Tekenlessen

Re: Tekenlessen

Berichtdoor Hidde » za jul 06, 2013 6:41 pm

viewtopic.php?f=7&t=6&p=60468#p60468

Uitleg over het inkten. Inkten is één van de lastigste dingen bij het tekenen van stripfiguren.

Je hebt ten eerste inkt nodig. In strips wordt vaak gebruik gemaakt van Oost-Indische inkt. Ik gebruik zelf speciale 'Drawing Ink' van Talens (http://2.bp.blogspot.com/_x6A1xP8NXmo/S ... C04115.JPG), omdat dit soepeler van mijn pennetje afgaat. Ook heb ik wel eens gehad dat bij de andere inkt de lijnen uitliepen tijdens het drogen. Nadeel is wel dat deze special inkt ook meer geld kost, en het is niet overal te koop.

Tekeningen worden in de Donald Duck op twee verschillende manieren geïnkt: met een penseel of met een kroontjespen. De belangrijkste eigenschap van deze materialen is, dat je met één en dezelfde pen verschillende lijndiktes kunt tekenen. Tegenwoordig wordt in de Donald Duck vaker het penseel gebruikt, waarschijnlijk omdat het niet blijft haken en er zo op minder glad papier kan worden gewerkt. Aan de andere kant vraagt het een grotere vaardigheid dan tekenen met een kroontjespen. Je zult er ook veel mee moeten oefenen wil het er goed uitzien. Ook is een nadeel dat bij kleinere tekeningen details een stuk lastiger te tekenen zijn.

Met een kroontjespen heb je meer controle over je werk. Je hebt minder kans om uit te schieten. Kleine details zijn ook veel makkelijker te tekenen met deze pen. Ik gebruik zelf vooral dit materiaal om mijn tekeningen te inkten. Simpelweg omdat ik het er mooier uit vind zien, maar ook omdat Carl Barks (een groot voorbeeld voor mij) dit materiaal gebruikte om zijn strips mee te inkten. Carl Barks is de bedenker van Duckstad en veel inwoners waaronder Dagobert Duck, Guus Geluk, Willie Wortel, de Zware Jongens, Zwarte Magica en nog veel meer. Ik mag hopen dat je wel eens eerder van hem gehoord hebt. Niet alle kroontjespennen zijn even geschikt om Donald mee te tekenen. Je moet een soepele pen hebben waarmee je veel dikteverschillen mee kunt maken. Ik raad je de R. Esterbrook #356 aan, deze werkt heel fijn en de inkt gaat er soepel van af. Dit is ook de pen die Carl Barks voor zijn tekeningen gebruikte. Je kunt zo'n pennetje makkelijk bestellen via Ebay.

Vergelijk zelf. Links is getekend met een kroontjespen en rechts met penseel.
Afbeelding Afbeelding

Bij het inkten moet je ook weten hoe en wanneer je de lijnen dikker moet maken. Dit laatste is voornamelijk in kromme lijnen (bochten). Als je in een tekening een achtergrond (decor) hebt getekend, moet je de voorwerpen die verder weg staan minder dik inkten. Dit suggereert diepte en dan krijg je een overzichtelijker plaatje.

Om goed te kunnen inkten is één ding belangerijk: goed en veel oefenen
Dit geldt overigens voor bijna alle onderdelen bij het tekenen.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Vorige

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron