Topolino Show

Berichtdoor Henrieke » di jan 09, 2007 12:26 pm

Ik vond net dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=oGfvv25TSyg

Weet er iemand meer van deze show? Het is werk van Romano Scarpa... Ik heb wel wat informatie kunnen vinden, maar ik spreek geen woord Italiaans.

Hier nog plaatjes van storyboards:
http://www.dimensionedelta.net/scarpa/c ... rd1Big.jpg
http://www.dimensionedelta.net/scarpa/c ... rd2Big.jpg

Een heel kort fragment uit het filmpje, met Paperinik (Superdonald) in wat betere kwaliteit:
http://www.dimensionedelta.net/scarpa/c ... erinik.mpg
Volgens mij het enige stukje tekenfilm wat er van hem bestaat.

Dit komt allemaal van deze site: http://www.dimensionedelta.net/scarpa/c ... inata.html
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Henrieke » wo jan 10, 2007 11:03 am

Een Italiaanse vriendin heeft voor mij de hele lap tekst naar het Engels vertaald. (waarvoor heel veel dank!)
Nu is het ook wel ongeveer duidelijk waar de show over ging:

Title: Disney walking (or presentation or Disney happy brigade)
Year: 1982
Theme, script, animation, direction: Romano Scarpa
Produced by: Mondadori
Length: 5’20”
Color, 35 mm
Topolino Show – vai col verde opening theme

In 1982 on channel 4, on Saturday afternoon, a show called ‘topolino show – vai col verde’ was broadcasted. It was a programme with games for children and usually included a Disney movie, a drawer/artist (Marco Rota) who drew ‘live’ characters to identify, and a meeting with that time’s director of Topolino, Gaudenzio Capelli.

What was probably the strong point was the theme of this show: the Disney walking; a parade with Disney characters that go from Duckburg to a tv station office (in the middle of the woods) and get ready to go on air… this opening had something different from the usual disney cartoons, the characters looked more… familiar. Obviously at that time it wasn’t known, but the reason was simple: the author was Romano Scarpa, so those characters were all drawn in his own style. There were also characters created by him, like Brigitta, Paperetta and Gancetto, a debut in the world of animation for them (unluckily with no followers). It was also Paperinik’s first time in animation (even if not a character by Scarpa).

The main character though is a new character, a ranger that tries any way to block the other characters (maybe because too loud) in their march towards the big sequoia where the tv station is set. After many tries the poor ranger gives up and joins them. Then arrived at the sequoia there are Mickey and Gancetto waiting for them that set the videotape with a Disney movie to be broadcasted. Here the opening theme ends (and the Topolino show started with the Disney movie)

In Scarpa’s original idea every character had a little gag, butthey were cut for obvious time problems. The only remaining gag is Huey, Dewey and Louie scaring the ranger with fake weapons. The ideas for other gags can be seen in the storyboard on the right.

The music, coming from Paperetta Yé-Yé’s radio, is the classic Heigh-Ho from the seven dwarves (written by larry morey and frank Churchill), in a more modern version.

Fun fact: Brigitta follows Uncle Scrooge who, unlike the other characters who have picnic baskets, carries a money bag… this gag could have its ideal sequel in the image on the back of the ‘comic art’ books and the cover of ‘sognando la calidonia’, both inspired by the same theme (that after all was the same of the first even panel containing Brigitta).

In the book series ‘comic art’ dedicated to the great stories of Romano Scarpa, the initial background for the opening, with Duckburg and the deposit, is recycled. This time though Scarpa added a whole lot of characters, including all the ones he created.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo jan 10, 2007 1:11 pm

Een erg leuk initiatief, die show!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 10, 2007 8:04 pm

Erg informatief. Dank je wel voor het delen met ons. :)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rowi » do mei 17, 2007 8:37 pm

Gaaf zeg, al die figuren die we alleen maar kennen uit de Disney Pockets.
Rowi
Member
 
Berichten: 53
Geregistreerd: do mei 17, 2007 8:26 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma mei 21, 2007 12:44 am

Henrieke schreef:Ik vond net dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=oGfvv25TSyg

Dit filmpje is helaas verwijderd.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » ma mei 21, 2007 5:23 pm

Rockerduck schreef:
Henrieke schreef:Ik vond net dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=oGfvv25TSyg

Dit filmpje is helaas verwijderd.

Ik heb hem opgeslagen, als je hem graag wil kan ik het mailen. Het is in .flv formaat maar ik kan het eventueel ook naar iets anders converteren.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » di mei 22, 2007 1:06 am

Wat is .flv? Ik zou het graag hebben. Als het goed is, heb je m'n e-mail adres nog steeds. Als je het op zou willen sturen: heel graag.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » di mei 22, 2007 5:49 pm

Rockerduck schreef:Wat is .flv? Ik zou het graag hebben. Als het goed is, heb je m'n e-mail adres nog steeds. Als je het op zou willen sturen: heel graag.

Flv is de extensie die het programma gebruikt waarmee je filmpjes van youtube kan halen. Maar ik kan hem ook gewoon als avi of iets dergelijks sturen. Geef me wel even de tijd om hem van de andere computer af te halen.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor michel2506 » wo mei 23, 2007 4:04 pm

hallo, alsje het filmpje naar mij kan sturen, kan ik m wel even op mijn webhosting erbij zetten,

mijn email adres is: michel2506[at]gmail [punt] com

(email-adres is gemaskerd ivm spam)
michel2506
Member
 
Berichten: 43
Geregistreerd: di mei 01, 2007 12:39 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 09, 2008 5:02 pm

Ik zou ook wel dat filmpje willen. En dat Superdonaldplaatje werkt niet. En hoe haal je filmpjes van youtube?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » do okt 09, 2008 5:50 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ik zou ook wel dat filmpje willen. En dat Superdonaldplaatje werkt niet. En hoe haal je filmpjes van youtube?

Misschien is http://keepvid.com/ een goed adres daarvoor?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » wo aug 12, 2009 12:17 pm

Dit filmpje is helaas verwijderd.

Het filmpje is elders op het net nog wel te vinden, bijvoorbeeld op de weblog van Arthur de Wolf:

http://www.wolfstad.com/dcw/blog/catego ... no-scarpa/

Heel bijzonder dat het voor zoveel verschillende personages hun eerste (of zelfs enige) tekenfilmoptreden was: Commissaris O'Hara, Detective Casey, Brigitta MacBridge, Dickie Duck, Paperinik en Gancetto (het geadopteerde zoontje van Leo de Beo (Ellsworth)). Guus Geluk en de Zwarte Schim maakten hun tekenfilmdebuut dus niet pas in DuckTales!

Het filmpje is wel gruwelijk traag en langdradig voor een intro. De Mickey Mouse-satelliet aan het einde vind ik een leuke vondst.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo aug 12, 2009 3:52 pm

Verder is het bijzonder dat het filmpje trouw blijft aan de Amerikaanse oorsprong van de personages. De figuren lopen rond in een woud met reuzensequoia's (hoge bomen), die alleen voorkomen in Californië en Oregon. Romano Scarpa plaatst Donald en Dagobert dus in hun oorspronkelijke omgeving!

In de tekenfilms, de krantenstrips en sommige vroege Barksverhalen woont Donald Duck in Burbank, in zuidelijk Californië, waar de Disney Studio's zich bevonden. Ter hoogte van Burbank en Los Angeles vind je echter geen reuzensequoia's. In latere Barksverhalen woont Donald in Duckstad, dat zich waarschijnlijk in dezelfde omgeving bevindt. Don Rosa plaatste Duckstad juist in het noorden van Californië, in Humboldt County, waar toevallig inderdaad reuzensequoia's groeien.

Zie ook: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 7803#p7803

Scarpa's "rubberen" tekenstijl komt goed tot zijn recht in de bewegingen van de rode vogel, die het terrein moet bewaken. Aan de storyboards waar Henrieke naar linkt, kun je zien dat een aantal grappen van Scarpa het filmpje niet gehaald hebben. (Donald trapt in een cactus en bezeert zich, Guus struikelt en vindt een diamant.)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » za aug 15, 2009 3:19 am

Het blijft een ongelooflijk filmpje! Echt heel duidelijk door Scarpa gemaakt; het is niet met een andere tekenaar te verwarren.

Als dit voor een Italiaanse tv-show is gemaakt, is het opvallend dat er in het Engels gezongen wordt. Twee overbekende hits uit Disney Classics: 'Heigh Ho' en 'Give a little whistle'. Ook opvallend dat Diederik en Otto ontbreken; twee personages die vooral in Italië heel veel gebruikt worden.

De blog van Arthur de Wolf bevat een fout. Dagobert Duck heb ik in het hele filmpje niet gezien.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten