Beginnend Talent

Berichtdoor Dubbelduck » do maart 04, 2010 8:28 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ik heb een nieuw script gemaakt! Drie pagina's. Alleen script en schetsen, tot nu toe. Dagobert heeft weer eens een aanval van de Zware Jongens, en klaagt tussendoor over alle aanvallen de veel te dure beveiligingssystemen. Hij zou wel 20 euro willen betalen voor iemand die de Zware Jongens buiten weet te houden! Dan krijgt Donald een idee. Een paar dagen later vallen de Zware Jongens weer aan. Donald gaat achter het bureau van zijn oom zitten en drukt een knopje in. Er verschijnen wielen onder het Pakhuis, en speigels, en airbags, en verlichting! Dan gaat het rijden. De Zware Jongens rennen erachteraan. Dat gaat nog goed, tot ze bij de Winkelhaakberg komen. Geen probleem! Nog een knopje en het pakhuis gaat langs de rand omhoog. De Zware Jongens kunnen er niet in en Donald heeft zijn beloning wel verdiend. Niemand kan meer binnen, alleen 1 ding: hoe komen zij er uit?

Het verhaal ziet er leuk uit. Een vraagje: het pakhuis wordt dus door die winkelhaak meegenomen? En oom Dagobert en Donald kunnen er niet uit omdat ze dan te hoog zitten? Verder vind ik het een goed script.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do maart 04, 2010 8:36 pm

Nee, het heet de Winkelhaakberg. Een naam die laat zien dat de berg precies 90* is. Donald's idee was ook een plaatje van Willie Wortel, dus die zal wel wat bedacht hebben dat het Pakhuis ineens langs de wand omhoog zou gaan. Gelukkig is het dat geworden, want een ander idee was een rond pakhuis dat tegen de berg op zou rollen met een enorme magneet, alleen toen bedacht ik me dat dat niet gezond zou zijn voor Dagobert's geld. :)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do maart 04, 2010 8:37 pm

En ja, Dagobert en Donald zitten veel te hoog. Zo hoog, dat er nog een Pakhuis tussen zou kunnen. Dus het luik voor slampampers is geen optie.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » vr maart 05, 2010 2:05 am

McDuck Menu schreef:Hier zien we een Ei, voordat hij misschien wegvalt onder een [...] computertekstballon. Was ik zelf ook geen fan van, maar het is voorlopig een makkelijke oplossing voor iemand als ik, die weinig gevoel heeft voor het zelf indelen van die tekstballonnen.

Aha, een easter egg! :P Wat vind je precies zo lastig aan die ballonnen? Hoe je moet bepalen of ze groot genoeg zijn voor de teksten? Of waar je ze moet neerzetten? Je zou ze standaard te groot kunnen tekenen, dan zit je altijd goed. Ook moeten ze op een logische plek staan.

Bij "Jan, Jans en de kinderen" staan de teksten meestal bovenaan in het plaatje. De tekst heeft dus een vaste plek in de compositie. Dat is makkelijk voor de lezer, die eenvoudig de teksten kan langslopen, evt. zonder op de plaatjes te letten.

Tekstballonnen maken deel uit van de compositie van het plaatje. Ze moeten dus in evenwicht zijn met de andere elementen. Ik vind het dan ook raar dat John K zijn leerlingen stripplaatjes laat natekenen zonder de ballonnen.

McDuck Menu schreef:Het logo komt inderdaad linksboven te staan, maar je moet alles voltekenen. Stel dat je ergens gewoon lijnen laat stoppen, en het logo overlapt ze niet?

Allicht, maar je hoeft op die plek ook geen gedetailleerde antieke kroonluchter te tekenen, want daar blijft weinig van over.

McDuck Menu schreef:Misschien, omdat ik alles snel af wilde hebben, verloor ik een beetje het oog voor detail.

Ik denk dat dat jouw valkuil is. Dat je snel een voorwerp neerzet op een manier die lekker weg tekent, zonder al te veel rekening te houden met realisme.

Tweede plaatje:

- De personages zijn heel geslaagd, maar de ruimte vind ik bar lelijk. Het plafond lijkt wel scheef. Ik heb daar echter geen goede tips voor. De gezichtsuitdrukkingen van Dagobert en Donald zijn goed getroffen. :)

- De silhouetten in de achtergrond zijn goed herkenbaar, behalve het persoon boven Donalds snavel. Dat is een vreemde blob. Govert Goudglans is duidelijk herkenbaar, maar ik denk dat zijn poten te kort zijn.

- Jammer dat die veilingmeester zo klein is afgebeeld. Met een andere indeling had je hem groter kunnen tekenen. Plafond weglaten was wellicht een optie. Nu speelt het formaat van je papier je parten en ga je zitten priegelen. Daardoor is de onderarm met de hamer te kort en zijn hand te groot. Jammer!
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor McDuck Menu » vr maart 05, 2010 3:02 pm

Michiel P schreef:Aha, een easter egg! :P Wat vind je precies zo lastig aan die ballonnen? Hoe je moet bepalen of ze groot genoeg zijn voor de teksten? Of waar je ze moet neerzetten? Je zou ze standaard te groot kunnen tekenen, dan zit je altijd goed. Ook moeten ze op een logische plek staan.

Het lastige eraan vind ik inderdaad hoe je moet bepalen hoe groot ze moeten worden. Je weet niet precies hoe groot de tekst wordt. Misschien moet ik dat eens opmeten in het weekblad.

Michiel P schreef:Ik denk dat dat jouw valkuil is. Dat je snel een voorwerp neerzet op een manier die lekker weg tekent, zonder al te veel rekening te houden met realisme.

Daar heb je misschien wel een punt. veel dingen teken ik uit herinnering. Of ik probeer iets zo simpel mogelijk te houden zodat het niet te druk wordt. Ik zal proberen er eens wat meer onderzoek naar te doen.

Michiel P schreef:- De personages zijn heel geslaagd, maar de ruimte vind ik bar lelijk. Het plafond lijkt wel scheef. Ik heb daar echter geen goede tips voor. De gezichtsuitdrukkingen van Dagobert en Donald zijn goed getroffen. :)

Hm. Nu je het zegt, de 'horizontale' plafondlijn loopt niet parallel met het kader.
Michiel P schreef:- Jammer dat die veilingmeester zo klein is afgebeeld. Met een andere indeling had je hem groter kunnen tekenen. Plafond weglaten was wellicht een optie. Nu speelt het formaat van je papier je parten en ga je zitten priegelen. Daardoor is de onderarm met de hamer te kort en zijn hand te groot. Jammer!

Misschien was een andere indeling beter geweest. Ik ben na deze twee strips dan ook overgestapt naar een groter formaat. A2, voorheen dus A3. Zo kan ik wat meer detail toevoegen, en het maakt het inktwerk een stuk makkelijker.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma maart 08, 2010 7:04 pm

Als ik het nieuwe verhaal maak, zou ik het dan inkleuren?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor McDuck Menu » ma maart 08, 2010 7:24 pm

Klinkt als een leuk scenario!
Tja of je het inkleurt of niet is natuurlijk je eigen keus. Vaak ziet het er wel wat completer uit.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma maart 08, 2010 9:43 pm

McDuck Menu, ik heb een scenario voor jou! Zelf heb ik toch geen zin om het te tekenen. Je maakt er maar van wat je wilt. Donald Duck is opticien. Ja, H 89032 is een inspiratiebron geweest.
Hoe dan ook, onder het bord Opticien Donald Duck staat ook "doet ook aan taallessen". Dan komt er een man binnen. "Ah, komt u maar mee!" "Kunt ud it lezen?" "Nee." "Dit dan?" "Nee, maar..." "En dit dan?" "Nee meneer Duck, maar luister eens!" "Wat?" "Ik kan niet lezen! Ik kom hier voor de taallessen!"
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor McDuck Menu » ma maart 08, 2010 10:25 pm

Leuk idee! Ik za eens kijken wat ik er mee doe. Ik ben nu nog bezig met het kerstverhaal, dus denk dat het even gaat duren.
Misschien is het ook een leuk idee als Donald de klant een steeds lompere bril opzet? :P
Ik ken het scenario van die H89 nogwat niet.. dus weet niet of dat daarin zit?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di maart 09, 2010 6:50 pm

Het gaat zo (de plaatjes kun je op Inducks zien): kunt u dit lezen? Nee. Dit? Nee. Nog een keer: kunt u dit lezen? (enorme letters) Toen dacht ik dit: Nee. Kunt u eigenlijk wel lezen? Nee. Zo is de strip ontstaan.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di maart 09, 2010 6:56 pm

McDuck Menu, waarmee kleur jij in? Met stift lukte het mij nooit, en nu heb ik iets ingekleurd met potlood. Vanavond komt het op McDrake.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor McDuck Menu » di maart 09, 2010 9:30 pm

Ik kleur meestal in met Paint Shop Pro. Maar het resultaat vind ik niet altijd goed.. en dat is vooral als ik er te weinig tijd in steek.
Stiften wordt nooit erg mooi, of je moet echte markers hebben en het op speciaal papier getekend hebben. Misschien zijn aquarelpotloden iets voor je?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di maart 09, 2010 9:38 pm

Dadelijk komt de tekening, maar helaas: je ziet bijna niks van de kleuren. De achtergrond van plaatje 1 is groen, plaatje 2 is geel, plaatje 3 is oranje en plaatje 4 is rood.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di maart 09, 2010 10:07 pm

Hier is-ie dan!
Afbeelding
Als je iets niet kunt lezen, zeg het dan maar.
Verwijzingen:
Brutopia: land, bedacht door Barks.
Llanfair: afkorting van Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, de langste plaatsnaam in Europa. Voor de uitspraak: dit topic.
Strips: op plaatje 2 een Duitse Micky Maus, op plaatje 3 Donald Duck 08-1953, de 18e Donald Duck.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di maart 09, 2010 10:35 pm

Jullie weten misschien dat ik "Around the World in 80 Days" een leuk boek vind. Daar gaat dan ook een ieuw idee over: Rond de Wereld in 80 Uur. Donald en Guus maken een weddenschap dat Donald wel/niet rond de wereld kan reizen in 80 uur. Willie zit in Londen voor een uitvindersconventie. De winnaar zal met Katrien uitgaan, als ze terug is van vakantie in India. Dus Donald en de neefjes vertrekken, vanaf Donalds voordeur! Ze gaan per vliegtuig naar de andere kant van de wereld, naar India. Maar in plaats van dat het vliegtuig met de klok meegaat, gaat het tegen de klok in. Na een vliegreis van 20 uur met 48 uur vertraging (in plaats van een dag erbij, een dag er af dus eigenlijk 24 uur) hebben ze nog anderhalve dag over. Dan komen ze Katrien tegen. Ze heeft haar vliegtuig gemist! Dat was helaas ook het vliegtuig terug naar Duckstad, en Donald had de kaartjes vantevoren gekocht. Gelukkig komen ze een vriendelijke jongen tegen die net terug wil vliegen naar Europa in zijn vliegtuigje. Dus ze gaan mee, en ook Katrien die Kwik, Kwek en Kwak stiekem meegsmokkeld hadden. In Parijs aangekomen hebben ze nog 30 uur over. Dankzij Guus' geluk kunnen er geen vliegtuigen meer naar Duckstad. Zo snel als ze kunnen proberen ze toch westwaarts te komen. Na een busreis van 10 uur komen ze aan in Londen. Hier komen ze Willie Wortel tegen, na de uitvindersconventie. Helaas moet hij eerst een experiment uitvoeren: het snelste naar de maan en terug ooit! Helaas komen de 5 aan boord van de capsule, en wonder boven wonder lukt het om in 18 uur weer bij de aarde te zijn. Het lukt Willie om het naar Duckstad te sturen, maar gaat het nog lukken? Nou? Een paar minuten voor tijd ziet men bij Duckstad een vallende ster, en 5 parachutes. Maar Donald heeft het dakraam open gelaten. Aan het raam blijft Donald met de parachute haken, maar hij krijgt zich los! Hij rent naar beneden en opent de voordeur: en is precies op tijd. Maar Katrien wil niet uit met iemand die zijn neef op een reis rond de wereld stuurt, of met iemand die zomaar ond de wereld gaat om met haar uit te gaan. Ze gaat uiot met haar echte redders: Kwik, Kwek en Kwak.

Ik weet het, het rammelt nog van alle kanten. Ik ga er aan werken.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron