COA/Inducks

Berichtdoor mcDuck King » vr apr 24, 2009 8:17 am

Tja, je oet gewoon xp hebben net zoals ik.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ei » ma jun 01, 2009 4:10 pm

Ei heeft gezocht op "De Aristocats", maar daar zegt COA/Inducks:
Geen verhalen gevonden.

http://coa.inducks.org/character.php?c=AR (onder "index")
Terwijl er wel verhalen van De Aristocats zijn, waaronder deze:
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+72089

En hoe kun je Donald Duck (Een Vrolijk Weekblad) vinden via de zoekmachine?
Typ je "Donald Duck" onder "Publicaties" dan krijg je 999 resultaten, waarvan "alleen de eerste 999 worden getoond." Maar dan heb je eerst albums en schoolagenda's.
http://coa.inducks.org/compmag.php?image=on&country=nl&title1=donald+duck&entrycodeh3=
Typ je "Donald Duck Weekblad" of "Vrolijk Weekblad" dan krijg je niets.
Aangezien "Een Vrolijk Weekblad" vaak als subtitel gevoerd wordt, zou Ei het handig vinden als de zoekmachine tenminste het woord "weekblad" herkent in een zoekopdracht.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » ma jun 01, 2009 5:23 pm

Ei schreef:Hoe kun je Donald Duck (Een Vrolijk Weekblad) vinden via de zoekmachine?

Gebruik de eenvoudige zoekmachine op de homepage. Selecteer "Netherlands" onder Countries. Onder Publications tik je "dd" in. Druk op "Search". Et voilà!

Hoe vindt Ei alle verhalen waarin de Aristokatten optreden?

Gebruik de uitgebreide versie van de zoekmachine ("Advanced Search"). Achter Universe tik je "Aristocats" in. Druk op "Search".

Resultaat: http://coa.inducks.org/comp2.php?code=& ... sort1=auto

De Aristokatten zijn een groep van vijf katten, die in verschillende combinaties optreden. Zo zijn er verhalen zonder Hertogin of zonder Thomas O'Malley. Zoeken op "De Aristokatten" geeft geen resultaten, omdat alle karakters wel individueel geïndexeerd zijn, maar niet onder deze groepsnaam. De zoekmachine kan dus geen verhalen vinden met een personage dat "De Aristokatten" heet.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ega Bevan » ma jun 01, 2009 8:09 pm

Ik heb inducks gewoon op Nederlands staan.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor mcDuck King » di jun 02, 2009 3:58 pm

Wie niet, dat is natuurlijk logisch, ik doe namelijk grotendeels snuffelen in extra's, enz.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ei » di jun 02, 2009 4:15 pm

Michiel P schreef:
Ei schreef:Hoe kun je Donald Duck (Een Vrolijk Weekblad) vinden via de zoekmachine?

Gebruik de eenvoudige zoekmachine op de homepage. Selecteer "Netherlands" onder Countries. Onder Publications tik je "dd" in. Druk op "Search". Et voilà!

Dat moet je dus maar van te voren weten, dat je moet zoeken op "DD" in plaats van op "Donald Duck".

Michiel P schreef:
Hoe vindt Ei alle verhalen waarin de Aristokatten optreden?

Gebruik de uitgebreide versie van de zoekmachine ("Advanced Search"). Achter Universe tik je "Aristocats" in. Druk op "Search".

Resultaat: http://coa.inducks.org/comp2.php?code=&keyw=&keywt=i&exactpg=&pg1=&pg2=&bro2=&bro3=&kind=0&rowsperpage=0&columnsperpage=0&hero=&xapp=&univ=aristocats&xa2=&creat=&creat2=&plot=&plot2=&writ=&writ2=&art=&art2=&ink=&ink2=&pub1=&pub2=&part=&ser=&xref=&mref=&xrefd=&repabb=&repabbc=al&imgmode=1&vdesc2=on&vdesc=en&sort1=auto

De Aristokatten zijn een groep van vijf katten, die in verschillende combinaties optreden. Zo zijn er verhalen zonder Hertogin of zonder Thomas O'Malley. Zoeken op "De Aristokatten" geeft geen resultaten, omdat alle karakters wel individueel geïndexeerd zijn, maar niet onder deze groepsnaam. De zoekmachine kan dus geen verhalen vinden met een personage dat "De Aristokatten" heet.

Ingewikkeld. Ook dit moet je van te voren weten.
Bovendien is "De Aristocats" de titelheld (hero) van de strips. Het doet er niet toe of Hertogin of O'Malley erbij zijn. De Aristocats zijn De Aristocats. Om een vergelijking te maken: het lijkt Ei nu dat je de The Beatles niet kunt vinden omdat Ringo er niet altijd bij was.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di jun 02, 2009 4:29 pm

Zware Jongens (Beagle Boys) is ook zo'n raar geval. Maar dan kun je ze wel vinden, maar staat er dit:
Personages: Donald Duck, Dagobert Duck, Kwik Kwek en Kwak, Zware Jongens (4).
Zou op zich een goede oplossing zijn, maar omdat de Ariistocats zo weinig op elkaar lijken, weet je nog niet wie er nou weg is.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » di jun 02, 2009 6:20 pm

Ei schreef:En hoe kun je Donald Duck (Een Vrolijk Weekblad) vinden via de zoekmachine?
Typ je "Donald Duck" onder "Publicaties" dan krijg je 999 resultaten, waarvan "alleen de eerste 999 worden getoond." Maar dan heb je eerst albums en schoolagenda's.

Dat is waar, maar als je naar beneden scrollt, kom je na de albums en de schoolagenda's uiteindelijk toch nog bij het weekblad terecht. Met twee keer klikken ben je dan bij de volledige index van alle nummers van het weekblad. 1) Klik op een nummer, 2) Klik op "Publicatie: Donald Duck".

Ei schreef:Dat moet je dus maar van te voren weten, dat je moet zoeken op "DD" in plaats van op "Donald Duck".

Het was een toevalstreffer. Ik tikte lukraak wat in en ik kreeg meteen het gewenste resultaat. "DD" is de Inducks-code voor het weekblad, zoals "BV" dat is voor de Beste Verhalen-reeks en "DE" voor Donald Duck Extra. Als je Inducks een beetje kent, weet je dat wel.

Ei schreef:Ingewikkeld. Ook dit moet je van te voren weten.

Ik wist het niet van te voren, ik heb het net uitgevogeld. Als je iets niet kunt vinden in Inducks, moet je je zoekstrategie aanpassen. Er zijn verschillende manieren waarop je iets in Inducks kunt vinden. Je moet er af en toe een beetje mee stoeien, dan begrijp je steeds beter hoe Inducks werkt.

Ei schreef:Bovendien is "De Aristocats" de titelheld (hero) van de strips. Het doet er niet toe of Hertogin of O'Malley erbij zijn. De Aristocats zijn De Aristocats.

In "Geavanceerd zoeken" kun je ook zoeken op "Titelheld". "Aristokatten" geeft 59 resultaten.

Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom Ei deze vragen stelt. Vraagt Ei om hulp bij het vinden van verhalen over de Aristokatten? Wist Ei werkelijk niet hoe hij het weekblad moest vinden in Inducks? Of probeert Ei alleen zijn problemen met Inducks onder de aandacht te brengen?

Want gesteld dat Ei eigenlijk heel goed weet hoe hij het weekblad in Inducks moet vinden, wat doet het er dan nog toe welke manier hij daarvoor gebruikt? Persoonlijk kan ik er niet mee zitten dat zoeken op "vrolijk weekblad" niets oplevert. Ik weet immers prima hoe ik het wél moet vinden. (Bijvoorbeeld via het volgende zoekspoor: Homepage > Publicaties > Nederland > lopende reeksen > Donald Duck.)

Misschien is Ei gewoon niet zo handig met Inducks. Dat kan natuurlijk, maar dat zou ik wel een beetje vreemd vinden, gezien het feit dat Ei al heel lang op de hoogte is van het bestaan van Inducks. Je zou zeggen dat Ei al veel tijd heeft gehad om zich vertrouwd te maken met de zoekmachine.

Duckfan van Down Under schreef:Zou op zich een goede oplossing zijn, maar omdat de Aristocats zo weinig op elkaar lijken, weet je nog niet wie er nou weg is.

Sterker nog, de neefjes en de Zware Jongens lijken wél heel veel op elkaar, onderling dan tenminste, en tóch kun je uit een aanduiding als "HDL1" of "AMJ2" niet opmaken welke neefjes er precies ontbreken. Dus het zou niet helpen als de Aristokatten meer op elkaar zouden lijken.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di jun 02, 2009 6:42 pm

Over de Zware Jongens (ik heb geen zin om te citeren): dat je dan nog niet weet wie er mist ligt aan de kleuring. Als men nou internationaal zou vaststellen wie welke kleur krijgt, dan weten we dat. Wie zijn "AMJ" eigenlijk? Want even voor de nog pre-Induckers:
DD=Donald Duck
US=Uncle Scrooge (Oom Dagobert)

Ook zo rottig. Wil je naar Dagobert, moet je naar "Oom Dagobert" i.p.v. Dagobert Duck. En "Oma Duck" i.p.v. Dora Duck. En personages op voornaam, daar erger ik me ook aan. Kun je niet gewoon zoeken op Duck, Donald of Bolderbast, Bertus ("niet te verwisselen met DD's butler" zou er dan bij staan)? Afijn.

HDL=Hewey, Dewey and Louie (Kwik, Kwek en Kwak)
MDS=Magica de Spell (Zwarte Magica)
BB=Beagle Boys (Zware Jongens)
FG=Flintheart Glomgold (Govert Goudglans)
GD=Grandma Duck (Oma Duck (heb je 't weer))
MM=Mickey Mouse

Weet ik niet zeker:
AMJ=April, May and June (April, Mei en Juni (Lizzy, Juutlje en Babetje (och ja)))
GG=Gladstone Gander (Guus Geluk)
RD=Rockerduck
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ega Bevan » wo jun 03, 2009 4:01 pm

Duckfan van Down Under schreef:Over de Zware Jongens (ik heb geen zin om te citeren): dat je dan nog niet weet wie er mist ligt aan de kleuring. Als men nou internationaal zou vaststellen wie welke kleur krijgt, dan weten we dat. Wie

Hebben ze dan elk een andere kleur kleren?

Duckfan van Down Under schreef:Ook zo rottig. Wil je naar Dagobert, moet je naar "Oom Dagobert" i.p.v. Dagobert Duck. En "Oma Duck" i.p.v. Dora Duck. En personages op voornaam, daar erger ik me ook aan. Kun je niet gewoon zoeken op Duck, Donald of Bolderbast, Bertus ("niet te verwisselen met DD's butler" zou er dan bij staan)? Afijn.

Dagobert Duck kan ook, als je naar Dagobert wilt. En Dora Duck is bijna nooit gebruikt, ze is altijd Oma. En als je een personage niet kan vinden kun je ook gewoon onder 'figuren' kijken.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ei » wo jun 03, 2009 4:08 pm

Michiel P schreef:
Ei schreef:En hoe kun je Donald Duck (Een Vrolijk Weekblad) vinden via de zoekmachine?
Typ je "Donald Duck" onder "Publicaties" dan krijg je 999 resultaten, waarvan "alleen de eerste 999 worden getoond." Maar dan heb je eerst albums en schoolagenda's.

Dat is waar, maar als je naar beneden scrollt, kom je na de albums en de schoolagenda's uiteindelijk toch nog bij het weekblad terecht. Met twee keer klikken ben je dan bij de volledige index van alle nummers van het weekblad. 1) Klik op een nummer, 2) Klik op "Publicatie: Donald Duck".

Je moet ergens in 999 zoekresultaten een willekeurig nummer zoeken, en daarop drukken om vervolgens op een pagina te komen vanwaar je kunt kiezen voor "Donald Duck". Een flinke omweg dus.

Michiel P schreef:
Ei schreef:Dat moet je dus maar van te voren weten, dat je moet zoeken op "DD" in plaats van op "Donald Duck".

Het was een toevalstreffer. Ik tikte lukraak wat in en ik kreeg meteen het gewenste resultaat. "DD" is de Inducks-code voor het weekblad, zoals "BV" dat is voor de Beste Verhalen-reeks en "DE" voor Donald Duck Extra. Als je Inducks een beetje kent, weet je dat wel.

Hoe moet Ei weten dat "DD" de Inducks-code voor het weekblad is? Ei is op zoek naar een bepaald nummer, maar moet dan eerst op zoek gaan naar geavanceerde kennis over de werking van de zoekmachine. Zijn computers niet gemaakt om zich aan mensen aan te passen?

Michiel P schreef:
Ei schreef:Ingewikkeld. Ook dit moet je van te voren weten.

Ik wist het niet van te voren, ik heb het net uitgevogeld. Als je iets niet kunt vinden in Inducks, moet je je zoekstrategie aanpassen. Er zijn verschillende manieren waarop je iets in Inducks kunt vinden. Je moet er af en toe een beetje mee stoeien, dan begrijp je steeds beter hoe Inducks werkt.

Op deze manier staat de zoekmachine centraal, en niet de zoekopdracht. Als Ei met elke zoekmachine moet gaan stoeien om aan resultaten te komen, houdt Ei geen leven meer over.

Michiel P schreef:
Ei schreef:Bovendien is "De Aristocats" de titelheld (hero) van de strips. Het doet er niet toe of Hertogin of O'Malley erbij zijn. De Aristocats zijn De Aristocats.

In "Geavanceerd zoeken" kun je ook zoeken op "Titelheld". "Aristokatten" geeft 59 resultaten.

Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom Ei deze vragen stelt. Vraagt Ei om hulp bij het vinden van verhalen over de Aristokatten? Wist Ei werkelijk niet hoe hij het weekblad moest vinden in Inducks? Of probeert Ei alleen zijn problemen met Inducks onder de aandacht te brengen?

Pardon? Ei begrijpt niet waarom Michel P deze aanval plaatst. Is het stellen van vragen over Inducks strafbaar? Ei stelt wat vragen, maar Michiel ziet er duistere motieven achter. Voldoende om Ei verdacht te maken van een dubbele agenda.
Kortom, daar zijn we weer! Heilig Huisje Rosa mag inmiddels besproken worden, maar Heilig Huisje Inducks is nog een brug te ver. Wie commentaar op Inducks heeft mag als vanouds verdacht gemaakt worden door jan en alleman. En dan heeft Ei nog geluk op McDrake te zitten, want elders had men al gegrepen naar moderatie en verbanning.
Een paar vragen stellen over COA/Inducks, daar MOET natuurlijk iets achter zitten!

Waarom Ei die vragen stelde:
Ei kon een verhaal van De Aristocats pas in Inducks vinden nadat Ei fysiek in een echte stapel Donald Ducks van 1972 heeft gezocht naar een nummer met daarin een strip van De Aristocats.
Vervolgens heeft Ei moeten vogelen om weekblad Donald Duck te vinden in Inducks. Dit heeft Ei gedaan door maar op WDC 99 te zoeken, vanwaar Ei via een Barksverhaal naar een nummer van Donald Duck Weekblad kon.
Aangekomen bij zomaar een nummer van weekblad Donald Duck wist Ei de URL-structuur daarvan, die Ei vervolgens heeft aangepast aan het nummer van die gevonden Donald Duck.
Eenmaal aangekomen bij die Donald Duck heeft Ei het verhaal van De Aristocats aangeklikt. Maar toen wist Ei nog niet hoe bij de serie te komen.
Pas toen besloot Ei om vraag op McDrake te stellen. Want Ei zocht eigenlijk Aristocats-verhalen van Al Hubbard.

Is Rechter Michiel P tevreden met deze uitleg? Of zit er iets achter?
Dat Ei überhaupt uitleg geeft is al van de gekke.

Michiel P schreef:Want gesteld dat Ei eigenlijk heel goed weet hoe hij het weekblad in Inducks moet vinden, wat doet het er dan nog toe welke manier hij daarvoor gebruikt? Persoonlijk kan ik er niet mee zitten dat zoeken op "vrolijk weekblad" niets oplevert. Ik weet immers prima hoe ik het wél moet vinden. (Bijvoorbeeld via het volgende zoekspoor: Homepage > Publicaties > Nederland > lopende reeksen > Donald Duck.)

Misschien is Ei gewoon niet zo handig met Inducks. Dat kan natuurlijk, maar dat zou ik wel een beetje vreemd vinden, gezien het feit dat Ei al heel lang op de hoogte is van het bestaan van Inducks. Je zou zeggen dat Ei al veel tijd heeft gehad om zich vertrouwd te maken met de zoekmachine.

Dus omdat Michiel P er niet mee zit dat zoeken op "vrolijk weekblad" niets oplevert, mag Ei er geen commentaar over hebben? Hoeveel verder kan Handige Michiel nog buiten zijn oevers treden?
Michiel weet prima hoe hij weekblad Donald Duck kan vinden in Inducks. Hij wel. Dus mag een ander niets vragen. En zeker Ei niet!
Alsof het normaal is te verwachten van mensen, dat ze eerst veel tijd moeten besteden om zich vertrouwd te maken met een moeilijke zoekmachine voordat ze kunnen gaan zoeken.

Het is weer raak. Je stelt wat vragen over Inducks en het is oorlog. Komt ditmaal Actieheld Michiel P even orde op zaken stellen. Want als je (zoals Michiel) wel kunt vinden wat je wilt in een zoekmachine, dan heb je nu eenmaal meer rechten en meer menselijkheid dan een ander. :rolleyes:

Ja, Ei zocht hulp bij het vinden van verhalen over de Aristocats.
Errug bedankt voor je vriendelijke hulp, hoor! Wat zal Ei nu nog genieten van die verhalen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jun 03, 2009 7:19 pm

Nou, het is me gelukt, hoor. Eindelijk ben ik er in geslaagd om Ei kwaad te krijgen. Een opmerkelijke prestatie, gezien het feit dat Ei altijd zo kalm en beminnelijk blijft in zijn eindeloze discussies met Rockerduck.

Ik begrijp nu dat Ei inderdaad moeite heeft met Inducks. Dat kan ik Ei natuurlijk onmogelijk kwalijk nemen. Ook vind ik het niet erg dat Ei kritiek heeft op Inducks. Misschien is het inderdaad handig als er een goede gebruiksaanwijzing voor wordt geschreven.

Ei schreef:Zijn computers niet gemaakt om zich aan mensen aan te passen?

Eh, nee. Computers kunnen niet leren hoe ze met mensen moeten omgaan. Mensen kunnen wel leren hoe ze met computers moeten omgaan. Dat geldt niet alleen voor computers. Van allerlei apparaten moet je eerst leren hoe je ermee om moet gaan. Het kan frustrerend zijn wanneer je niet meteen snapt hoe ze werken of wanneer ze niet werken op de manier waarop je dat verwacht.

Tegenwoordig is daar meer aandacht voor. Een bedrijf als Apple streeft naar producten waarvan de werking overeenkomt met de intuïtie van de gebruiker. Van een gebruiksvriendelijk product begrijpen mensen sneller hoe ze ermee om moeten gaan. Nog steeds is er tijd nodig om met het product vertrouwd te raken.

Inducks is een database die is opgebouwd volgens een bepaalde logica. De zoekmachine is er om bestanden in die database te kunnen vinden. Dankzij de logische opbouw kun je beredeneren welke keuzes je moet maken om een bepaald resultaat te bereiken. Daarvoor moet je wel weten wat er te kiezen valt. Je zult dus inderdaad een beetje met Inducks moeten stoeien.

Jij vindt Inducks niet gebruiksvriendelijk genoeg. Misschien heb je daar wel gelijk in. Forumlid DD heeft er ook moeite mee. Inducks werkt niet op de manier waarop jij verwacht dat het zou moeten werken.

Ei schreef:Op deze manier staat de zoekmachine centraal, en niet de zoekopdracht. Als Ei met elke zoekmachine moet gaan stoeien om aan resultaten te komen, houdt Ei geen leven meer over.

Zoeken op internet is inderdaad een kunstje dat je onder de knie moet krijgen. Wanneer je zoekopdracht niet de gewenste informatie oplevert, moet je je zoekopdracht analyseren en je afvragen hoe je deze moet aanpassen. Dit is overigens een truc waar je dagelijks gebruik van maakt, bijvoorbeeld wanneer je boodschappen doet en een bepaald product zoekt. Je gebruikt het voor elke verzameling die systematisch georganiseerd is, bijv. in de bibliotheek, in de cd-winkel, op Wikipedia en op YouTube.

Ei schreef:
Michiel P schreef:Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom Ei deze vragen stelt. Vraagt Ei om hulp bij het vinden van verhalen over de Aristokatten? Wist Ei werkelijk niet hoe hij het weekblad moest vinden in Inducks? Of probeert Ei alleen zijn problemen met Inducks onder de aandacht te brengen?

Pardon? Ei begrijpt niet waarom Michiel P deze aanval plaatst. Is het stellen van vragen over Inducks strafbaar? Ei stelt wat vragen, maar Michiel ziet er duistere motieven achter. Voldoende om Ei verdacht te maken van een dubbele agenda.

Aanval? Duistere motieven? Dubbele agenda? Ik vroeg me af waarom je vragen stelde over Inducks. Dat is helemaal niet venijnig bedoeld, hoor. Ik vroeg me af of ik niet allemaal dingen zat uit te leggen die je eigenlijk wel wist. Of het niet onzinnig was om op je vragen in te gaan. Dat je je bericht eigenlijk had geschreven om duidelijk te maken dat Inducks niet gebruiksvriendelijk is.

Ei schreef:Een paar vragen stellen over COA/Inducks, daar MOET natuurlijk iets achter zitten!

Nou, daar had ik toch gelijk in? Jij vindt Inducks kennelijk onmogelijk. Dat had je nog niet met zoveel woorden gezegd.

Ei schreef:Waarom Ei die vragen stelde:
Ei kon een verhaal van De Aristocats pas in Inducks vinden nadat Ei fysiek in een echte stapel Donald Ducks van 1972 heeft gezocht naar een nummer met daarin een strip van De Aristocats. Vervolgens heeft Ei moeten vogelen om weekblad Donald Duck te vinden in Inducks.

Waarom eigenlijk? Stond er geen verhaalcode bij? Gaat het om dit verhaal?

http://coa.inducks.org/story.php?c=S+71259

Ei schreef:Dit heeft Ei gedaan door maar op WDC 99 te zoeken, vanwaar Ei via een Barksverhaal naar een nummer van Donald Duck Weekblad kon. Aangekomen bij zomaar een nummer van weekblad Donald Duck wist Ei de URL-structuur daarvan, die Ei vervolgens heeft aangepast aan het nummer van die gevonden Donald Duck. Eenmaal aangekomen bij die Donald Duck heeft Ei het verhaal van De Aristocats aangeklikt.

Ei maakt hier op handige wijze gebruik van zijn begrip van de structuur van de Inducks-database. De basisvaardigheden voor succesvol zoeken in Inducks zijn dus zeker aanwezig. Dat is in ieder geval het probleem niet.

Ei schreef:Pas toen besloot Ei om vraag op McDrake te stellen. Want Ei zocht eigenlijk Aristocats-verhalen van Al Hubbard.

Dan had Ei bijvoorbeeld ook op Hubbard kunnen zoeken. Heeft Ei die mogelijkheid overwogen? Je kunt bijv. zoeken op een combinatie van auteur + personage. Ik begrijp dat het je frustreert dat je zoekopdracht zoveel tijd heeft gekost. Maar de tijd die je nodig had voor het doorzoeken van die stapel Ducks, had je ook kunnen gebruiken om de geavanceerde zoekmachine uit te proberen.

Ik begrijp niet dat je geen tijd wilt investeren om de zoekmachine te doorgronden. Inducks is een gigantische database. De geavanceerde zoekfunctie is zo ingewikkeld, omdat er per verhaal veel verschillende aspecten zijn waarop je kunt zoeken. Met een hele specifieke zoekopdracht moet je precies het juiste verhaal kunnen vinden. Met een hele algemene zoekopdracht (bijv. "Donald Duck") krijg je inderdaad meer dan 999 resulaten. Omdat de geavanceerde zoekfunctie ingewikkeld is, mag je niet verwachten dat je onmiddellijk begrijpt hoe hij werkt.

Ei schreef:
Michiel P schreef:Want gesteld dat Ei eigenlijk heel goed weet hoe hij het weekblad in Inducks moet vinden, wat doet het er dan nog toe welke manier hij daarvoor gebruikt?

Dus omdat Michiel P er niet mee zit dat zoeken op "vrolijk weekblad" niets oplevert, mag Ei er geen commentaar over hebben?

Nee, gesteld dat Ei net zo weinig moeite heeft met Inducks als Michiel P, wat doet het er dan toe hoe Ei aan zijn informatie komt? Wat niet het geval is, omdat Ei er wel degelijk moeite mee heeft. Wat Michiel P eigenlijk wel had kunnen afleiden uit Ei's berichten.

Ik ging er ten onrechte van uit dat Ei weinig moeite met Inducks zou hebben. Die verwachting was gebaseerd op het feit dat Ei al veel langer meedraait in het wereldje van Duckverzamelaars. Ei heeft meer contact met andere fans, Ei weet meer van Barks, Ei heeft ongetwijfeld veel meer strips. Bovendien is Ei niet op zijn achterhoofd gevallen. Daarom veronderstelde ik dat Ei een gezonde interesse in Inducks zou hebben en er wel mee om zou weten te gaan. Blijkbaar was dat een onvoorzichtige aanname.

Ei schreef:Alsof het normaal is te verwachten van mensen, dat ze eerst veel tijd moeten besteden om zich vertrouwd te maken met een moeilijke zoekmachine voordat ze kunnen gaan zoeken.

Ik heb hierboven al uitgelegd waarom ik dat inderdaad verwacht. Ik ga er vanuit dat de informatie op Inducks voor alle forumleden interessant is. Dat betekent dat het voor iedereen de moeite waard is om Inducks te verkennen.

Ei schreef:Ja, Ei zocht hulp bij het vinden van verhalen over de Aristocats.
Errug bedankt voor je vriendelijke hulp, hoor! Wat zal Ei nu nog genieten van die verhalen.

Graag gedaan, hoor. En veel plezier ermee. ;)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo jun 03, 2009 7:32 pm

Mag ik ook helpen?

Wilt u Michiel P iets vragen over Inducks? Toets 1.
Wilt u Duckfan van Down Under iets vragen over Inducks? Toets 2.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » do jun 04, 2009 5:20 pm

Michiel P schreef:Nou, het is me gelukt, hoor. Eindelijk ben ik er in geslaagd om Ei kwaad te krijgen. Een opmerkelijke prestatie, gezien het feit dat Ei altijd zo kalm en beminnelijk blijft in zijn eindeloze discussies met Rockerduck.

Kwaad? Ei kan wel janken. Dikke tranen. Ei kreeg sterk de indruk dat Ei weer werd neergezet als de kwaadaardige trol die de lieve kleine Induckskaboutertjes plaagt. Zo'n demonisering ligt uitermate gevoelig bij Ei.

Rockerduck is een persoon. Een hobbyist. Inducks is een organisatie.

Ei heeft geprobeerd om een vraag over de Aristocats te stellen zonder zichzelf te herinneren aan eerdere problemen met Inducks. Maar gaat Ei voorzichtig met een boog om de hete brij heen, dan herinnert iemand anders het publiek er wel aan.

De reactie van Michiel P herinnert Ei aan het ongestrafte veroordelen en demoniseren dat op DCML plaats kon vinden tegenover kritische enkelingen.
Ook werd Ei levendig herinnerd aan de boycot van McDrake door Inducks. Want McDrake is verwijderd uit de Inducks-lijst van forums. Omdat een of meer Inducksbazen niet kunnen verdragen dat op met name McDuck/McDrake International kritiek op Inducks te vinden is, en een aantal berichten waarin te zien is hoe Inducks een kritische enkeling (alter-ego van Ei) publiekelijk afkamt als zijnde een trol die moet worden uitgeschreven.
McDuck/McDrake International, een initiatief dat door Inducks schaamteloos is gejat in de vorm van DCF. En waar je niets van mag zeggen, omdat DCF dan kwaad wordt, je berichten verwijdert en je een ban geeft.
Inducks die aan stiekeme sponsoring doet, waarmee ze echte fancommunities zoals McDrake in de schaduw kunnen zetten. McDrake wordt door een enkeling uit eigen zak betaald. Die kan financieel nooit opboksen tegen Inducks. DCF is het bewijs. Zie hoe mooi je daar afbeeldingen gratis op de server kunt zetten. Dat kan een pure fancommunity zoals Mcdrake nooit betalen.

Ei wilde er echt niet over beginnen, omdat het toch zinloos is. Maar door de indruk dat het de enkeling is die de arme lieve Inducks verdriet doet, kun je Ei helemaal door het dolle krijgen. Ei is niet bestand tegen zulk onrecht.

Michiel P schreef:Ik begrijp nu dat Ei inderdaad moeite heeft met Inducks. Dat kan ik Ei natuurlijk onmogelijk kwalijk nemen. Ook vind ik het niet erg dat Ei kritiek heeft op Inducks. Misschien is het inderdaad handig als er een goede gebruiksaanwijzing voor wordt geschreven.

Natuurlijk is een goede gebruiksaanwijzing ook nodig. Maar Ei betwijfelt dat Inducks in een gebruiksaanwijzing omschreven kan worden. Zo'n zoekopdracht naar De Aristocats bijvoorbeeld. Hoe weten gebruikers het verschil tussen een titelheld als "personage" en een titelheld als "universum"? Hoe gaat men dat logisch vangen in een gebruikaanwijzing? En krijgen de "Duckies" eenzelfde behandeling? Wanneer zijn personages een universum en wanneer zijn ze personages? Lady en de Vagebond, is dat een universum of zijn het twee personages?
Wat is een universum überhaupt?

Het probleem met de Inducks zoekmachine wordt geregeld bij de gebruikers gelegd. De gebruikers zijn het probleem. Het is de gebruiker die Inducks niet snapt. Het is de gebruiker die moeten worden opgevoed. Dat wijzende vingertje vindt Ei maar makkelijk.
Je schrijft een programma en als je gebruikers (je doelgroep) het te moeilijk vinden, zijn ze te dom en moeten ze maar huiswerk doen. Zo kan iedereen een goed programmeur zijn!

Inducks gunt zich relatief weinig tijd voor het stabiliseren en optimaliseren van wat reeds is ontwikkeld. Inducks slaat allerlei nieuwe wegen in, heeft in een branchevervaging zelfs een opinieforum (DCF) opgericht, maar verbetering van de zoekmachine heeft weinig tot geen prioriteit.
Eerst nieuwe wegen inslaan. En misschien, heel misschien, pas wat aan oude wegen doen als de klachten de pan uitrijzen. Of zelfs dan nog niet.

Michiel P schreef:
Ei schreef:Zijn computers niet gemaakt om zich aan mensen aan te passen?

Eh, nee. Computers kunnen niet leren hoe ze met mensen moeten omgaan. Mensen kunnen wel leren hoe ze met computers moeten omgaan. Dat geldt niet alleen voor computers. Van allerlei apparaten moet je eerst leren hoe je ermee om moet gaan. Het kan frustrerend zijn wanneer je niet meteen snapt hoe ze werken of wanneer ze niet werken op de manier waarop je dat verwacht.

Tegenwoordig is daar meer aandacht voor. Een bedrijf als Apple streeft naar producten waarvan de werking overeenkomt met de intuïtie van de gebruiker. Van een gebruiksvriendelijk product begrijpen mensen sneller hoe ze ermee om moeten gaan. Nog steeds is er tijd nodig om met het product vertrouwd te raken.

Computers kunnen niet leren hoe ze met mensen moeten omgaan. Maar programmeurs kunnen dat wel. Er zijn programma's waarvan Ei durft te wedden dat de programmeurs er zelf nooit mee gewerkt hebben.

Michiel P schreef:Inducks is een database die is opgebouwd volgens een bepaalde logica. De zoekmachine is er om bestanden in die database te kunnen vinden. Dankzij de logische opbouw kun je beredeneren welke keuzes je moet maken om een bepaald resultaat te bereiken. Daarvoor moet je wel weten wat er te kiezen valt. Je zult dus inderdaad een beetje met Inducks moeten stoeien.

Jij vindt Inducks niet gebruiksvriendelijk genoeg. Misschien heb je daar wel gelijk in. Forumlid DD heeft er ook moeite mee. Inducks werkt niet op de manier waarop jij verwacht dat het zou moeten werken.

Zie je wel? De gebruiker is fout. Ei vindt Michiel P op deze manier lijken op een volleerd woordvoerder, in dienst van een bedrijf dat zich verdedigt tegen klachten. De gebruiker krijgt een fikse veeg uit de pan. Maar Inducks is hooguit "misschien" niet gebruiksvriendelijk genoeg.

Michiel P schreef:
Ei schreef:Op deze manier staat de zoekmachine centraal, en niet de zoekopdracht. Als Ei met elke zoekmachine moet gaan stoeien om aan resultaten te komen, houdt Ei geen leven meer over.

Zoeken op internet is inderdaad een kunstje dat je onder de knie moet krijgen. Wanneer je zoekopdracht niet de gewenste informatie oplevert, moet je je zoekopdracht analyseren en je afvragen hoe je deze moet aanpassen. Dit is overigens een truc waar je dagelijks gebruik van maakt, bijvoorbeeld wanneer je boodschappen doet en een bepaald product zoekt. Je gebruikt het voor elke verzameling die systematisch georganiseerd is, bijv. in de bibliotheek, in de cd-winkel, op Wikipedia en op YouTube.

Waarom kan Ei in een supermarkt, bibliotheek, cd-winkel, op Wikipedia en op YouTube vaak wel makkelijk vinden wat Ei zoekt?

Michiel P schreef:Aanval? Duistere motieven? Dubbele agenda? Ik vroeg me af waarom je vragen stelde over Inducks. Dat is helemaal niet venijnig bedoeld, hoor. Ik vroeg me af of ik niet allemaal dingen zat uit te leggen die je eigenlijk wel wist. Of het niet onzinnig was om op je vragen in te gaan. Dat je je bericht eigenlijk had geschreven om duidelijk te maken dat Inducks niet gebruiksvriendelijk is.

Nee, Ei wilde gewoon strips van De Aristocats vinden. Ei kan er ook niets aan doen dat zelfs de simpelste zoekopdrachten bij Inducks een probleem kunnen zijn. Men zou gewoon op De Aristocats moeten kunnen zoeken. Als je daar al voor moet vogelen, dan zegt dat en passant zeker iets over gebruiksvriendelijkheid. Dus het is dan maar hoe je zo'n melding van Ei leest. Maar het ging Ei om het vinden van verhalen van De Aristocats.

Michiel P schreef:
Ei schreef:Een paar vragen stellen over COA/Inducks, daar MOET natuurlijk iets achter zitten!

Nou, daar had ik toch gelijk in? Jij vindt Inducks kennelijk onmogelijk. Dat had je nog niet met zoveel woorden gezegd.

Nee, daar heb je geen gelijk in.
Ei stelt een vraag over De Aristocats en jij zoekt er een belevingswereld achter. Want is het niet weer Ei, die altijd loopt te klagen over Inducks? Ei heeft altijd wat. Nu zijn het weer de Aristocats. Wat wil Ei ons ermee zeggen? En zo staat gebruiker Ei ter discussie en wordt grootheid Inducks daartegen in bescherming genomen. Het probleem van Inducks is een gebruiker als Ei, die gewoon nooit tevreden is. Ei vindt toch altijd wel wat om over te klagen. Dus heeft het geen zin om de zoekmachine te optimaliseren en kan Inducks die laten zoals die is. Zo, klaar.

Michiel P schreef:
Ei schreef:Waarom Ei die vragen stelde:
Ei kon een verhaal van De Aristocats pas in Inducks vinden nadat Ei fysiek in een echte stapel Donald Ducks van 1972 heeft gezocht naar een nummer met daarin een strip van De Aristocats. Vervolgens heeft Ei moeten vogelen om weekblad Donald Duck te vinden in Inducks.

Waarom eigenlijk? Stond er geen verhaalcode bij? Gaat het om dit verhaal?

http://coa.inducks.org/story.php?c=S+71259

Niet specifiek een enkel verhaal. Ei zocht een lijst van in Nederland gepubliceerde verhalen van De Aristocats, met name die door Al Hubbard.

Michiel P schreef:
Ei schreef:Dit heeft Ei gedaan door maar op WDC 99 te zoeken, vanwaar Ei via een Barksverhaal naar een nummer van Donald Duck Weekblad kon. Aangekomen bij zomaar een nummer van weekblad Donald Duck wist Ei de URL-structuur daarvan, die Ei vervolgens heeft aangepast aan het nummer van die gevonden Donald Duck. Eenmaal aangekomen bij die Donald Duck heeft Ei het verhaal van De Aristocats aangeklikt.

Ei maakt hier op handige wijze gebruik van zijn begrip van de structuur van de Inducks-database. De basisvaardigheden voor succesvol zoeken in Inducks zijn dus zeker aanwezig. Dat is in ieder geval het probleem niet.

Zie hoe Ei nu ter discussie staat: "De basisvaardigheden voor succesvol zoeken in Inducks zijn dus zeker aanwezig. Dat is in ieder geval het probleem niet." Mag Ei even een emmer?
Nu Michiel P voorzichtig concludeert dat het probleem niet aan de basisvaardigheden van Ei ligt, zou Michiel dan voorzichtig kunnen gaan concluderen dat het probleem in die zoekmachine zit?

Michiel P schreef:
Ei schreef:Pas toen besloot Ei om vraag op McDrake te stellen. Want Ei zocht eigenlijk Aristocats-verhalen van Al Hubbard.

Dan had Ei bijvoorbeeld ook op Hubbard kunnen zoeken. Heeft Ei die mogelijkheid overwogen? Je kunt bijv. zoeken op een combinatie van auteur + personage. Ik begrijp dat het je frustreert dat je zoekopdracht zoveel tijd heeft gekost. Maar de tijd die je nodig had voor het doorzoeken van die stapel Ducks, had je ook kunnen gebruiken om de geavanceerde zoekmachine uit te proberen.

Ik begrijp niet dat je geen tijd wilt investeren om de zoekmachine te doorgronden. Inducks is een gigantische database. De geavanceerde zoekfunctie is zo ingewikkeld, omdat er per verhaal veel verschillende aspecten zijn waarop je kunt zoeken. Met een hele specifieke zoekopdracht moet je precies het juiste verhaal kunnen vinden. Met een hele algemene zoekopdracht (bijv. "Donald Duck") krijg je inderdaad meer dan 999 resulaten. Omdat de geavanceerde zoekfunctie ingewikkeld is, mag je niet verwachten dat je onmiddellijk begrijpt hoe hij werkt.

Hoe komt Michiel P erbij dat Ei geen tijd wil investeren om de zoekmachine te doorgronden? Michiel zit z'n eigen Ei te verzinnen en concludeert daar op voort. Ei heeft wel veel tijd in die zoekmachine gestoken. En zelfs het fysiek zoeken tussen echte Ducks gaat meestal sneller dan urenlang te gaan zitten tobben op een zoekmachine die ineens een titelheld niet herkent, omdat iemand er een "universum" in ziet.

N.B. Die universa zijn verzinsels van fans, die door Inducks als feit genomen worden. Je moet als gebruiker dus maar weten dat een fan een visioen heeft gehad die een titelheld ineens onvindbaar maakt. Die universa zijn kolder. Het indexeren van universa slaat gewoon nergens op.

Michiel P schreef:
Ei schreef:
Michiel P schreef:Want gesteld dat Ei eigenlijk heel goed weet hoe hij het weekblad in Inducks moet vinden, wat doet het er dan nog toe welke manier hij daarvoor gebruikt?

Dus omdat Michiel P er niet mee zit dat zoeken op "vrolijk weekblad" niets oplevert, mag Ei er geen commentaar over hebben?

Nee, gesteld dat Ei net zo weinig moeite heeft met Inducks als Michiel P, wat doet het er dan toe hoe Ei aan zijn informatie komt? Wat niet het geval is, omdat Ei er wel degelijk moeite mee heeft. Wat Michiel P eigenlijk wel had kunnen afleiden uit Ei's berichten.

Ik ging er ten onrechte van uit dat Ei weinig moeite met Inducks zou hebben. Die verwachting was gebaseerd op het feit dat Ei al veel langer meedraait in het wereldje van Duckverzamelaars. Ei heeft meer contact met andere fans, Ei weet meer van Barks, Ei heeft ongetwijfeld veel meer strips. Bovendien is Ei niet op zijn achterhoofd gevallen. Daarom veronderstelde ik dat Ei een gezonde interesse in Inducks zou hebben en er wel mee om zou weten te gaan. Blijkbaar was dat een onvoorzichtige aanname.

Heeft Ei geen "gezonde interesse" in Inducks? Waarom zit Ei zelf nog te schrijven, nu Michiel voor biograaf van Ei speelt?
Waar gaat dit over? Ei stelt vragen over Inducks en wordt vervolgens doorgelicht. Want Michiel kan er maar niet over uit. Want het probleem kan onmogelijk aan de Heilige Zoekmachine liggen. Of hooguit misschien. Dus zit Ei zeker te liegen. Ja, dat moet wel!

Ei heeft heel veel moeite met het vinden van verhalen in Inducks. Ei loopt daar al jaren tegenaan. Zelfs het vinden van overbekende Barksverhalen kan voor Ei een ramp zijn. Bijvoorbeeld als Inducks een eigen code gebruikt in plaats van de gepubliceerde. Dan heb je niets aan de afgedrukte code. Want die wordt dan niet herkend. Een gebruiker moet dan maar raden welke code men verzonnen heeft.
Bij de site van DCML zat vroeger een simpele zoekmachine waarmee Ei meer kon vinden dan met de COA zoekmachine. Sinds de COA-kermis is Inducks een chaos geworden, vindt Ei. Vroeger draaide Inducks puur om indexen. Sinds COA en DCF krijg je bij Inducks allerlei bijzaken, terwijl de index op de achtergrond is geraakt. Zou het daar misschien aan kunnen liggen, in plaats van aan Ei?

Michiel P schreef:
Ei schreef:Alsof het normaal is te verwachten van mensen, dat ze eerst veel tijd moeten besteden om zich vertrouwd te maken met een moeilijke zoekmachine voordat ze kunnen gaan zoeken.

Ik heb hierboven al uitgelegd waarom ik dat inderdaad verwacht. Ik ga er vanuit dat de informatie op Inducks voor alle forumleden interessant is. Dat betekent dat het voor iedereen de moeite waard is om Inducks te verkennen.

Opmerkelijk hoe je Inducks steeds centraal zet als geslaagde factor. Als de gebruiker nu maar de moeite neemt om het Inducks-paradijs te verkennen. Maar Inducks laat zich niet verkennen. Tenzij je uit je hoofd leert dat Induckser Pietje verzint dat titelheld De Aristocats een universum is, en dat Induckser Jantje vindt dat code "WDC" uitsluitend geschreven moet worden als het zelfverzonnen "W WDC".

Je kunt nog zo expert zijn in Disney, met Inducks ga je onderuit omdat je niet weet wat ene Jantje, ene Pietje, Klaasje, Truusje op hun zolderkamertje bedacht hebben.
En ziet het er niet vreemd uit? Dat als je op "De Aristocats" drukt, dat Inducks dan domweg meldt dat er geen verhalen van zijn?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » do jun 04, 2009 9:23 pm

Ei schreef:Ei heeft geprobeerd om een vraag over de Aristocats te stellen zonder zichzelf te herinneren aan eerdere problemen met Inducks. Maar gaat Ei voorzichtig met een boog om de hete brij heen, dan herinnert iemand anders het publiek er wel aan.

Wat één zinnetje al niet voor reactie teweeg kan brengen. Met "Ei's problemen met Inducks" bedoelde ik dat je moeite hebt met de zoekmachine. Niets meer en niets minder. Wellicht heb ik het te onduidelijk geformuleerd.

Ei schreef:Ei betwijfelt dat Inducks in een gebruiksaanwijzing omschreven kan worden. Zo'n zoekopdracht naar De Aristocats bijvoorbeeld. Hoe weten gebruikers het verschil tussen een titelheld als "personage" en een titelheld als "universum"?

Er is een verschil tussen personages en titelhelden, hoewel het voor de meeste titelhelden niets uitmaakt. De Aristokatten en de Duckies zijn titelhelden, maar geen personages. Daarom is jouw zoekopdracht mislukt. "Aristocats" levert resultaat bij zoeken op Titelheld, maar niet bij zoeken op Personage, want het zijn verschillende personages. Je had natuurlijk ook naar Hertogin of O'Malley kunnen zoeken.

Toevallig is er ook een "universum" naar de Aristokatten genoemd, maar dat heeft niets te maken met het onderscheid tussen titelhelden en personages. "Universa" zijn vaak genoemd naar een personage of een groep personages, maar het "universum" zelf is in de meeste gevallen groter dan de groep waarnaar het genoemd is. Tot het "universum" "Duckies" behoort ook Meester Warbol, die geen Duckie is.

Dat betekent niet dat je je bij elke titelheld moet afvragen of het misschien toevallig een universum is. Het is wel van belang om je af te vragen of je titelheld wel als personage geldt. N.B. Ik wist dit ook niet van te voren.

Ei schreef:Wanneer zijn personages een universum en wanneer zijn ze personages? Lady en de Vagebond, is dat een universum of zijn het twee personages? Wat is een universum überhaupt?

Een "universum" is een groep personages die bij elkaar horen omdat ze in dezelfde verhalen optreden. Lady en de Vagebond zijn twee personages die voornamelijk optreden in Rakker-verhalen. Dit "universum" heet in Inducks "Scamp" ("Rakker"). "Universum" is een ongelukkige term, die hier niet letterlijk genomen moet worden. Zie het ingewikkelde topic "Universa in de Disney-wereld".

Ei schreef:Waarom kan Ei in een supermarkt, bibliotheek, cd-winkel, op Wikipedia en op YouTube vaak wel makkelijk vinden wat Ei zoekt?

Weet Ei onmiddellijk de weg in een onbekende supermarkt? Hoe vaak komt het niet voor dat je een product zoekt, waarvan je niet weet waar het staat? Als je een supermarkt eenmaal kent, kun je veel sneller je boodschappen vinden. Ook bibliotheken en cd-winkels kunnen mij mateloos frustreren. Ze hebben natuurlijk een systeem, maar daar zul je toch eerst vertrouwd mee moeten raken.

Ei schreef:Nu Michiel P voorzichtig concludeert dat het probleem niet aan de basisvaardigheden van Ei ligt, zou Michiel dan voorzichtig kunnen gaan concluderen dat het probleem in die zoekmachine zit?

Nu Michiel P concludeert dat Ei heus niet op zijn achterhoofd gevallen is en wel degelijk trucjes weet toe te passen om een resultaat te bereiken, spoort hij Ei nogmaals aan zich in die zoekmachine te verdiepen. Heeft Ei bijvoorbeeld wel eens gebruik gemaakt van de knoppen bovenaan de hoofdpagina? Onder "Auteurs", "Figuren" en "Publicaties" vind je lijsten met namen. Onder "Figuren" vind je overigens ook een lijst met alle "universa".

Ei schreef:N.B. Die universa zijn verzinsels van fans, die door Inducks als feit genomen worden. Je moet als gebruiker dus maar weten dat een fan een visioen heeft gehad die een titelheld ineens onvindbaar maakt. Die universa zijn kolder. Het indexeren van universa slaat gewoon nergens op.

Het indexeren van universa is handig voor schrijvers die zich willen oriënteren op personages die ze zouden kunnen gebruiken. Een lijst met personages in de wereld van Hiawatha, bijvoorbeeld. Bovendien is zit het de werking van Inducks niet in de weg. Jouw titelheld was onvindbaar omdat je niet op Titelheld zocht. Dat heeft niets met die universa te maken.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney sites

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron