Mooiste Disney Classic?

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Michiel Q » vr aug 24, 2012 7:17 pm

"The Black Cauldron" (1985) - beknopte recensie

"Taran en de toverketel" stelt diep teleur. Het verhaal is flinterdun. Alles speelt zich af op de voorgrond. Er is geen voorgeschiedenis, er wordt niets uitgediept, er is geen achtergrond. De getoonde fantasy-wereld is van bordkarton. Het verhaal wordt beroerd verteld, de personages & animatie zijn vlak. Taran wordt in de gevangenis gegooid en loopt meteen weer naar buiten. [*] Tarans magische zwaard is magisch, want 't geeft licht. Voor de kijker wordt niet invoelbaar waaróm dat zwaard speciaal is. De gekleurde elfjes zijn overbodig en tenenkrommend. De finale, waarin Taran het zwaard opgeeft om Gurgi te redden, heeft geen impact omdat dat zwaard de kijker niets kan schelen. In de vervolgstrip in de Donald Duck kwam die scène beter uit de verf. De film is van begin tot eind lachwekkend slecht.

Wat was er goed? De sfeervolle geschilderde achtergronden zijn van hoge kwaliteit. Muziek en stemmen zijn adequaat. Verder is de film interessant vanwege een vroeg gebruik van computeranimatie. Prinses Eilonwy wordt gevolgd door een lichtgevende magische bol. De weerkaatsingen van het licht zijn berekend met een computer.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Cauldron_(film)

[*] Iets soortgelijks wordt vermeden in "Alladin". Alladin wordt in de kerker gesmeten en vervolgens wisselt de film van perspectief. Er volgt een scène met Jafar. In de volgende scène wordt Alladin bevrijd. Qua aantal filmminuten heeft Alladin niet lang in de gevangenis gezeten, maar door het versnijden van scènes weet 't publiek niet hoeveel tijd Alladin werkelijk in de cel heeft doorgebracht. In "The Black Cauldron" blijft de camera bij Taran, zodat 't onmiddellijk duidelijk is dat Taran nog geen vijf minuten gevangen blijft. Knullig.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr aug 24, 2012 8:28 pm

Nee, ik vond "The Black Cauldron" toch wel een leuke film. Ik vind het 'de Lord of the Rings onder de Disney films', wat moeilijk is uit te leggen. Hier is een recensie van wat ik de slechtse Disney classic vind.

"The Sword in the Stone (1963)"
Deze film vind ik de slechtste uit de hele Disney canon. Waarom? Nou, om te beginnen is er geen verhaal. Het wordt altijd gepromoot als 'Disney's Koning Arthur' maar het uiteindelijke Arthurverhaal met het Zwaard in de Steen gebeurt in het laatste kwartier. De rest van de film is gewoon 'Wart en Merlijn doen dingen', iets dat nog beter was uitgewerkt in Heksen en Bezemstelen. De personages zijn vlak. Ja, Merlijn, Archimedes en Madam Mikmak zijn wel leuk, maar nog steeds best vlak. Het verhaal is slecht ingedeeld. Het begint over het Zwaard in de Steen, en komt daar meer dan een uur later even over terug. Wat er in de tussentijd gebeurt is oninteressant. Merlijn leert Wart over vogels en vissen. Het mist de 'Disney charm' en is daardoor doodsaai. Ik heb me verveeld tijdens deze film. Het voelt heel episodisch aan. De personages zijn niet echt sympathiek. Daarom is dit de slechtste Disney classic.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Ridder ter Geit » za aug 25, 2012 8:11 am

Zo kunnen smaken dus verschillen. Ik vind 'the Sword in the Stone' een heerlijke film. Het idee is dat Wart door alles wat hij met Merlijn beleeft leert over leven en dood en liefde en dat soort belangrijke dingen, om hem toe te rusten om koning van Engeland te worden. Ik vind de personages ook wel heel prettig, en in het specifiek Archimedes. Ik vind deze film juist een bepaalde charme en inhoud hebben die je niet vaak ziet in tekenfilms.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di dec 18, 2012 10:27 pm

Hier een paar Classics die ik leuk vind, en ik heb vooral die Classics gepakt die niet vaak genoemd worden op de lijst van mooiste Classics. Wees niet bang als jouw favoriet er niet op staat, ik heb maar de helft of zo gezien. Mijn keuze wordt wel een beetje beinvloed door mijn voorliefde voor andere culturen en geschiedenis, zoals bij...

The Three Caballeros (1945)
Dit is volgens mij een van de eerste Classics die ik heb gezien, en ik was er door toen heel erg onder de indruk van. Ik vond het vooral een visueel spektakel. Misschien dat ik nu, met meer vergelijkingsmateriaal, het minder leuk vind. Toch is hij mij altijd goed bijgebleven.

The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (1949)
Deze film wordt vaak over het hoofd gezien omdat hij behoort tot de package features uit de jaren 40. Er zit geen lange emotionele verhaallijn in, zoals meestal bij een Disneyfilm. Maar hij is gewoon leuk, kei leuk. Memorabele liedjes en personages, vooral het (naar mijn idee) ondergewaardeerde stuk met Meneer Pad (The Wind in the Willows).

Lady and the Tramp (1955)
Okee, deze is misschien niet ondergewaardeerd, maar hij blijft een van de allerbeste. Top, ook visueel. Deze en Alice in Wonderland zijn de enige Disney Classics die ik op blu-ray heb.

The Great Mouse Detective (1986)
Ken ik ook al sinds ik klein was. Wordt soms vergeten omdat hij vlak voor het begin van de Disney renaissance is gemaakt, maar dat maakt het zeker niet slechter. Vooral de personages zijn leuk. Basil en Dawson en Ratigan.

The Emperor's New Groove (2000)
Keizer Kuzco is zeker geen traditionele film, maar dat maakt 'm juist zo leuk. De humor en toon in deze film is uniek in de Disney canon, en daarom valt hij ook op. Het verhaal is niet helemaal wat je gewend bent, maar dat is niet erg. De humor camoufleert het.

The Princess and the Frog (2009)
Ik vind deze film toch beter dan de wat de gemiddelde mening erover is. Die was sowieso niet slecht, maar ik vind dat deze film iets heeft wat de andere prinsessenfilms niet hebben. Een extra beetje swing. Je ziet bij iedere prinsessenfilm dat die iets geemancipeerder is, maar ik merk het vooral heel erg bij deze. Dat effect had The Little Mermaid misschien ook wel toen het uitkwam, maar dat kun je anno 2012/13 niet meer terughalen. Het is een van de films die mij het best is bijgebleven, en dat zegt ook wat.

Heeft iemand aan de hand van deze keuze nog wat suggesties voor mij, voor films die ik echt moet zien?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Ridder ter Geit » do dec 20, 2012 10:18 am

Heb je Rapunzel al gezien? Die kan ik sowieso iedereen aanraden. Die film zit gewoon geweldig in elkaar en is volgens mij voor vrijwel iedereen leuk.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor BibiTotoLover » do dec 20, 2012 2:21 pm

Ridder ter Geit schreef:Heb je Rapunzel al gezien? Die kan ik sowieso iedereen aanraden. Die film zit gewoon geweldig in elkaar en is volgens mij voor vrijwel iedereen leuk.


Dat is inderdaad een hele leuke, en ook wel met een mooi en goed verhaal. :)
Hetzelfde geldt voor Brave & Princess and the Frog (als ik naar de 'nieuwe' films kijk)

Mijn favo blijft toch wel Belle en het Beest.
Maar heb nog zo veel meer Disney Classics die ik mooi vind..
Pockets:139 // DubbelPockets:18 // ThemaPockets:14
Avatar gebruiker
BibiTotoLover
Donald Duck Pockets Teller: 186
Member
 
Berichten: 764
Geregistreerd: vr dec 14, 2012 5:04 pm
Woonplaats: Duckstad.

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Ridder ter Geit » do dec 20, 2012 3:02 pm

Inderdaad, ook zeer de moeite waard zijn:
- Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen
- Bambi
- De Klokkenluider van de Notre Dame
- Tarzan
- Hercules
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor MatroosDuck » do dec 20, 2012 3:56 pm

The Lion King is al sinds mijn derde (10 jaar nu dus) mijn favoriete film! De merchandise gaat wel de zolder op nu, maar vind de film nog steeds top!
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Duck » do jan 03, 2013 8:23 pm

Vandaag Belle en het Beest en Rapunzel gekocht! :)
Vanavond ga ik er eens eentje van de twee kijken! :) (heb ze allebei nog nooit gezien)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Hidde » vr jan 04, 2013 10:14 pm

Mijn favorieten zijn:
-The Lion King (de Leeuwenkoning)
-Bambi
-Dumbo (Dombo)
-Pinocchio (Pinokkio)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Koen » zo apr 21, 2013 7:14 pm

Bambi! Dumbo ook wel, eigenlijk. Ik heb een hekel aan The Lion King, dat is stom na-aapsel. :mad: Ik heb het 1 keer gekeken en ik vond het niks aan.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Duck » ma apr 22, 2013 7:02 pm

Koen schreef:Bambi! Dumbo ook wel, eigenlijk. Ik heb een hekel aan The Lion King, dat is stom na-aapsel. :mad: Ik heb het 1 keer gekeken en ik vond het niks aan.

Wat aapt The Lion King dan na?
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Koen » ma apr 22, 2013 7:13 pm

Het is na-geaapt van ''Kimba the white lion'', van de Japanse tekenfilmer Osamu Tezaku, de ''vader'' van de Manga. (Niet dat ik daar heel erg veel verstand van heb) Ene Fred Ladd (die op de een of andere manier met Kimba te maken had,) kon het gehele verloop van The Lion King voorspellen, puur omdat hij Kimba ook had gezien. Lees ook Mou$e Entertainment, op bladzijde 175.

Afbeelding

Google maar eens, of lees Mou$e Entertainment! :P

Maar als we het hierover gaan hebben is het off-topic. Hoe interessant het ook is. (vind ik tenminste ;) )
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Hidde » di apr 23, 2013 3:01 pm

Ik vind 'The Lion King' een prachtige film met leuke humor en mooie muziek. Dat sommige scènes erg op 'Kimba The White Lion' lijken maakt mij niets uit.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor MatroosDuck » di apr 23, 2013 5:08 pm

Hidde schreef:Ik vind 'The Lion King' een prachtige film met leuke humor en mooie muziek. Dat sommige scènes erg op 'Kimba The White Lion' lijken maakt mij niets uit.


Mij ook. Ik vind the Lion King de beste film ooit gemaakt. Disney nam eindelijk risico's. Leuke humor van Timon en Pumbaa en zielige stukken zoals toen Mufasa stierf.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron