Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo apr 27, 2011 3:47 pm

Er zijn 4 deel live-action classics (Rapunzel, de 54e classic, is de 50e geanimeerde). Mary Poppins is er 1, Heksen en Bezemstelen (Bedknobs and Broomsticks) is er nog 1, maar welke 2 ben ik vergeten?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » do apr 28, 2011 2:28 am

Duckfan van Down Under schreef:Er zijn 4 deel live-action classics (Rapunzel, de 54e classic, is de 50e geanimeerde). Mary Poppins is er 1, Heksen en Bezemstelen (Bedknobs and Broomsticks) is er nog 1, maar welke 2 ben ik vergeten?

Dat is de Europese canon. De officieële Amerikaanse canon noemt de deels live-action films niet. (Daarin is Tangled ('Rapunzel') nummer 50.) De andere in de Europese canon is Pete's Dragon ('Peter en de draak'). Naast de 50 geanimeerde films en deze 3 "hybride" films bevat de Europese canon nog The Wild, een film die niet door Disney is geanimeerd, maar door een compleet andere studio. Disney heeft deze film alleen gedistribueerd.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Michiel Q » do mei 05, 2011 3:45 pm

Uit "Het Algemene Disney Villain Topic"

Rubberduck schreef:
Michiel Q schreef:Het einde van "The Little Mermaid" is ontzettend beroerd. De film is geweldig t/m "Kiss the Girl", als Ariël bijna haar doel bereikt heeft, maar dan verandert de film ineens van richting. Eigenlijk wil Ursula de Magische Lichtgevende Drietand van Triton hebben! (De drietand is magisch, omdat hij licht geeft.) En dan wordt Ursula enorm groot, maar gelukkig kan de saaie prins haar lekprikken. Oef!

Zeg, wil jij wel eens heel snel je mond gaan spoelen! Na 'Kiss the Girl' begint het gevecht tegen Ursula. Zij betovert Erik, zodat hij denkt met Vanessa (ursula-in-vermomming) te willen trouwen. Ik haal me zó dat moment voor de geest dat Ariel denkt dat Erik met haar wil trouwen (ingegeven door Jutter), helemaal happy de trap afrent en dan Erik daar ziet staan, met Vanessa, instructies voor de bruiloft te geven aan Grimbert. Die verwarring, het ongeloof en het verdriet op dat gezicht is zó perfect weergegeven. Net zoals het moment waarop Ariel het bruiloftsschip ziet wegvaren en met een bijna onhoorbare zucht in elkaar zakt. Echt prachtig gedaan, hoor. Toegegeven, dat hele gevecht met die reuze-Ursula is vrij slecht, maar daarna herpakt de film zich snel met dat ontroerende moment waarop Triton afscheid neemt van Ariel en haar weer mens maakt. Nee, dat slot zit verdomd goed in elkaar. Ik vind het altijd weer jammer als het afgelopen is.

Ik heb einde nog maar eens bekeken en ik vind het nog steeds niks. Toegegeven, het zit beter in elkaar dan ik me herinnerde, maar vergeleken met de rest van de film is het einde flinterdun en teleurstellend. Dat zit 'm met name in het gebrek aan emotionele impact. In de eerste helft van de film worden de personages zorgvuldig geïntroduceerd. Je leeft mee met de hoop, de vreugde en het verdriet van Ariël. Aan het einde van de film volgen de gebeurtenissen elkaar zó snel op, dat de kijker nauwelijks de tijd krijgt om er iets bij te voelen.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Michiel Q » do mei 05, 2011 4:26 pm

Rubberduck schreef:Veel tijd wordt ook besteed aan twee bijfiguurtjes, twee vogeltjes, die op een rups jagen. Heeft verder niks met het verhaal te maken en de grapjes zijn nog suf ook.

"Stil, Klopper! Ik hoor voetstappen!"
- "Je hoort rupsbanden, bedoel je!" :lol:

"Geef die zijderups van katoen!" :D
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Ui » ma mei 09, 2011 1:25 pm

Silly Symphony - The Ugly Duckling - 1939
http://www.youtube.com/watch?v=k3t5BmU3uYQ

Vanaf de lokeend (5:30) houdt Ui het niet meer droog. (snotter) Het is zo zielig. En een minuut later die scène waar het jonkie hartverscheurend begint te huilen. Vreselijk. (snik) (snotter) (huil huil)

Ui heeft er rode ogen van. (snik) Nog een keer kijken!
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Michiel Q » ma mei 09, 2011 3:57 pm

Ui schreef:Silly Symphony - The Ugly Duckling - 1939

In de tekenfilm "Lilo & Stitch" (2002) verwijst men naar bovenstaand filmpje:

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=NU2zbNBmDw0 (vanaf 9:28)
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor kwuk duck » ma mei 09, 2011 4:02 pm

Zo erg is hij toch ook weer niet? Het einde is wel mooi, dat hij eerst weer weg gaat maar toch geaccepteerd wordt
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Michiel Q » di sep 27, 2011 8:27 pm

Michiel P schreef:Over het algemeen vormen die 'end battles' nooit het beste gedeelte van zo'n Disney-film. Bij het maken van een film gaat alle energie naar de introductie-scènes en de karakterontwikkeling, wat ook de belangrijkste gedeeltes van de film zijn. Het einde is meer een verplicht nummertje. De schurk krijgt eerst de overhand, maar daarna gaat hij toch dood, 'ze' krijgen elkaar en andere losse eindjes worden nog even netjes afgewerkt. Boring!

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 7655#p7655

Michiel P schreef:De oude films verlopen veel minder volgens een vast stramien dan de nieuwere. Wat dat betreft is het toch echt een industrieel product geworden. Een film bestaat uit losse onderdelen die aan elkaar worden gesoldeerd. Ik heb een paar van die eindscènes up YouTube zitten terugkijken en ik vond ze allemaal vervelend en ongeïnspireerd. De oudere films vormen volgens mij een hechter geheel. Ik denk dat de grens ongeveer na ["De Speurneuzen"] ligt.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 7663#p7663

Michiel P schreef:Wat ik bedoel is dat niet alle delen gelijkwaardig zijn. Niet elk gedeelte is met dezelfde zorg uitgewerkt. Scènes waarin karakters geïntroduceerd of ontwikkeld worden vormen het emotionele hart van de film en worden zorgvuldiger uitgewerkt dan bijvoorbeeld die eindscènes waar ik zo op zit te hameren, want die zijn veel minder belangrijk. [...]

Zo'n eindgevecht is tot op zekere hoogte gewoon vulmateriaal. Het is nodig om het verhaal af te ronden, maar het vormt niet de essentie van het verhaal dat de makers willen vertellen, dus die leven zich vooral uit op de karakterdefiniërende en karaktervormende momenten, denk ik.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 7692#p7692

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:In recente jaren wordt 'het eindgevecht' wel steeds vaker herhaald in een zelfde vorm.

My point exactly. Het 'eindgevecht' is de geijkte manier geworden om een verhaal ten einde te brengen. Een invuloefening. De adrenaline en de geluidsterkte worden nog even flink omhoog gejaagd. Pats! Boem! Wham! Slechterik dood, spanningsboog afgelopen, zoenen! Als je die scènes los bekijkt is er geen donder aan.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 7719#p7719

Het bovenstaande is onderdeel van een discussie over de standaard-eindes sinds de jaren '80 gebruikt worden in Hollywood-films. Het geldt dus niet alleen voor Disney. Te vaak eindigen films met een aaneenschakeling van snel versneden actie-scènes en grote ontploffingen. De film is dan totaal niet meer te volgen. De actie is niet interessant, de uitkomst is het enige wat er toedoet.

"O kijk, nu gaat Batman rijden met zijn motorfiets." BANG! WHOEM! PLOF! SCHEUR! "Weet jij nog wat hij precies ging doen?" RATATATAT! "Wacht, nu wordt er geschoten. Wie doet dat?" ZOEM! ZOING! "Ik volg het niet meer. Ik wacht wel tot de scène voorbij is."

Daar heb ik vandaag niet veel aan toe te voegen, behalve een observatie van de Amerikaanse filmcriticus Roger Ebert, die bovenstaand verschijnsel al in 1988 signaleerde:

Roger Ebert schreef:When the history of Hollywood movies in the 1980s is written, it will be the story of the disappearance of the third act. At some point about a decade ago, while no one was paying attention, there seems to have been an informal agreement among studios, writers and directors that all movies would end with a mechanical, formula action climax. In thrillers, the ending is a chase and a shootout. In comedies, it's some kind of a bizarre set piece involving stunts or special effects.

Hollywood abandoned all notions that a movie should end as it began, with the relationships of the characters.

Bron: http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbc ... 50301/1023
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di sep 27, 2011 8:49 pm

Michiel P schreef:De oude films verlopen veel minder volgens een vast stramien dan de nieuwere. Wat dat betreft is het toch echt een industrieel product geworden. Een film bestaat uit losse onderdelen die aan elkaar worden gesoldeerd. Ik heb een paar van die eindscènes up YouTube zitten terugkijken en ik vond ze allemaal vervelend en ongeïnspireerd. De oudere films vormen volgens mij een hechter geheel. Ik denk dat de grens ongeveer na ["De Speurneuzen"] ligt.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 7663#p7663

In het geval van die "eindbattles" klopt dat niet. De laatste twee films in die tijd, "De Speurneuzen" en "Taran en de Toverketel" hebben die ook nog. Frank en Frey ken ik niet, dus dat weet ik niet, maar bij de film daarvoor, De Reddertjes, is dat wel weer. Je kunt nog verder terug gaan, maar dan weet ik niet wat je nog als "eindbattle" kunt noemen. De Aristokatten, De Avonturen van Ichabod en Meneer Pad (De Wind in de Wilgen), Sneeuwwitje?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel Q » wo sep 28, 2011 9:52 am

Duckfan van Down Under schreef:In het geval van die "eindbattles" klopt dat niet. De laatste twee films in die tijd, "De Speurneuzen" en "Taran en de Toverketel" hebben die ook nog.

Ja, maar "De Speurneuzen" is een geweldige film, met een geïnspireerd, goed uitgedacht eindgevecht. In "De Kleine Zeemeermin" is het eindgevecht een invuloefening. Er is trouwens wel 'n overeenkomst, die teruggaat op "Doornroosje": de slechterik transformeert in 'n gevaarlijk monster. Malificent verandert in 'n draak, Ratigan verandert in 'n echte rat, Ursula groeit huizenhoog.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Michiel Q » wo sep 28, 2011 1:56 pm

Michiel Q schreef:De slechterik transformeert in 'n gevaarlijk monster.

Volgens TV Tropes: http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/M ... ingedAngel

Interessant genoeg is "Sleeping Beauty" het vroegste voorbeeld, tenzij je "Sneeuwwitje" meerekent, maar de Koningin is als heks niet per se gevaarlijker, hoogstens enger.

Michiel P schreef:Ik heb een paar van die eindscènes up YouTube zitten terugkijken en ik vond ze allemaal vervelend en ongeïnspireerd.

Ik bedoel dus de eindscènes van "Oliver & Co", "De Kleine Zeemeermin", "De Reddertjes in Kangoeroeland" en latere films. Stuk voor stuk saaie, vervelende gevechten waarbij de slechterik omkomt.

Duckfan van Down Under schreef:Je kunt nog verder terug gaan, maar dan weet ik niet wat je nog als "eindbattle" kunt noemen. De Aristokatten, De Avonturen van Ichabod en Meneer Pad (De Wind in de Wilgen), Sneeuwwitje?

"Sleeping Beauty" (1959) Maar die oudere films kennen meer variatie in eindscènes. Niet dat een eindgevecht per definitie slecht is, dat hangt af van de uitvoering. In "De Speurneuzen" is het perfect gedaan. Maar vanaf "Oliver & Co" is het een standaard-einde geworden. Telkens weer een eindgevecht, alsof het een vereiste is.

Volgens Roger Ebert is het einde van "Avatar" (2009) een voorbeeld van een eindgevecht dat wél werkt:

Roger Ebert schreef:I've complained that many recent films abandon story telling in their third acts and go for wall-to-wall action. Cameron essentially does that here, but has invested well in establishing his characters so that it matters what they do in battle and how they do it. There are issues at stake greater than simply which side wins.

Bron: http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbc ... /912119998
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Duck » zo nov 13, 2011 5:09 pm

Henrieke schreef:Ben er net achter gekomen dat de Nederlands ingesproken versie van Mr Toad op mijn DVD anders is als die van de Sing-along-song die van de video komt, dus de kans is groot dat we het steeds over een andere ingesproken versie hebben... Ik vind de Engelse trouwens beter dan beide versies.

Even half off-topic, maar films plaatje voor plaatje kijken is leuk:

http://img516.imageshack.us/img516/6452/image2ln3.jpg
http://img122.imageshack.us/img122/3043/image3ky0.jpg

Weet iemand uit welke film deze plaatjes komen?
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor Michiel Q » zo nov 13, 2011 5:50 pm

Duck schreef:Weet iemand uit welke film deze plaatjes komen?

Uit de korte tekenfilm "Runaway Brain" ("Hersens op hol") uit 1995.

- Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_Brain
- YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=XEUVNO2YM2g
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor snowmansion » ma nov 21, 2011 6:17 pm

Ik moest meteen denken aan deze voorkant. Ook verstript in het weekblad # 34-37 1996.

http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/DD1996-34#g
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re:

Berichtdoor Michiel Q » ma maart 12, 2012 4:33 pm

Michiel Q schreef:Het bovenstaande is onderdeel van een discussie over de standaard-eindes sinds de jaren '80 gebruikt worden in Hollywood-films.

Nog een observatie (uit 1987) van filmcriticus Roger Ebert over bovenstaand verschijnsel:

Roger Ebert schreef:The end of the movie is also a disappointment. It's yet another shootout. Screenwriters have grown so lazy in recent years that it's almost too much to ask them to resolve a plot on human terms. The last reel of most thrillers now involves the obligatory death of the villain, as if death were a solution. Since we know that's how the movie will end, the last reel is a loss - a waste of the movie's own time. And in "Street Smart," where [Morgan] Freeman creates such an unforgettable villain, I really resented it when he wasn't given the chance to participate in his own fate.

As a film school exercise, would-be screenwriters should be required to rewrite thrillers like this, with real human endings instead of the copout of the standard sequence: chase, shootout, death, fade out. When an actor like Freeman goes to the trouble of creating a great character, the film should go to the trouble of providing him with a final scene.

Bron: http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbc ... 00304/1023
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten