een hoofdpersonage dat allerlei obstakels in haar samenleving moet overwinnen om erachter te komen 'wie' ze is. Een beproefd concept, maar kundig uitgewerkt.

Wat ik nog wilde zeggen: om de film te waarderen, zou je de Engelstalige versie moeten zien. Mulan is één van de weinige films die ik eerst in het Engels heb gezien en toen in het Nederlands. Dan weet je echt niet wat je hoort. Ik vind 'm slecht gedubbed in het Nederlands.

Rockerduck schreef:Volgens mij (en IMDb) is Mulan gemaakt door en Lilo & Stitch door Chris Sanders en Dean Dublois (idee, script en regie). Mulan is gemaakt door Tony Bancroft en Barry Cook (regie). Je hebt wel gelijk dat Sanders en Dublois ook mee hebben gewerkt aan het script van Mulan. Ook 'onze' Daan Jippes heef 'additional story material' geleverd voor deze film.

Moet zijn:

Volgens mij (en IMDb) is Mulan gemaakt door Tony Bancroft en Barry Cook (regie) en Lilo & Stitch door Chris Sanders en Dean Dublois (idee, script en regie). Je hebt wel gelijk dat Sanders en Dublois ook mee hebben gewerkt aan het script van Mulan.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » di jan 08, 2008 11:43 pm

In Oliver & Company vind ik het liedje 'Why should I worry' het leukst in het Nederlands:

'Ik hou van herrie'
http://www.youtube.com/watch?v=7oY7tfI34Cw

Hoewel de tekst in het Nederlands over iets totaal anders gaat dan het origineel.

Die stem van Dodger in het Nederlands meen ik te herkennen van veel andere tekenfilms, kan dat? Is deze man ook de stem achter de Nederlandse Phil in 'Hercules: the animated series'?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » wo jan 09, 2008 2:56 pm

Frits Lambrechts heeft veel stemmen gedaan in Disneyfilms.
Hij is van TV ook van diverse dingen bekend, hoewel dat van voor mijn tijd is. Zelf ken ik hem nog van Gamma-reclames voordat die krullebol van nu het overnam. Wel met dezelfde lange slungel.
Anyway, Lambrechts is de stem van Teigetje (geweest, totdat Kees van Lier het overnam), inderdaad de stem van Phil in de Hercules serie (een rol die hij overnam van, jawel, Kees van Lier... Logica? Iemand? ;) ) hij heeft ook een tijdlang Koning Lowietje ingesproken (TaleSpin serie), hij was Wilbur in de Reddertjes 2, Cookie in de beide Atlantisfilms, en Billy Bones in Treasure Planet.
Dus ja, een beetje veteraan is hij wel geweest, ja. :)
Hij doet volgens mij nog meer stemmen, maar ik beken dat mijn kennis van de laatste paar jaren slecht is bijgehouden. Wellicht wat Pixarfilms of zo...
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 09, 2008 11:22 pm

Ja, nu je het zegt, van al die films ken ik die stem. Weet je waarom hij de stem van Teigetje niet meer doet? Ik vind die van Kees van Lier echt heel erg slecht.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » do jan 10, 2008 5:30 pm

De reden is dat hij te oud begon te klinken.
Juist daarom vind ik de keuze hem dan voor Phil te gebruiken onzin.

Maar het gebeurt vaker. Meestal in opdracht van Disney Amerika.
Daar is overigens hetzelfde gebeurd: Paul Winchell, de originele stem van Tigger werd vervangen door Jim Cummings in Tigger Movie.
Grappig genoeg waren de makers van de themaparken het er niet mee eens, en vroegen Winchell gewoon weer terug om stemmen in te spreken voor een Winnie the Pooh-ride.... ;)

Eerlijk is eerlijk, Kees van Lier past beter bij Jim Cummings als de Amerikaanse Tigger. Maar beide stemmen kloppen niet in mijn optiek.
Van Lier is een goede acteur, uitstekend als Phil en ook als Hugo in de Klokkenluider. Maar hij heeft een bepaalde cynische klank in zijn stem die bij geen figuur in Winnie de Poeh past. Hierdoor klinkt Teigetje soms huichelachtig, of arrogant, terwijl dat niet de bedoeling is van een kinderlijk figuur als Teigetje....
Frits Lambrechts daarentegen had een 'recht-voor-zijn-raap-stem', die weliswaar een ander facet aan Teigetje meegaf dan de Amerikaanse, maar wel een facet dat er goed bij paste...
Als ik teveel analyseer moet je me maar tegenhouden, hoor..... ;)
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 11, 2008 10:31 pm

Oh nee, ga vooral door, ik geniet.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » za jan 12, 2008 12:32 am

Sorry dat Ei jullie onderbreekt. Waarom is er discussie over de mooiste Disney Classic?

Nou even serieus, zonder gekheid en recht uit het hart: Iedereen weet toch dat de Mooiste Disney Classic 'Robin Hood' is in de Nederlandse versie, met o.m. Paul Haenen als Graaf Slis de slang. Gecomineerd met de tekentechniek van Disney in die periode, met die potloodlijnen.
Disney en Haenen op hun allerbest. Wie zal dat ooit willen ontkennen? Zeg nou zelf. De rest is bijzaak. De mooiste Disney Classic is de Nederlandse Robin Hood.

"Topic gesloten." :D
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 13, 2008 9:09 pm

Het grote pluspunt van Robin Hood is de humor. Je kunt van de film vinden wat je wilt, maar het is ontegenzeggelijk de meest humoristische film die Disney heeft uitgebracht. Alleen de begintitels al zijn hilarisch en vanaf daar blijft het zo doorgaan. Maar dat maakt het nog niet de beste Disney Classic.

Robin Hood heeft een zwalkende en onsamenhangende verhaallijn. Ik mis een overkoepelend verhaal met een duidelijke spanningsboog. In plaats daarvan bestaat de film uit losse episoden: Robin en Kleine Jan die Prins Jan in zijn koets beroven- de verjaardag van Skippy- Skippy en zijn vriendjes bij Marian- het boogschutterstoernooi- arrestatie Broeder Tuck- bevrijding inwoners Nottingham- opsluiting boeven- huwelijk Robin en Marian.

Vergelijk dat maar eens met een film van slechts vier jaar later: The Rescuers heeft een strak, helder, boeiend verhaal. Hierin staat alles in dienst van het plot van de muisjes die de ontvoerde Penny gaan redden. Hierin is sprake van één spanningsboog die zorgvuldig wordt opgebouwd. Daardoor wekt deze film meer betrokkenheid op bij mij als kijker dan Robin Hood.

Die gradatie in betrokkenheid komt ook door de karakters. Lollig als ze zijn, vind ik de personages en hun onderlinge relaties in Robin Hood erg oppervlakkig. Vooral de 'relatie' tussen Robin en Marian overtuigt totaal niet. Zij kennen elkaar blijkbaar al, maar wij komen niets te weten over de oorsprong van hun relatie of waarom zij van elkaar houden. Marian zit maar een beetje te wachten tot Robin voorbij komt om haar te redden. Ze heeft totaal geen rol. Dan op het einde trouwen ze. Je neemt het als kijker als kennisgeving aan, maar je bent niet overtuigd.

Vergelijk dit eens met de subtiele manier waarop de relatie tussen Bernard en Bianca wordt opgebouwd, vier jaar later in The Rescuers. Ze komen beiden uit verschillende standen: zij een diplomate, hij een congiërge. Toch ziet zij hier doorheen, zij is de enige die gelooft dat Bernard wat in zijn mars heeft en vraagt hem mee op expeditie om Penny te redden. Eerst zijn ze alleen nog collega's, dan worden ze steeds amicaler, en door hun avonturen die ze samen beleven groeien ze naar elkaar toe en worden ze een stel.

Bovendien ontbreekt een duidelijke karakterontwikkeling in [/i]Robin Hood[/i]. Robin en alle andere personages in de film zijn hetzelfde aan het einde als aan het begin. De schurken zijn vooral lollig. Dat mag ook best, want dat draagt bij aan de luchtige toon van de film. Prins John met zijn vieze duimpje is hartstikke grappig. Maar gevaarlijk is hij beslist niet. Hij ziet er eerder belachelijk uit als hij in zijn pyjama in de modder ligt nadat hij beroofd is door Robin Hood. De sheriff van Nottingham is duidelijk de gevaarlijkste boef, maar is ook teveel een karikatuur.

Wederom vergelijk ik met The Rescuers. Aan het begin van de film is Bernard eerst een angsthaas, bijgelovig etc. Aan het einde van de film is hij de held die, samen met Bianca, het meisje Penny heeft gered uit de klauwen van de schurk. En wat voor een schurk. Madam Medusa is ook bij vlagen grappig, maar niet omdat ze belachelijk is, maar door haar manier van doen. Zij is wel degelijk een bedreiging. Het zou haar niet kunnen schelen als Penny in de grot zou verdrinken, zolang zij haar diamant maar krijgt. Aan het einde bedreigt ze Penny en zelf haar eigen handlanger met een geweer en ze heeft als huisdieren twee krokodillen. Met handlanger Soeps valt wel veel te lachen, maar Medusa draagt bij aan de dramatische impact van het verhaal.

Wat mij stoort aan Robin Hood, is de manier waarop de liedjes er schijnbaar achteraf nog vlug-vlug in gegooid zijn. Er zit aan het begin van de film één heel kort liedje, en halverwege de film opeens drie achter elkaar. Zoiets houdt de film aanzienlijk op, en de liedjes 'Liefde' en 'Phony king of England' op zich dragen ook niets bij aan de voortzetting van het verhaal. Kleine Jan's liedje is dan tenminste nog erg grappig, maar dat liedje over liefde vind ik bloedirritant. Het stapelt cliché op cliché en zegt niets over de relatie tussen Robin en Marian. Het blijft hangen in oppervlakkigheden.

Vier jaar later weten ze in The Rescuers wel te doseren. De liedjes zijn verspreid over de film en houden het verhaal niet op, maar dragen er aan bij. In de film worden de liedjes niet gezongen door de personages, maar zijn prachtig gezongen door Shelby Flint. Het eerste lied, 'the Journey', wordt gezongen tijdens de openingstitels. Het is de 'stem' van de fles met de noodoproep van Penny die spreekt. Dit lied introduceert voor ons het thema van de film, terwijl wij zien welke weg haar boodschap aflegt en hoe die bij Bernard en Bianca terechtkomt. 'Tomorrow is another day' fungeert als tegenhanger voor de sombere sfeer die tot dan toe over de film hangt. Het is tijd voor ruimte, frisse lucht, een andere kijk op de zaken. Ook hier loopt de actie door, terwijl men in 'Phony prince op England' de actie stopt om wat te staan zingen en dansen. Tenslotte is er 'Someone's waiting for you', wat fungeert om Penny hoop te geven nadat ze door Medusa is afgesnauwd. Het ontvng een Oscar-nominatie.

Zelfs al zou ik niet vergelijken met een andere film (ik heb bewust voor The Rescuers) gekozen omdat die uit dezelfde periode komt en in dezelfde animatiestijl is gemaakt) dan nog blijven deze zwakke punten voor Robin Hood staan. Hoe leuk en grappig de film ook is, zij heeft niet het hart dat The Rescuers wel heeft.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten