DCF - The Disney Comics Forum

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 16, 2010 8:07 pm

DCF is een internationaal discussie-forum, gehost door Inducks (als "Outducks").
Het idee, zelfs de PunBB software, is afgekeken van McDuck/McDrake International. Zonder dat men dit toegeeft.

Men gaat daarin zo ver, dat men doet alsof McDrake niet bestaat. In een lijst van "Disney comics forums by country" staat geen McDrake vermeld. Alsof er in Nederland geen forumboard over Disney strips is!
http://dcf.outducks.org/

Hier is wat DCF-oprichter François Willot (Cacou) schreef op DCF, in het topic 'Welcome to DCF forum':
2007-03-21 00:59, Cacou schreef:Thanks to everyone!

By the way, I would like to point out in this message that I am a big fan of the DCML. The only reason that this place exists is because it seemed to me an English forum was lacking, and that today many people would rather use web fora. But the DCML maintainers expressed their wish of sticking to a mailing list (which has benefits and also a few drawbacks).
DCML is THE historical Disney comics place and the list on which most interesting Disney comics discussions ever took place. If this place has 5% of the interesting talks on DCML, that will be a success.
So it's out of necessity that this forum is created and not meant as a "challenger project". This is also because I haven't seen any other dedicated English forum out there.

PS: I have launched that forum myself with the help of a few friends, and use the Inducks server for hosting the forum. But apart for that, it's not part of Inducks, as Inducks is only the Disney comics database itself (some "indexers" pointed it to me, although I guess most visitors will not care too much).

bron: http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?pid=59#p59

Francois schrijft: So it's out of necessity that this forum is created and not meant as a "challenger project". This is also because I haven't seen any other dedicated English forum out there.
Dit is grote onzin. Hij is zelfs van binnen Inducks gewezen op het bestaan van McDuck/McDrake International. Vandaar dat ik dit bericht van hem als bijzonder vijandig en hatelijk heb ervaren.

Misschien wil iemand van jullie, DCF wijzen op het ontbreken van het Nederlandse forum in de lijst?

Interessant genoeg is McDrake genoemd door Robb_K, in DCF-topic 'Submissions?':
2010-06-20 21:33, Robb_K schreef:I checked McDrake.NL's International Forum to see if there was any action, and I found a 2009 note from the moderator that, due to severe spam problems, only existing members will be able to post until further notice. So, I'm afraid that Kneon and Indiana Goof will not be able to post there.

However, I have noticed that (apparently, due to that problem) VoBo and a Frenchman named Adrien have started posting their Disney art on our regular Dutch forum's "Fanfictie" subforum thread, and our members have been commenting on their work in English language.

I will try to get our moderator, Daniel van Eijmeren, to allow new members to join McDrake International.

bron: http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?pid=10080#p10080

Robb_K heeft McDrake meerdere malen genoemd op DCF. Waar ik hem heel dankbaar voor ben.

Overigens heb ik Francois vandaag per e-mail bedankt voor het oprichten van DCF: hij heeft mij heel veel werk uit handen genomen. Laat McDrake International maar rustig zijn. Ik zit zonder dat forumboard toch al teveel achter de computer. ;)
Ook heb ik Francois de tip gegeven, om nu ook een Nederlands DCF-forumboard op te richten. Tja, als hij toch bezig is. :)

Maar andermans ideeën stelen en doen alsof ze van jezelf zijn, dat blijft een lelijke actie. Het door DCF erkennen van het bestaan van voorganger McDrake zou ik ervaren als een rectificatie.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ui » ma mei 02, 2011 1:00 pm

Ui heeft gisteravond even op DCF gekeken. (snik) Een lezer genaamd Sim wijst auteur David Gerstein ("ramapith") op wat kleine gebreken in een van diens artikels. Vervolgens vreest de lezer voor zijn bestaan op DCF.

David Gerstein's errors in WDC&S 654
http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?id=763

2010-09-11 17:35, ramapith schreef:Er—Sim, we can go on correcting each other on minor things all day; but aren't these too minor to worry about? (In both my case and yours!)
Of course, I'm always glad if someone catches a serious mistake I've made (especially before a comic book goes to the printer's!).

In plaats van dankbaar te zijn voor de melding, verzoekt David Gerstein de lezer om te zwijgen totdat er "serieuze" fouten zijn. En een aantal lezertjes kraken de lezer af. Gerstein laat het stilzwijgend gebeuren.

2010-09-14 21:47, Sim schreef:I ask pardon...
I didn't want to offend no-one...
Pardon...

Dieper door je knieën! Buig! Buig! (snotter)

Nadat Sim drie dagen peultjes heeft mogen zweten:
2010-09-17 11:25, cacou schreef:Don't ask pardon if there is no reason to! I misread your messages and will never block someone if there is no good reason for that, and without taking the advices of other users.

Wat bedoelt administrator Cacou met: "I misread your messages"? Overwoog hij een verbanning?
Overigens schroomt hij niet, om iemand zonder opgaaf van redenen te verbannen tot het einde der tijden.

Hopelijk zien mensen hoe anders de sfeer is, als professionals en hielenlikkende beheerders de boventoon voeren op een forum over Disney-strips. Op McDrake was het Gerstein geweest die wat had uit te leggen. (snik)

Wie vindt dat uitgevers en auteurs zo hun gang mogen gaan, terwijl de lezer om genade smeekt, die weet dus waar hij/zij wezen moet:
http://dcf.outducks.org/
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor McDuck Menu » ma mei 02, 2011 1:29 pm

Cacou zegt toch dat hij eerst goed nadenkt voordat hij zoiets zou doen? Neemt niet weg dat het belachelijk zou zijn als iemand voor zoiets triviaals zou worden verbannen.. wat dat betreft ben ik blij dat McDrake open staat voor vrije discussies :) . Maar Ui moet zich ook bedenken dat dat kan betekenen dat anderen het kunnen opnemen voor die auteurs. Ik ben er voor dat je kritiek mag leveren op auteurs, maar dat je ook kritiek op die kritiek mag geven. En daar ook weer kritiek op etc. :P Gelukkig kan dat op McDrake, toch?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » ma mei 02, 2011 3:15 pm

McDuck Menu schreef:Cacou zegt toch dat hij eerst goed nadenkt voordat hij zoiets zou doen?

Cacou belooft wel meer. En wat betekent: "I misread your messages"? Het suggereert dat een verbannen is overwogen.
Het feit dat de lezer zo bang is voor een verbanning, zegt voldoende over de sfeer die er heerst.

McDuck Menu schreef:Neemt niet weg dat het belachelijk zou zijn als iemand voor zoiets triviaals zou worden verbannen.. wat dat betreft ben ik blij dat McDrake open staat voor vrije discussies :) . Maar Ui moet zich ook bedenken dat dat kan betekenen dat anderen het kunnen opnemen voor die auteurs. Ik ben er voor dat je kritiek mag leveren op auteurs, maar dat je ook kritiek op die kritiek mag geven. En daar ook weer kritiek op etc. :P

Dat topic bevat veel hielenlikkers die voor Gerstein opkomen, maar geen bezoeker die voor de lezer opkomt. Is het niet opvallend? (snik)

Zelfs Gerstein neemt niet de verantwoording om de boel te sussen. Och och, wat zal hij geleden hebben onder dat berichtje van Sim. Veel auteurs zijn blij met de melding van typefouten - of doen tenminste alsof.

2010-09-11 13:12, Sim schreef:I think he has not done other mistakes in it...

2010-09-11 17:35, ramapith schreef:The proper English is "I think he has not made other mistakes in it." (-:

Hoe grappig! (snotter) De auteur gaat de lezer, ten overstaan van hielenlikkers, terugpakken. Humor! (snik)

McDuck Menu schreef:Gelukkig kan dat op McDrake, toch?

Natuurlijk. Maar het is wel varen tegen de wind in. (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma mei 02, 2011 6:58 pm

Tja, Sim is een relatief jong Italiaans lid, en moet nog veel leren (zoals correct Engels). Dat kun je hem niet kwalijk nemen. Ik moest ook nog veel leren, vroeger. En nu nog steeds.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ui » ma mei 02, 2011 10:18 pm

Duckfan van Down Under schreef:Tja, Sim is een relatief jong Italiaans lid, en moet nog veel leren (zoals correct Engels). Dat kun je hem niet kwalijk nemen. Ik moest ook nog veel leren, vroeger. En nu nog steeds.

Ach ja, Sim moet nog leren hoe lastig sommige auteurs kunnen zijn. (snik) Een andere auteur was dankbaar geweest voor de melding van typefouten.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor kwuk duck » ma mei 02, 2011 11:12 pm

Ik vind dit w een erve naaap van McDrake hoor! Nu kom ik erop, hoe spreek je McDrake Riga ijk uit? Als mekdreek mekdraaken?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Appie Aap » ma mei 02, 2011 11:18 pm

kwuk duck schreef:Nu kom ik erop, hoe spreek je McDrake Riga ijk uit? Als mekdreek mekdraaken?

Wellicht staat het antwoord hier: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=88 :)
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Rubberduck » di mei 03, 2011 8:13 pm

kwuk duck schreef:Ik vind dit w een erve naaap van McDrake hoor! Nu kom ik erop, hoe spreek je McDrake Riga ijk uit? Als mekdreek mekdraaken?

Wat staat hier? Dit lijkt wel Ijslands. Riga is de hoofdstad van Letland.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo mei 04, 2011 7:24 am

Ik denk; puur op gevoelsmatige klankherkenning:

'Ik vind dit wel een erge na-aap van McDrake hoor! Nu ik erop kom, hoe spreek je McDrake eigenlijk uit? Als 'mekdreek' of 'mekdraaken'?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: DCF - The Disney Comics Forum

Berichtdoor Daniel73 » vr aug 14, 2020 11:39 am

Uit het topic 'Toename van meer inactiviteit':
15 sep 2018 01:50 pm, Dagopoetser schreef:Ik ga hier natuurlijk helemaal niet over, maar naar mijn mening heeft Mcdrake gewoon zijn einde bereikt. Er zijn veel interessante discussies geweest, etc., en die zouden we bijvoorbeeld kunnen archiveren voor degenen die het als naslagwerk willen gebruiken, wat bij het oude Nederlandse "McDuck forum" volgens mij ook is gebeurd. Maar om nou op allerlei topics van 10+ jaar oud te gaan reageren in de hoop McDrake weer tot leven te wekken vind ik ook een beetje droevig. Het tijdperk van online forums etc is nou eenmaal een beetje voorbij, dus een echte oplossing voor inactiviteit is er niet.

Ik zou zeggen dat iedereen die echt nog graag deel wil uitmaken van een actief Disney forum, zich zou kunnen registreren bij het Disney Comics Forum (of Feathery Society, zoals het nu heet). Een paar jaar geleden is het DCF (originele Internationale forum) ook ten einde gekomen, en sindsdien is feathery society, dat een stuk minder leden heeft dan zijn voorganger, de vervanger. Feathery is tot op heden nog steeds behoorlijk actief, met dagelijks nieuwe berichten en topics. Het voordeel van dat forum is natuurlijk ook dat het zich niet beperkt tot fans in één specifiek land, en dus een breder publiek heeft, en leden van over de hele wereld heeft

http://featherysociety.proboards.com

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=70632#p70632


Bevat 'Feathery Society' de inhoud van 'Disney Comics Forum', of is deze verloren gegaan?

De kracht (en onverhoopt ook zwakte) van McDrake is, onafhankelijk, zonder sponsoring, vrijheid van meningsuiting boven alles trachten te stellen. Voor zover zo'n idealistische aanpak toekomst kan hebben...

Wie beheert/beheren 'Feathery Society'? Wat belooft de toekomst daar te zijn? 'ProBoards'? ("Create a Free Forum!")
Zelfs 'Yahoo Groups' is, zover ik weet, inmiddels verleden tijd... Welke platforms blijven bestaan?

Blijkbaar kan iedereen een forum aanbieden!!!
Maar dit beschikbaar houden voor de toekomst, is technisch een opgave op zich...
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland


Keer terug naar Disney sites

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten