Up

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo okt 07, 2009 5:40 pm

Aah! Dat heb ik nou al veel te lang niet meer gezien! En daarom staat er dus PAT op zijn auto! En wist je dat hij de reden was dat ik het jammer vond dat ik nooit post kreeg? En is de Nederlandse versie, die heb ik even opgezocht, nou gezongen door een Sesamstraat-acteur?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma okt 26, 2009 6:49 pm

En nu: een korte beschrijving van Up die jullie misschien een stapje dichter de bioscoop in duwt.

De jaren 30. Een klein jongetje kijkt naar een bioscoopjournaal waarin de jonge ontdekkingsreiziger Charles B. Muntz terugkeert van een lange reis naar Zuid-Amerika, samen met zijn honden. Hij heeft een enorm skelet meegebracht waar hij van weet dat het een nieuw diersoort is. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat Muntz het skelet uit allerlei botten van andere dieren heeft vastgesteld. Muntz wordt een leugenaar genoemd, en dit neemt hij zo diep in zich op dat hij besluit om met zijn honden terug te gaan naar Paradijs Waterval, en een levend exemplaar mee te nemen. Hij stapt in zijn zeppelin "The Spirit of Adventure" en gaat.
De jongen speelt op de straat alsof hij Charles Muntz is, ("En hij gaat over de Niagara Watervallen (een stroompje) en gaat over de Mount Everest (een klein boomstronkje) -auw!- en hij gaat langs de Mount Everest!") als hij iets hoort uit een vervallen huis. Hij gaat naar binnen en vindt een andere Muntz-fan. Als die een helm afdoet ziet de jongen iets engs -een meisje. Ze heet Ellie, hij heet Carl.

Deel 2 komt zo.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma okt 26, 2009 8:54 pm

Volgende scene: Ellie en Carl trouwen. Ze willen ook een baby, helaas is het antwoord negatief. Ze komen te werken in een dierentuin, Carl als ballonnenverkoper. Ze houden een potje bij voor de reis, dat langzaam vol raakt door stormen en platte banden. Ze vergeten het avontuur-idee, en leven hun leven. Op een dag (begin dit jaar) ziet Carl het potje, en koopt twee vliegtuigkaartjes. Ellie belandt in het ziekenhuis voor hij de kans heeft om de kaartjes te geven. Ellie sterft.
De eenzame oude man, omgeven door nieuwbouw moet zijn huis verkopen omdat hij een groots nieuw project in de weg staat. Als er iemand aan "hun" brievenbus zit, valt Carl hem aan met zijn wandelstok. Carl moet verhuizen naar een bejaardentehuis.

Deel 3 komt ook.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » di okt 27, 2009 8:28 pm

Uit het topic "Top 10 bijdragen leden":

mcDuck King schreef:P.S. DvDU, heb jij al UP gezien. Ik nog niet, helaas...!

Duckfan van Down Under schreef:Vanavond! In Eindhoven! In de originele versie met John Ratzenberger en Ed Asner! In 3D!

mcDuck King schreef:Veel plezier d'r mee! Maar ga je dan kijken met zo'n 3-demensional brilletje op? Nog vetter!
O, en wil je nog in het topic over UP (als ie er is) vertellen hoe ze in die jungel aan voedsel komen...?

Ik heb "Up" twee weken geleden gezien, maar niet in 3D. Kun je daar iets over vertellen? Had je zo'n kartonnen brilletje op? Naar het schijnt hebben ze tegenwoordig duurdere brilletjes, die een beter effect creëeren.

Ei schreef:Het voorproefje doet Ei een beetje denken aan Peter Post, oftewel Postman Pat.

Ai, daar raakt Ei een gevoelige plek! Die Pixar-personages zijn inderdaad een soort stopmotion-poppetjes. Ze hebben minder mogelijkheden dan ouderwetse tekenfilmfiguren. Ze schuifelen een beetje rond in hun felrealistische computerwereldje, maar ze zullen nooit op extreme wijze vervormen of belachelijke gezichten trekken. (Nou was dat toch al niet de specialiteit van Walt Disney, want die maakte liever zoetige films met realistische figuren.)

Duckfan van Down Under schreef:En nu: een korte beschrijving van Up die jullie misschien een stapje dichter de bioscoop in duwt.

Ik waardeer het initiatief, maar wil je echt de hele film gaan navertellen? Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je er van vónd en waaróm.

Duckfan van Down Under schreef:Hij heeft een enorm skelet meegebracht waar hij van weet dat het een nieuw diersoort is. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat Muntz het skelet uit allerlei botten van andere dieren heeft samengesteld.

Volgens mij klopt dat niet. Het skelet is echt, maar Muntz wordt er van beschuldigd dat hij het zou hebben samengesteld. De wetenschappers kunnen dat niet aantonen, want het is niet waar.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di okt 27, 2009 8:41 pm

Deel 3!
Om het nog erger te maken: je moet je huis uit dat jij en je pas overleden vrouw samen hebben gebouwd in het dorpje waar jullie zijn opgegroeid om plaats te maken voor nieuwbouw, als...
de deurbel gaat. "Goeiemorgen meneer. Mijn naam is Russell en ik ben een Wildernis Explorer uit troep 54, Sweat Lodge 12. Kan ik u ergens mee helpen meneer?" Jep. Je aardse tegenpool, een drukke, optimistische 8-jarige staat aan de deur om je met dingen te helpen die je nog goed zelf kunt. Carl stuurt hem na veel gebabbel weg. Die nacht gaat hij heel hard werken. De volgende morgen moet hij verhuizen en maakt de mensen van het bejaardentehuis wijs dat hij nog even gedag wil zeggen tegen het huis. Maar eigenlijk doet hij de deur op slot en doet het doek van z'n achtertuin af. Wat verschijnt? Duizenden heliumballonnen! Carl's huis stijgt op en vliegt weg. Ah... eindelijk rust.
-BONK- "Huh?" Het zal wel niet zijn. -BONKBONKBONK- Je tegenpool Russell blijkt op de veranda te zijn beland! -"Mag ik binnen komen?" Wat denkt die wel niet? "Nee." Carl laat hem toch maar binnen. Samen komen ze door een storm, en Russell stuurt het huis naar Zuid-Amerika terwijl Carl ligt te slapen.
Als ze landen, blijkt het precies de goede tepui te zijn waar ze op geland zijn. De tepui met de waterval waar Carl z'n huis naast wilde zetten. Alleen een probleem:
ze zijn aan de andere kant. Dus wordt het kilometers door de bush-bush, vastgebonden aan een vliegend huis. Ze ontmoeten een hond (Dug) de kan praten door middel van een halsband die zijn gedachten overstraalt. En een vogel, Kevin, die Russell volgt door zijn chocola. Helaas wilt de hond de vogel als zijn gevangene. Dat bedoel ik letterlijk. "Ahh, vogel, wil je ALSJEBLIEFT mijn gevangene zijn? Wil je dat alsjeblieft? Ik zou het echt heel fijn vinden als je mijn gevangene wordt! Oh, wordt toch alsjeblieft mij gevangene!" Ze ontmoeten ook de eigenaar van de honden, Charles Muntz. Juist, dezelfde man de die jeugdheld was van iemand die makkeijk je (groot)vader had kunnen zijn. De inmiddels minstens 100-jarige Muntz zoekt nog steeds het diersoort. Heel aardige man eerst, maar nadat hij weet dat Carl en Russell de vogel hebben die zijn verdwenen diersoort is waar hij al 70 jaar naar op zoek is, wordt hij helemaal gek. Hij zal alles doen om de vogel te krijgen, al moet hij die twee vermoorden. Wat volgt is de grote vechtscene, waarin wat er eigenlijk gebeurt al 2 hoogbejaarden een gevecht houden. Muntz probeert zelfs een onschuldig jongetje van duizenden meters hoogte te laten vallen om de vogel te krijgen. En niet te vergeten de honderden nakomelingen van zijn originele honden die hun te pakken willen krijgen.

Al met al: de beste film die na mijn geboorte gemaakt is (en daar valt Titanic ook onder) met humor, avontuur, drama, en 3 momenten waar je wel een traan moet laten.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » di okt 27, 2009 9:04 pm

Rockerduck schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Helaas heeft hij een passagier: de 70 jaar jongere Russell. Samen ontdekken ze nog een pratende hond en een nieuwe vogel

Kijk, hier haak ik dus af. Dat klinkt als de standaard verplichte "grappige" sidekicks.

Ga eerst de film maar eens zien, dan mag je daarna fijn mopperen! ;) Die vogel is geen sidekick maar een MacGuffin - noodzakelijk voor het verloop van het verhaal. Hij gedraagt zich niet als een mens en heeft ook nauwelijks een karakter.

Padvinder Russell mag misschien een sidekick heten, maar is ook nodig als tegenspeler voor Carl. Hun relatie ontwikkelt zich volgens de regels van de buddy movie, maar het verhaal draait daar niet om. De pratende hond is precies dat - een pratende hond. Het beest heeft een halsband die zijn gedachten verwoordt, maar het blijven hondengedachten. Erg amusant. :lol:

Dug: "My name is Dug. I have just met you, and I love you." <he jumps up on Carl>

Carl Fredricksen: "Wha..."

Dug: "My master made me this collar. He is a good and smart master and he made me this collar so that I may speak. Squirrel!" <looks to distance for a few seconds> "My master is good and smart."

Carl Fredricksen: "It's not possible!"

Dug: "Oh it is, because my master is smart!"

Bron: http://www.imdb.com/character/ch0143885/quotes

Rockerduck schreef:
Duckfan van Down Under schreef:en gaan naar Venezuela.

Waarom naar Venezuela? Opvallend, aangezien dat niet bepaald een vriend is van Amerika (in ieder geval niet in de Bush-jaren; en nu nog steeds niet als je de media moet geloven). Gaan ze op bezoek bij Hugo Chávez? ;)

Het is een verwijzing naar de film "The Lost World" (1925), waarin de hoofdpersonen in Venezuela een plateau met uitgestorven diersoorten ontdekken. De berg met het ravijn en de waterval in "Up" zijn gekopieerd uit deze oude film. "The Lost World" (1912) is ook een spannend boek van Sir Arthur Conan Doyle, de bedenker van Sherlock Holmes. Het vormde de inspiratie voor het Barksverhaal over de Verboden Vallei (zie BV 68 - "Donald Duck als wespenjager").
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di okt 27, 2009 9:11 pm

Michiel P schreef:Het is een verwijzing naar de film "The Lost World" (1925), waarin de hoofdpersonen in Venezuela een plateau met uitgestorven diersoorten ontdekken. De berg met het ravijn en de waterval in "Up" zijn gekopieerd uit deze oude film.

Dat kan, maar de omgeving is bezocht door de Pixar-crew en die tepui's met een 90 graden hoek bestaan echt.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » di okt 27, 2009 9:28 pm

The movie is filled with references to movie and pulp entertainment of the past, with biplanes and Doc Savage-type action and a flying house like in L. Frank Baum. At least one room in the dirigible headquarters of Muntz, the villain, is modeled on Captain Nemo's Nautilus, and Paradise Falls in the South American jungle is a direct visual reference to the look of "The Lost World" in the 1925 film...

Jonas Rivera: "It's sort of like what's old is new again. We reference so much stuff. We watched "20,000 Leagues Under the Sea" and thought about Captain Nemo while developing Muntz's character. Anything from Colonel Kurtz to Captain Nemo to "The Aviator," all those things were influences.

Mt. Roraima, the real mountain down there in Venezuela, in the Tepuis, that was what inspired Sir Arthur Conan Doyle to write "The Lost World," the idea being that these are some of the oldest rock formations on the Earth, many of them are unclimbable, and if there are dinosaurs alive today, that's where they'd be. So the place was just right for us. One, it's shrouded in mystery, so it's really a lost world. Two, it's almost like a visual metaphor for Carl, a character who's literally boxed in his house and isolated himself away -- he's detached from the world, right, and these mountains are detached from the world. They're literally on another plane, and they're lost -- as is Carl."

Bron: http://blogs.commercialappeal.com/the_b ... of-up.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor McDuck Menu » za okt 31, 2009 7:41 pm

Ben gisteren deze film wezen kijken, erg mooi gemaakt weer natuurlijk (al blijf ik vinden dat echte tekenfilms veel meer sfeer hebben).
Vond het ook een leuk en origineel verhaal, vooral de hond was erg grappig neergezet. Hij deed me denken aan mijn eigen hond (labrador),
die beweegt ongeveer hetzelfde, en ik verwacht dat haar gedachten ongeveer op hetzelfde niveau zitten :P

*Spoilers*

Ik snap alleen Carls motief niet helemaal om Kevin te redden, het ene moment wil hij van de vogel af, en daarna ineens beschermen?
Ook zit er een stukje in dat Russel vertelt over zijn vader, en het wordt me niet helemaal duidelijk wat daar nou de bedoeling van was.. Is z'n vader weg, overleden, heeft ie een andere vrouw?
Russel vertelt dat zijn vader hem wel zijn badge op zal spelden, maar hij is nergens te bekennen.. Terwijl hij vroeger schijnbaar wel overal bij geweest was.. Misschien heb ik niet goed genoeg opgelet..
DVDU? Jij enig idee?

*Einde spoilers*

Duckfan van Down Under schreef:Al met al: de beste film die na mijn geboorte gemaakt is (en daar valt Titanic ook onder) met humor, avontuur, drama, en 3 momenten waar je wel een traan moet laten.

Ik vond deze film ook beter dan Titanic.. Maar ja ik vind zowat alles beter dan dat sentimentele excuus voor een film ;)

Ik weet niet wat het is met Pixar films.. maar als ik ze een keer gezien heb, heb ik daarna nooit de behoefte om ze nog eens te kijken. Dat heb ik wel met echte Disney classics.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor mcDuck King » ma nov 02, 2009 8:19 pm

Ik heb hem ook gezien in 3D! In Eindhoven bij de bios Pathé (kent vast niemand) en hij was gaaf! En zielig! Een ware topper. Deze was vele malen beter dan die Wall-e. Het meest bijzondere was nog wel met die 3D bril. Ik zie over het algemeen alleen 3D in pretparken. Omer een einde aan vast te knopen van mijn recensie. Het was de beste Pixar film die tot nu toe bestaat!

totaal:
9 1/4 Positief: graphics, geluid, humor, spanning, 3D, enz. Negatief: ehm... Tja, eh... hmmm! Daar weet ik nog geen antwoord op te geven!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Michiel P » di nov 03, 2009 7:41 pm

McDuck Menu schreef:Ik snap alleen Carls motief niet helemaal om Kevin te redden, het ene moment wil hij van de vogel af, en daarna ineens beschermen?

Dat Carl de vogel hinderlijk vindt, betekent nog niet dat hij het beest zomaar laat afschieten.

McDuck Menu schreef:Is z'n vader weg, overleden, heeft ie een andere vrouw? Russell vertelt dat zijn vader hem wel zijn badge op zal spelden, maar hij is nergens te bekennen.. Terwijl hij vroeger schijnbaar wel overal bij geweest was..

Typisch geval van drukke vader met nieuwe vriendin, die geen tijd vrijmaakt voor zijn zoontje. Volgens mij heeft Russells vader zelfs nog nooit een badge opgespeld, maar had hij beloofd dat hij in ieder geval de laatste zou opspelden. Maar misschien heb ik het mis.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DuckBoy » di nov 03, 2009 8:01 pm

Ik heb hem in 3d gezien (pathe groningen) een erg leuke film, alleen vind ik dat 3d niet veel uitmaken
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Michiel P » di nov 03, 2009 8:39 pm

mcDuck King schreef:Een ware topper. Deze was vele malen beter dan die Wall-e. [...] Het was de beste Pixar film die tot nu toe bestaat!

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Met uitzondering van "Cars" is iedere Pixar-film weer beter dan de vorige. Ik vind "Up" inderdaad beter dan "WALL-E" als geheel, maar dat komt omdat "WALL-E" een zwakke(re) tweede helft heeft. Het eerste gedeelte van "WALL-E" is juist het allerbeste wat Pixar tot nu toe heeft gemaakt.

"WALL-E" is geniaal, uniek en ontroerend. Het eerste gedeelte bevat nauwelijks dialoog en de hoofdpersoon is een levenloos, bewegend voorwerp. Toch slaagt Pixar erin om het publiek te ontroeren en ons te laten meeleven met dit personage, dat eigenlijk een soort veredelde stofzuiger is. Daarvoor maken ze enkel gebruik van de motoriek van robotje en de piepknor-geluidjes die het maakt. Razend knap!

Is dit niet de essentie van animatie? Pixar laat ons geloven dat hun robotjes écht leven, enkel door ze te laten bewegen. Ze maken ons wijs dat de figuurtjes emoties hebben, verdrietig kunnen zijn, verliefd kunnen worden. Is dat niet verbazingwekkend?

"Ratatouille" was gewoon een leuke tekenfilm, maar sinds "WALL-E" opereert Pixar op een hoger plan. "WALL-E" en "Up" zijn niet zomaar goede tekenfilms, het zijn goede films. Punt. Voor mij zijn de hoogtepunten uit "Up" de luchtreis met het huis en het beginstuk dat over Carls relatie met Ellie gaat. Het is een film die je raakt, die weet te ontroeren door middel van beelden, zonder dialoog. (Al speelt ook de muziek daar een belangrijke rol in.)

Rockerduck, heb jij hem al gezien? Laat je niet afleiden door het geleuter over 3D-brilletjes. De film is ook zonder die gimmick al bijzonder de moeite waard.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do nov 05, 2009 10:41 pm

mcDuck King schreef:Ik heb hem ook gezien in 3D! In Eindhoven bij de bios Pathé (kent vast niemand)

Ik ook! Welke logica zit er trouwens in een haan die "PATHE" "!" roept?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Elco8183 » zo nov 08, 2009 5:00 pm

Wellicht omdat de bioscoop (en misschien ook Pathé, dat laatste weet ik niet) een frans idee is. En een haan is het nationale symbool van Frankrijk, zoals wij Nederlanders de leeuw hebben.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten