COA/Inducks (F)AQ

COA/Inducks (F)AQ

Berichtdoor Oom Paspasu » ma dec 16, 2013 2:46 am

Begonnen in het topic COA/Inducks een lijst in wording van vragen en antwoorden over indexen op Inducks met name, maar ook Inducks in het algemeen. Voor de handleiding "Indexen in tien simpele stappen, zie http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Inducks.

-Hoe voeg je een scan toe aan een verhaal/illustratie waarvan de code onbekend is?
Ga naar de uitgave. Klik op het gele balletje in het vakje waar een scan kan staan.

-Wat is X-coded, e.g. Egypt?
De betekenis van de codes vind je hier: http://bolderbast.inducks.org/xproduct.html
Meestal gaat het om dezelfde codering die de uitgevers gebruiken. Sommige zijn aangepast aan het Inducks-systeem, maar tegenwoordig werkt de zoekfunctie zo dat gelukkig wel gewoon op geprinte codes gezocht kan worden. Eerder in dit topic werd over verzonnen codes geklaagd, maar dat is nu dus geen probleem meer.

Sommige uitgevers met een kleine productie gebruiken geen codes. Hun productie heeft voor Inducks wel een code gekregen, beginnende met X.
De bovenstaande link schreef:For countries that produced only a limited number of covers, we use the coding system X + country code + / + issue code. These countries include Egypt (Xeg/), Greece (Xgr/), Australia (Xau/), Portugal (Xpt/).

"Covers" moet "covers and/or stories" zijn.

-Waarom staat er als ik iets nieuws index OF als ik een bestaande scan verbeter "This report is shown to [naam indexer] and Inducks members only". Terwijl als ik gewoon een fout rapporteer het er niet bij staat. Als ik, zonder ingelogd te hebben, naar COAzilla ga, zie ik de berichten inderdaad niet staan, behalve de gerapporteerde fout.
Mensen die geen maintainer zijn, kunnen op COAzilla alle gerapporteerde fouten zien en daar, gebruikmakend van hun eigen kennis, commentaar op leveren. Een nieuw geïndexte uitgave hoeft alleen maar te worden goedgekeurd door een maintainer.

Onbeantwoorde vragen:

-Hoe voeg je een uitgave toe die tot geen eerder geïndexte reeks behoort?

-Waarom worden Indexers als afkortingen aangegeven bij een geïndexte uitgave, terwijl mijn geïndexte uitgave onder mijn complete naam staat?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: COA/Inducks (F)AQ

Berichtdoor Ui » ma dec 16, 2013 5:19 pm

Oom Paspasu schreef:-Waarom worden Indexers als afkortingen aangegeven bij een geïndexte uitgave, terwijl mijn geïndexte uitgave onder mijn complete naam staat?

Gaat het om een complete, echte naam of om een alias?
Misschien maakt men geen afkortingen voor aliassen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: COA/Inducks (F)AQ

Berichtdoor DD » do dec 19, 2013 2:30 pm

Bedankt voor de antwoorden oom Paspasu.

Ui schreef:
Oom Paspasu schreef:-Waarom worden Indexers als afkortingen aangegeven bij een geïndexte uitgave, terwijl mijn geïndexte uitgave onder mijn complete naam staat?

Gaat het om een complete, echte naam of om een alias?
Misschien maakt men geen afkortingen voor aliassen.

Nee het gaat om mijn complete naam.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: COA/Inducks (F)AQ

Berichtdoor Oom Paspasu » do dec 19, 2013 5:56 pm

-Ik krijg geen notificaties van reacties op COAzilla bij berichten waarop ik heb gereageerd.
Alleen de plaatser van het oorspronkelijke bericht kan zijn e-mailadres opgeven en notificaties ontvangen.

-Is het Weekblad "indexing reserved"?
Neen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: COA/Inducks (F)AQ

Berichtdoor Oom Paspasu » vr dec 20, 2013 11:30 am

-Waarom worden Indexers als afkortingen aangegeven bij een geïndexte uitgave, terwijl mijn geïndexte uitgave onder mijn complete naam staat?
Ik denk dat een afkorting/paragraaf niet automatisch wordt gegenereerd, maar handmatig moet worden aangemaakt. Als je wat meer indext, zal men dit wel doen, vermoed ik.

-Waar haalt Cray deze lijst vandaan?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: COA/Inducks (F)AQ

Berichtdoor Hidde » vr dec 20, 2013 4:30 pm

Oom Paspasu schreef:-Waar haalt Cray deze lijst vandaan?

Deze lijst verschijnt als je een nieuwe uitgave wilt indexeren, na het kiezen van het land 'Nederland' en de reeks 'Donald Duck'.

Boven deze lijst staat:
Index(es) for one or several issues of this series have already been submitted (list below). You may not index any of those issue(s) to avoid double work.


cray is indexing (or has expressed wish to index) issue 2013-47 on 2013-12-20 09:26:15

Waarom staat Cray wel in deze lijst, maar niet in de 'Uitgaven die geïndext zijn of worden' lijst?
http://coa.inducks.org/onlineinx.php
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: COA/Inducks (F)AQ

Berichtdoor Oom Paspasu » vr dec 20, 2013 5:10 pm

Met dank aan Hidde:

-Hoe weet ik of ik niet een uitgave index die al door een ander is gedaan, maar nog wacht op goedkeuring, of waaraan nog gewerkt wordt?
Als je een nieuwe uitgave wilt indexeren, verschijnt na het kiezen van het land en de reeks een waarschuwing-voor-dubbele-index-lijst. Hierin staan meldingen als "[Naam] is indexing (or has expressed wish to index) issue [nummer] on [datum/tijd]".

-Waarom staat een andere Indexer wel in de waarschuwing-voor-dubbele-index-lijst, maar niet in de 'Uitgaven die geïndext zijn of worden' lijst?
In de 'Uitgaven die geïndext zijn of worden' lijst, ook bekend als "Issue list" staan alleen de uitgaven die jij indext.

-In de waarschuwing-voor-dubbele-index-lijst staat dat ik bepaalde uitgaven index, maar dat doe ik niet. Hoe haal je dit weg?
Ga naar jouw "Issue list". Klik bij de betreffende uitgave op "Aanpassen", vervolgens op "Remove issue", vink aan ter bevestiging en klik op "Remove".
De waarschuwing "This issue will be permanently deleted from COA and your working index." slaat alleen op de index in "On-line Indexen" en de melding in de waarschuwing-voor-dubbele-index-lijst. Een index die je hebt doorgegeven (met "Submit to Inducks) wordt niet uit de database verwijderd.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: COA/Inducks (F)AQ

Berichtdoor MeneerJansen » zo dec 27, 2015 8:50 pm

Helaas is de McDrake Wiki over indexen op Inducks (http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Inducks) niet meer te zien. Ik denk dat er sinds 2013 wat veranderd is want er staat in het geheel niets meer in de McDrake Wiki... Ik heb echter het idee dat de tutorial over het toevoegen van een index op Inducks de onderstaande is uit dit topic:

Oom Paspasu schreef:Indexen in tien simpele stappen:

1) Je maakt een Inducks-account aan.
2) Je kiest bovenaan de pagina "On-line indexen" en je klikt op "indexeer een nieuwe uitgave".
3) Je kiest een land en een reeks en je voert het nummer van de uitgave die je wilt indexen in.

Vervolgens zie je een lijst waarboven "Uitgaven die geïndext zijn of worden" staat. Deze lijst noemt men de "Issue list". Hierin staat het zojuist door jou toegevoegde nummer.

4) Klik bij dat nummer op "aanpassen".

Nu zie je een balk met vijf velden:
-Edit headers: Hier kan je algemene informatie over de uitgave toevoegen.
-Edit entries: Hier kan je de verhalen indexen (zie beneden).
-submit to Inducks: Hier kan je, wanneer je klaar bent, jouw geïndexte uitgave doorgeven aan het Bestuur.
-Remove issue: Hier kan je deze toegevoegde uitgave verwijderen uit jouw "Issue list".
-Issue list: Terug naar de hierboven genoemde lijst.

5) Je vult de informatie in bij "Edit headers", voorzover bekend.
6) Bij "Edit entries" klik je op "Add a new entry>>"
7) Hier vul je voor het eerste verhaal of illustratie de gegevens in, voorzover bekend. De verhaalcode is het belangrijkst.
8) Als je klaar bent, klik je op "update".

Je komt nu weer onder "Edit entries" terecht en je ziet dat er nu één entry staat. Deze kan je bij "actions" aanpassen, verwijderen, of kopiëren.

9) Voeg met "add a new entry" heel de uitgave, één verhaal of illustratie per keer, toe. Je kan met de pijltjes onder "actions" de volgorde nog wijzigen.
10) Wanneer je klaar bent, ga je naar "submit to Inducks" en klik je op "Definitely submit to Inducks". Met die knop kniel je neer voor de grote Inducks-troon.

Wat je ziet wanneer je daarop geklikt hebt, weet ik niet, want ik ga deze Albaanse fantasie-uitgave niet verzenden. Jouw geïndexte uitgave verschijnt op COAzilla. Het is nu wachten op reactie van het Bestuur. Dit kan, zoals bekend, enige tijd duren, zeker wanneer DVr en HF samen op wereldreis zijn.

Gedurende heel deze operatie vraag je je misschien af waar je je scans kan uploaden. Dat kan pas wanneer een uitgave is geïndext en goedgekeurd door het Bestuur. Je zoekt het betreffende verhaal op en klikt onder de informatie op "voeg een scan toe". Vervolgens kan je jouw uitgave kiezen uit een lijst van alle uitgaven waarin dit verhaal is gepubliceerd.


Verder kreeg ik van Oom Paspasu een vriendelijk en zeer bruikbaar antwoord op mijn vraag over een uitgave van Fantagraphics die wel op Inducks staat, maar er stonden in die Inducks index niet alle verhalen genoemd die in het boek staan (zie dit topic). Het ging dus over een Inducks index die niet klopt. Zie dit antwoord:

Oom Paspasu schreef:Uw probleem is echter dat deze uitgave al incompleet geïndext is en daarom niet meer geïndext kan worden, alleen nog bewerkt. Alleen moderators kunnen bewerken. Het beste kunt u op de pagina http://coa.inducks.org/issue.php?c=us/CBDL++9 onderaan op "meld een fout" klikken, waardoor u in COAzilla kunt aangeven welke verhalen in deze uitgave staan.
Avatar gebruiker
MeneerJansen
Carl Barks fan
Member
 
Berichten: 11
Geregistreerd: za dec 26, 2015 4:00 pm

Re: COA/Inducks (F)AQ

Berichtdoor Oom Paspasu » ma dec 28, 2015 12:50 am

Het gaat inderdaad om dezelfde instructie, die in de bewerkte vorm die op McDrake Wiki stond ook hier te vinden is. Hier leg ik het doel van die instructie uit.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am


Keer terug naar Disney sites

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron