Kerstbabysitter, een afgekeurd verhaal van Jonker

Berichtdoor Appie Aap » ma jul 19, 2010 11:52 pm

Ziet er weer netjes uit! Alleen vind ik dat Dagobert op plaatje 2 te korte benen heeft.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Michiel P » di jul 20, 2010 1:26 am

Complimenten voor de prachtige tekeningen! :) Je stijl doet aan Bas Heymans denken. Ik vind de vorige versie van deze halve pagina (9A) beter. Ik zal proberen uit te leggen waarom.

Plaatje 1 - De figuren zijn ongeveer goed, maar de deuropening is te breed en het perspectief van de deur wringt. Het uitzicht op de andere ruimte doet het perspectief geen goed, want daardoor lijkt de deur lager en dus alleen maar breder.

In de vorige versie zweefde Dagoberts hand boven de telefoon. Dat was prima, maar in deze versie houdt hij zijn hand anders. Nu is het onduidelijk wat hij precies doet.

Plaatje 2 - Dit is werkelijk een prachtig plaatje, maar Dagobert moet juist op de voorgrond. Hij geeft een schrikreactie die meer impact heeft wanneer je zijn gezicht in close-up toont. Het denkwolkje met het biljet is wel veel duidelijker.

Verder mis ik Donald en de neefjes. Die zijn toch niet ineens afwezig? Je hebt gelijk, Donald bij de kapstok leidt af, maar je moet 'm ook niets laten dóen. Dat leidt inderdaad af. Misschien kun je van Donald + neefje één groep (kluitje) maken? Dan vormen ze samen maar één element dat aandacht vraagt.

Zie: http://johnkstuff.blogspot.com/2008/08/ ... ls-at.html (Vanaf Crowd Control)

Het bordje "Weg!" is een ingefrommeld detail waar niks van overblijft bij publicatie. Het leidt af van de telefoon, want alle details zitten daar tegen elkaar aan geplakt. Die telefoon moet juist vrijblijven, dat leest duidelijker. De kerstkrans kan wel iets naar links.

(Ik had dit veel eerder moeten zeggen, maar ik vind dat die kerstkrans er vreemd uitziet, met dat lint. Kerstkransen hebben 'n strik. Linten zijn meer iets voor rouwkransen. Zoek maar 'ns plaatjes op Google.)

Plaatje 3 - Prachtige tekening van Dagobert! :)

Plaatje 4 - Waarom loopt iemand op Kerstavond nog met 'n kerstboom te sjouwen? Die man is gewoon te laat. Nou ja, hij staat ook in 't scenario van Jonker. Mooie plaat van 't Geldpakhuis. Vogeltje in de boom vind ik ook erg leuk.

Maar die man met die kerstboom - de stam van de boom verdwijnt in zijn schouder! Hij draagt die boom niet over zijn schouder, maar ìn zijn lijf! :o Die stam is trouwens ook te dik. Een kluit ziet er anders uit. Daar zit vaak jute omheen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt en ik wens je in ieder geval veel succes! Ik vind je tekeningen steeds beter. :)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor McDuck Menu » di jul 20, 2010 11:09 am

Dank voor de complimenten :)

Ik teken denk ik te snel uit herinnering, dus dingen als kerstkransen en kerstbomen zou ik op moeten zoeken.
Ik zie nu ook dat er iets mis is gegaan met die arm van die man. Die schouder had de boom moeten ondersteunen. Ik wilde hem wel voor/over de boom tekenen. Dus dat je de bolling van de schouder voor de stam ziet.

Het perspectief in plaatje 2 is volgens mij ook niet helemaal goed, de muur achter moet wat omlaag.
In plaatje 1 denk ik dat het al helpt als ik de moeder wat hoger plaats, en de deur wat aanpas.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Daniel73 » wo jul 21, 2010 5:55 pm

Michiel P schreef:(Ik had dit veel eerder moeten zeggen, maar ik vind dat die kerstkrans er vreemd uitziet, met dat lint. Kerstkransen hebben 'n strik. Linten zijn meer iets voor rouwkransen. Zoek maar 'ns plaatjes op Google.)

Nu je het zegt!

Michiel P schreef:Plaatje 4 - Waarom loopt iemand op Kerstavond nog met 'n kerstboom te sjouwen? Die man is gewoon te laat. Nou ja, hij staat ook in 't scenario van Jonker. Mooie plaat van 't Geldpakhuis. Vogeltje in de boom vind ik ook erg leuk.

Maar die man met die kerstboom - de stam van de boom verdwijnt in zijn schouder! Hij draagt die boom niet over zijn schouder, maar ìn zijn lijf! :o Die stam is trouwens ook te dik. Een kluit ziet er anders uit. Daar zit vaak jute omheen.

Volgens mij gaat het hier niet om een kerstboom met een kluit zoals je die koopt (met netje om wortels). De man heeft de boom waarschijnlijk uit een bos gehaald. Dat verklaart waarom de wortels te zien zijn, zonder netje er omheen. Op Kerstavond zijn er normalitair geen kerstboomverkopers meer.

Over de recentste plaatje 1 en 2:
Ik mis oogcontact tussen moeder en kind. In plaatje 2 zou ze naar Nana kunnen kijken.
Dat legt tevens de nadruk op het kind, waardoor Dagobert's wegvliegende geldbriefje duidelijker over het kind gaat (en niet over asielzoekers).
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo jul 21, 2010 6:09 pm

Het euroteken op het geldpakhuis op het 4e plaatje lijkt net alsof het 3-D is en geen schildering op de muur. Een klein detail, maar ik denk niet dat een vrek als Dagobert zoiets zou laten doen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor McDuck Menu » wo jul 21, 2010 8:53 pm

Dat heb ik eigenlijk altijd als 3d beschouwd, is denk ik per tekenaar anders.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor McDuck Menu » ma jul 26, 2010 2:12 pm

Een dubbele update, blz 9B en 10A, gister en eergisteren flink doorgetekend. Misschien dat ze wat klein zijn geworden, maar mijn laptop heeft moeite met grotere afbeeldingen :(
Nu alleen de grote plaat nog, daar heb ik al zin in sinds ik begon met dit verhaal :D
Afbeelding
Afbeelding
Veel plezier er mee :D
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor DD » ma jul 26, 2010 2:43 pm

Wauw! In een woord perfect. Ik ben geen tekenaar, dus heb geen oog voor details, maar geloof me, de doorsnee lezer zal blij zijn met zulke mooie tekeningen. Ik heb misschien niet alles gevolgd in het begin van dit topic dus het zou kunnen dat ik een dubbele vraag stel. Maar ga je dit nou ook allemaal opsturen naar Sanoma of heb ja gewoon voor je hobby getekend?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Guus Geluk » ma jul 26, 2010 2:50 pm

McDuck Menu schreef:Een dubbele update, blz 9B en 10A, gister en eergisteren flink doorgetekend. Misschien dat ze wat klein zijn geworden, maar mijn laptop heeft moeite met grotere afbeeldingen :(
Nu alleen de grote plaat nog, daar heb ik al zin in sinds ik begon met dit verhaal :D
http://i74.photobucket.com/albums/i272/McDuckMenu/blz9bk.png
http://i74.photobucket.com/albums/i272/McDuckMenu/blz10ak.png
Veel plezier er mee :D

Echt perfect getekend. Alleen op plaatje 2 lijkt dat zwijn wat kleiner dan op de andere plaatjes.
Verder echt geweldig om te zien
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor McDuck Menu » ma jul 26, 2010 3:57 pm

DD schreef:Wauw! In een woord perfect. Ik ben geen tekenaar, dus heb geen oog voor details, maar geloof me, de doorsnee lezer zal blij zijn met zulke mooie tekeningen. Ik heb misschien niet alles gevolgd in het begin van dit topic dus het zou kunnen dat ik een dubbele vraag stel. Maar ga je dit nou ook allemaal opsturen naar Sanoma of heb ja gewoon voor je hobby getekend?

Eigenlijk allebei. De eerste halve bladzijde was puur voor de hobby, maar ik kreeg kort na het plaatsen contact met Sanoma, want ze vonden het er wel goed uitzien en vroegen of ik eens iets voor ze wilde tekenen. Ik ging akkoord, maar mijn tekenwerk was toch nog niet op het niveau waarop ze gehoopt hadden. Ik heb twee bladzijdes voor ze getekend, en we hadden afgesproken dat ik verder zou gaan met het tekenen van het kerstverhaal, als oefening voor het echte werk zeg maar. Ik mocht het ook hier plaatsen, omdat het wel een goede leerschool zou zijn.
Ik heb Sanoma steeds op de hoogte gehouden van mijn vorderingen, en ze vinden het steeds beter worden, dus wie weet komen er binnenkort meer opdrachten ;)
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Guus Geluk » ma jul 26, 2010 4:38 pm

Als die moeder een wat langere en grotere snavel heeft, dan ziet ze er een stuk ouder uit en ook beter.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Caspar » ma jul 26, 2010 4:45 pm

McDuck Menu schreef:Ik heb twee bladzijdes voor ze getekend, en we hadden afgesproken dat ik verder zou gaan met het tekenen van het kerstverhaal, als oefening voor het echte werk zeg maar. Ik mocht het ook hier plaatsen, omdat het wel een goede leerschool zou zijn.

Het 'mocht wel'? Jij bepaalt toch zeker zelf welke tekeningen je wel en niet hier op McDrake plaatst? Daar gaat Sanoma toch zeker niet over? Zolang je de tekeningen niet in opdracht maakt, heeft Sanoma er niks over te zeggen! Het scenario is, naar ik meen, afgekeurd en valt dus ook niet onder Sanoma's copyrights, of heb ik dat mis?

Kunnen we er nu ook niet meer op rekenen dat er af en toe publicaties van jou geplaatst kunnen worden in een mogelijk online McDrake-fanzine?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 26, 2010 5:05 pm

Caspar schreef:Het 'mocht wel'? Jij bepaalt toch zeker zelf welke tekeningen je wel en niet hier op McDrake plaatst?

Disney-personages zoals Donald, Dagobert zijn eigendom van Disney. Dus je mag zonder toestemming geen tekeningen van ze op internet zetten. Ook geen tekeningen die je zelf hebt gemaakt.
Dat hier in praktijk ruimhartig mee wordt omgegaan geeft je geen rechten.

Caspar schreef:Daar gaat Sanoma toch zeker niet over?

Misschien heeft Sanoma publicatierechten waarmee ze anderen kunnen verbieden materiaal te publiceren. En anders hebben ze vast wel een kort lijntje met Disney.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor McDuck Menu » ma jul 26, 2010 5:21 pm

Ik denk dat het een grijs gebied is, donkergrijs dan :P
Het is eigenlijk geen probleem als ik iets plaats, zolang zij er geen last van hebben. Als ik hele verhalen zou plaatsen zoals op Beru Disney Comics, dan is er denk ik wel een probleem..

Een fanzine moet ook kunnen, wat mij betreft dan, zolang Sanoma/Disney geen winst misloopt. Zodra ik hoor dat het een probleem is stop ik daar mee ( of ga ik onder een andere naam verder ;) )
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Caspar » ma jul 26, 2010 8:09 pm

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Het 'mocht wel'? Jij bepaalt toch zeker zelf welke tekeningen je wel en niet hier op McDrake plaatst?

Disney-personages zoals Donald, Dagobert zijn eigendom van Disney. Dus je mag zonder toestemming geen tekeningen van ze op internet zetten. Ook geen tekeningen die je zelf hebt gemaakt.
Dat hier in praktijk ruimhartig mee wordt omgegaan geeft je geen rechten.

En fanfictie dan? Daar is, volgens mij, wettelijk een uitzondering voor. Net zoals parodieën.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron