Handgetekende animatie of 3D-animatie?

Berichtdoor Rockerduck » wo apr 16, 2008 1:46 am

Uit topic De Kikkerprinses/ The Frog Princess:

McDuck Menu schreef:Persoonlijk ben ik best enthousiast dat Disney ook weer een echte tekenfilm gaat maken. Ik bedoel de pixar films zijn wel aardig, maar na compleet overspoeld te zijn door bijna allemaal dezelfde films, met allemaal dezelfde stijl, ben ik ze zo onderhand aardig beu.
Ik zag afgelopen zaterdag een stukje van de Drie Musketiers uit 2004, en ik vond dat die film al meer sfeer had dan de meeste van de 3d animatie films, al was deze film niet bijzonder goed..
Ik heb het idee dat het maken van een 3d animatie toch een stuk goedkoper is geworden en makkelijker dan het maken van een traditionele tekenfilm, en dat er zo een stuk vakwerk verloren gaat, en dat zou zonde zijn.
Wat zijn jullie meningen hierover?

Ik heb Joe Grant, één van de weinige nog levende Disney-artiesten die Walt persoonlijk hebben meegemaakt, op de dvd van Lilo en Stitch horen zeggen dat volgens hem Walt zelf het concept van 3D-films met beide handen zou hebben aangegrepen. Walt zou alleen nog maar films maken met de nieuwe techniek; daar was hij van overtuigd. En ik denk dat Grant gelijk heeft. Walt Disney zelf was altijd een pionier op filmgebied, hield van de nieuwste technische innovaties. De eerste combinatie van live-action met tekenfilm ('Alice', pre-1928); de eerste tekenfilm met geluid ('Steamboat Willie', 1928); de eerste tekenfilm in kleur ('Flowers en trees', 1932); de eerste "avondvullende" tekenfilm ('Snow White and the Seven Dwarves', 1937) etc. Ook heb ik in meerdere boeken gelezen dat Walt Disney al halverwege de jaren '50 zelf de interesse was verloren in het maken van tekenfilms, dat hij meer bezig was met Disneyland (het pretpark) en live-action films. Ik denk dus dat het wel in de traditie van Walt ligt om 3D-films te maken.

Zelf geef ik echter de voorkeur aan handgetekende films. Simpelweg omdat 3D-films nooit dezelfde ontroering teweeg kunnen brengen als handgetekende. 3D mist de nuance, de verfijndheid en de gedetailleerde perfectie die je met handgetekende animatie wel kunt bereiken. 3D blijft te ruw en te kil, wat afstand schept tussen kijker en de hoofdpersonen uit de film. Bovendien kun je met handgetekende films veel meer kanten uit dan met 3D. 3D blijft er altijd hetzelfde uitzien, qua stijl. Maar vergelijk maar eens een Peter Pan met Sleeping Beauty. Een verschil van dag en nacht. En het verschil tussen die laatste en One Hundred and One Dalmatians is nóg weer veel groter. Bovendien is handgetekende animatie leuker omdat je de menselijke figuren veel karikaturaler kunt maken zonder dat het onnatuurlijk aanvoelt. Met 3D hebben ze dat ook wel eens geprobeerd, maar omdat het veronderstelt wordt 'echt' te zijn, voelt het dan niet goed aan. Dus ik ben heel erg vóór handgetekende films. Zo kan ik eindeloos genieten van Snow White bijvoorbeeld; dat vind ik prachtig, hoewel het al uit 1937 stamt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » za mei 31, 2008 9:20 pm

Ik kan me toch maar moeilijk voorstellen dat nou helemaal niémand hier een mening over heeft. Zeker omdat het topic al 27 keer is bekeken...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » ma jun 02, 2008 4:17 pm

Nou, vooruit.... ;)

Mijn voorkeur gaat zonder meer uit naar 2D. Dit ook omdat ik zelf veel teken, en dus me er meer mee kan associeren.
Ook ik kan genieten van Sneeuwwitje, maar heb meer met de recentere films als Kleine Zeemeermin en Aladdin. De snelheid zit er wat meer in, en de emoties zijn meer van 'mijn tijd' Niet verwonderlijk natuurlijk.

Ik heb lange tijd ook geen 3D films kunnen waarderen. Tegenwoordig kan ik ze waarderen, maar ze halen het niveau van de betere 2D's meestal lang niet.
Hoewel de Pixars in mijn optiek echt de uitzonderingen zijn.
Ratatouille was schitterend, in sfeer, stijl, karikaturale figuren, op werkelijk alle gebieden kan deze film tippen aan 2D!
Dat alle 3D's op elkaar lijken vind ik ook een belediging voor de 3D studio's. Vergelijk een Madagaskar eens met een In The Wild. Deze films hebben exact dezelfde uitgangspunten, figuren en globaal hetzelfde verhaal. En toch kun je ze niet vergelijken op stijl-gebied. Totaal verschillend.
Tuurlijk, het zijn verschillende studio's. Maar ook binnen Pixar alleen al. Kijk naar de menselijke figuren in Toy Story en leg daar de figuren uit The Incredibles naast. Een wereld van verschil! En als je hier de tijdsduur, en daarmee de technische verbeteringen in de discussie wilt brengen: Check dan de menselijke figuren uit Ratatouille naast die van The Incredibles, en het verhaal is hetzelfde.
Inderdaad, in het begin (Toy Story) zijn ze te veel uitgegaan van 'het moet echt lijken'. Als je dat in The Incredibles nog steeds vind, dan bekijk je de films met een te groot vooroordeel. De makers hebben geleerd van hun fouten, met als resultaat dat Pixar (als enige studio, hoewel ik toegeef van Dreamworks de recente films niet gezien te hebben) het karikaturiseren onder de knie heeft. En dat eigenlijk al vanaf Monsters Inc.

Dus ja, 2D rules, maar 3D is een nieuwe kunstvorm, die niet onderschat mag worden. Vergeet ook niet dat 2D al veel langer de tijd heeft gehad om te rijpen.
Ja, Sneeuwwitje, de eerste avondvullende 2D tekenfilm was mooi en goed. Maar niet zo goed als de films van later!
Datzelfde geldt voor Toy Story. Mooi en goed, maar niet zo goed als die van nu. Bedenk je eens wat de Pixar films qua vermaak waard zijn over 50 jaar!
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jun 03, 2008 11:25 pm

H@gar schreef:Ook ik kan genieten van Sneeuwwitje, maar heb meer met de recentere films als Kleine Zeemeermin en Aladdin. De snelheid zit er wat meer in, en de emoties zijn meer van 'mijn tijd' Niet verwonderlijk natuurlijk.

Veel oudere films zijn ook 'snel'. Denk maar aan The three Caballero's, bijvoorbeeld (1945), of aan 101 Dalmatians (1961). Maar die állereerste films zijn inderdaad heel anders in toon en tempo, da's waar. Ik vind de door jou genoemde films ook prachtig, maar ik vind films als Snow white en Pinocchio toch meer charme hebben; ouderwetsch vakmanschap.

H@gar schreef:Dat alle 3D's op elkaar lijken vind ik ook een belediging voor de 3D studio's. Vergelijk een Madagaskar eens met een In The Wild. Deze films hebben exact dezelfde uitgangspunten, figuren en globaal hetzelfde verhaal. En toch kun je ze niet vergelijken op stijl-gebied. Totaal verschillend.

Het blijft toch allemaal een beetje hangen in 'steeds weer hetzelfde'. Je noemt zelf al het feit dat de personages, uitgangspunten en zelfs het verhaal bijna hetzelfde zijn! En ja, je ziet heus wel het verschil tussen de film uit de ene studio of de andere, maar het grote plaatje is toch dat dat miniscule verschillen zijn? Het zijn toch allemáál pluizige beestjes die semi-grappige pop culture-referenties lopen te maken in een verhaal zonder plot?

H@ga schreef:Tuurlijk, het zijn verschillende studio's. Maar ook binnen Pixar alleen al. Kijk naar de menselijke figuren in Toy Story en leg daar de figuren uit The Incredibles naast. Een wereld van verschil! En als je hier de tijdsduur, en daarmee de technische verbeteringen in de discussie wilt brengen: Check dan de menselijke figuren uit Ratatouille naast die van The Incredibles, en het verhaal is hetzelfde.
Inderdaad, in het begin (Toy Story) zijn ze te veel uitgegaan van 'het moet echt lijken'. Als je dat in The Incredibles nog steeds vind, dan bekijk je de films met een te groot vooroordeel.

Ja, nou je het zegt, dát klopt wel. Maar ik moet zeggen dat ik dat alleen zie bij Pixar. The Incredibles vond ik overigens erg tegenvallen. Lang niet zo leuk als verwacht en het verhaaltje... ach, ik ben het alweer vergeten...

H@gar schreef:En dat eigenlijk al vanaf Monsters Inc.

Kijk, dát vond ik nou een geslaagde, originele film! Dáár zat een goed verhaal in.

H@gar schreef:Datzelfde geldt voor Toy Story. Mooi en goed, maar niet zo goed als die van nu. Bedenk je eens wat de Pixar films qua vermaak waard zijn over 50 jaar!

Die zullen dan net zo ouderwetsch lijken als Sneeuwwitje nu.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » do jun 05, 2008 12:45 pm

H@gar schreef:Veel oudere films zijn ook 'snel'. Denk maar aan The three Caballero's, bijvoorbeeld (1945), of aan 101 Dalmatians (1961). Maar die állereerste films zijn inderdaad heel anders in toon en tempo, da's waar. Ik vind de door jou genoemde films ook prachtig, maar ik vind films als Snow white en Pinocchio toch meer charme hebben; ouderwetsch vakmanschap.

Mja, maar die discussie heb ik elders op dit forum al eens gevoerd, ik heb weinig met de films die uit korte filmpjes zijn opgemaakt. Daarbij, die zijn anders van tempo OMDAT ze kort zijn.... Maar geef mij maar de grote verhalen! (wat niet wil zeggen dat er geen juweeltjes van shorts zijn....)

Rockerduck schreef:Het blijft toch allemaal een beetje hangen in 'steeds weer hetzelfde'. Je noemt zelf al het feit dat de personages, uitgangspunten en zelfs het verhaal bijna hetzelfde zijn! En ja, je ziet heus wel het verschil tussen de film uit de ene studio of de andere, maar het grote plaatje is toch dat dat miniscule verschillen zijn? Het zijn toch allemáál pluizige beestjes die semi-grappige pop culture-referenties lopen te maken in een verhaal zonder plot?

I agree! Ik dacht ook dat je het slechts over visuele stijl had!
Maar inderdaad, qua verhaal is het allemaal 1 pot nat....
Maar Pixar blijft vernieuwen.... De enige constante factors daarin zijn de kwaliteit, en het kindvriendelijke. Vind ik, tenminste... :)
Rockerduck schreef:Ja, nou je het zegt, dát klopt wel. Maar ik moet zeggen dat ik dat alleen zie bij Pixar. The Incredibles vond ik overigens erg tegenvallen. Lang niet zo leuk als verwacht en het verhaaltje... ach, ik ben het alweer vergeten...

I love Incredibles! :P
Maar Monsters Inc ook.... ;)
H@gar schreef:Datzelfde geldt voor Toy Story. Mooi en goed, maar niet zo goed als die van nu. Bedenk je eens wat de Pixar films qua vermaak waard zijn over 50 jaar!

Rockerduck schreef:Die zullen dan net zo ouderwetsch lijken als Sneeuwwitje nu.

Mja, maar ik bedoelde de films die over 50 jaar gemaakt worden. Hoe goed die dan wel niet zijn. Als ze net zo lang de tijd hebben gehad om te evolueren als 2D's. En ALS Pixar dan nog bestaat (I pray it does...)
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Luuuuk » do jun 05, 2008 2:47 pm

Ik vind tekenfilms wel mooier, maar een Pixar-film die ik heel mooi vind is 'Toy Story'.
Ik heb trouwens gelezen dat daar ook een deel 3 van komt, weet iemand dat?
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor H@gar » do jun 05, 2008 2:49 pm

Dat klopt, deel 3 is in de maak. Hij staat voor 2010 gepland.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Elco8183 » vr jun 06, 2008 8:41 pm

Wikipedia geeft ook releases van "Rapunzel" weer. Het eerste sprookje sinds "De Kleine Zeemeermin" In hoeverre is dit betrouwbare informatie?
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Rockerduck » za jun 07, 2008 7:24 pm

Elco8183 schreef:Wikipedia geeft ook releases van "Rapunzel" weer. Het eerste sprookje sinds "De Kleine Zeemeermin" In hoeverre is dit betrouwbare informatie?

Wikipedia geeft als releasedatum 2010. Hetzelfde jaartal wordt genoemd in IMDb. (www.imdb.com) Dit kan natuurlijk altijd veranderen; het gaat bij films altijd om een planning. Ik weet nog dat er in een Donald Duck uit 1992 werd gesproken over "een nieuwe Fantasia" die in 1997 uit zou komen. Dat werd uiteindelijk 2000!

Overigens is 'Rapunzel' niet het eerste sprookje sinds The Little Mermaid. Ook Beauty and the Beast is een sprookje, en in zijn originele grondvorm Aladdin ook.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 09, 2008 5:54 pm

H@gar schreef:Nou, vooruit.... ;)

Mijn voorkeur gaat zonder meer uit naar 2D. Dit ook omdat ik zelf veel teken, en dus me er meer mee kan associeren.
Ook ik kan genieten van Sneeuwwitje, maar heb meer met de recentere films als Kleine Zeemeermin en Aladdin. De snelheid zit er wat meer in, en de emoties zijn meer van 'mijn tijd' Niet verwonderlijk natuurlijk.

Ik heb lange tijd ook geen 3D films kunnen waarderen. Tegenwoordig kan ik ze waarderen, maar ze halen het niveau van de betere 2D's meestal lang niet.
Hoewel de Pixars in mijn optiek echt de uitzonderingen zijn.
Ratatouille was schitterend, in sfeer, stijl, karikaturale figuren, op werkelijk alle gebieden kan deze film tippen aan 2D!
Dat alle 3D's op elkaar lijken vind ik ook een belediging voor de 3D studio's. Vergelijk een Madagaskar eens met een In The Wild. Deze films hebben exact dezelfde uitgangspunten, figuren en globaal hetzelfde verhaal. En toch kun je ze niet vergelijken op stijl-gebied. Totaal verschillend.
Tuurlijk, het zijn verschillende studio's. Maar ook binnen Pixar alleen al. Kijk naar de menselijke figuren in Toy Story en leg daar de figuren uit The Incredibles naast. Een wereld van verschil! En als je hier de tijdsduur, en daarmee de technische verbeteringen in de discussie wilt brengen: Check dan de menselijke figuren uit Ratatouille naast die van The Incredibles, en het verhaal is hetzelfde.
Inderdaad, in het begin (Toy Story) zijn ze te veel uitgegaan van 'het moet echt lijken'. Als je dat in The Incredibles nog steeds vind, dan bekijk je de films met een te groot vooroordeel. De makers hebben geleerd van hun fouten, met als resultaat dat Pixar (als enige studio, hoewel ik toegeef van Dreamworks de recente films niet gezien te hebben) het karikaturiseren onder de knie heeft. En dat eigenlijk al vanaf Monsters Inc.

Dus ja, 2D rules, maar 3D is een nieuwe kunstvorm, die niet onderschat mag worden. Vergeet ook niet dat 2D al veel langer de tijd heeft gehad om te rijpen.
Ja, Sneeuwwitje, de eerste avondvullende 2D tekenfilm was mooi en goed. Maar niet zo goed als de films van later!
Datzelfde geldt voor Toy Story. Mooi en goed, maar niet zo goed als die van nu. Bedenk je eens wat de Pixar films qua vermaak waard zijn over 50 jaar!

WALL-E is nog beter dan Ratatoulle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :D
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jan 03, 2009 10:23 pm

Nog een betere film: Up.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor H@gar » ma jan 05, 2009 3:33 pm

Up lijkt me ook goed, maar ik wacht toch even met mijn definitieve oordeel tot ik hem gezien heb... ;)

Wall-E was inderdaad overigens ook erg sterk weer....
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jan 06, 2009 9:57 pm

Weet iemand wanneer Bolt in Nederland in de bioscoop komt? Het laatste CGI-project van Disney.

(Ik realiseer me nu pas dat de term '3D-animatie' helemaal fout is. Bij #D is het gehele beeld drie-dimensionaal. Disney is nu bezig Beauty and the Beast te bewerken voor een 3D-uitvoering in de bioscoop. Dat betekent dat handgetekende animatie driedimensionaal te zien zal zijn.)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » do jan 08, 2009 10:05 am

Bolt gaat 12 februari in Nederland draaien.

3D is inderdaad fout, de juiste term is CGI (computer generated imagery) maar in een animatie discussie is 3D en 2D makkelijker dan CGI en traditioneel getekend... ;)
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 09, 2009 8:10 pm

Bolt is een voormalig project van Chris Sanders, de man achter Lilo & Stitch, maar die werd voortijdig van het project afgehaald, omdat hij het oneens was met de veranderingen die nieuwe baas Lasseter wilde doorvoeren.

Wat ik nu al tegen de film heb, is het opdringen van het nieuwe Disney-tienersterretje Miley Cyrus, die een stemmetje doet in de film en haar naam op de filmposter heeft staan. Miley Cyrus is de hoofdrolspeelster in het door Disney Channel gehypte Hannah Montana.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten