McDrake Magazine: Copyright & Autersrecht

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma nov 08, 2010 9:03 pm

Een andere discussie op het McDrake Magazine topic. En die moet ook gevoerd worden, want laten we wel zijn: dit is Disney. Genoeg uitgelegd? Dan gaan we snel door naar de quotes.
Robb_K schreef:Maar, als wij tekeningen van Disney figuurtjes en verhalen drukken, moeten we niet toestemming krijgen van The Walt Disney Company en Sanoma Uitgevers?

duckpower schreef:Maar we gaan het niet drukken, het blijft digitaal.

Robb_K schreef:Ik denk dat voor het tonen van auteursrechtelijk beschermde tekens in de publieke media, toestemmen is vereist.

duckpower schreef:Als we het nou eens niet publiceren? Bijvoorbeeld alleen voor leden.

Appie Aap schreef:Waar zou je dergelijke toestemming moeten vragen?

Robb_K schreef:Als ik tekeningen en kort verhalen of grapjes geven, hoop ik dat we de goedkeuring van Sanoma Uitgevers krijgen. Misschien hun toestemming ook betekent stilzwijgend toestemming van The Walt Disney Company?

Als niet, ik kan niet tekeningen en verhalen/grapjes bijdragen.

Op dit moment zeg ik: als Sanoma, Egmont, Boom, Montadori, Abril, Gladstone, Western en al die andere uitgeverijen toestemming kregen om Disney stips te publiceren, waarom wij niet? Wij willen er geen winst op maken of zo, en ik denk dat dat al een groot verschil maakt. En als we toestemming willen vragen, waar moeten we dan beginnen? Het simpelste lijkt mij om gewoon naar Disney te mailen (mailadres?) en kijken of die ons naar een subsectie kunnen doorverbinden.
DD schreef:Toestemming hoeft pas als het een commercieel magazine wordt toch? De fanmagazines uit Duitsland enzo vragen toch ook geen toestemming? Pas als je de Magazine officieel maakt en wilt verkopen moet het denk ik.

Duckfan van Down Under schreef:Dat lijkt me ook. Aangezien het digitaal blijft is het net zo legaal als McDrake zelf. Het noemen van Disney is toch niet verboden? En er zit geen winst achter. Het kerstverhaal is nooit geaccepteerd door Disney, dus fan-fictie. Ook zonder toestemming. De verdere details weet ik niet.

Robb_K schreef:Sorry voor mijn slecht "Engelse" Nederlands in mijn commentaar beneden. Ik hoop dat het leesbaar en begrijpelijk is:

Toch stel ik voor dat Tim, Frank Jonker, Henrieke en ik moet voorzichtig zijn om uit te vinden of onze Sanoma uitgevers hebben geen probleem met ons tekenen Disney figuren en verhalen (al gekocht door Sanoma, of niet) voor een openbare vertoning voor een groot publiek (al dan niet voor de monetaire winst).

"Der Donaldist" heeft al een overeenkomst met Ehapa (Duitse Disney Comics uitgever) dat zij (Der Donaldist) niet meer dan een pagina lang nieuwe ("fanfictie") verhalen publiceren, en geen materiaal te drukken van de huidige verkopen Ehapa boeken. Het 10-pagina's Frank Jonker Kerst verhaal in strijd zou zijn een dergelijke overeenkomst. "Fanfictie" van een professionele momenteel werkzaam voor een bepaalde Disney uitgever is niet fanfictie. Het is onverkochte auteursrechtelijk beschermd materiaal met rechten om de publieke toegang eigendom van de Disney Comics "franchise" uitgever (Sanoma, Egmont, Abril, Disney Italia, Boom!, enz).

We tekenen een contract waarin staat dat we geen verhalen voor een openbare vertoning door andere partijen dan Sanoma trekken. We deden hetzelfde met Egmont.

Een contract? Alleen als het moet.
Caspar schreef:Copyright kan inderdaad een probleem zijn, zeker met Rob K, McDuck Menu etc. die al voor Disney/Sanoma hebben getekend. Denk dat mensen als Duckfan die puur hobbyisten zijn zich er niks van hoeven aan te trekken. Hoewel ik eerlijk gezegd denk dat het sowieso geen probleem moet zijn, want waarom zou het wel op dit forum gepost mogen worden - dat is met het kerstverhaal in elk geval wel zo - maar niet in een ding dat rond wordt geemaild?

McDuck Menu schreef:Ik ben het wel met Robb eens. Ferdi zei mij een tijd geleden ook al dat het geen probleem was dat ik af en toe die halve pagina's liet zien, maar dat het wat anders werd als ik de pagina's zou bundelen en dergelijke. Persoonlijk heb ik (nog?) geen contract met Sanoma, dus hoe dat werkt weet ik zo niet. Maar ik loop er liever geen risico's mee. Ik weet dus niet of dat kerstverhaal er in mag. Losse tekeningen zullen een minder groot probleem zijn denk ik.
Ook losse artikelen en recensies moeten gewoon kunnen denk ik zo.

Caspar schreef:Het lijkt me trouwens ook een goed idee om de mening van Daniel te vragen. Als het in de naam van McDrake gebeurt is hij toch de eindverantwoordelijke, en zeker met dit soort copyrightkwesties kan ik me voorstellen dat hij wel een aantal eisen wil stellen, of dingen wil goedkeuren.

Het meest vooraanstaande ding dat ik op orde wil hebben voor het daadwerkelijke magazine wordt gepubliceerd.
McDuck Menu schreef:Dat lijkt mij ook verstandig, ik geloof dat jij nog wel contact met hem had?

Caspar schreef:Ik wil meehelpen als adviseur op allerlei vlakken, technisch, auteursrecht, inhoud.

Goed. Jij krijgt de officieel-klinkende titel van aspirant-hoofdredacteur, wat dat ook moge betekenen (volgens mij heb ik de betekenis goed).
kwok schreef:Over die copey richt kwestie. Ik weet het niet zo lang er geen "winst" en geld voor wordt gevraagd behalve de onkosten denk ik dat het wel mag. Maar als we het kerst verhaal gaan publiceren, moeten we toestemming vragen aan frank jonker want het zijn verhaal en niet die van sanoma want ze hebben het niet aangekocht(toch?) het is mischien een beetje lullig dat ik zo laat kom binnen vallen maar ik zal wel adjunct hoofdredacteur/redacteur willen worden. En ik wil ook wel printer willen worden. Ik vind het een super leuk idee vooral om dat ik me de laatste tijd veel verveel en vooral leuk vind om dingen neer te zetten. Als er alvast....

En hier waren we gebleven.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Hidde » ma nov 08, 2010 9:12 pm

Duckfan van Down Under schreef:Op dit moment zeg ik: als Sanoma, Egmont, Boom, Montadori, Abril, Gladstone, Western en al die andere uitgeverijen toestemming kregen om Disney stips te publiceren, waarom wij niet? Wij willen er geen winst op maken of zo, en ik denk dat dat al een groot verschil maakt.

Wat doen we dan met het winst DAT we verdienen?
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Caspar » ma nov 08, 2010 10:51 pm

Betekent 'aspirant' niet zoiets als 'leerling'?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Bruno » ma nov 08, 2010 11:15 pm

Hidde schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Op dit moment zeg ik: als Sanoma, Egmont, Boom, Montadori, Abril, Gladstone, Western en al die andere uitgeverijen toestemming kregen om Disney stips te publiceren, waarom wij niet? Wij willen er geen winst op maken of zo, en ik denk dat dat al een groot verschil maakt.

Wat doen we dan met het winst DAT we verdienen?

Hallo laten we eerst dat ding maken en dan verder praten....
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » di nov 09, 2010 10:04 am

Disney zal juist het meest moeite hebben met mensen die GEEN winst willen maken... ze gebruiken wel hun figuren, en willen het publiek hier ook nog eens GRATIS aan verhalen en tekeningen over helpen! Die andere uitgevers maken tenminste nog winst waar Disney van mee kan profiteren.
Niet dat ik uitsluit dat een fanmagazine zal mogen. Ik betwijfel alleen wel of het slim is om Disney hier meteen attent op te maken. Ik neem aan dat het kleinschalig onder fans is en dat het verder niet zo'n punt zou zijn, als Disney maar niet specifiek ingelicht wordt. Als je het hen gaat vragen moeten ze wel netjes volgens de wet en hun beleid gaan antwoorden. Terwijl het internet vol zit met fansites over Disney waar niemand moeilijk over doet.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Hidde » di nov 09, 2010 1:46 pm

Bruno Kopsky schreef:
Hidde schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Op dit moment zeg ik: als Sanoma, Egmont, Boom, Montadori, Abril, Gladstone, Western en al die andere uitgeverijen toestemming kregen om Disney stips te publiceren, waarom wij niet? Wij willen er geen winst op maken of zo, en ik denk dat dat al een groot verschil maakt.

Wat doen we dan met het winst DAT we verdienen?

Hallo laten we eerst dat ding maken en dan verder praten....

Het kon ook zijn dat jullie er speciale plannen mee hadden, toch. Ook al denk ik dat ik het dan wel geweten had.=)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor kwok » di nov 09, 2010 5:52 pm

Ridder ter Geit schreef:Disney zal juist het meest moeite hebben met mensen die GEEN winst willen maken... ze gebruiken wel hun figuren, en willen het publiek hier ook nog eens GRATIS aan verhalen en tekeningen over helpen! Die andere uitgevers maken tenminste nog winst waar Disney van mee kan profiteren.
Niet dat ik uitsluit dat een fanmagazine zal mogen. Ik betwijfel alleen wel of het slim is om Disney hier meteen attent op te maken. Ik neem aan dat het kleinschalig onder fans is en dat het verder niet zo'n punt zou zijn, als Disney maar niet specifiek ingelicht wordt. Als je het hen gaat vragen moeten ze wel netjes volgens de wet en hun beleid gaan antwoorden. Terwijl het internet vol zit met fansites over Disney waar niemand moeilijk over doet.

ik denk het niet. als we het magazine in een apart forum doen(forum op dit forum) en daar een slot op zetten dat je bijv. na een jaar pas rechten hebt om daar in de mogen heeft echt niemand er last van hoor.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Caspar » di nov 09, 2010 6:28 pm

Ik stel voor: nu gewoon doen. Eigen werk, fanfictie, kan mijns inziens niet verboden zijn - ik weet niet wat de wet erover zegt - en we zijn voorlopig niet van plan om de weekbladen in te scannen, toch? Daarnaast is de schaal zo klein dat Disney of Sanoma zelf ook wel zal inzien dat het te veel moeite is om ons aan te klagen. Het ergste wat kan gebeuren is dat we een e-mailtje krijgen of we zo snel mogelijk met het McDrake Magazine kunnen ophouden en oude dingen offline halen. Maar zelfs dat gaat niet gebeuren.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di nov 09, 2010 8:15 pm

Caspar schreef:Ik stel voor: nu gewoon doen. Eigen werk, fanfictie, kan mijns inziens niet verboden zijn - ik weet niet wat de wet erover zegt - en we zijn voorlopig niet van plan om de weekbladen in te scannen, toch?

Hoe zit het met kleine ingescande dingen eigenlijk? Ik ben nooit van plan geweest om hele Disney-verhalen te publiceren, maar dat sluit fanwerk van Disney tekenaars niet uit. Zoals dat overbekende Kerstverhaal. Volgens mij is dat nog steeds niet door Disney gekocht. Ook vraag ik me af hoe het met Disney artikelen zit. Ik heb heel wat moois ingescand uit Walt Disney's Mickey and the Gang (ben van plan om dat binnenkort op McDrake te laten zien) en zou het heel leuk vinden als dat in het Magazine kan.
Hidde schreef:Wat doen we dan met het winst DAT we verdienen?

Heb ik ooit gezegd DAT we winst verdienen? McDrake Magazine moet als het kan gratis zijn vind ik. Geen kosten aan verbonden. Het distributeren van de winst zou toch zelfs een groter probleem worden als waar dit topic over gaat. Wie moet de winst krijgen? Ik kan niet zomaar uitbetalen - en op welke standaard zou dat dan moeten zijn? Per pagina 1/24e deel van de winst? Onzin. Die paar dubbeltjes dat dat zou worden.
Caspar schreef:Betekent 'aspirant' niet zoiets als 'leerling'?

Ik heb geen idee. Al ben ik technisch gezien wel een leerling, een middelbareschoolleerling. :)
Bruno Kopsky schreef:Hallo laten we eerst dat ding maken en dan verder praten....

Dat is niet erg doordacht.
Ridder ter Geit schreef:Disney zal juist het meest moeite hebben met mensen die GEEN winst willen maken... ze gebruiken wel hun figuren, en willen het publiek hier ook nog eens GRATIS aan verhalen en tekeningen over helpen! Die andere uitgevers maken tenminste nog winst waar Disney van mee kan profiteren.
Niet dat ik uitsluit dat een fanmagazine zal mogen. Ik betwijfel alleen wel of het slim is om Disney hier meteen attent op te maken. Ik neem aan dat het kleinschalig onder fans is en dat het verder niet zo'n punt zou zijn, als Disney maar niet specifiek ingelicht wordt. Als je het hen gaat vragen moeten ze wel netjes volgens de wet en hun beleid gaan antwoorden. Terwijl het internet vol zit met fansites over Disney waar niemand moeilijk over doet.

Geen hele verhalen! Wat van Disney is, blijft Disney! Maar weer komt de vraag op, als al die andere uitgeverijen toestemming krijgen, waarom wij niet? Je zou kunnen zeggen "Disney verdient er niks aan" maar mijn standpunt is, ze verliezen er toch ook niks aan? Misschien dat juist meer mensen geinteresserd raken in Disney. Aan de andere kant, misschien ook weer niet. :) Het gaat hier om een van mijn levensmottos:
WAAROM NIET? (waar zit dan het nadeel?)
Maar volgens wat jij dus zegt, heeft "Der Hamburger Donaldist" dus een slechte beslissing gemaakt (zie een Robb_K quote bovenaan)? Die kosten 6 euro.
Hidde schreef:Het kon ook zijn dat jullie er speciale plannen mee hadden, toch. Ook al denk ik dat ik het dan wel geweten had. :)

Geen zorgen, dan had jij het geweten. Hoewel... ik heb wel een slim idee om het te printen... maar daarover later.
kwok schreef:ik denk het niet. als we het magazine in een apart forum doen(forum op dit forum) en daar een slot op zetten dat je bijv. na een jaar pas rechten hebt om daar in de mogen heeft echt niemand er last van hoor.

Helaas, dat doen we niet. McDrake Magazine is namelijk een interactief blad. Je kunt je mening uitbrengen op het topic McDrake Magazine 01-2011 als ik dat heb aangemaakt na de verschijning van het blad. Ook staan er puzzels in het blad (tenminste 1) waarvan je de anwoorden op het topic zetten.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor duckpower » di nov 09, 2010 8:40 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ook staan er puzzels in het blad (tenminste 1) waarvan je de anwoorden op het topic zetten.

Zijn de puzzels al gemaakt? Zo nee, zou ik kunnen helpen? :)
What Mouse? It all started with a Duck!
duckpower
Member
 
Berichten: 248
Geregistreerd: zo okt 17, 2010 8:05 am
Woonplaats: Het Duckstad van 2020

Berichtdoor Caspar » di nov 09, 2010 11:57 pm

Voor zover ik weet is het toegestaan om fragmenten van een verhaal te gebruiken (losse plaatjes of stroken). Complete pagina's en verhalen niet.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo nov 10, 2010 9:21 am

Ah, ik heb die 'Hamburger Donaldist' quote gezien, ja! Er bestaan dus wel fanfictie bladen met toestemming! Dat wist ik niet.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo nov 10, 2010 1:46 pm

duckpower schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Ook staan er puzzels in het blad (tenminste 1) waarvan je de anwoorden op het topic zetten.

Zijn de puzzels al gemaakt? Zo nee, zou ik kunnen helpen? :)

Er is er al 1 klaar: een quiz met 5 categorieen, van makkelijk naar moeilijk. Test hoe ver je komt!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor duckpower » wo nov 10, 2010 4:28 pm

Ik heb zelf een zoek-de-verschillen gemaakt:
Afbeelding
Ik weet niet of hij te makkelijk is...

(klik hier voor de antwoorden: http://bit.ly/cw5Ud9)
What Mouse? It all started with a Duck!
duckpower
Member
 
Berichten: 248
Geregistreerd: zo okt 17, 2010 8:05 am
Woonplaats: Het Duckstad van 2020

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo nov 10, 2010 5:46 pm

Hoeveel zijn het er? Ik zie er 3. Hij is wel erg makkelijk, ja. Daarom heb ik bij de quiz ook verschillende moeilijkheidsgraden gemaakt.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Volgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron