Verschillen dvd's VS/Europa

Berichtdoor Rockerduck » zo okt 12, 2008 8:33 pm

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat in Nederland dezelfde dvd's van Disney worden uitgebracht als in de Verenigde Staten. Maar nu ontdek ik een paar belangrijke verschillen tussen dvd's en zelfs dvd's die wel in de V.S., maar nooit in Nederland zijn uitgegeven. Ik hoop dat er McDrakers zijn die me kunnen helpen het één en ander op te helderen.

Pocahontas- 10th Anniversary Edition

Ontdekte ik per toeval op de site Ultimate Disney.com. Een 2-disc uitgave die in 2005 in de V.S. is uitgekomen. In Nederland heeft deze release nooit de winkels gehaald. De Nederlandse koper moet het doen met de single-disc uitgave uit 2001. Weet een McDraker wat hier de oorzaak van is? Is bekend of deze uitgave in deze vorm alsnog zal verschijnen?

http://www.ultimatedisney.com/pocahontas.html

Alice In Wonderland- Special Edition

Een 2-dvd uitgave die in Nederland alleen als 1-dvd verkrijgbaar was. De Amerikaanse uitgave bevat onder meer een complete aflevering van Walt Disney's jaren '50 tv-show 'Disneyland' en een kort filmpje uit de 'Alice'-reeks uit de jaren '20. Deze en meer extra's ontbreken op de Nederlandse dvd. Wederom breek ik mij het hoofd over het waarom.

http://www.ultimatedisney.com/alice.html

The Lion King- Platinum Edition

Volgens de site Ultimate Disney.com heeft de 2-dvd uitgave uit 2003 slechts een bewerkte versie van de film, terwijl een persbericht van Disney had beloofd zowel de originele als een aangepaste versie (met o.a. nieuw lied) uit te brengen. Nu gaat deze recensie over de Amerikaanse uitgave. Kan iemand mij vertellen of de Nederlandse/Europese uitgave wél de originele bioscoopversie uit 1994 bevat? Belgische recensent DVDInfo.be rept er namelijk met geen woord over. Hier kun je de verschillen tussen beide film-versies duidelijk zien:

http://www.ultimatedisney.com/thelionking2.html

Sleeping Beauty- Platinum Edition

Omdat een recensie van deze uitgave in het Britse filmblad 'Empire' heeft gestaan, ga ik ervan uit dat deze 2-disc uitgave dit najaar ook in Nederland zal uitkomen. Maar wie schetst mijn verbazing als ik lees dat in 2003 al een 2-disc uitgave is geweest, die, net als Pocahontas, ook niet destijds in Nederland is uitgebracht.

http://www.ultimatedisney.com/sleepingbeauty.html
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » wo okt 15, 2008 1:25 am

Niemand die hier meer van weet? Heeft ook niemand de special edition dvd van The Lion King in z'n bezit om me te helpen?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » wo okt 15, 2008 4:06 pm

Zojuist de DVD gecheckt.
Zowiezo vind ik het een van de meest gebruikersonvriendelijke DVD's ooit....
Voor de keuze van versie moet je ver zoeken, en uiteindelijk vind je hem onder de logische keuze van..... Talen....
Verder kun je de DVD menu's niet bekijken zonder dat er figuur uit de film aan je kop gaat zaniken of je niet even een keuze zou gaan maken....
En niet eens de originele stemmen! In het Engels tenminste.....

Maar goed.... De vraag: De dingen die aangegeven zijn: De olifanten en de waterval in The Lion King zijn allebei aangepast, OOK als je de originele versie zilt zien. Het enige verschil met de originele versie is dus het lied van Zazu.

Don Hahn heeft dus niet de waarheid gesproken, of hij is zelf ook voorgelogen door de marketingmensen.....

Bij Belle en het Beest hebben ze dit beter gedaan. Hier zie je wel duidelijke verschillen tussen de originele versie en de rest. Ook buiten de toegevoegde scene om.

Het enige dat ik wel een beetje overbodig vind om over te zeuren is het logo van Disney vooraf. Disney verandert dit eens in de zoveel jaar, Sneeuwwitje en de andere oude films hadden volgens mij ook niet dat blauwe logo met het kasteel vooraf, en ik ben hem toch niet anders gewend.....

Ik heb overigens, naast de NL uitgave van The Lion King, ook de Canadesche gift-set. Die heeft dezelfde versie als de NL versie. Dus wederom de aangepaste. Ik denk niet dat de originele op DVD te vinden is.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor H@gar » wo okt 15, 2008 4:16 pm

In het artikel over the Lion King staat overigens ook dat die shots van de oude versie zijn genomen van de clip van Elton John.
Het gebeurt vaker dat voor dat soort promotie scenes worden gebruikt die voor de theatrical versie nog worden veranderd. Dus uit nieuwsgierigheid heb ik ook mijn oude videoband van de film eens in de VHS gestopt (voor hen die niet weten wat dat is: Googlese!) maar helaas, de film is inderdaad opnieuw geanimeerd voor de DVD.....
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Henrieke » wo okt 15, 2008 4:55 pm

Ik koop zelf sowieso bijna enkel nog Regio 1 DVD's. Waarom die extra's nou vaak niet op de Europese uitgaves staat weet ik ook niet. Waarschijnlijk is het vertalen of hoe dan ook toevoegen te duur, en zien ze er geen markt in. En dan hebben we het nog niet eens over de Disney treasures gehad. Daarvan zijn er van de 28 titels maar 4 in Europa uitgebracht. En dan ook nog in goedkope doosjes in koekblikken. In Amerika kreeg je voor dezelfde prijs (nee, minder) een genummerd doosje, met daarin een vergelijkbare maar veel mooiere DVD-doos, een boekje en een litho.

Andersom kan het trouwens ook. De films zoals Melody Time en Make Mine Music zijn in Europa ongecensureerd, terwijl die versies in Amerika misschien alleen nog op VHS of Laserdisc te krijgen zijn. Hele stukken ontbreken op die DVDs, en hier gewoon te zien. Foutje van de distributeurs misschien?
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 16, 2008 2:35 am

H@gar schreef:Maar goed.... De vraag: De dingen die aangegeven zijn: De olifanten en de waterval in The Lion King zijn allebei aangepast, OOK als je de originele versie zilt zien. Het enige verschil met de originele versie is dus het lied van Zazu.

Dus met andere woorden: ook de 'originele versie' is niet écht de originele versie, maar bewerkt zoals Ultimate Disney aangeeft.

H@gar schreef:Bij Belle en het Beest hebben ze dit beter gedaan. Hier zie je wel duidelijke verschillen tussen de originele versie en de rest. Ook buiten de toegevoegde scene om.

Met andere woorden: de 'originele versie' op die dvd is ook écht de bioscoopversie.

H@gar schreef:Het enige dat ik wel een beetje overbodig vind om over te zeuren is het logo van Disney vooraf. Disney verandert dit eens in de zoveel jaar, Sneeuwwitje en de andere oude films hadden volgens mij ook niet dat blauwe logo met het kasteel vooraf, en ik ben hem toch niet anders gewend.....

Ben ik het mee eens. Het gaat mij om wijzigingen in het artwork, waar ik ook totaal de reden niet voor zie.

Henrieke schreef:Ik koop zelf sowieso bijna enkel nog Regio 1 DVD's. Waarom die extra's nou vaak niet op de Europese uitgaves staat weet ik ook niet. Waarschijnlijk is het vertalen of hoe dan ook toevoegen te duur, en zien ze er geen markt in.

Dat is raar, want op veel ándere dvd's zijn die extra's in Europa wél beschikbaar, o.a. op de dvd's van Cinderella, Lady and the Tramp etc. In Europa profiteren we zelfs van een 2-disc set van Tarzan die in de V.S. zelf niet is uitgebracht:

http://www.ultimatedisney.com/tarzan-sp ... ition.html

Henrieke schreef:En dan hebben we het nog niet eens over de Disney treasures gehad. Daarvan zijn er van de 28 titels maar 4 in Europa uitgebracht. En dan ook nog in goedkope doosjes in koekblikken. In Amerika kreeg je voor dezelfde prijs (nee, minder) een genummerd doosje, met daarin een vergelijkbare maar veel mooiere DVD-doos, een boekje en een litho.

Vind ik heel jammer, want die andere Treasures zou ik heel graag willen hebben. Ik ben alleen heel huiverig voor internet-shoppen bij buitenlandse bedrijven. Bedrijven binnen Nederland vind ik oké, maar bestellen bij Amazon of zo zie ik niet zo zitten. Plus dat het verschepen erg prijzig is. En je kunt alleen betalen met creditcard.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » zo okt 19, 2008 9:51 pm

Rockerduck schreef:
H@gar schreef:Bij Belle en het Beest hebben ze dit beter gedaan. Hier zie je wel duidelijke verschillen tussen de originele versie en de rest. Ook buiten de toegevoegde scene om.

Met andere woorden: de 'originele versie' op die dvd is ook écht de bioscoopversie.

Eigenlijk niet.
Toen Disney begon met die hele special editions lijn, was net Fantasia 2000 uitgekomen in IMAX theaters.
Besloten werd toen om ALLE classics die toch opgeknapt zouden worden voor DVD release dan ook meteen aan te passen voor IMAX, en dat betekende dat veel details extra werden ingevuld.
Vandaar dat de krokodillen zijn aangepast in Lion King, want ik geef toe dat die niet de meest briljant getekende krokodillen ooit waren.... (Wat niet wil zeggen dat ik het met Disney eens ben....)
Ook scenes waarin gezichten van leeuwinnen op de achtergrond werden bijgeschaafd zijn hiermee te verklaren.
Ook Belle en het Beest heeft deze behandeling gekregen. Alleen bijna al die aanpassingen zijn amper zichtbaar op een TV scherm, en dus niet storend.
Maar dat ze het artwork niet hebben aangepast is niet geheel waar.....

Wat extra info hierover trouwens: Ze wilden alleen de classics in IMAX uitbrengen waar ze de aanpassingen naadloos konden doen. Vandaar dat ze lang niet zoveel gesleuteld hebben aan films als Sneeuwwitje: deze film (en andere oudere classics) wilden ze met rust laten, buiten het weghalen van ruis.
In feite is het dus gebeurd met Belle en het Beest en The Lion King. Daarna kwam Aladdin: de andere 2 films hadden inmiddels bewezen dat het uitbrengen in IMAX van oudere Disneyfilms toch niet zoveel opleverde als men had gedacht. Aladdin draaide dus NIET in IMAX theaters, maar heeft wel die opknapbeurt gekregen, omdat die al ver in productie was toen de beslissing van IMAX werd teruggedraait.
Ik verwacht dus (maar weet dit niet zeker) dat De Kleine Zeemeermin die behandeling niet heeft gekregen.

Tenslotte: dit topic ging over verschillen tussen DVD's hier en elders, maar is overgeslagen op een verschil tussen de oorspronkelijke film, en degene nu op DVD. Dan is er nog een verschil in Aladdin ook, hoewel dit slechts de Nederlandse versie betreft:
Wellicht kennen jullie de censuur al van het lied dat de koopman zingt in het begin. Waar de legendarische zin is vervangen: Where they cut off your ear if they don't like your face. De soundtracks van deze film hadden de oorspronkelijke zin, maar de film was al toen hij werd uitgebracht gecensureerd naar: Where it's flat and immens and the heat is intens".
De Nederlandse versie mocht gelukkig ongewijzigd de bios in. De zin was hier ook niet discriminerend: "Als je steelt knijpt men hier even hard in je arm".
Echter, op de DVD die nu te vinden is, is die zin aangepast. Waarnaar weet ik even niet, ik heb de film sindsdien slechts 1 keer gezin (in het Nederlands) en zo geod is mijn geheugen niet.... ;)
Maar dacht dat je het wellicht wilde weten....
Echter, dit is amper zo slecht als het opnieuw nasynchroniseren van films waar in een ander topic over wordt gepraat, en het betreft geen aanpassing op het artwork..... Dus zal het wel niet enorm ter zake doen.....
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma okt 20, 2008 3:13 am

H@gar schreef:Toen Disney begon met die hele special editions lijn, was net Fantasia 2000 uitgekomen in IMAX theaters. Besloten werd toen om ALLE classics die toch opgeknapt zouden worden voor DVD release dan ook meteen aan te passen voor IMAX, en dat betekende dat veel details extra werden ingevuld[...]

Bedankt voor die informatie. Dat wist ik niet. Gelukkig zijn ze er niet mee door gegaan. Wie weet hoeveel andere films ze anders verpest hadden. Hebberige zakkenwassers!

H@gar schreef:Daarna kwam Aladdin: de andere 2 films hadden inmiddels bewezen dat het uitbrengen in IMAX van oudere Disneyfilms toch niet zoveel opleverde als men had gedacht. Aladdin draaide dus NIET in IMAX theaters, maar heeft wel die opknapbeurt gekregen, omdat die al ver in productie was toen de beslissing van IMAX werd teruggedraait.

Toch zijn er geen wijzigingen in de film op dvd, anders dan dat een regel tekst van Aladdin is weggevallen:

As they did with the crytpic dust in the sky of The Lion King, Disney has edited the soundtrack in a supposedly controversial part of Aladdin. When on Jasmine's balcony, Aladdin supposedly told someone (perhaps virtuous adolescents) to "take off (their) clothes." Surely such a claim is silly, but when Disney goes and edits the original film, the rumor looks legit. The urban legend of Aladdin's naughty advice is even addressed
and refuted by the directors in their audio commentary. Nonetheless, now Aladdin's audio has been edited to include a tiny blank spot where the line was, and the only words clearly uttered are "Down, kitty."

http://www.ultimatedisney.com/aladdin.html

H@gar schreef:Tenslotte: dit topic ging over verschillen tussen DVD's hier en elders,

Ja, ik wacht nog steeds op iemand die me kan vertellen waarom bijv. Pocahontas niet in Nederland op dvd is uitgebracht in 2005.

H@gar schreef:Dan is er nog een verschil in Aladdin ook, hoewel dit slechts de Nederlandse versie betreft: [...] De Nederlandse versie mocht gelukkig ongewijzigd de bios in. De zin was hier ook niet discriminerend: "Als je steelt knijpt men hier even hard in je arm". Echter, op de DVD die nu te vinden is, is die zin aangepast. Waarnaar weet ik even niet, ik heb de film sindsdien slechts 1 keer gezin (in het Nederlands) en zo geod is mijn geheugen niet.... ;)

Dat klopt, dat viel me ook op, en ik weet wederom niet waar dit goed voor is. Ik herkende het, omdat ik meen dat die ene zin niet door Johnny Kraaijkamp is ingesproken.
Maar dacht dat je het wellicht wilde weten....
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » ma okt 20, 2008 9:29 am

Rockerduck schreef:
H@gar schreef:Daarna kwam Aladdin: de andere 2 films hadden inmiddels bewezen dat het uitbrengen in IMAX van oudere Disneyfilms toch niet zoveel opleverde als men had gedacht. Aladdin draaide dus NIET in IMAX theaters, maar heeft wel die opknapbeurt gekregen, omdat die al ver in productie was toen de beslissing van IMAX werd teruggedraait.

Toch zijn er geen wijzigingen in de film op dvd, anders dan dat een regel tekst van Aladdin is weggevallen:

As they did with the crytpic dust in the sky of The Lion King, Disney has edited the soundtrack in a supposedly controversial part of Aladdin. When on Jasmine's balcony, Aladdin supposedly told someone (perhaps virtuous adolescents) to "take off (their) clothes." Surely such a claim is silly, but when Disney goes and edits the original film, the rumor looks legit. The urban legend of Aladdin's naughty advice is even addressed
and refuted by the directors in their audio commentary. Nonetheless, now Aladdin's audio has been edited to include a tiny blank spot where the line was, and the only words clearly uttered are "Down, kitty."

http://www.ultimatedisney.com/aladdin.html

Ah, kijk! Dat wist ik dan weer niet! Was me nog niet opgevallen.... Maar ik had de controversie rond deze zin wel gehoord, dus het verbaast me niet.... ;)

Rockerduck schreef:Ja, ik wacht nog steeds op iemand die me kan vertellen waarom bijv. Pocahontas niet in Nederland op dvd is uitgebracht in 2005.

De wegen van Buena Vista Nederland zijn ondoorgrondelijk.... ;)
Wellicht heeft de verkoop van de Pocahontas DVD die daarvoor is uitgebracht niet erg goed gelopen. Dan trekken ze hier de conclusie dat Pocahontas in Nederland niet populair is, en het resultaat is dat we een uitgave missen....
Terwijl ze de conclusie zouden moeten trekken dat wij die schijt-1-discs niet kopen, omdat we wachten op 2-discs.... ;)

Rockerduck schreef:Ik herkende het, omdat ik meen dat die ene zin niet door Johnny Kraaijkamp is ingesproken.
Maar dacht dat je het wellicht wilde weten....

Klopt, het is niet Johnny Kraaijkamp.... Wie wel? Geen idee.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Elco8183 » ma okt 20, 2008 7:33 pm

"Sleeping Beauty" heb ik afgelopen weekend bij Intertoys gekocht, 2-disc special edition. Nog niet bekeken, het origineel ligt te ver in m'n geheugen om rariteiten te constateren denk ik.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm


Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten