Ei schreef:Hoe kun je een oude man die zich de creatieve jaren '30, '40, '50 en '60 nog levendig kan herinneren, overtuigen van kwaliteit uit de jaren '80?
Is Jos Beekman al bijna 90 jaar oud? En nog steeds bij Donald Duck werken?
Dan wil ik bij deze mijn excuses aanbieden aan Jos. Sorry hoor, petje af voor jouw... eh.. uw presentatie!
Ei schreef:Je houdt een slag om de arm, door de Disney-reeksen van jaren '80 te vergelijken met wat tegenwoordig van Disney op televisie verschijnt. Wat verschijnt tegenwoordig aan Disney tekenfilmseries op televisie, dat zo slecht is? Ei zag laatst Keizer Kuzco. Wat is daar slechter aan dan aan DuckTales en Gummi Bears?
Dat ik een vergelijking maak, wil niet zeggen dat de serie op zichzelf bezien slecht zou zijn (alsof alleen in een vergelijking de serie goed zou zijn).
The Emperor's New School, waar je het over hebt, is ten eerste een spin-off van een film. Bij series als
DuckTales en
Gummi Bears moest een nieuwe cast aan personages verzonnen worden, nieuwe werelden en nieuwe situaties. Daarmee stak men veel tijd en energie in iets waarvan men niet wist of het iets op zou leveren. Bij de Kuzco-spin-off gaat het om het snel cashen door mee te liften op het succes van een recente film. Daar zit geen enkele creativiteit in, maar gaat het om het recyclen van eerder gebruikte concepten. (Een nog duidelijker voorbeeld hiervan is de serie
Lilo & Stitch, waarvan iedere aflevering hetzelfde stramien heeft.) De Kuzco-spin-off is hopeloos houterig geanimeerd; er zit totaal niks van waarde in dietekeningen. De verhaaltjes zijn slap en gaan niet echt ergens over. Terwijl je bij
DuckTales en
GummiBears altijd spannende avonturen had. Die werkten ook vanuit de karakters, die dreven de actie voort. Bij Kuzco zetten ze gewoon een karakter in een situatie en dan proberen ze het geforceerd leuk te maken.
Dus watmij betreft is er wel degelijk een wereld van verschil. Misschien ziet Ei het verschil beter als hij Kuzco vergelijkt met het door hem geliefde
Wuzzles?
Ei schreef:Knabbel en Babbel als misdaadbestrijders, is dat geen spin-off?
Nee, ik vind het nogal een groot verschil of Knabbel en Babbel bezig zijn met nootjes verzamelen en Donald Duck pesten, of dat ze een organisatie leiden die tot doel heeft de misdaad te bestrijden. Dat lijkt me zo in één zin wel zo duidelijk gesteld dat het weinig verdere uitleg meer behoeft...
Ei schreef:DuckTales bestaat grotendeels uit een reeds bestaande cast.
Voor
DuckTales zijn veel personages speciaal verzonnen, zoals Turbo McKwek, Van Stoetewolf, Mevrouw Baktaart, Lizzy (VS: 'Webby'; niét April, May of June!), Dorus Duck, Bubba, Karel Kraakei/Roboduck en vele individuele Zware Jongens. Donald komt maar sporadisch voor.
Ei schreef:TaleSpin maakt gebruik van... ongelofelijk... personages uit 'Junglebook'. Zien we beer Baloe als piloot, aap Loewie als eigenaar van Baloe's favoriete bar, en tijger Shere Khan als een zakenman. Is dat zo creatief te noemen?
Had jij het kunnen bedenken? Het is méér dan een beer en een tijger wat kleren aantrekken. Je hebt een nieuwe invulling nodig van de personages. Je hebt een nieuwe wereld nodig.
TaleSpin heeft zelfs extra moeite genomen om het in de jaren '30 te laten afspelen. Terwijl het in verband met research en documentatie vast makkelijker was geweest om het in het heden te laten spelen. Daarnaast zijn er ook hier nieuwe personages, zoals Kit, Wildcat, Molly, Rebecca en Don Karnage.
Ei schreef:Hoeveel tekeningen per seconde had men toen, en hoeveel heeft men nu? Kun je cijfers geven? Heeft men tegenwoordig nog minder beeldjes per seconde dan in bijvoorbeeld DuckTales?
Of ze dat bij Disney doen, weet ik niet, maar in de jaren '80 hadden series van Disney meer beeldjes per seconde dan series uit andere studio's. (o.a. te lezen in 'Mou$e Entertainment' van Van Willigen, SUN, 1999)
Ei schreef:Ei heeft nooit eerder van Gargoyles gehoord, overigens.
Foei! Ei leest niet al mijn topics:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=539