Soccermania

Berichtdoor Henrieke » do jun 21, 2007 7:38 pm

Ik had een tijd geleden gehoord van een filmpje van Sport Goofy uit de jaren '80, waarin de Zware Jongens en Oom Dagobert voorkwamen. In de winkel (etos) zag ik vandaag voor een tientje de dvd 'extreem sportplezier' liggen, en ik heb hem gekocht in de hoop dat dit filmpje er misschien op stond. En ja hoor!
Het filmpje komt uit 1987, en is dus vóór Duck Tales en na Mickey's Christmas Carol gemaakt. Goofy heeft officieel de hoofdrol, maar Oom Dagobert speelt eigenlijk een grotere rol. In het filmpje vragen de neefjes of hij een beker van 1,49 wil doneren voor een voetbalwedstrijd, maar dat vindt hij te duur dus geeft hij een oude beker mee. Deze blijkt een miljoen waard te zijn en dus wil hij met het team van Kwik, Kwek en Kwak de beker terugwinnen en schakelt Goofy in als coach. De tegenstanders zijn de Zware Jongens, die Goofy ontvoeren, et cetera.
Wat ik leuk vind aan dit filmpje is dat Dagobert zich meer gedraagt als de Dagobert uit de strips, niet als dat zachtgekookte ei uit DuckTales. Het is ook veel cartoon-achtiger, en de figuren lijken meer op de stripfiguren dan in de andere films, met name de Zware Jongens. Willie Wortel en Roger Rabbit hebben ook een cameo, en iets wat op Oma Duck leek. Jammer genoeg is het niet zo mooi geanimeerd als Mickey's christmas carol, maar wel beter dan DuckTales. Het filmpje duurt twintig minuten en is ingesproken door Tony Pope, Will Ryan, Russi Taylor, Jack Angel, Phil Proctor en Chick Hearn.
Grote minpunt van het filmpje: Het lijkt in eens wel alsof Goofy hersens heeft! Hij is naïef, maar sporten doet ie perfect in het filmpje, wat eigenlijk compleet niet bij Goofy past.
Voor wie hem niet kent is hij zeker de moeite waard om te zien. Op de DVD staan nog 7 andere shorts, in video-kwaliteit.
Is er iemand die dit filmpje al kent? En wat vinden jullie er van? Is er eigenlijk ook iemand die 'Scrooge McDuck and money' heeft gezien?

Tekst van disneyshorts.org:
After the success of "Mickey's Christmas Carol" the studio decided to try more featurettes starring their regular stable of characters. "Soccermania" was one such attempt. But the studio felt that the original try, directed by Darrell Van Citters was not their style. Disney veteran Ward Kimball was brought in as a consultant on the project. It was completely revamped and eventually wound up being shown as an NBC television special.

There is a lot wrong with this short, though. Except in appearance, Goofy doesn't seem to be the same character as before. Where in his previous sports shorts, he succeeeded, if at all, by a combiantion of accident and dumb luck. Here, he seems too self-assured and porfessional. Take, for instance, one of the first scenes where Goofy is seen stocking his sports store. He commands the balls and tennis rackets as if he has total control and knows exactly what he is doing. If his character had matched his previous shorts, the balls and rackets would have still ended up where they were supposed to be, but he would have probably destroyed half the store in the process.

The shorts also has a much more "cartoony" feel to it than "Mickey's Christmas Carol." But it would serve as a natural bridge from the traditional shorts to the (and I'll probably get into trouble for saying this) lower quality of Disney's first forays into television animation.


Hier nog wat screenshots:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dagobert's eerste reactie als de neefjes binnenkomen

Afbeelding
Dagobert's eerste reactie als hij leest dat de beker een miljoen waard is
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jun 22, 2007 1:33 am

Ik ken dat filmpje wel. Het was vroeger op video te koop onder de titel 'Goofy is knettergek op voetbal'. Die video heb ik ook. Ik vind het wel aardig, vooral omdat Dagobert er in voor komt. In het Nederlands wordt de stem van Dagobert gedaan door Sacco van der Made, die dat ook zou doen in 'Duck Tales'. Het filmpje is wel aardig, maar zeggen dat het qua animatie 'Duck Tales' overtreft? Nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Je klint sowieso niet als een fan van die serie, klopt dat? Misschien heb je alleen de latere afleveringen gezien? Die waren inderdaad minder goed geanimeerd. Maar het eerste seizoen van 'Duck Tales' was pure klasse, hoor. In feite vind ik de animatie uit de 'Soccermania'-film maar goedkoop, als ik die shots hierboven zie. Enne.. Dagobert een ei in 'Duck Tales'? No way!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Lucas » vr jun 22, 2007 2:13 pm

Dagobert is wel geen ei in Ducktales maar hij kan precies geen enkel voertuig de baas, zijn eigen auto niet (op een filmpje na dan), geen helikopter, geen paard geen fiets...
Lucas
 

Berichtdoor Rockerduck » vr jun 22, 2007 6:45 pm

Dat kan hij wel, maar hij heeft dan eenmaal een piloot en chauffeur.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Lucas » za jun 23, 2007 1:15 pm

Goed hij heeft een chauffeur en een piloot maar als hij het zelf moet doen gaat het toch niet echt goed.

Neem die fiets, ik heb het over dat filmpje over dat mechanische zeemonster. Hij rijd stuntelig naar dat magazijn en zegt zelf: "ik heb veel in mijn leven geleerd, alleen fietsrijden was daar niet bij." en valt met een stevige smak op de grond.

Goed, Dago is maar een stripfiguurtje en ze zullen dat zo gemaakt hebben om het grappig te doen lijken want als hij alles goed zou doen is hij niet meer interressant.
Lucas
 

Berichtdoor Henrieke » za jun 23, 2007 9:23 pm

Rockerduck schreef:Het filmpje is wel aardig, maar zeggen dat het qua animatie 'Duck Tales' overtreft? Nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Je klint sowieso niet als een fan van die serie, klopt dat? Misschien heb je alleen de latere afleveringen gezien? Die waren inderdaad minder goed geanimeerd. Maar het eerste seizoen van 'Duck Tales' was pure klasse, hoor. In feite vind ik de animatie uit de 'Soccermania'-film maar goedkoop, als ik die shots hierboven zie. Enne.. Dagobert een ei in 'Duck Tales'? No way!

Het recht om dat te zeggen had ik ook eigenlijk niet, aangezien ik inderdaad erg weinig er van gezien heb. Misschien ben ik te jong om de goede afleveringen gekend te hebben. Ik kan me herinneren dat ik het vroeger nooit leuk vond omdat Donald er niet in zat, en omdat het 'te zoet' was. De nieuwe personages trokken mij, op Turbo na, ook niet. Misschien heb ik precies de slechtere afleveringen gezien. En bij een serie met honderd afleveringen zou ik het niet meer dan logisch vinden dat de animatie soms slechter is dan in een featurette. De film heb ik wel, maar op de openingsscene na ben ik er ook niet echt dol op. Maar of die film vergelijkbaar met de serie is?

Maar ipv een discussie over Duck Tales, ben ik eigenlijk benieuwd of nog iemand dit filmpje kent.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jun 25, 2007 12:01 am

Lucas schreef:Goed hij heeft een chauffeur en een piloot maar als hij het zelf moet doen gaat het toch niet echt goed. Neem die fiets, ik heb het over dat filmpje over dat mechanische zeemonster. Hij rijd stuntelig naar dat magazijn en zegt zelf: "ik heb veel in mijn leven geleerd, alleen fietsrijden was daar niet bij." en valt met een stevige smak op de grond.

Die aflevering ken ik, die is gebaseerd op het Barks-verhaal 'Terror of the River'. Maar het is niet raar dat Dagobert nooit heeft leren fietsen. Dat is meestal iets dat je leert in je jeugd, en de McDucks hadden geen geld voor luxe artikelen zoals een fiets. Dagobert heeft in 'Duck Tales' wel eens een vliegtuig bestuurd, in de aflevering 'Wrongway in Ronguay' en dat ging heel goed. Hij had daarmee zelfs het leven van de neefjes gered.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » ma jun 25, 2007 12:06 am

Hey Henrieke, als jij de serie niks vind, dan is dat (natuurlijk!) oké, want smaken verschillen nou eenmaal. Barks vond er schijnbaar ook niet veel aan:
Barks did once comment on DuckTales by simply stating that 'They are good for the business', but that they were cramming too many ideas into too short a time: 'Sometimes I feel that they are not using the ducks!' No doubt, Barks did not like the DuckTales very much which is also emphasized by the fact that he never owned a television set until he was well up in his seventies. He simply never got used to the staggering fast pace of the cartoons and the never-ending rapid cuts.

http://www.cbarks.dk/theducktales.htm

'Soccermania' vind ik op zich wel goed en vooral heel erg grappig, vooral omdat het zo overdreven getekend is. Dus de animatie mag dan niet de kwaliteit hebben van 'Duck Tales', het is minder mooi, maar wel grappiger. Het lijkt in die zin meer op een stripboek. Volgens mij komt die plaquette (tweede plaatje) regelrecht uit een Barks-verhaal.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » ma jul 09, 2007 12:38 am

Rockerduck schreef:Volgens mij komt die plaquette (tweede plaatje) regelrecht uit een Barks-verhaal.

Klopt. Uit "Christmas for Shacktown" ("Kerstfeest voor Krotdorp").
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 09, 2008 5:14 pm

Henrieke schreef:Willie Wortel en Roger Rabbit hebben ook een cameo, en iets wat op Oma Duck leek
Grote minpunt van het filmpje: Het lijkt in eens wel alsof Goofy hersens heeft! Hij is naïef, maar sporten doet ie perfect in het filmpje, wat eigenlijk compleet niet bij Goofy past.
Is er iemand die dit filmpje al kent? En wat vinden jullie er van? Is er eigenlijk ook iemand die 'Scrooge McDuck and money' heeft gezien?

Roger Rabbit heb ik niet gezien, en wie was die vrouw die op oma leek?
Als voetballer hadden ze beter Mickey kunnen pakken, maar die is slim. Donald kan niet voetballen. Hm. En ik vind het raar dat Dagobert Goofy kent!
En 'Scrooge McDuck and Money' was slecht getekend en Dagobert was veel te blij.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr okt 10, 2008 4:11 pm

Duckfan van Down Under schreef:En ik vind het raar dat Dagobert Goofy kent!

Dat vind ik niet. Donald kent Goofy toch ook? En Dagobert is Donald's oom. Dan vind ik het heel goed mogelijk dat ze elkaar kennen. Bovendien wonen ze (tenminste in Nederland) in dezelfde stad. In 'Soccermania' werkt Goofy in een winkel waar men sportgerei verkoopt. Dagobert stapt daar toevallig binnen met zijn neefjes.

Duckfan van Down Under schreef:En 'Scrooge McDuck and Money' was slecht getekend en Dagobert was veel te blij.

Dat klopt. Dagobert droeg daarin ook handschoenen en een ander soort bril. Ik denk dat de makers van dat filmpje de strips van Barks nooit hadden gelezen, en dat ze alleen wisten dat het een rijke eend was.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » zo okt 12, 2008 11:09 pm

Rockerduck schreef:Ik denk dat de makers van dat filmpje de strips van Barks nooit hadden gelezen, en dat ze alleen wisten dat het een rijke eend was.

Ik ben anders wel gecharmeerd van "Scrooge McDuck and Money". Ik vind het al leuk dat ze überhaupt een tekenfilmpje met Dagobert gemaakt hebben en ze hebben hem ook een mooi Schots accent gegeven. Maar hij is inderdaad veel te aardig. Dat hij transactiekosten berekent wanneer hij de neefjes $1,95 aan aandelen verkoopt is dan wel weer in-character (+ dollartekens in zijn ogen!).

http://www.youtube.com/watch?v=Vfr8gwL5UkM (Part 2, 6:48)

Hoezo hebben de makers geen strips van Barks gelezen? Bijna alles klopt: Dagobert heeft een hoge hoed en de juiste jas, wandelstok en slobkousen. Hij heeft een grote kluis met een enorme kluisdeur, waarin al zijn geld is opgestapeld. Dagobert zoent zijn geld en speelt ermee. Hij kan aan de klank van een spaarpot horen welk bedrag erin zit. Hij beweert zelfs dat hij "the richest duck in the world" is!

http://www.youtube.com/watch?v=FcIszzV- ... re=related (Part 1, 1:40)

"I'm not the richest duck in the world today, because I just salted my money away." (Hij bedoelt dat hij niet rijk is geworden door zijn geld op te potten, maar door het te investeren.)

Zijn bril en die vreemde handschoenen kloppen inderdaad niet. (De makers zullen wel bedacht hebben dat je handen van geld zo gaan stinken.) En het Geldpakhuis is toch echt nog veel enormer dan die ene kluis die ze laten zien. Ik vind het ook jammer dat hij niet zwemt in zijn geld. "Soccermania" is wat dat betreft veel getrouwer.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma okt 13, 2008 3:25 am

Michiel P schreef:Hoezo hebben de makers geen strips van Barks gelezen?

Je zegt het zelf al: hij is veel te aardig. Bovendien kloppen dus de bril en handschoenen niet, kloppen de hoed en jas eigenlijk ook niet helemaal, en bovendien -zoals zo vaak- kloppen de bakkebaarden niet. Net als in 'Mickey's Christmas Carol', heeft hij 'Otto van Drakenstein'-bakkebaarden. Dus zelfs zijn uiterlijk klopt al niet.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » ma okt 13, 2008 10:42 am

De bakkebaarden kloppen eigenlijk nooit, met uitzondering van Ducktales en Soccermanie. Zelfs in nieuwere producties, zoals Mickey's Club heeft hij andere bakkebaarden.
Vreemd, omdat volgens mij de keuze van de handschoenen en andere bril is gemaakt omdat hij teveel op Von Drake leek, die voor de animators al heel bekend was. Dit was later niet meer nodig, omdat hij nu veel bekender is als Von Drake. Toen Scrooge McDuck and Money gemaakt werd nog niet....
Het intact houden van de bakkebaarden had een extra verschil geweest......
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Michiel P » ma okt 13, 2008 5:47 pm

En alles wat toevallig wel (bijna) klopt komt zeker gewoon uit de lucht vallen? Dat ze gewoon wat gingen zitten verzinnen wat - héél toevallig - ontzettend dicht in de buurt kwam bij de Dagobert die wij kennen? Hoe hebben ze dat filmpje überhaupt kunnen maken zonder de strips te lezen?

Voor het afwijkende karakter zijn wel oorzaken te verzinnen. Eén reden kan bijvoorbeeld zijn dat het filmpje in de eerste plaats een educatief doel heeft. Het gaat niet om een conflict tussen Dagobert en de neefjes of de Zware Jongens. Ze hadden Dagobert nodig om dingen uit te leggen en zijn knorrige karakter kwam daarbij wellicht niet van pas.

Een andere reden zou kunnen zijn dat ook de Dagobert van Barks in de laatste jaren dat deze nog stripverhalen tekende veel liever was geworden. Het filmpje komt uit 1967 en Dagoberts karakter komt dus wél min of meer overeen met de strips uit die tijd.

Aan de andere kant: Wie zegt dat Barks' strips als heilig moeten worden beschouwd? De makers van het filmpje hebben díe elementen van Dagobert gekozen die ze voor hun filmpje konden gebruiken. Daar komt nog bij dat Barks tegen die tijd allang niet meer de enige was die Dagobert in zijn strips gebruikte. Waren ze er destijds van op de hoogte dat Barks Dagobert had verzonnen en dat ze dus in de eerste plaats naar zíjn strips moesten kijken? Maar dát ze naar de strips hebben gekeken blijkt volgens mij duidelijk uit het filmpje.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Volgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten