Tekenpen

Berichtdoor DisneyRemc°o° » za feb 10, 2007 11:09 pm

Een vraag uit nieuwsgierigheid. Bij het teken van strips wordt er vaak gesproken over "inkten", het tekenen van de zwarte lijnen. Ik heb al dingen gehoord als inkten met een kroontjespen, fineliner, of penseel. Nu kwam ik op internet hetvolgende stukje 'gereedschap' tegen: een Rotring Rapidograph.

Afbeelding

Is dit ook een goed hulpmiddel voor het inkten van de lijnen? Het ziet er naar mijn idee namelijk ideaal uit voor mensen die niet met penseel om kunnen gaan en een finelijner een iets te rommelig effect vinden geven.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Henrieke » zo feb 11, 2007 12:38 am

DisneyRemc°o° schreef:Een vraag uit nieuwsgierigheid. Bij het teken van strips wordt er vaak gesproken over "inkten", het tekenen van de zwarte lijnen. Ik heb al dingen gehoord als inkten met een kroontjespen, fineliner, of penseel. Nu kwam ik op internet hetvolgende stukje 'gereedschap' tegen: een Rotring Rapidograph.

http://www.rotring.de/www.rotring.com/products/drawing/lokal_images/rapidograph.gif

Is dit ook een goed hulpmiddel voor het inkten van de lijnen? Het ziet er naar mijn idee namelijk ideaal uit voor mensen die niet met penseel om kunnen gaan en een finelijner een iets te rommelig effect vinden geven.

Misschien wel...
Iemand die heel mooi geïnkte tekeningen had heeft me verteld dat hij deze gebruikt:

http://www.artstuff.net/staedtler_pigme ... h_pens.htm

Ik moet ze nog kopen en uitproberen, en dan kan ik je vertellen of ze goed werken voor waardeloze inkters zoals ik.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Robb_K » zo feb 11, 2007 1:02 am

Maak man een dynamisch verspreidente lijn, die breider op de buigen van de lijnen zijn (met meer druk), en een dunner op de restant met een rapidograph? Ik denk dat is makkelijker met een verspreiding vulpen en ink borstel.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Gijs gans » za feb 24, 2007 3:06 pm

ik vind de kroontjespen met oosindische inkt heel fijn
Gijs gans
Member
 
Berichten: 14
Geregistreerd: vr feb 23, 2007 9:18 pm

Berichtdoor Robb_K » ma feb 26, 2007 12:59 am

Gijs gans schreef:ik vind de kroontjespen met oosindische inkt heel fijn

Jawel! Een verspreidende kroontjespen.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor De Zwarte Schim » za aug 27, 2011 11:11 pm

wordt dit tegenwoordig niet allemaal met de pc gedaan?
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor McDuck Menu » zo aug 28, 2011 11:17 am

Sommige striptekenaars gebruiken wel een tekentablet, zoals een Wacom of zo. Ik geloof dat de Nederlandse Duck-tekenaars nog wel veel met inkt en penseel of pen werken. Van Comicup weet ik het niet. Persoonlijk vind ik traditioneel geïnkt werk mooier.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » zo aug 28, 2011 3:11 pm

McDuck Menu schreef:Van Comicup weet ik het niet. Persoonlijk vind ik traditioneel geïnkt werk mooier.

Hoe kun je traditioneel geïnkt werk mooier vinden, als je naar eigen zeggen het verschil niet ziet? (snik) Als een tekentablet dezelfde kwaliteit biedt als een Comicup-verhaal, moet de techniek inmiddels van heel goede kwaliteit zijn.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor McDuck Menu » zo aug 28, 2011 5:44 pm

Ui schreef:
McDuck Menu schreef:Van Comicup weet ik het niet. Persoonlijk vind ik traditioneel geïnkt werk mooier.

Hoe kun je traditioneel geïnkt werk mooier vinden, als je naar eigen zeggen het verschil niet ziet? (snik) Als een tekentablet dezelfde kwaliteit biedt als een Comicup-verhaal, moet de techniek inmiddels van heel goede kwaliteit zijn.

Ik weet het niet zeker. Maar soms denk ik dat het met een tekentablet is gedaan, als ik het lijnwerk zo strak en klinisch ervaar. Niet bij alle tekenaars hoor.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen


Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron