McDrake Magazine: Formaat & Lay-Out

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr nov 05, 2010 6:16 pm

Op ons hoofdtopic zijn veel te veel dicussies door elkaar heen gaan lopen over allerlei onderwerpen van McDrake Magazine. Onder andere over het formaat van het magazine. PDF en A4 zijn al genoemd, maar voor de goede orde komt hieronder een lijst met quotes over het onderwerp.
duckpower schreef:Maar we gaan het niet drukken, het blijft digitaal.

kwok schreef:een online proef versie maken.
en wat doen we eigenlijk een papieren versie(leest fijner) of een online gezien inkt/porto kosten.
nogmaals wil ik graag de hierboven genoemde dingen doen om dat ik zeeén van tijd heb.

Zeeen van tijd. Waar is de tijd gebleven dat ik die nog had? :)
McDuck Menu schreef:Verder denk ik dat het goed is om eerst een test versie te maken. Wil je een bepaalde stijl behouden in het blad? Pagina-indeling, lettertypes, kopjes, afbeeldingen en zo.. Ligt er een beetje aan hoe je het wilt indelen allemaal, dus misschien wel handig om eerst een klein blaadje te maken, zodat je dat kunt vaststellen.

Voor lettertypes en alles wil ik weten hoever iedereen geupdate is met Word. 2003, 2007 of 2010? Ik heb 2007.
kwok schreef:maar wat doen we een papieren of online versie?

Bruno Kopsky schreef:online op pdf en wie het wil, kan het uitprinten, dat lijkt mij goed.

Duckfan van Down Under schreef:Om weer op de technische kant terug te komen: heeft er niemand Publisher? Dat is volgens mij best wel een handig programma. Dan moet iedereen de Word-bestanden naar die persoon sturen via mail en zet die het in elkaar. Hij zendt het vervolgens door naar de eindredacteur (moi! ik heb nog 2 stemmen nodig) die het werk nakijkt, en het weer doorstuurt naar de verspreider. Zo'n PDF-bestand zou handig zijn, maar ik weet niet echt hoe dat moet.

Duckfan van Down Under schreef:Ik wilde het wel een beetje flashy maken, met felle kleuren zo van "MET VERHALEN" "PLAATJES" "EN EEN VOORWOORD DOOR DUCKFAN VAN DOWN UNDER". Maar als ik de andere cover van mij beter vind, denk ik dat we dat wat minder moeten doen.
McDrake Magazine, Een Vrolijk Fanblad.

Hidde schreef:Ik heb nog een vraag, welk formaat wordt het blad?

kwok schreef:A4 denk ik gewoon.

Bruno Kopsky schreef:A4 is makkelijk, maar volgens mij is het mooier als hij wat breder is... Al is dat wel weer moeilijk want dan kan je het niet zomaar uitprinten op A4.

kwok schreef:Je kan toch juist makkelijk uitprintentt op a4
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Hidde » vr nov 05, 2010 6:22 pm

Misschien is het formaat van het Donald Glossy blad beter?
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Dubbelduck » vr nov 05, 2010 6:53 pm

Duckfan van Down Under schreef:Voor lettertypes en alles wil ik weten hoever iedereen geupdate is met Word. 2003, 2007 of 2010? Ik heb 2007.

Ik heb 2003. Maar word 2007 en 2010 bestanden kun je opslaan als Word 97-2003 bestand (doc ipv docx).
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor duckpower » vr nov 05, 2010 7:24 pm

Ik heb 2010 :)
What Mouse? It all started with a Duck!
duckpower
Member
 
Berichten: 248
Geregistreerd: zo okt 17, 2010 8:05 am
Woonplaats: Het Duckstad van 2020

Berichtdoor Hidde » vr nov 05, 2010 7:36 pm

Ik heb Word 2007, maar hoeveel bladzijden strip mogen er van de 24 blz gebruikt worden? Ik denk in ieder geval een achterkant-stripje. Maar in het blad?
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Bruno » vr nov 05, 2010 7:51 pm

Hidde schreef:Ik heb Word 2007, maar hoeveel bladzijden strip mogen er van de 24 blz gebruikt worden? Ik denk in ieder geval een achterkant-stripje. Maar in het blad?

Waarom mogen het maar 24 bladzijden zijn? Er is toch geen vastgestelde limiet voor een online 'amateurblaadje'?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Caspar » vr nov 05, 2010 8:04 pm

Ik zou een PDF-versie maken en een online webversie (HTML). Bij die laatste wil ik misschien wel helpen. Maar Publisher heeft volgens mij een functie die automatisch dingen naar web kan converteren.

Qua grootte zou ik eerder die van een Duck-blaadje aanhouden dan een A4. Dat is vaak net te groot, A4's van tijdschriten zijn vaak ingedeeld in kolommen.

Is het al zeker dat er 24 blz. komen?

Wat betreft typografie: het móet een letter met schreef zijn! Is verplicht in de typografie voor gedrukte teksten. Ballonetjes daarentegen moeten volgens mij juist met een schreefloos lettertype. Webtekst ook.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor kwok » vr nov 05, 2010 8:10 pm

ik heb wel publisher thuis maar zou niet weten hoe het werkt.

werk er nooit mee:p
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Bruno » vr nov 05, 2010 8:11 pm

Caspar schreef:Ik zou een PDF-versie maken en een online webversie (HTML). Bij die laatste wil ik misschien wel helpen. Maar Publisher heeft volgens mij een functie die automatisch dingen naar web kan converteren.

Qua grootte zou ik eerder die van een Duck-blaadje aanhouden dan een A4. Dat is vaak net te groot, A4's van tijdschriten zijn vaak ingedeeld in kolommen.

Is het al zeker dat er 24 blz. komen?

Wat betreft typografie: het móet een letter met schreef zijn! Is verplicht in de typografie voor gedrukte teksten. Ballonetjes daarentegen moeten volgens mij juist met een schreefloos lettertype. Webtekst ook.

Mag ik de lay-out doen? Wij hebben thuis een eigen letter met schreef (gekocht) die ik altijd voor werkstukken gebruik. Bovendien is de lay-out altijd datgene waar ik het meest aan werk bij werkstukken! En ik ben er niet slordig in. Als de artikels op Dropbox worden gezet, dan maak ik er een geheel van. En Duckfan, de hoofdredacteur, die moet ze eerst goedkeuren.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor kwuk duck » vr nov 05, 2010 8:14 pm

je eigen lettertype gekocht huh? waar doe je dat.
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Bruno » vr nov 05, 2010 8:17 pm

kwuk duck schreef:je eigen lettertype gekocht huh? waar doe je dat.

Niet bij de Albert Heijn in elk geval. Het is van de maker van de letter van NRC Handelsblad, maar dan een andere van hem. Volgens mij gewoon van hem gekocht, mijn vader kent hem.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor kwok » vr nov 05, 2010 8:20 pm

Bruno Kopsky schreef:
Caspar schreef:Ik zou een PDF-versie maken en een online webversie (HTML). Bij die laatste wil ik misschien wel helpen. Maar Publisher heeft volgens mij een functie die automatisch dingen naar web kan converteren.

Qua grootte zou ik eerder die van een Duck-blaadje aanhouden dan een A4. Dat is vaak net te groot, A4's van tijdschriten zijn vaak ingedeeld in kolommen.

Is het al zeker dat er 24 blz. komen?

Wat betreft typografie: het móet een letter met schreef zijn! Is verplicht in de typografie voor gedrukte teksten. Ballonetjes daarentegen moeten volgens mij juist met een schreefloos lettertype. Webtekst ook.

Mag ik de lay-out doen? Wij hebben thuis een eigen letter met schreef (gekocht) die ik altijd voor werkstukken gebruik. Bovendien is de lay-out altijd datgene waar ik het meest aan werk bij werkstukken! En ik ben er niet slordig in. Als de artikels op Dropbox worden gezet, dan maak ik er een geheel van. En Duckfan, de hoofdredacteur, die moet ze eerst goedkeuren.

nou dat kan best wel hoor alleen dat lettertype moet mooi zijnXD

die dropbox kan wel.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Caspar » vr nov 05, 2010 9:16 pm

Klinkt goed. Hoe ga jij dat dan maken, Bruno? Weet je toevallig een manier om iets makkelijk in PDF te krijgen - heb dat nooit gedaan - maar ook een webversie te kunnen maken? Is dat überhaupt mogelijk op een makkelijke manier?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Bruno » vr nov 05, 2010 9:44 pm

Caspar schreef:Klinkt goed. Hoe ga jij dat dan maken, Bruno? Weet je toevallig een manier om iets makkelijk in PDF te krijgen - heb dat nooit gedaan - maar ook een webversie te kunnen maken? Is dat überhaupt mogelijk op een makkelijke manier?

Je kan een Word-bestand zodra het helemaal af is makkelijk als pdf opslaan. En dan kun je dat op het web zetten en kunnen mensen het online lezen of uitprinten. Dus een pdf is beide.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr nov 05, 2010 10:43 pm

Hidde schreef:Ik heb Word 2007, maar hoeveel bladzijden strip mogen er van de 24 blz gebruikt worden? Ik denk in ieder geval een achterkant-stripje. Maar in het blad?

Maakt niet uit denk ik. Trouwens, ik wilde traditioneel gaan doen en misschien een dubbelpagina cover gaan doen. Maar ja, die komt toch nooit af.
Bruno Kopsky schreef:Waarom mogen het maar 24 bladzijden zijn? Er is toch geen vastgestelde limiet voor een online 'amateurblaadje'?

24 was door mij voorgesteld. Maar ik heb het idee om meerdere nummers te maken, 1 per maand als het kan. Dan is 24 misschien wel weer wat veel.
Caspar schreef:Qua grootte zou ik eerder die van een Duck-blaadje aanhouden dan een A4. Dat is vaak net te groot, A4's van tijdschriten zijn vaak ingedeeld in kolommen.

Lijkt mij ook het beste.
Caspar schreef:Is het al zeker dat er 24 blz. komen?

Niets is zeker. Dat is zeker.
Caspar schreef:Wat betreft typografie: het móet een letter met schreef zijn! Is verplicht in de typografie voor gedrukte teksten. Ballonetjes daarentegen moeten volgens mij juist met een schreefloos lettertype. Webtekst ook.

Wat is schreef?
Bruno Kopsky schreef:Als de artikels op Dropbox worden gezet, dan maak ik er een geheel van. En Duckfan, de hoofdredacteur, die moet ze eerst goedkeuren.

Wat is de Dropbox? En ben ik nu ineens hoofdredacteur? Ach, what the heck. Ik ben met dit idee gekomen op 23 oktober 2010, dus als iemand anders hoofdredacteur wil worden zal hij moten wachten tot 23 april 2011. Anders pech gehad. :D Ik ben hoofdredacteur!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Volgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron