Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Meester Warbol » zo apr 10, 2011 3:52 pm

Duckfan van Down Under schreef:wat is de mooiste Disney Classic van de 21e eeuw?
Kandidaten zijn:
-Fantasia 2000
-Dinosaur
-Keizer Kuzco (The Emperor's New Groove)

Deze drie films zijn alvast geen kandidaten. "Fantasia 2000" ging in première in 1999, "Dinosaur" en "Kuzco" zijn van 2000. Zoals jullie weten begon de 21e eeuw pas in 2001.
Avatar gebruiker
Meester Warbol
Schoolfrik
Member
 
Berichten: 100
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 10:20 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo apr 10, 2011 4:09 pm

Meester Warbol schreef:
Duckfan van Down Under schreef:wat is de mooiste Disney Classic van de 21e eeuw?
Kandidaten zijn:
-Fantasia 2000
-Dinosaur
-Keizer Kuzco (The Emperor's New Groove)

Deze drie films zijn alvast geen kandidaten. "Fantasia 2000" ging in première in 1999, "Dinosaur" en "Kuzco" zijn van 2000. Zoals jullie weten begon de 21e eeuw pas in 2001.

En vandaag is het zondag. Ga toch huiswerk nakijken, man! Ik Roep je als je nodig bent, en je komt niet. Je komt op het meest ongelegen moment.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ui » zo apr 10, 2011 4:29 pm

Rubberduck schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Fantasia heb ik pas op video met mijn oma gekeken, dat is ook een van de beste films ooit, maar ik vraag me af of mijn vader genoeg concentratie zou hebben gehad voor die film. Wat vind jij eigenlijk van die film?

Ik vind de animatie voortreffelijk; echt het mooiste wat Disney heeft gemaakt. Maar de uitwerking van het idee (klassieke muziek met animatie) vind ik vaak wat kitscherig uitpakken. Bijv. de scènes met de Griekse myhtologische wezens, de dansende nijlpaarden en de elfjes en feetjes in het begin van de film. Wat ik wel heel goed vind, is het stuk met het dinosauriërs, en 'Night on Bald Mountain' (het stuk met de duivel).

De 'Nutcracker Suite' kitscherig? Ui vindt de elfjes schitterend geanimeerd. Ook hoe ze de seizoenen veranderen.
In de scènes met de Griekse myhtologische wezens en de dansende nijlpaarden komt een kinderlijkere Disney-stijl naar voren, wat haaks staat op het realisme in 'The Rite of Spring' (dinosauriërs) en 'Night on Bald Mountain'. Zou heel 'Fantasia' realistisch zijn geweest, dan zou de film alleen voor hoogdravende intellectuelen zijn en niet voor het hele volk.

Een aanrader van Ui is '101 Dalmatians'. Ook al gaat het over honden. (snik) Dit is de eerste lange tekenfilm die gebruik maakt van xerografie, waardoor potloodtekeningen rechtstreeks geanimeerd konden worden.
http://en.wikipedia.org/wiki/101_Dalmatians_(1961_film)
Ook vindt Ui de 'Aristocats' goed. Die gaat over katten en dat is al een verademing op zich. De film bevat een muziekvideo-achtige scène waarin de kleuren veranderen als in een lichtshow. Ui's voorkeur gaat uit naar de eerste Nederlandse versie, met stemmen van onder anderen Louis Neefs, Wieteke van Dort, Arnold Gelderman, Luc Lutz en Joost Prinsen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Aristokatten

Rubberduck schreef:['The Rescuers' en sequel 'The Rescuers Down Under'] In het origineel wordt de grote-mensen wereld gezien vanuit het oogpunt van de muisjes, bijv. doordat ze mensen-spullen op hun manier gebruiken (een kam als ladder, een luciferdoosje als bureau etc.); in het vervolg is dat achterwege gelaten en hebben de muisjes op maat gemaakte spulletjes. Zulke kleine details lijken onbelangrijk, maar ze dragen wel bij aan de sfeer van een film.

Een verschil dat direct opvalt, is dat het origineel gebruikmaakt van xerografie. Die sfeer is geheel weg in de sequel. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Meester Warbol » zo apr 10, 2011 8:37 pm

Duckfan van Down Under schreef:En vandaag is het zondag. Ga toch huiswerk nakijken, man!

Ga jij maar even in de hoek staan, Duckfan! Zulke taal bezig je niet tegen een volwassene. Om nog maar te zwijgen van je mede-forumleden.

Duckfan van Down Under schreef:Ik roep je als je nodig bent, en je komt niet.

Als je in het vervolg eens je vinger opsteekt, in plaats van door het lokaal te roepen? Meester Warbol is je hondje niet.

Het is toch treurig gesteld met de jeugd van tegenwoordig. In de vakantie willen ze niets leren en in het weekend ook al niet. Alsof je in je vrije tijd niet hoeft na te denken! Alsof de kennis die je op school opdoet alleen van belang is bij SO's en proefwerken en niet in het dagelijks leven!
Avatar gebruiker
Meester Warbol
Schoolfrik
Member
 
Berichten: 100
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 10:20 pm

Berichtdoor kwuk duck » zo apr 10, 2011 9:05 pm

Meester Warbol schreef:
Duckfan van Down Under schreef:En vandaag is het zondag. Ga toch huiswerk nakijken, man!

Ga jij maar even in de hoek staan, Duckfan! Zulke taal bezig je niet tegen een volwassene. Om nog maar te zwijgen van je mede-forumleden.

Duckfan van Down Under schreef:Ik roep je als je nodig bent, en je komt niet.

Als je in het vervolg eens je vinger opsteekt, in plaats van door het lokaal te roepen? Meester Warbol is je hondje niet.

Het is toch treurig gesteld met de jeugd van tegenwoordig. In de vakantie willen ze niets leren en in het weekend ook al niet. Alsof je in je vrije tijd niet hoeft na te denken! Alsof de kennis die je op school opdoet alleen van belang is bij SO's en proefwerken en niet in het dagelijks leven!

Mij SO moet nog nagekeken worden!!!!!!haha
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo apr 10, 2011 9:08 pm

Meester Warbol schreef:
Duckfan van Down Under schreef:En vandaag is het zondag. Ga toch huiswerk nakijken, man!

Ga jij maar even in de hoek staan, Duckfan! Zulke taal bezig je niet tegen een volwassene. Om nog maar te zwijgen van je mede-forumleden.

Duckfan van Down Under schreef:Ik roep je als je nodig bent, en je komt niet.

Als je in het vervolg eens je vinger opsteekt, in plaats van door het lokaal te roepen? Meester Warbol is je hondje niet.

Het is toch treurig gesteld met de jeugd van tegenwoordig. In de vakantie willen ze niets leren en in het weekend ook al niet. Alsof je in je vrije tijd niet hoeft na te denken! Alsof de kennis die je op school opdoet alleen van belang is bij SO's en proefwerken en niet in het dagelijks leven!

Sorry meester, maar ik wilde u alleen maar laten proeven van hoe de jeugd van tegenwoordig werkelijk is. Niet slecht bedoeld, maar het lijkt of u al geen 40 jaar meer voor de klas heeft gestaan.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » ma apr 11, 2011 3:42 pm

McDuck Menu schreef:[...] Ik vind het sfeertje leuk neergezet, alleen zie ik het effect niet echt terug terug in de film dat beloofd was, namelijk dat het een levend schilderij zou zijn. Soms hebben de achtergronden er nog wel wat van weg, maar de rest lijkt me te realistisch weergegeven voor een schilderij.

Ja, het concept van een 'levend schilderij' werd in de beginfase van de productie overwogen en getest op de computer, maar bleek te moeilijk om te realiseren. Daarom hebben ze dat uiteindelijk achterwege gelaten. Ik denk dat de lange experimenteer- en aanloopfase (met dus die schilderij-fase) er de oorzaak van zijn dat de film zo gruwelijk duur is geworden.

McDuck Menu schreef:Verder leuke film, mooi gemaakt, en een echte Disney film, heel af en toe kreeg ik toch wel het idee dat het getekend is (zoals de achtergronden) Alleen zie ik bij de credits dan wat schetsen staan, die ik veel aantrekkelijker er uit vind zien dan de CGI.

Dat vond ik ook zo bijzonder aan de film: dat je na een tijdje gewoon vergeet dat het computer-geanimeerd is! Ook vind ik dat in de personages duidelijk de Disney-stijl te zien is. Dus ook met de computer weet Disney zich te onderscheiden van de concurrenten. De credits zijn zeker mooi. Als je die animatie mooi vind, moet je op YouTube eens de deleted scenes opzoeken (zoeken op 'Tangled'). Vooral de 2D schetsen van Flynn Rider zijn mooi gedaan.

McDuck Menu schreef:Gisteren de Reddertjes gekeken. Ik denk dat als ik die als kind had gekeken, ik hem ook geweldig had gevonden. Ik vind het een aparte film, meestal zijn de slechterikken goed georganiseerd en zijn ze uit op wereldmacht en dat soort dingen. Hier is het wat kleiner opgezet, en dat is ook wel eens leuk. Ik vind de animatie nog best goed, ze weten van een laag budget nog veel te maken. Ik ben benieuwd naar het vervolg, al schijnt die dus wat anders opgezet te zijn.

Het opmerkelijke is dat ik The Rescuers als kind vaker heb gezien, maar er nooit echt van onder de indruk was. Pas sinds een paar jaar heb ik de kracht van de film ingezien. De sobere look van de film vind ik de grootste charme.

De beste Disney-film van de 21ste eeuw vind ik zonder twijfel Lilo & Stitch. Verfrissend, verrassend, helemaal anders dan de doorsnee Disney, wat volwassener elementen (een gebroken gezin, een dreigende uit-huis-plaatsing), science-fiction elementen; maar allemaal tóch met die typische Disney-touch. Let vooral ook op de schitterende waterverf-achtergronden en de originele Hawaiiaanse muziek.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za apr 23, 2011 7:28 pm

Een van mijn favorieten is De Aristokatten. Met het beste bijpersonage in de hele geschiedenis van Disney, Georges Hautecourt! Het is een one-scene wonder. Hier is de desbetreffende scene.
http://www.youtube.com/watch?v=PNaSroGJPVc
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor MatroosDuck » za apr 23, 2011 7:30 pm

The Lion King,daar ben ik al fan van sinds ik 3 ben.
Wat een geweldige film is dat!
Daarom smul ik ook altijd van Timon & Pumbaa in de Donald Duck.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Berichtdoor Michiel Q » ma apr 25, 2011 10:56 pm

Uit het topic "Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?":

Michiel Q schreef:"Home on the Range" is ook een interessant geval. Je kunt deze film beschouwen als een geëmancipeerde western, omdat vrouwelijke personages nu eens de hoofdrol spelen in een genre dat wordt gedomineerd door mannelijke helden en schurken. (Eén van de koeien heet dan ook Mrs. Calloway, wat verwijst naar de roman "Mrs. Dalloway" van de feministische schrijfster Virginia Woolf.)

Ook op etnisch vlak is de film enigszins geëmancipeerd (of politiek correct): in de bijrollen treffen we een zwarte telegrafist (Morse) en zwarte en Chinese cowboys. Dit laatste gegeven is in historisch opzicht correct, want er bestonden werkelijk zwarte cowboys. Je ziet ze alleen nauwelijks in westerns.

Bron: http://www.africanaonline.com/2010/08/black-cowboys/

Rubberduck schreef:Alleen jammer dat Home on the Range een baggerfilm van de onderste plank is. ;)

Heb je die film dan eindelijk eens bekeken, wijsneus? Ik vind het best een aardige film.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Rubberduck » di apr 26, 2011 3:47 am

Michiel Q schreef:Heb je die film dan eindelijk eens bekeken, wijsneus? Ik vind het best een aardige film.

Ja zeker heb ik die bekeken. Meer dan een jaar geleden al, op de BBC. Wat een vreselijk gedrocht vond ik dat. Die schurk leek helemaal nergens naar, en die hulpjes van hem zijn ook pijnleuk onleuk. Alle 'humor' bestaat sowieso uit flauwe slaan-en-trap actie. De animatie is belabberd; het verhaal trekt op niks; de personages zijn oervervelend. Toen dat jodel-liedje van die schurk kwam, waardoor de koeien gehypnotiseerd werden, had ik 'm bijna afgezet. Serieus. Dat zou de eerste Disney-film zijn geweest die ik ooit voortijdig af heb gezet. Zelfs van Disney-films die ik niet geweldig vind, zijn er vaak nog veel stukken die ik wél goed vind. Home on the Range is echt de enige Disneyfilm die ik van begin tot eind haat.

Zo. Dat was weer lekker genuanceerd.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di apr 26, 2011 7:36 pm

Rubberduck schreef:
Michiel Q schreef:Heb je die film dan eindelijk eens bekeken, wijsneus? Ik vind het best een aardige film.

Ja zeker heb ik die bekeken. Meer dan een jaar geleden al, op de BBC. Wat een vreselijk gedrocht vond ik dat. Die schurk leek helemaal nergens naar, en die hulpjes van hem zijn ook pijnleuk onleuk.

Laten we dan ook even het plot uiteenzetten. Een schurk die land steelt door mensen te hypnotiseren met jodelen! ???????
De BBC is trouwens een goede manier om films te kijken. Ik heb een keer "Darby O'Gill and the Little People" met Sean Connery op gekeken, een film die je in Nederland nergens zult tegenkomen. Het was een mooie film.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di apr 26, 2011 7:37 pm

Zeg Rubberduck, welke films naast HotR zijn er ook van het niveau 'behoorlijk bagger'?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » di apr 26, 2011 8:33 pm

Duckfan van Down Under schreef:Zeg Rubberduck, welke films naast HotR zijn er ook van het niveau 'behoorlijk bagger'?

Ik vind The Fox and the Hound ('Frank en Frey'), de lievelingsfilm van Daniel/Ui, een dodelijk saaie bedoening. Het gegeven is heel interessant, namelijk een vosje en een hondje die, tegen alle natuurwetten in, vrienden worden. Maar dan wordt het hondje opgeleid tot jachthond. Jammer dat de uitwerking zo saai is. De film sleept zich in een vreselijk laag tempo voort en het duurt echt wel lang voordat het moment van conflict aanbreekt. Daarvoor is veel kattekwaad van de twee diertjes op de boerderij te zien, wat ook al niet uit de verf komt omdat de figuurtjes weinig aansprekend geanimeerd en ingesproken zijn. Veel tijd wordt ook besteed aan twee bijfiguurtjes, twee vogeltjes, die op een rups jagen. Heeft verder niks met het verhaal te maken en de grapjes zijn nog suf ook. De liedjes ben je binnen vijf minuten weer vergeten.

Maar, i.t.t. HotR, heeft TF&tH wel een aantal memorabele scenes. Het begin bijvoorbeeld, waarin de moeder-vos met haar kleintje moet vluchten voor de jagers (en, net als Bambi's moeder, off-screen neergeschoten wordt); de scene waarin Grootje haar huisdier de vos voor zijn eigen veiligheid moet achterlaten. Het arme beestje snapt er niks van, en ook Grootje is helemaal ontdaan. Wie ooit van een geliefd huisdier afscheid heeft moeten nemen, snapt deze scene helemaal. Jammer dat HotR niet zulke oprechte momenten heeft.

Fox and the Hound- Sad scene
http://www.youtube.com/watch?v=9UIc6o5Z8SU
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ui » wo apr 27, 2011 1:00 pm

Rubberduck schreef:Ik vind The Fox and the Hound ('Frank en Frey'), de lievelingsfilm van Daniel/Ui, een dodelijk saaie bedoening.

Is 'Frank en Frey' dé lievelingsfilm van Daniël? Zo leert Ui nog eens wat! Ui dacht dat hij meer favorieten had, waar dit er een van is. (snotter)
Wat Ui raakt aan 'Frank en Frey' is dat ze aan het einde beloven dat ze vrienden voor altijd blijven, terwijl het toch een afscheid is. Ui hield het niet droog. (huil huil)
Wat Ui ook enorm aanspreekt is de bosachtige omgeving. Het verhaal is stoerder dan het tandbedervende, mierenzoete 'Bambi', wat zich ook in en om een realistisch getekend bos afspeelt.

Een grote favoriet van Ui is 'Fantasia'. Ook 'Pinokkio', uit dezelfde tijd, is een topper.
Een andere favoriet is 'De Reddertjes'. Mooi begin, met die tekeningen en het lied "Wie redt mij?" (of hoe het ook heet). Helaas is dit de laatste film van de "sketchy"-animatieperiode van de jaren 60 en 70.
Verder 'Mary Poppins', dat acteurs en animatie combineert. Schitterend acteerwerk van Julie Andrews.
'Robin Hood' vindt Ui, in elk geval in de Nederlandse versie, ontzettend humoristisch.
Ook leuk is 'Aristokatten', qua sfeer. Al lijkt het verhaal een beetje op dat van '101 Dalmatiërs'. Een grote vooruitgang is dat 'Aristokatten' niet over honden gaat. (Want honden zijn vervelend en alleen te verdragen in saté-vorm.) (snik)
Andere favorieten zijn 'Alice in Wonderland' (de surrealistische sfeer) en 'Dombo' (goedkoop maar krachtig).
En Ui heeft een zwak voor 'Taran en de Toverketel', waar Disney als vanouds experimenteert en grenzen opzoekt. Alsof men verder gaat waar 'Fantasia' is gebleven. Helaas heeft Ui 'Taran' maar een keer gezien.

Rubberduck schreef:Het gegeven is heel interessant, namelijk een vosje en een hondje die, tegen alle natuurwetten in, vrienden worden.

Natuurwetten die in 'Bambi' genegeerd worden. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron