Voor de mensen die geen Frans kunnnen, deja vu is Frans voor al gezien. Een deja vu achter de naam van een film betekent dus dat ik 'm al gezien heb.
Rubberduck schreef:Tarzan is een superfilm, vind je niet? Het heeft een paar zwakke animaties (een paar scenes waar ik het oerwoud ofwel van plastic ofwel een computerspelletje vond lijken), maar over het algemeen vond ik de 'deep canvas' computertechnieken (waardoor Tarzan realistisch over de bomen surft en je die prachtige licht-effecten krijgt) goed gelukt. De muziek van Phil Collins vind ik prachtig. Je hebt toch hopelijk wel de Engelstalige versie bekeken?
Meestal is de Engelse versie beter, maar sommige films kan ik (vanwege herinneringen meestal) alleen maar in het Nederlands kijken. Timon en Pumbaa kan ik me bijvoorbeeld niet voorstellen zonder hun Vlaamse accent. Ik geloof dat ik Lilo en Stitch ook in het Nederlands heb gezien. Wat betreft Tarzan, tja, daar heb ik vroeger een tekenfilmserie over gezien. En hoewel ik Brian Blessed (Clayton in de Engelse versie) graag wilde horen, heb ik toch maar voor de Nederlandse versie gekozen. Ik heb toch liever de stemmen van de Nederlandse Jane en Archimedes Q. Porter. Ik heb later de stukken met Clayton nog in het Engels gekeken. Ook is misschien de stem van Tuk beter in het Engels.
Wat betreft de liedjes: geen zorgen, die ken ik ook in het Engels. Wel raar als hij zingt, Phil Collins een heel ander accent heeft dan wanneer hij praat.
Rubberduck schreef:Leuk dat je Beauty and the Beast hebt gezien. Wat vond je ervan? Toen ik jouw leeftijd had, had ik de meeste Disney-tekenfilms wel gezien. Een aardige oom had die voor mij en m'n zusje gekopieerd.
Een aardige buurman heeft wat andere films (Meet the Robinsons, ook een topper, Incredibles, Cars, Ratatouille) voor mij gekopieerd. Toen verhuisde hij.
Over de film: hij is fantastisch, maar waarschijnlijk beter als je hem nog een keer hebt gezien. Misschien komt het ook omdat ik de laatste tijd alleen maar goede film heb gezien, maar eigenlijk dacht ik toen ik 'm keek: dit is de eerste animatiefilm die is genomineerd voor Best Picture bij de Oscars? Nou ja, mijn mening verandert wel...
Rubberduck schreef:Zeg je moeder maar dat er niks mis is met prinsessen-films; Walt Disney maakte die voor jong en oud.
Geen zorgen: dat weet ik. Ik geef alle schuld aan de Disney Princessen-lijn. Maar ja, ze wil nu ook wel eens met mijn vader een volwassen film kijken. Komt ze aanzetten met
Dinner For Schmucks. :/
Rubberduck schreef:Als ik jou was, zou ik die vervolgdelen mijden als de pest. Ze zijn niet geschreven, geanimeerd en geregisseerd door de mensen die de originele films hebben gemaakt. Het zijn producties die zijn uitbesteed aan Japanse tekenfilmsfabrieken, waar de animatie ondermaats is. De verhaaltjes richten zich vaak op kleine kinderen en zijn te slap om over naar huis te schrijven.
Zoiets had ik al door. Waarom denk je dat ik aan alle vervolgfilms maar 1 zin heb uitbesteed? Al moet ik zeggen dat
Aladdin en de Dievenkoning een heel goede film is.
Rubberduck schreef:Uit je lijst zou ik uiteraard alle titels kiezen, maar Snow White en Pinocchio zijn toch wel de absolute meesterwerken. Misschien een beetje gedateerd voor het publiek van vandaag de dag, maar mooiere films heeft Disney zelf nooit meer gemaakt. De animatie en special effects zijn verbluffend, zeker als je in gedachten houdt hoe lang geleden ze gemaakt zijn. Ze hebben onvergetelijke personages, zoals Japie Krekel en de Zeven Dwergen en ze zijn spannend en aangrijpend op een bijna griezelige manier (maar dat kun je alleen zelf beoordelen als je ziet hoe donker en wreed Pinokkio's wereld in de film is). De moeite waard, dus.
Pinokkio heb ik zo vaak gezien dat het saai wordt.
Fantasia heb ik pas op video met mijn oma gekeken, dat is ook een van de beste films ooit, maar ik vraag me af of mijn vader genoeg concentratie zou hebben gehad voor die film. Wat vind jij eigenlijk van die film?
Rubberduck schreef:Verder heb ik een zwak voor The Rescuers ('De reddertjes' ). De animatie is heel erg sober; het is goed te zien dat dit een low-budget film was, maar die sluit juist daardoor zo goed aan bij het verhaal. De wereld van de reddertjes is ook nogal somber en verdrietig, want ze moeten een weesmeisje zien te redden van Madam Medusa, een van de beste Disney-schurken, en belanden daardoor in een duister en drassig moeras. Hoewel de film veel humor bevat, zit het echte hart van de film toch in dit kleine meisje, dat gelooft dat niemand haar ooit leuk genoeg vindt om te adopteren. Met deze film laat Disney zien dat het niet draait om dure middelen of special effects, maar een goed verhaal.
Ah, uit Disney's donkere periode. Al heb ik trouwens ook gehoord dat
De Reddertjes in Kangoeroeland het enige vervolg is dat een miljoen keer beter is dan het origineel. Wat vind jij van die film?
DD schreef:Lady en de Vagebond is ook ontzettend leuk. Ik zou daarvoor kiezen. Of Taran en de Toverketel.
Lady en de Vagebond heb ik al gezien. Een film twee keer kijken is in ons huis haast taboe.
Maar het "Bella Notte" stukje is een van mijn favorieten in een film ooit.
Rubberduck schreef:The Black Cauldron ('Taran en de toverketel') is een erg on-typische Disney-film. Het is een fantasy-verhaal met veel enge ingredieënten, waaronder een leger skeletten dat weer tot leven komt. Er zitten ook een paar echte 'schrik-momenten' in die je normaal gesproken alleen in een live-action film verwacht, maar zeker niet in een Disney-animatie. De animatie is schitterend en doet denken aan de producties van Walt Disney zelf. Let er wel even op welke versie je in de bibliotheek kunt huren. De pas uitgekomen 'special edition' moet je hebben. Die heeft het juiste beeldformaat (= breedbeeld). Voor zover ik weet heeft de 'gewone' eerdere dvd-versie een volbeeld formaat. Om dat te bereiken moet men inzoomen op het beeld en daardoor valt veel animatie weg. Die dvd schijnt ook donker en korrelig te zijn. Soms kan Disney heel slordig omgaan met eigen werk.
Bij ons bij de bieb hebben ze beide versies.