Barl Carks

Berichtdoor Michiel P » do apr 15, 2010 6:26 pm

TV Tropes schreef:The Wesley is a combination of being hated by fans (The Scrappy), loved by the writers (Creators Pet) and butting into big scenes for no reason (Character Focus). If it doesn't meet those three criteria then it doesn't fit.

Geen paniek, Barl Carks is geen Wesley. Om te beginnen ben je geen officiële Disney-schrijver, dus je figuur komt in geen enkele publicatie voor. Ten tweede hebben we zelfs op dit forum te weinig van hem gezien om een hekel aan hem te krijgen. Waar je je zorgen over moet maken, is of Barl Carks geen Mary Sue is.

Het valt me op dat je over Barl Carks praat alsof wij allemaal precies weten wat voor figuur het is. Maar daarvoor heb je nog niet genoeg over hem verteld. Alles wat ik weet is dat hij een vriendje van de neefjes is met een rare naam.

Wat voor karakter heeft hij? Wat maakt hem uniek? Waarin onderscheidt hij zich van de andere figuren? Wat voegt hij toe aan de bestaande personages? Waarom willen de neefjes met hem spelen?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do apr 15, 2010 6:50 pm

Michiel P schreef:Wat voor karakter heeft hij? Wat maakt hem uniek? Waarin onderscheidt hij zich van de andere figuren? Wat voegt hij toe aan de bestaande personages? Waarom willen de neefjes met hem spelen?

Die laatste is een goede vraag. Ze zitten bij elkaar op school, dat is een. Maar dan nog...
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » do apr 15, 2010 9:50 pm

Duckfan van Down Under schreef:Die laatste is een goede vraag.

De andere vragen van Michiel zijn ook goed.
En Ei heeft een paar aardige gesteld. :)

Als je zo kort antwoordt, op maar één van de vragen, hoeveel interesse heb je dan zelf in je personage? :/
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr apr 16, 2010 3:06 pm

Sorry, ik had geen tijd! Wacht even, dan doe ik het dadelijk wat uitgebreider.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr apr 16, 2010 4:15 pm

Hier ben ik weer! Post 1990, wist je dat?
Ei schreef:Je geeft veel informatie, maar wat wil je met het personage?

Avonturen beleven met de Ducks.

Ei schreef:Wat is bijvoorbeeld het karakter van het personage?

Pfff... Daar vraag je me wat. Een optimisische jongen, die graag op avontuur gaat met de familie Duck. Soms kan hij niet, want hij heeft ook nog een eigen familie. Maar zijn ouders zijn best vaak weg voor werk, en dan past zijn opa op hem. Die vindt dat wel goed. Hij wil graag terug naar het verleden, de geschiedenis verkennen, en is dus goeie vrienden met Willie Wortel. Alleen, wat zou er gebeuren als hij Prinses Oena ontmoet? Hmm... Zijn opa is het tegenovergestelde. Hij leefde in het verleden, en kijkt graag uit naar de toekomst. De les? Ben blij met wat je hebt en waar je bent. Ron, zijn vriend, blijft liever thuis. Hij heeft wel iets beters te doen dan naar schatten op zoek te gaan. Hij is een soort van wandelend Woudlopershandboek. Trouwens, heb ik al genoemd dat Barl Carks een stripliefhebber is? :)

TV Tropes schreef:The Wesley is a combination of being hated by fans (The Scrappy)...

Kan zijn, dat jullie gek worden van al dat Barl gezeur.
TV Tropes schreef:...loved by the writers (Creators Pet)...

Fanfictieschrijvers, dan. Ik geef hem graag achtergrondrollen in mijn verhalen. Die zou ik eens op moeten schrijven. Het leuke is, dat je in een volgorde kunt zetten.
Barl komt naar Duckstad.
1. Verhaal over Donald, BC op de achtergond. DD is niet aan het werk, dus heeft Dagobert iemand anders ingehuurd tot hij terug komt... voor 5 cent per uur.
2. Verhaal over BC. Hij verdient zijn eerste kwartje, uit 1982. (originele versie 1916 dime) Misschien bekend? Barks' Atlantis verhaal. Dat ene dubbeltje gaat terug op de stapel, wordt gepoetst en gaat mee naar huis. Dan komt Magica die zich herinnert dat elk muntje van Dagobert goed kan voor het amulet (zoals in dat ene Jippes verhaal). Ze draaien het hele Geldpakhuis op z'n kop, en uiteindelijk krijgen ze het muntje. Maar het ligt nu ergens achterin onderin. Dus pakt hij maar een ander muntje, een dubbeltje uit... 1875. Dan ziet Dagobert dat de stolp van het Geluksdubbeltje open is, en in de kluis ligt.
3. Verhaal over BC. Het salaris wordt verhoogd naar 20 cent. Dagobert heeft alleen maar 10 cent bij zich, helaas. Alleen raakt Barl het muntje kwijt. Na een hele achtervolging a la Rosa's "The Coin" vindt Dagobert datzelfde muntje. Hij geeft het maar als loon. Verwarrend? Samengevat: BC krijgt 2 keer hetzelfde muntje als loon.
Er zullen er nog meer volgen, dat weet ik zeker!
TV Tropes schreef:...and butting into big scenes for no reason (Character Focus).

Dat doe ik ook graag. :D

De rest volgt straks.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr apr 16, 2010 7:39 pm

Michiel P schreef:Waar je je zorgen over moet maken, is of Barl Carks geen Mary Sue is.

Dan heb ik nieuws. Hij is Anti Sue played Straight, zonder Subverting. En al helemaal geen Averting.

Michiel P schreef:Wat voor karakter heeft hij? Wat maakt hem uniek?

Hij heeft een aparte familie. Hiermee onderscheidt hij zich.

Michiel P schreef:Wat voegt hij toe aan de bestaande personages?

Hij is, net zoals Donald bij de ouderen, iemand waar de jongere lezers zich mee kunnen identificeren. Meestal.

Michiel P schreef:Waarom willen de neefjes met hem spelen?

Goeie vraag. Daar moest ik eens een verhaal over maken. Het begin. Ze zijn gewoon vrienden.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » za apr 17, 2010 7:35 pm

Duckfan van Down Under schreef:
Ei schreef:Wat is bijvoorbeeld het karakter van het personage?

Pfff... Daar vraag je me wat. Een optimisische jongen, die graag op avontuur gaat met de familie Duck. Soms kan hij niet, want hij heeft ook nog een eigen familie. Maar zijn ouders zijn best vaak weg voor werk, en dan past zijn opa op hem. Die vindt dat wel goed. Hij wil graag terug naar het verleden, de geschiedenis verkennen, en is dus goeie vrienden met Willie Wortel. Alleen, wat zou er gebeuren als hij Prinses Oena ontmoet? Hmm... Zijn opa is het tegenovergestelde. Hij leefde in het verleden, en kijkt graag uit naar de toekomst. De les? Ben blij met wat je hebt en waar je bent. Ron, zijn vriend, blijft liever thuis. Hij heeft wel iets beters te doen dan naar schatten op zoek te gaan. Hij is een soort van wandelend Woudlopershandboek. Trouwens, heb ik al genoemd dat Barl Carks een stripliefhebber is? :)

Pfoe, dat is een bak informatie. Ei adviseert om een overzichtelijke opsomming te maken.
- Optimistische jongen.
- Gaat graag op avontuur gaat met de familie Duck. Soms kan hij niet, want hij heeft ook nog een eigen familie.
- Zijn ouders zijn best vaak weg voor werk, en dan past zijn opa op hem. Die vindt dat wel goed.
- Hij wil graag terug naar het verleden, de geschiedenis verkennen, en is dus goeie vrienden met Willie Wortel.
(etc.)

Overigens is niet alles wat je noemt, een omschrijving van het karakter van het personage.

Duckfan van Down Under schreef:
TV Tropes schreef:The Wesley is a combination of being hated by fans (The Scrappy)...

Kan zijn, dat jullie gek worden van al dat Barl gezeur.

Bezwaren van Ei:
- Vreemde naam ("Barl Carks"), die Ei niet aanspreekt. En omdat de naam een verbastering is van de naam Carl Barks, zou Ei een oude, op Barks lijkende eend verwachten.
- Veel informatie over familieleden, terwijl het personage zelf nog onbekend is en zijn eerste avontuur nog moet beleven. Ei vindt dat lastig te volgen.

Duckfan van Down Under schreef:
Michiel P schreef:Waar je je zorgen over moet maken, is of Barl Carks geen Mary Sue is.

Dan heb ik nieuws. Hij is Anti Sue played Straight, zonder Subverting. En al helemaal geen Averting.

Kunnen jullie in het kort omschrijven wat deze termen betekenen? Nu moet Ei eerst bij TV Tropes allerlei artikels lezen, om jullie discussie te kunnen volgen.

Duckfan van Down Under schreef:
Michiel P schreef:Wat voor karakter heeft hij? Wat maakt hem uniek?

Hij heeft een aparte familie. Hiermee onderscheidt hij zich.

Is het hebben van een "aparte familie" genoeg om uniek te zijn? Ei vindt van niet. Zou je Donald Duck-verhalen lezen, puur omdat Donald rare familieleden heeft? Zo ja, wat doet hij dan in het verhaal?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za apr 17, 2010 8:07 pm

Toch werkt dit bij vele figuren wel.

Kuifje, Mickey Mouse en Tom Poes bijvoorbeeld lijken zelf niet bijster veel karakter te hebben, maar men beleeft plezier aan de figuren om hen heen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za apr 17, 2010 9:55 pm

Zoals Haddock, Goofy en Bommel, dus.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo apr 18, 2010 12:30 am

Exact. Vaak werkt een hoofdpersoon als een kleurloze figuur waar de lezer zch mee kan identificeren, als een neutraal persoon om mee het verhaal door te lopen. Bij komieken heb je bijvoorbeeld vaak ook een 'straight man', een 'normaal' persoon om de rariteiten van de komische persoon aan af te spiegelen (zoals Frans van Deurschoten bij Andre van Duin).
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » zo apr 18, 2010 10:06 pm

Aha, dus Barl Carks is een nieuwe Mickey Mouse! Let niet op Barl, maar let op zijn familie en vrienden.
Vandaar de vrees dat het personage gehaat zou kunnen zijn. :P

Oké. Maar waarom dan wordt gevraagd wat men vindt van Barl?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Re: Barl Carks

Berichtdoor Dagoduck » wo dec 09, 2015 6:35 pm

Leuk. Ik bedenk zelf ook wel eens personages.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Vorige

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron