Luc schreef:Ook het gerucht dat hij antisemitistisch was is misschien interressant, ondanks dat (hij moest van de regering) hij anti-nazi cartoons heeft gemaakt!
Dat is inderdaad een gerucht dat regelmatig de kop opduikt. Zo is er een Boze Wolf-filmpje waarin de wolf zich vermomd als 'joodse' verkoper, met een grote haakneus en dikke lippen. Daar staat tegenover dat zulke stereotyperingen ook in tekenfilms van andere studio's te zien waren. Qua stereotyperingen was Disney zelfs één van de mildere studio's, vergeleken met bijv. Warner Brothers. Ook waren er joodse medewerkers bij Disney in dienst.
Luc schreef:Het valt me ook op dat er geen zwarten bij Disney werkten, wel een Chinees, Tyrus Wong, hij leeft zelfs nog.
Dat klopt volgens mij niet. Ik ben vrij zeker dat ik op dvd's in de 'Achter de Schermen'-reportages een zwarte medewerker heb gezien, die volgens mij aan (o.a.)
Junglebook heeft meegewerkt.
Luc schreef:Natuurlijk niet altijd dramatiek! Zo heeft Walt ooit op kerstavond een hond als cadeau aan Lillian gegeven wat (veel later) als idee was voor 'Lady and The Tramp'. (zou een mooie scene zijn)
Dat is één van die typische Disney-legendes die Walt zelf de wereld in hielp om zich naar het publiek toe te presenteren als het brein achter de films. Het idee van
Lady and the Tramp komt al uit de jaren '30, en is gebaseerd op het kinderboek 'Happy Dan, the cynical dog'. De eerste verhaalideeën, schetsen en karakterontwerpen zijn gedaan door Joe Grant, die bij uitkomen van de film geen enkele credit kreeg, hoewel zijn ideeën wel zijn gebruikt. Overigens was de cocker spaniël van Grant, niet van Disney:
The film was based on a short story written by Ward Greene, called Happy Dan, The Cynical Dog, published in the mid-1940s in Cosmopolitan (a literary magazine at that time), about a mutt from the wrong side of the tracks; and a story line worked on for several years by Disney story man Joe Grant and others at the Disney studio, about a Cocker Spaniel named Lady, based on Grant's own pet, a Springer Spaniel named Lady (his dog was brown and white while Lady was honey-colored all over). Greene later wrote a novelization of the film that was released two years before the film itself, at Walt Disney's insistence, so that audiences would be familiar with the story.[2]
Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lady_and_the_Tramp#HistoryLuc schreef:Wie zou er zeker ook in moeten voorkomen? Ub Iwerks, Charles Mintz (met die Oswald affaire), Arthur Babbitt, Herb Sorrell, 'de nine old men'
Ook stemacteurs als Clarence Nash en Pinto Colvig. En, ik heb het al gezegd, de tekenaars zoals Carl Barks en Floyd Gottfredson die meer op stripgebied hebben gepresteerd?
Iwerks zeker. Hij heeft Mickey Mouse ontworpen, en hij tekende letterlijk in zijn eentje de eerste Mickey-filmpjes. Ook een mooi moment om gehakt te maken van de legende dat hij van Nederlandse (Friese) afkomst was. Hij kwam uit 'Oost-Friesland', het gedeelte dat in Duitsland ligt. Stemacteurs vind ik niet zo relevant voor een film over Disney. Ook Barks en Gottfredson niet. De film moet gaan over Disney en geen zijsporen bewandelen. Hoogstens kun je bij wijze van knipoog naar de échte fans een heel klein gastrolletje inruimen voor Barks, aangezien die in de Studio's werkte.
Luc schreef:Ook zijn tirannie tegenover zijn medewerkers moet aanbod komen. Veel storymeetings gingen gepaard met schrik van de mensen om hun werk aan Walt te laten zien. Zijn koppigheid om het kleinste detail naar zijn hand te draaien wat veel mensen hem kwalijk namen.
Daar tegenover staan verhalen van oud-medewerkers (o.a. Carl Barks) die vertelden dat zij van Walt Disney de ruimte kregen om hun punt te verdedigen, en vaak zouden ze het laatste woord hebben gekregen. Maar uiteindelijk bleef Disney wel de baas.
Ik denk dat een eerlijke film over Disney slecht zou vallen in de VS --en elders! Je kunt geen kwaad woord over hem zeggen zonder dat iedereen in de verdediging schiet. Zo is er opmerkelijk weinig kritisch wetenschappelijk over hem geschreven.