Blij toe, want anders was je misschien blijven monteren. Er zullen wel meer adviezen na uploads komen. Laat dat maar aan Ui over. Haha! (snif)
Even zeuren over techniek.
Het geluid, waarom is dat zo hard? De verstaanbaarheid leidt er enorm onder. In het filmpje 'Donald Duck Geschiedenis: Pockets' is de volumeverhouding wat dat betreft, veel beter of zelfs helemaal goed.
http://www.youtube.com/watch?v=nhK6rQ-vN-QHet gevaar van "dubstep" is, dat je spraakritme gaat botsen met het ritme van de "dubstep"-muziek. 't Is nu net alsof je tegen de muziek in rapt. Kies muziek waarvan het ritme minder overheersend, minder dwingend is. Zoals bijvoorbeeld de neutrale muziek in het filmpje 'Donald Duck Geschiedenis: Pockets'.
(Het is mogelijk om wel synchroon met het dubstep-ritme te praten, maar dat is een verhaal apart.)
Overigens past in het time-lapse opruimfilmpje, de dubstep-achtige muziek wél mooi. Vindt Ui.
http://www.youtube.com/watch?v=oE5n_ga8iXIDat komt door de time-lapse, die blijkbaar goed aansluit bij dergelijke muziek. En het toeval doet de rest, want het lijkt zowat alsof de gefilmde persoon die muziek echt hoort en er in real-time op reageert. Exact bij "Hey everybody can you hear the sound", houdt hij mysterieus die Olympische pocket omhoog en kijkt hij in de camera. (0:32) Dat zijn happy incidents.
(Het is mogelijk om hier bewust synchroon te werken, maar dat is een verhaal apart.)
Jordy schreef:Volgende keer leuk als je jezelf weer filmt. UI heeft echt hele goede tips meegegeven... Hopelijk kun je hieraan werken
Het gaat vooral om technische tips. Er zijn boeken over het hoe en wat van films maken. Onder andere, boeken met informatie over hoe Disney tekenfilms zijn gemaakt. Bijvoorbeeld hoe bij tekenfilms, beeld en geluid los van elkaar werden opgenomen en, dankzij van tevoren gedaan rekenwerk, toch synchroon bij elkaar pasten. Zoiets las Ui eens.
Als iemand op YouTube gewoon wat over Donald Duck wil praten, is dergelijke informatie natuurlijk vergezocht. Maar áls hij werkelijk een min of meer professioneel ogende montage wil maken en het interessant vindt om zich daarin te verdiepen, dan pas hebben dergelijke tips waarde en is het leuk om ermee bezig te zijn.
Het gaat vooral om een bepaalde manier van denken. Een bepaalde manier van zien. Weten wat je doet en hoe dit waarschijnlijk uitpakt. Zie bijvoorbeeld, hoe Carl Barks in vele verschillende kunstrichtingen toch thuis was. Tekenfilms, strips, schilderijen, beeldjes en uiteindelijk een gedicht. Dat kon hij allemaal doen, mede omdat hij zich verdiepte in de techniek: hoe pak je iets aan. Koester de informatie die over Barks's werkmethodes bekend is. Dat hij bijvoorbeeld een met een lamp belichte pingpongbal gebruikte om van tevoren te bestuderen, hoe de hoofden van stripeenden realistisch te gaan schilderen. Daar is over nagedacht! Disney-figuren in 2D bestaan uit cirkels. Dus in 3D bestaan ze uit bollen. De logica kan haast niet eenvoudiger zijn, maar je moet er maar opkomen.
Hieronder een voorbeeld van hoe een (hopelijk) komisch filmpje aangepakt kan worden, naar aanleiding van het reeds in dit bericht genoemde filmpje 'Donald Duck Zaterdag Speciaal: Opgeruimd staat netjes'.
http://www.youtube.com/watch?v=oE5n_ga8iXIMontage:
1. Kamer ligt vol met strips.
2. Verzamelaar, in die rommelige kamer: "Ik kan deze chaos wel gaan opruimen..."
3. Timelapse beelden van opruimen.
4. Verzamelaar in opgeruimde kamer.
5. Zegt, in opgeruimde kamer: "Maar..."
6. Kamer ligt vol met strips.
7. Verzamelaar, in die rommelige kamer: "...binnen no time ligt alles weer *precies* hetzelfde!"
En let op, alles ligt natuurlijk precies hetzelfde, doordat je eerst stappen 1, 2, 6 en 7 hebt gefilmd! Pas daarná film je stappen 3, 4 en 5.
Die techniek moet je zien. Anders zou je met grote moeite alle strips weer op exact dezelfde rommelige manier terug moeten leggen en uiteindelijk die kamer twee keer opruimen. Als je die stappen-techniek snapt scheelt dat veel werktijd en de grap werkt beter!
Een variant is, dat je in een spookhuis woont waarin een geest alles steeds weer exact hetzelfde terug legt. En dat niemand gelooft, dat je toch echt je kamer hebt opgeruimd.
Zo kun je ook, doen alsof een gebroken vaas weer heel is. Je neemt eerst de passages op waarin de vaas heel is, pas daarna breek je de vaas en film je de passage waarin de vaas gebroken is. Zo kun je toveren met slechts één camera. En de trucage kost haast niets. (Afhankelijk van de waarde van die vaas, natuurlijk.)