Don Rosa DD

Don Rosa DD

Berichtdoor Karel » vr jun 15, 2012 4:54 pm

Ik wou al een tijdje een nieuwe site. Maar over Donald Duck zijn al zoveel sites. Over wat voor onderwerp in de Donald Duck wereld is nog geen site. Don Rosa's ongepubliceerde tijdlijn! Daar heb ik een site over gemaakt. Ik heb zoveel mogelijk jaartallen opgezocht en dat opgeschreven. Toen heb ik met Paint een tijdbalk gemaakt en op mijn site geplakt. Maar hij is nog niet af, ik moet nog zoveel jaartallen, maar het begin is er:

http://simpsite.nl/donrosadd/

Maar ik heb nog wat vragen. Waarneer speelde sommige verhalen af?
Een paar weet ik er wel.
A little something special (1952)
A letter from home (1956)
Als jullie me willen helpen, graag. Ik wil van zoveel mogelijk Don Rosa verhalen de jaartallen weten. Over het levensverhaal hoeft niet, want dat weet ik al.
En als je nog andere tips hebt voor mijn site, ik hoor het graag!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Hidde » vr jun 15, 2012 5:08 pm

Leuke site! Mooi gemaakt!

Don Rosa laat zijn enorm grootte Duck-strip verzameling zien.

Deze zin klopt niet helemaal. Het moet 'grote' zijn.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Karel » vr jun 15, 2012 5:19 pm

Oh ja, dankje!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Karel » zo jun 17, 2012 10:08 am

Heeft iemand anders nog ideën? Ik zou graag willen horen wanneer de meeste verhalen van Don Rosa zich afspelen.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jun 17, 2012 8:46 pm

In het verhaal dat in het nieuwe vakantieboek staat; 'de cowboy-kapitein van de Cutty Sark' komt een vulkaanuitbarsting voor met in het kader erbij uitgelegd wanneer deze in het echt heeft plaatsgevonden; 27 augustus 1883. In dat jaartal is dit verhaal dus te plaatsen. Don Rosa heeft vaak jaartallen verstopt op Dagoberts plakboeken, krantenartikels en ook door waargebeurde historische gebeurtenissen, zoals het zinken van de Titanic.
Michiel heeft er ook een paar gewezen in de quiz van Duckstad en omstreken.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Karel » ma jun 18, 2012 8:15 am

Ja inderdaad. Weet jij (of iemand ander) van die gebeurtenissen?
- Uitbarsting vulkaan
- Zinken Titanic
- ???
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Ridder ter Geit » di jun 19, 2012 11:56 pm

Dat soort informatie is makkelijk te vinden op Wikipedia.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo jun 20, 2012 8:48 am

Heb je zelf alle Don Rosa verhalen? Dan kun je namelijk zelf de verhalen uitpluizen voor de data en jaartallen die daar gewoon in (verstopt) zitten. Dat lijkt me voor jezelf ook het leukst. En als je in een van de verhalen iets ziet wat echt gebeurt is in de geschiedenis kun je de data daarvan heel makkelijk via Google en Wikipedia vinden.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Karel » wo jun 20, 2012 4:21 pm

Bijna alle Rosa's! Maar staat in elk verhaal het jaartal waarin zich het afspeelt?
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Duck » wo jun 20, 2012 4:38 pm

Er staan wel vaak historische feiten in, die zich toen afspeelden, als je daar op doet zoeken bij google vind je het jaartal van die gebeurtenis( als dat niet in het verhaal staat) ,en zo kan je goed zien wanneer het verhaal zich afspeelt. Overigens staan er bij het levensverhaal wel tussen welke jaren zich het afspeelt, dus dat is al een hulpje.

Misschien is het trouwens wel leuk om al die verhalen te lezen,aantekeningen te maken van gebeurtenissen enz. om te doen in de vakantie, dan zal je je zeker niet vervelen! :)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Otto » wo jun 20, 2012 8:48 pm

Don Rosa heeft zelf een keer aangegeven dat Dagobert 100 jaar was toen hij overleed. Dit staat uiteraard in geen enkel verhaal, maar dan weet je dat alle verhalen in ieder geval voor 1966 afspelen.
W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N
Otto
Member
 
Berichten: 249
Geregistreerd: wo sep 16, 2009 10:25 pm

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Karel » wo jun 20, 2012 8:58 pm

Ja, dat weet ik. Maar niet alle verhalen. Dagobert stierf, maar Donald niet. Dus sommige verhalen (zonder Dagobert) spelen zich af na 1967.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Ui » do jun 21, 2012 1:54 pm

Ridder ter Geit schreef:Dat soort informatie is makkelijk te vinden op Wikipedia.

Maar het is makkelijker, als jij die informatie even voor ons opzoekt. (snif)

Ridder ter Geit schreef:Heb je zelf alle Don Rosa verhalen? Dan kun je namelijk zelf de verhalen uitpluizen voor de data en jaartallen die daar gewoon in (verstopt) zitten.

In buitenlandse herdrukken kan dergelijke (kuch kuch) informatie zijn weggevallen.

Otto schreef:Don Rosa heeft zelf een keer aangegeven dat Dagobert 100 jaar was toen hij overleed. Dit staat uiteraard in geen enkel verhaal, maar dan weet je dat alle verhalen in ieder geval voor 1966 afspelen.

Als het gaat om de jaren 1867-1967, doen 1966 en 1967 ook mee.

Maar wat heb je aan jaartallen? Een voorbeeld waarin Rosa drastisch afwijkt van Barks, in 'Voodoo Hoodoo':
Scrooge privately admitted to his nephews that he had used an army of "cutthroats" to get the tribe to abandon their lands, in order to establish a rubber plantation. The event was placed by Carl Barks in 1879 during the story, but it would later be by Don Rosa retconned to 1909 to fit with Scrooge's later-established personal history.[citation needed]

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Scrooge_McDuck; http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++238-02

Ook de datum van Dagobert's eerste dubbeltje is door Rosa gewijzigd. (snik) Zie 'Billions in the Hole'.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++33-02
Deze informatie staat niet op Wikipedia. Daar staat alleen Rosa's jaartal. Met bovenaan het artikel, als Wikipedia-kritiek: "[This article] may be written from a fan's point of view, rather than a neutral point of view. Tagged since April 2012."
http://en.wikipedia.org/wiki/Duck_universe#Number_one_dime

Karel schreef:Dagobert stierf, maar Donald niet. Dus sommige verhalen (zonder Dagobert) spelen zich af na 1967.

Als Dagobert afwezig is, dan is hij dús dood? (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Duck » do jun 21, 2012 2:06 pm

Eigenlijk vind ik het niet kunnen dat Don Rosa "gewoon" Oom Dagobert heeft laten sterven! :mad:
Veel verhalen van nu kloppen eigenlijk ook niet want dan zie je oom dagobert en allemaal moderne dingen.
Ik ben het toch meer eens met de tekenaars die Oom Dagobert eeuwig jong/oud laten en hem niet dood laten gaan,maar ieder zo zijn eigen mening.
Wist Barks eigenlijk dat Oom Dagobert "gestorven" is?

Trouwens,Karel,je site ziet er al leuk uit! :)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Don Rosa DD

Berichtdoor Ui » do jun 21, 2012 2:47 pm

Duck schreef:Eigenlijk vind ik het niet kunnen dat Don Rosa "gewoon" Oom Dagobert heeft laten sterven! :mad:

Hé! Er wordt iemand wakker! Haha! (snik)

Duck schreef:Ik ben het toch meer eens met de tekenaars die Oom Dagobert eeuwig jong/oud laten en hem niet dood laten gaan,maar ieder zo zijn eigen mening.

Nee, niet ieder zo zijn mening. Want Rosa's mening maakt de meningen van anderen onmogelijk. Rosa gaat niet samen met andere Disney-auteurs. Zelfs Barks's mening wordt onmogelijk gemaakt. 'Horsing Around with History', uit 1994, verwijst naar een fax. Dit is volgens Rosa's tijdlijn onmogelijk. Rosa zit Barks in de weg.
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+94003
Rosa's intolerantie tolereren betekent dat men een dode Dagobert tolereert. En het blijft een grote prestatie van Rosa, om een strippersonage te vermoorden en vervolgens applaus te krijgen van de fans van datzelfde personage. Wat Ui betreft, is dit Rosa's grootste prestatie. Zo knap, hoe hij Dagobert-fans zand in de ogen strooit: hoera, oom Don, vertel ons meer over de dood van Dagobert!

Duck schreef:Wist Barks eigenlijk dat Oom Dagobert "gestorven" is?

Maakte Barks zich überhaupt druk om Rosa?
Barks is officieel een Disney Legende, die aan de wieg stond van Disney's tekenfilms en Disney's strips. We hebben het over een veteraan. Toen Rosa nog geboren moest worden, had Barks al aan stapels klassiekers gewerkt. Waaronder 'The Magic Hourglass', waarvan Rosa beweert dat het een fantasie binnen een fantasie is.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++291-02
Dat mensen zich afvragen wat Barks van Rosa vindt, is eigenlijk onderdeel van Rosa's brutaliteit zich zo op te dringen. Vraagt men zich af, wat Barks van Jippes vindt? Of wat hij zou vinden van Gulien? Dan ziet men blijkbaar wel de onmetelijke afstand tussen hen en Barks. Maar de omhoog gevallen underground-auteur Rosa, die mag bij Barks op de troon zitten? Lieve mensen, denk toch na! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Volgende

Keer terug naar Disney sites

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten