Soccermania

Berichtdoor Rockerduck » ma okt 13, 2008 7:55 pm

Michiel P schreef:En alles wat toevallig wel (bijna) klopt komt zeker gewoon uit de lucht vallen? Dat ze gewoon wat gingen zitten verzinnen wat - héél toevallig - ontzettend dicht in de buurt kwam bij de Dagobert die wij kennen? Hoe hebben ze dat filmpje überhaupt kunnen maken zonder de strips te lezen?

Je weet wat ik bedoel: ze hebben de strips wel gezien, maar niet gelézen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » ma okt 13, 2008 8:04 pm

H@gar schreef:Vreemd, omdat volgens mij de keuze van de handschoenen en andere bril is gemaakt omdat hij teveel op Von Drake leek, die voor de animators al heel bekend was.

Dagobert en Van Drakenstein lijken helemáál niet op elkaar.

Dagobert
Afbeelding

Ludwig
Afbeelding
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » ma okt 13, 2008 10:52 pm

Rockerduck schreef:Dagobert en Van Drakenstein lijken helemáál niet op elkaar.

Niet? Ik zie anders twee keer een ouwe eend met bakkebaarden en een bril. Het is dat ik weet wie Ludwig is, anders dacht ik vast: "Wat een rare Dagobert is dat, zeg."

Rockerduck schreef:Je weet wat ik bedoel: ze hebben de strips wel gezien, maar niet gelézen.

Nee, dat weet ik niet. Een dergelijk misverstand heeft zich al eerder tussen ons voorgedaan. Ik neem jouw uitspraken letterlijker dan jij ze bedoelt en jij drukt je minder nauwkeurig uit dan ik aanneem.

Ik denk nog steeds dat de makers van "Scrooge McDuck and Money" zich wel degelijk in Dagobert hebben verdiept, maar uit het filmpje blijkt dat ze ófwel zijn karakter niet begrepen hebben, ófwel besloten hebben dat ze een ander karakter nodig hadden voor hun filmpje.

Ze hebben de strips wel gelézen, maar niet voldoende begrépen. Kun je je daar in vinden? Maar ze hebben toch wel wat meer begrepen dan 'alleen dat het een rijke eend was', dunkt me.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor H@gar » wo okt 15, 2008 3:37 pm

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Dagobert en Van Drakenstein lijken helemáál niet op elkaar.

Niet? Ik zie anders twee keer een ouwe eend met bakkebaarden en een bril. Het is dat ik weet wie Ludwig is, anders dacht ik vast: "Wat een rare Dagobert is dat, zeg."

I agree here......
Tuurlijk, ik zie ook het verschil. Maar nogmaals, het publiek dat de strips las, en het publiek dat de tekenfilms zagen, werden door Disney gezien als totaal verschillend. Of dat terecht is of niet weet ik niet.
Overigens heb ik dat ergens gelezen, weet niet meer waar.... Is dus niet zozeer mijn mening of visie op hoe het gebeurde indertijd.

Echter, ik heb zojuist het filmpje eens zitten kijken.....
Ik denk eerder dat de animators geen idee hadden hoe ze het anders moesten aanpakken. Ze hebben de bakkebaarden wit gelaten, zoals in de strips. En heel soms valt het lijntje ertussen weg, maar met name als Scrooge zich omdraait, is het lijntje terug, omdat de manier waarop ze scrooge's bakkebaarden van achteren tekenen afwijkt van de strips. Ik denk dat dit misschien de reden was voor de aanpassing..... Het is op die wijze inderdaad ook iets logischer, trouwens.....
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 16, 2008 2:24 am

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Dagobert en Van Drakenstein lijken helemáál niet op elkaar.

Niet? Ik zie anders twee keer een ouwe eend met bakkebaarden en een bril. Het is dat ik weet wie Ludwig is, anders dacht ik vast: "Wat een rare Dagobert is dat, zeg."

Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Kijk alleen maar naar hun ogen en hun kleren. Dat moeten aanwijzingen genoeg zijn. En hun bakkebaarden zijn ook anders.

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Je weet wat ik bedoel: ze hebben de strips wel gezien, maar niet gelézen.

Nee, dat weet ik niet. Een dergelijk misverstand heeft zich al eerder tussen ons voorgedaan. Ik neem jouw uitspraken letterlijker dan jij ze bedoelt en jij drukt je minder nauwkeurig uit dan ik aanneem.

Ik ben niet zo'n pietje precies als jij. :P

Michiel P schreef:Ze hebben de strips wel gelézen, maar niet voldoende begrépen. Kun je je daar in vinden? Maar ze hebben toch wel wat meer begrepen dan 'alleen dat het een rijke eend was', dunkt me.

Daar kan ik me goed in vinden. :)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » do okt 16, 2008 6:04 pm

Rockerduck schreef:
Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Dagobert en Van Drakenstein lijken helemáál niet op elkaar.

Niet? Ik zie anders twee keer een ouwe eend met bakkebaarden en een bril. Het is dat ik weet wie Ludwig is, anders dacht ik vast: "Wat een rare Dagobert is dat, zeg."

Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Kijk alleen maar naar hun ogen en hun kleren. Dat moeten aanwijzingen genoeg zijn. En hun bakkebaarden zijn ook anders.

In de tekenfilm 'Scrooge McDuck and Money' uit 1967 lijken Dagobert's bakkenbaarden, ogen en bril op die van Otto van Drakenstein. Te meer omdat de xerografische stijl lijkt op die van filmpjes van Otto uit de jaren 60.

Zie voor jezelf:

Scrooge McDuck and Money (01)
http://www.youtube.com/watch?v=FcIszzV-WrY
YouTube: In this cartoon from 1967, Scrooge McDuck tries to teach his grandnephews Huey, Dewey and Louie how to save money. This is known to be Scrooge McDuck's first animated appearance, apart from a brief cameo appearance on the Mickey Mouse Club television series.

Scrooge McDuck and Money (2)
http://www.youtube.com/watch?v=Vfr8gwL5UkM
YouTube: Part 2 of this 1967 cartoon.

Ludwig Von Drake - The Spectrum Song
http://www.youtube.com/watch?v=4u8ygqKf5Sg
YouTube: [Cartoon from 1961.] Ludwig Von Drake continues his explanation of colors before he breaks into the Spectrum Song in this clip from the Anthology series called An Adventure In Color

Wikipedia over 'Scrooge McDuck and Money':
http://en.wikipedia.org/wiki/Scrooge_McDuck_and_Money
Wikipedia over 'The Spectrum Song':
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Spectrum_Song
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 16, 2008 6:43 pm

Maar dit topic ging toch over Soccermania? :P
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » ma nov 03, 2008 9:50 pm

In dit stripje van Al Taliaferro lijken Dagobert en Ludwig juist heel erg op elkaar:

Afbeelding

http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+65-06-17

Ze zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Verschillen: kleur van de bakkebaarden, dikte van de wenkbrauwen, haarsprieten.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor H@gar » di nov 04, 2008 10:27 am

Nog een verschil: De manier waarop de bakkebaarden bij Ludwig achter zijn hoofd doorlopen. Met name op het eerste plaatje is dit erg duidelijk.
Dat is ook wat ik eerder bedoelde met:

Ze hebben de bakkebaarden wit gelaten, zoals in de strips. En heel soms valt het lijntje ertussen weg, maar met name als Scrooge zich omdraait, is het lijntje terug, omdat de manier waarop ze scrooge's bakkebaarden van achteren tekenen afwijkt van de strips. Ik denk dat dit misschien de reden was voor de aanpassing..... Het is op die wijze inderdaad ook iets logischer, trouwens.....

Wel een leuk stripje trouwens.... :P
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo nov 05, 2008 5:47 pm

Dat doorlopen is ook bij Fergus McDuck.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Vorige

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten