Film over het leven van Walt Disney (fictief)

Berichtdoor Luc » za aug 09, 2008 7:02 pm

Jullie als Disney-fanaten zouden jullie dat zien zitten dat er ooit een film over zijn leven zou uitkomen? Ik ben op dit idee gekomen toen ik de "The Aviator" met DiCaprio zag. Dat is een film die gaat over het leven van Howard Hughues, een groot vliegtuigontwerper, piloot en tevens filmproducent. Hij leefde ongeveer rond dezelfde periode als Disney, jaren '20, '30, '40 enz. Ook het lezen van die laatste biografie van Neal Gabler heeft me tot nadenken gezet.

Het lijkt me toch een leuk idee om te tonen hoe Disney leefde, werkte enzo. Of is het misschien een dom idee? Langs de andere, er zijn al zoveel biografiën over Disney verschenen dat dit toch mogelijk zou kunnen zijn?

Enkele vraagjes mocht die film realiseerbaar zijn:

1) welke studio gaat die maken? Warner Brothers of Universal bv. Disney Studio's zelf is eigenlijk niet helemaal eerlijk. Zijn kunnen dan in de film verwerken wat ze willen (bijvoorbeeld de waarheid een beetje verdraaien)

2) hoe moet die dan al beginnen? Vanaf zijn geboorte? Of vanaf een bepaald moment in zijn leven, bv. dat hij zijn eerste stappen in de filmwereld zet, ça 1920?

3) welke belangrijke personen die Disney in zijn studio heeft gehad moeten aan bod komen? Ub Iwerks natuurlijk al en Art Babbitt misschien ook maar bijvoorbeeld ook Carl Barks? Disney en Barks kwamen elkaar sporadisch tegen, alleen bij de zogenaamde storymeetings maar Barks heeft toch ook een belangrijke rol gespeeld, hetzij dan meer in de stripwereld! Moeilijk!!

4) welke mijlpalen moeten aanbod komen? Creatie van Mickey Mouse, Snow White en de andere tekenfilms maar ook bijvoorbeeld de staking uit 1941 en zijn reis naar Zuid-Amerika, ook het Disneyland idee. Misschien ook wat romantische momenten met zijn vrouw Lillian er in verwerken (geen erotische natuurlijk!)

5) de titel? 'The Walt Disney story'? Klinkt zo afgezaagd!!!

6) belangrijkste vraag: wie zal Disney spelen? En ook bevoorbeeld Barks (mocht hij meedoen?)
Luc
New member
 
Berichten: 6
Geregistreerd: za aug 09, 2008 1:41 pm

Berichtdoor Rockerduck » za aug 09, 2008 8:15 pm

Leuk idee! Met Disney's leven als uitgangspunt kun je zonder twijfel een boeiende film maken. Heb je ooit de biografie 'Hollywood's Dark Prince' van Marc Eliot gelezen? Daaruit komen genoeg sappige verhalen naar voren om er een onthullende film van te maken. Zo was Walt Disney een speciale burgerinformant van de FBI en had hij een hand in het zwartmaken van ex-werknemer Arthur Babbit. Hij kon moeilijk kinderen krijgen, wat zwaar drukte op zijn huwelijk met Lilian. En hij had constant schuldeisers op zijn dak, omdat hij al de winst van eerdere projecten in nieuwe films stopte.

Natuurlijk moet je beginnen met zijn allerjongste jaren. Uit alle biografieën blijkt dat vader Elias een grote (kwalijke) invloed heeft gehad op Walt en Roy. Ze kregen thuis vaak slaag. Er wordt wel gezegd dat bijv. Donald Duck's driftigheid gebaseerd is op Elias. En Walt zelf had ook last van driftbuien, waar hij zelf naar het schijnt heel erg van baalde.

De film laten uitbrengen door Disney zou niet erg onpartijdig zijn. Ze zijn de laatste jaren wel opener geworden, maar hebben bijv. Eliot ook erg tegengewerkt met zijn biografie. Maar andere studio's zullen terugdeinzen voor zo'n eerlijke film, omdat ze bang zullen zijn rechtzaken aan hun broek te krijgen van de Disney Company en de erven-Disney. Bovendien zal de Disney Company geen tekenfilmmateriaal uitlenen die in de film gebruikt kan worden --en een film over Disney zonder animatie kán gewoon niet.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Luc » za aug 09, 2008 10:57 pm

De film moet zeker ook wat van zijn persoonlijk leven laten zien. Bijvoorbeeld: zijn huwelijk stond ook vaak op springen omdat hij meer in de studio vertoefde dan thuis. Tijdens het maken van Snow White zou zijn vrouw zelfs met scheiding hebben gedreigd. "Niemand zou ook maar een cent betalen om een dwergen film te zien" zei ze. Ik heb ook gelezen dat op een dag een van de dochters naar beneden kwam en koffievlek op de muur zag. Dat wilt dus zeggen dat er zeker ruzie moet zijn geweest! Ook het gerucht dat hij antisemitistisch was is misschien interressant, ondanks dat (hij moest van de regering) hij anti-nazi cartoons heeft gemaakt! Het valt me ook op dat er geen zwarten bij Disney werkten, wel een Chinees, Tyrus Wong, hij leeft zelfs nog.

Natuurlijk niet altijd dramatiek! Zo heeft Walt ooit op kerstavond een hond als cadeau aan Lillian gegeven wat (veel later) als idee was voor 'Lady and The Tramp'. (zou een mooie scene zijn)

Wie zou er zeker ook in moeten voorkomen? Ub Iwerks, Charles Mintz (met die Oswald affaire), Arthur Babbitt, Herb Sorrell, 'de nine old men'
Ook stemacteurs als Clarence Nash en Pinto Colvig. En, ik heb het al gezegd, de tekenaars zoals Carl Barks en Floyd Gottfredson die meer op stripgebied hebben gepresteerd?

Ergens, mocht ik de regisseur zijn, zou ik een film willen maken over zijn persoonlijke leven, voor en tegenspoed (drama is natuurlijk onvermijdelijk) maar ook psychologie? Bijvoorbeeld Howard Hugues had smetvrees!! Had Disney ook zoiets? Ik denk het niet! Wat wel zou kunnen is dit: bijvoorbeeld Walt die zijn ganse leven aan de verschrikkingen van zijn vader denkt, altijd, (ondanks, we zijn bijvoorbeeld al in 1936, hij is al veel jaren het ouderlijk huis uit) hij hoort altijd het gebrul en voelt nog altijd de slagen. Dit, gepaard met het serieuze, zware werk (volle Snow White periode) dat hij in het midden van een storymeeting niet meer oplet en daaraan terugdenkt en (we horen een kleine Walt wenen op de achtergrond) en ineenstuikt. En steeds als hij zijn vader ontmoet is hij stil, (on)zichtbaar bang Kortom, er ook wat psychologie in verwerken!!

Ook zijn tirannie tegenover zijn medewerkers moet aanbod komen. Veel storymeetings gingen gepaard met schrik van de mensen om hun werk aan Walt te laten zien. Zijn koppigheid om het kleinste detail naar zijn hand te draaien wat veel mensen hem kwalijk namen.

Langs de andere kant zou het ook een film moeten zijn over hoe hij over de actualiteit dacht, dat hij ook met mensen van andere studio's omging bv. met cricket (hij speelde met zijn ploegje tegen die van MGM, tegen Spencer Tracy waar hij blijkbaar goed bevriend mee was in de jaren '30 althans) muziek van die tijd, dat was toen swing periode (Benny Goodman, Glenn Miller. ((Ben zelf ook een GROTE fan van dat soort muziek))), de oorlog MAAR uiteindelijk zou het publiek ook een idee moeten hebben hoe men zo'n tekenfilmpje (zo'n filmpje van 7 minuten) maar ook grote producties zoals Bambi etc. werden gemaakt! Niet alleen de techniek maar ook soms de problemen die er waren, te weinig geld (VOORAL DAT), de ellenlange storymeetings (bijvoorbeeld Walt kon zich soms echt laten gaan! Ken je die foto's van de Pinokkio-periode waar hij zelf uitbundig acteert met al zijn mimieken?) enz. Uiteindelijk moet het film worden dat laat zien hoe hij was, dat hij het niet gemakkelijk had met zijn medemensen en dat hij ook maar een mens was.
Luc
New member
 
Berichten: 6
Geregistreerd: za aug 09, 2008 1:41 pm

Berichtdoor Luc » za aug 09, 2008 11:02 pm

Ook een eerbetoon aan al de mensen die er hebben gewerkt!!
Luc
New member
 
Berichten: 6
Geregistreerd: za aug 09, 2008 1:41 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma aug 11, 2008 2:11 am

Luc schreef:Ook het gerucht dat hij antisemitistisch was is misschien interressant, ondanks dat (hij moest van de regering) hij anti-nazi cartoons heeft gemaakt!

Dat is inderdaad een gerucht dat regelmatig de kop opduikt. Zo is er een Boze Wolf-filmpje waarin de wolf zich vermomd als 'joodse' verkoper, met een grote haakneus en dikke lippen. Daar staat tegenover dat zulke stereotyperingen ook in tekenfilms van andere studio's te zien waren. Qua stereotyperingen was Disney zelfs één van de mildere studio's, vergeleken met bijv. Warner Brothers. Ook waren er joodse medewerkers bij Disney in dienst.

Luc schreef:Het valt me ook op dat er geen zwarten bij Disney werkten, wel een Chinees, Tyrus Wong, hij leeft zelfs nog.

Dat klopt volgens mij niet. Ik ben vrij zeker dat ik op dvd's in de 'Achter de Schermen'-reportages een zwarte medewerker heb gezien, die volgens mij aan (o.a.) Junglebook heeft meegewerkt.

Luc schreef:Natuurlijk niet altijd dramatiek! Zo heeft Walt ooit op kerstavond een hond als cadeau aan Lillian gegeven wat (veel later) als idee was voor 'Lady and The Tramp'. (zou een mooie scene zijn)

Dat is één van die typische Disney-legendes die Walt zelf de wereld in hielp om zich naar het publiek toe te presenteren als het brein achter de films. Het idee van Lady and the Tramp komt al uit de jaren '30, en is gebaseerd op het kinderboek 'Happy Dan, the cynical dog'. De eerste verhaalideeën, schetsen en karakterontwerpen zijn gedaan door Joe Grant, die bij uitkomen van de film geen enkele credit kreeg, hoewel zijn ideeën wel zijn gebruikt. Overigens was de cocker spaniël van Grant, niet van Disney:

The film was based on a short story written by Ward Greene, called Happy Dan, The Cynical Dog, published in the mid-1940s in Cosmopolitan (a literary magazine at that time), about a mutt from the wrong side of the tracks; and a story line worked on for several years by Disney story man Joe Grant and others at the Disney studio, about a Cocker Spaniel named Lady, based on Grant's own pet, a Springer Spaniel named Lady (his dog was brown and white while Lady was honey-colored all over). Greene later wrote a novelization of the film that was released two years before the film itself, at Walt Disney's insistence, so that audiences would be familiar with the story.[2]

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Lady_and_the_Tramp#History

Luc schreef:Wie zou er zeker ook in moeten voorkomen? Ub Iwerks, Charles Mintz (met die Oswald affaire), Arthur Babbitt, Herb Sorrell, 'de nine old men'
Ook stemacteurs als Clarence Nash en Pinto Colvig. En, ik heb het al gezegd, de tekenaars zoals Carl Barks en Floyd Gottfredson die meer op stripgebied hebben gepresteerd?

Iwerks zeker. Hij heeft Mickey Mouse ontworpen, en hij tekende letterlijk in zijn eentje de eerste Mickey-filmpjes. Ook een mooi moment om gehakt te maken van de legende dat hij van Nederlandse (Friese) afkomst was. Hij kwam uit 'Oost-Friesland', het gedeelte dat in Duitsland ligt. Stemacteurs vind ik niet zo relevant voor een film over Disney. Ook Barks en Gottfredson niet. De film moet gaan over Disney en geen zijsporen bewandelen. Hoogstens kun je bij wijze van knipoog naar de échte fans een heel klein gastrolletje inruimen voor Barks, aangezien die in de Studio's werkte.

Luc schreef:Ook zijn tirannie tegenover zijn medewerkers moet aanbod komen. Veel storymeetings gingen gepaard met schrik van de mensen om hun werk aan Walt te laten zien. Zijn koppigheid om het kleinste detail naar zijn hand te draaien wat veel mensen hem kwalijk namen.

Daar tegenover staan verhalen van oud-medewerkers (o.a. Carl Barks) die vertelden dat zij van Walt Disney de ruimte kregen om hun punt te verdedigen, en vaak zouden ze het laatste woord hebben gekregen. Maar uiteindelijk bleef Disney wel de baas.

Ik denk dat een eerlijke film over Disney slecht zou vallen in de VS --en elders! Je kunt geen kwaad woord over hem zeggen zonder dat iedereen in de verdediging schiet. Zo is er opmerkelijk weinig kritisch wetenschappelijk over hem geschreven.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 09, 2008 6:00 pm

Niet te vergeten:
Dit is ONZE sprekende eend?
Dit is onze SPREKENDE eend?
Dit is onze sprekende EEND?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr okt 10, 2008 7:28 pm

Duckfan van Down Under schreef:Niet te vergeten:
Dit is ONZE sprekende eend?
Dit is onze SPREKENDE eend?
Dit is onze sprekende EEND?

Waar gaat dit over?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr okt 10, 2008 7:48 pm

Dat was een quote die een medewerker gaf toen Walt Clarence Nash hoorde spreken. Hij zei toen: "Dit is onze sprekende eend!" (1934). Ook iets voor daarin.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm


Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten