Gargoyles

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 25, 2007 7:10 pm

In 1994 begon Disney met een heel gewaagde, nieuwe tekenfilmserie voor televisie. Een radicale breuk met het verleden van pluizige diertjes en grappige characters in slapstick situaties. Na series als Duck Tales en Rescue Rangers kwam Disney met een show die veel duisterder was, spannender, met veel meer ruimte voor doorlopende verhaallijnen, 'diepe' personages, drama en hardere actie:

Afbeelding

De serie gaat over een groep van zes mysterieuze wezens, bekend als 'Gargoyles', die overdag van steen zijn maar bij nacht ontwaken. Duizend jaar geleden in Schotland dienden zij de mensen als bescherming van hun kastelen, maar door diezelfde mensen werden zij verraden. Door een toverspreuk zaten zij opgesloten in een diepe slaap, die duurde tot aan het einde van de twintigste eeuw, toen hun kasteel werd verplaatst naar New York, waar zij ontwaakten en een nieuwe wereld leerden kennen.

Of zoals hoofdpersonage Goliath het uitlegt in de intro van de serie:
"One thousand years ago, superstition and the sword ruled. It was a time of darkness. It was a world of fear. It was the age of Gargoyles. Stone by day, warriors by night. We were betrayed by the humans we had sworn to protect. Frozen in stone by a magic spell for a thousand years. Now, here in Manhattan, the spell is broken, and we live again!"

Afbeelding
De belangrijkste personages.

De serie telt in totaal 65 afleveringen, verdeeld over twee seizoenen. Wat opvalt, zijn de doorlopende verhaallijnen; de steeds terugkerende eerdere elementen uit vorige afleveringen, wat voor verrassingen zorgt; de relaties tussen de personages die ongewoon diep zijn; de steeds terugkerende elementen uit de wereldliteratuur; fantasy-achtige verhaallijnen; harde actie; intelligente behandeling van de verhaalelementen en personages; ingewikkelde plotstructuren etc.

Ik ben een fan. Ik was een fan, toen de serie 10 jaar geleden in Nederland te zien was. Gelukkig in de originele Engelstalige versie, want die heeft een supersterke voice cast.

Afbeelding
Goliath en detective Elisa Maza.

Nu kan iedereen alle afleveringen bekijken op YouTube! Wie weet hoe lang ze erop blijven staan, daarom deel ik het nu mee. Ga naar het profiel van user nayrusavatar: daar staan ze allemaal, opgedeeld in steeds drie delen. De code van de afleveringen gaat als volgt: seizoen-aflevering-deel. Dus 1-3-2 bijv. betekent: seizoen 1, aflevering 3, deel 2. Omwille van de continuïteit moeten allen afleveringen in chronologische volgorde worden bekeken.

Niet alle afleveringen zijn even sterk. De eerste vijf vormen samen één geheel en zijn heel sterk. Daarna heeft de serie soms tijd nodig om zich te ontwikkelen. Ik ben géén fan van fantasy en sword-and-sorcery elementen, maar hoewel die er in ruime mate in de serie zitten, heb ik er wel van genoten.

Afbeelding
Demona.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » do jul 26, 2007 3:41 am

Deze beschrijving op Amazon.com zegt alles:

Since its 1994 debut, Disney's animated series Gargoyles has attracted a sophisticated viewership for its unusually thoughtful storyline, mature characters, literary allusions (Arthurian lore, Shakespeare), and parade of celebrity voiceovers. Part Gothic fantasy and part contemporary urban drama, Gargoyles begins with a brutal, 10th-century battle over a Scottish castle, which is guarded at night by winged gargoyles who become flesh in the dark (but who return to stone by day). Under the leadership of Goliath (Keith David), the gargoyles ward off an attack by Vikings, yet are met with disdain by those they protect, including a princess and her advisors. Such is the gargoyles' lot until they are betrayed by a friend and turned to stone for a thousand years. Rescued by a billionaire named Xanatos (Jonathan Frakes)--who breaks the spell by purchasing the castle and relocating it atop his Manhattan skyscraper--Goliath and his friends slowly adapt to the modern world and figure out whom they can trust. In a moving season finale, they adopt New York City as the home they vow to protect. With a certain urgency in every episode, tangled relationships between Goliath and his several allies and enemies (as well as characters who belong somewhere between), and a vocal cast full of Star Trek types (Michael Dorn, Nichelle Nichols, Marina Sirtis, among others), Gargoyles has great appeal to thinking viewers of any age. Special features include the original show pitch by series creator Greg Weisman.

http://www.amazon.com/Gargoyles-Complet ... B0002W4SY0
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » ma jul 30, 2007 3:36 pm

Gargoyles was een ijzersterke serie, waarbij er inderdaad meerdere afleveringen minder sterk waren. Maar bijna elke aflevering voegde iets toe aan een rode draad die door de serie liep. Ware het dan de verhaallijn van MacBeth / Demona, of the Weird Sisters, of Xanatos' obsessie met onsterfelijkheid, het was altijd iets.
Het werd pas helemaal briljant toen al die verhaallijnen opeens bij elkaar kwamen bij de Avalon cyclus. Met name het slot van de Avalon World-tour, die de loyaliteit van Owen aan Xanatos uitlegt, is een geweldige aflevering!
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jul 30, 2007 8:12 pm

Kan interessant zijn... proberen die lui trouwens zich niet te wreken op de mensheid na al dat verraad? Word daar verder nog iets mee gedaan?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » di jul 31, 2007 2:29 am

Ridder ter Geit schreef:Kan interessant zijn... proberen die lui trouwens zich niet te wreken op de mensheid na al dat verraad? Word daar verder nog iets mee gedaan?

Ik kan eigenlijk niet teveel zeggen zonder teveel te verklappen. De leider van de Gargoyles, Goliath, is niet van plan zich te wreken op de mensheid, omdat hij verstandig genoeg is om in te zien dat de mensen in de wereld van vandaag de dag niet de mensen zijn die hem een millenium geleden hebben verraden. Maar er zijn wel andere Gargoyles die zich wel op de mensheid willen wreken, zoals Demona, die je op het onderste plaatje ziet. En zoals de serie stapje voor stapje onthult, heeft ze daar alle reden voor. Zo laat de serie zien dat voor de uiteenlopende standpunten van de verschillende personages voors en tegens zijn. Daarmee is de serie veel complexer dan de gewoonlijke goed-slecht verhalen die traditioneel in Disney-films -en series verteld worden.

Ik raad je aan om die eerste vijf afleveringen te bekijken. Dan kun je daarna altijd zien of je het wat vindt. Ik ben in ieder geval blijven kijken.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » di jul 31, 2007 7:25 am

Bedankt voor de informatie!

Maar je hebt gelijk; ik moet het gewoon kijken, dan kom ik alles te weten zoals het hoort. Ik moet echter nog zien of ik er een keer aan toe kom. Maar in ieder geval bedankt voor de tip.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » za aug 04, 2007 4:16 am

H@gar schreef:Gargoyles was een ijzersterke serie, waarbij er inderdaad meerdere afleveringen minder sterk waren. Maar bijna elke aflevering voegde iets toe aan een rode draad die door de serie liep. Ware het dan de verhaallijn van MacBeth / Demona, of the Weird Sisters, of Xanatos' obsessie met onsterfelijkheid, het was altijd iets.
Het werd pas helemaal briljant toen al die verhaallijnen opeens bij elkaar kwamen bij de Avalon cyclus. Met name het slot van de Avalon World-tour, die de loyaliteit van Owen aan Xanatos uitlegt, is een geweldige aflevering!

Wat ik goed vind aan het personage Xanatos, is dat hij niet puur slecht is, of zich slecht gedraagt om het slecht zijn, zoals in veel andere Disney-producties. Xanatos heeft heel veel verschillende kanten, zelfs goede kanten. Maar vooral voorzie je nooit zijn volgende stap. Hij is zo onvoorspelbaar dat ieder plan dat hij verzint verbazing wekt: "ooooh, zit dat zó!" Zelfs in de laatste seconde van een aflevering kan er daardoor nog een twist in het verhaal zitten. En in tegenstelling tot andere Disney-slechteriken, hoeft Xanatos niet altijd te verliezen van de 'good guys'.

Ik zit nu in seizoen 2, aflevering 9. De verhaallijnen beginnen steeds gecompliceerder te worden, gebeurtenissen en personages uit het zeer verre verleden worden vanuit een ander perspectief bekeken, mysteries worden opgelost maar nieuwe vragen worden tegelijkertijd ook opgegooid. Schotland en het verleden van de Gargoyles gaan een belangrijkere rol spelen, net zoals personages als MacBeth, en allusies op Shakespeare's werk zijn nooit ver weg.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » ma aug 06, 2007 9:34 am

Klopt. Seizoen 1 was een goede, gedegen opening voor de serie, maar seizoen 2 zet veel dingen die je dacht te weten op zijn kop. Is ook mijn favoriete seizoen.

Overigens moet je je alvast schrap zetten voor seizoen 3. Dikke tegenvaller...
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma aug 06, 2007 9:46 pm

Seizoen 3 is eigenlijk alweer een 'andere serie' en heet The Goliath Chronicles. Die gaat verder waar seizoen 2 ophield. Maar er moest wel een serie met een nieuwe naam komen, omdat Disney een regel hanteert die zegt dat van elke serie maar 65 afleveringen gemaakt mogen worden, en Gargoyles had die limitiet al bereikt. De bedenker en schrijver, Greg Weisman, heeft maar twee afleveringen geschreven. Daarna werd hij ontslagen; ik weet niet precies waarom. Na 13 afleveringen was het met 'seizoen 3' al gedaan. Fans (waaronder ik) beschouwen, net als Weisman, alleen de afleveringen die hij bedacht heeft als canon.

Vorig jaar is een serie strips over de Gargoyles gestart, die geschreven wordt door Weisman, die direct doorgaat op de gebeurtenissen in die eerste afleveringen van 'seizoen 3' en zoch dus afspeelt in 1996. Blijkbaar is Weisman nog lang niet klaar met zijn personages.

Ik maakte eerder een vergissing: tot nu toe zijn 'slechts' de eerste 39 afleveringen van seizoen 2 op YouTube beschikbaar. Kijkers die de serie optimaal willen volgen kan ik aanraden hun kennis van mythen, fantasy, literatuur en met name Shakespeare op te poetsen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » zo aug 19, 2007 8:01 pm

In Donald Duck Weekblad nr. 12-1995 werd in de Brievenbus aandacht besteed aan Gargoyles.

Afbeelding

Overigens staan inmiddels alle afleveringen op YouTube.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 18, 2009 12:12 am

Jaarlijks houden fans van de serie een conventie, 'The Gathering of the Gargoyles', waar ook bedenker en co-producer Greg Weisman aanwezig is. Hier vertelt hij hoe hij destijds de serie heeft gepitcht aan Michael Eisner (destijds directeur van Disney):

http://www.youtube.com/watch?v=lbuJpBDni4M

En hier is de pitch uit 1994:
http://www.youtube.com/watch?v=u8nWTHZVFz8
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond


Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten