Virtueel reisbureau, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Rockerduck » za maart 24, 2007 9:54 pm

Met andere woorden: als iedere schrijver zo dacht als Daniel, werden er geen Disney-strips meer gemaakt of Disney-films). En wat als Barks zo had gedacht als Daniel... :eek:
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Daniel(LXXIII) » za maart 24, 2007 10:50 pm

Rockerduck schreef:Met andere woorden: als iedere schrijver zo dacht als Daniel, werden er geen Disney-strips meer gemaakt of Disney-films). En wat als Barks zo had gedacht als Daniel... :eek:

Eek? Hoezo? Als iedere schrijver zo dacht als ik zouden de redacties zich gedwongen zien om voor betere arbeidsvoorwaarden te zorgen. Zie bijvoorbeeld hoe Rosa met succes het een en ander voor elkaar heeft gekregen, ondanks kritiek van een aantal schaapachtige (jaloerse?) collega's.
Stel je voor dat Disney-auteurs steeds beter werk zouden leveren omdat ze daar zelf ook van meeprofiteren. Nu gaan ze vaak uit als een nachtkaars. Zelfs over Barks wordt beweerd dat de kwaliteit van zijn verhalen steeds minder werd.

Overigens is er een voorbeeld van een verhaal dat Barks heeft laten liggen vanwege een te lage paginaprijs. Namelijk het onvoltooide Willie Wortel-verhaal 'The Pied Piper of Duckburg'.
http://coa.inducks.org/s.php/x/H+89174

In a July 14, 1978 letter to Michael Barrier, Barks explained why he never finished the story: "I shelved the Pied Piper story with Gyro because I felt I was getting into something too involved for such a short story. Also I would have to draw whole swarms of kids and rats and people, and the page rates weren't worth it."
http://www.seriesam.com/barks/art_dsr.html#awdrs_os1047-u
Daniel(LXXIII)
 

Berichtdoor Daniel(LXXIII) » vr maart 30, 2007 9:42 am

Daniel(LXXIII) schreef:[Magical Mystery Tour] Verkeerde fragment. Er is wel een theater, maar geen tent. De tent-scene bevindt zich ergens anders in de film. De computer hier heeft een te trage verbinding om het goede fragment te vinden. Het gaat om een groep groep mensen die een ruimte binnengaan die vanbinnen groter is dan aan de buitenkant mogelijk is.

Hieronder wel het juiste fragment. De mensen (waaronder The Beatles) gaan een kampeertentje binnen dat vanbinnen een bioscoop blijkt te zijn. De binnenkant van de tent is veel groter dan de buitenkant.

Magical Mystery Tour Part Six
http://www.youtube.com/watch?v=XER78AlftJk
Het bezoek van de tent begint na 22 seconden.
Daniel(LXXIII)
 

Berichtdoor McDuck Menu » di apr 03, 2007 11:44 pm

Erg leuk verhaal, Heb ook ooit zoiets gezien in een film, daar was het een camper/caravan die van binnen een luxe villa was, met zuilen en al.
Ik vind het alleen raar dat de Jonge Woudlopers niet meteen zeggen waarom Donald, Willy en de Hopman zich nergens zorgen over hoeven te maken.
Ze hebben toch niet echt een reden waarom ze daarover zouden zwijgen lijkt me.

Maar stel dat je scenario teruggestuurd wordt, ben je dan ook je auteursrechten kwijt?
Het is dan erg jammer dat je geen garantie krijgt dat ze er niets aan veranderen, of dat je er zelf in betrokken zou zijn in het verdere proces, kan t dan wel begrijpen dat je er niet verder mee wilt gaan.
Heb je toen ook nagedacht over hoevel pagina's dit verhaal uiteindelijk zou beslaan, want om al die informatie in tien pagina's (te kort voor een avonturenverhaal eigenlijk) te proppen en het goed lopend te houden lijkt me nogal een opgave.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor mcprul » wo apr 04, 2007 7:19 am

Als je scenario terug gestuurd wordt, ben je geen auteursrechten kwijt. Alleen als de redactie het verhaal koopt, moet je een handtekening zetten dat het niet jou eigendom is.

Alleen vraag ik me dan af hoe het kan wat Freddy Milton ooit deed: hetzelfe verhaal vier keer gebruiken met andere personages (waarvan één Disney).
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo apr 04, 2007 9:27 pm

Dat was echt schandalig goedkoop van Milton. Tja, daar zeg je wat, mcprul, goeie vraag, maar ik weet geen antwoord.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Re:

Berichtdoor Ui » za feb 04, 2012 8:42 pm

Caspar schreef:Als dit in stripvorm uit zou komen. Een genot zou het worden.

In Donald Duck Weekblad 2012-06 is een 6 pagina's tellende versie verschenen die geheel op naam van Frank Jonker staat.
https://coa.inducks.org/s.php?c=H+2011-095

Daniel(LXXIII) schreef:['Magical Mystery Tour'] Verkeerde fragment. Er is wel een theater, maar geen tent. De tent-scene bevindt zich ergens anders in de film.

De tent-scène bevindt zich eerder in de film. In de tent wordt een video voor het nummer 'Blue Jay Way' vertoond. (snif)

The Beatles in Magical Mystery Tour Part Four
http://www.youtube.com/watch?v=8THgwMiGyQU
De scéne begint bij 4:57.

Melding bij COAzilla, met betrekking tot credits:
Daniel73 s?c=H 2011-095 42210 Saturday, Feb 4, 2012, 06:19:22

The basic idea of this story is by Daniël van Eijmeren and has been sent by e-mail to Frank Jonker (and Mau Heymans) in early 2005. The idea has been published on internet since 2007. It's about Donald having a large, virtual recreation world inside his house. (Much bigger than the house on the outside.) This virtual world behaves like a computer game. This invention is made by Gyro Gearloose, using parts of old computer games.

The (great) end-gag of Gyro hiding in a computer is by Jonker. And he managed to get the idea of a huge indoors virtual world working, by still showing some furniture. This trick makes the virtual space less weird.

The idea of making the story adventurous is by Mau Heymans in early 2005. By phone. The earliest basic idea, by Daniël, was a joke about getting masses of tourists inside the house and then having a power failure. Heymans suggested to do something adventurous with that world. He even offered to draw some script pages.

Virtueel reisbureau, een idee voor een verhaal
http://bb.mcdrake.nl/...?f=7&t=185
Including a reply by Jonker from 2005, discussing some holes in the idea.

PS. The basic, basic idea is a scene in The Beatles movie 'Magical Mystery Tour' (1967), in which a busload of tourists goes into a small tent that appears to be a theatre on the inside.

bron: https://coa.inducks.org/coazilla.php?num=42210

Ui vindt Jonker's versie goed in het oplossen van wat problemen in het basis-idee. Zo blijven delen van de werkelijke wereld (Donald's huiskamer) te zien in de virtuele wereld. Dit maakt de virtuele ruimte minder benauwend. Ook omdat het gaat om de huiskamer en niet om de gangkast. (De gangkast is bij Barks een trieste plek om jezelf op te sluiten.)
Ui vindt de openingspagina uitmuntend. De lezer wordt direct in het verhaal meegenomen. Visueel is alles duidelijk. Op het laatste plaatje (1.6) een mooie cliffhanger. De scheiding tussen de werkelijke ruimte en de virtuele ruimte is in dit plaatje goed te zien. En er is meteen de aankondiging van avontuur.
De eindgrap is wat ontbreekt aan het basis-idee, dat aan het einde vastliep. Het gaat weliswaar nog steeds om (geeuw) een wegren-einde, maar hier is een grap mee uitgehaald. Vergelijkbaar met een afgekeurd idee waarin een wereldwijd gehate Willie de ruimte in vlucht. De eindgrap, namelijk waar Willie is verstopt, sluit mooi aan op het verhaal.

Maar Ui zou Ui niet zijn, als Ui niet wat te zeuren had. (snotter)
- De neefjes spelen in de huiskamer een ski-computerspel en besluiten daarna naar boven te gaan. (2.6) Als Donald binnenkomt staat zijn golf-computerspel aan. (3.3) Hoe dat zo?
- Donald snapt niet wat er gebeurt met de huiskamer (3.6). Maar niettemin gedraagt hij zich meteen alsof hij wel weet wat er is gebeurd, namelijk dat hij in een computerspel zit. (3.7)
- De virtuele wereld had iets virtueler kunnen ogen, zoals met de "game over"-melding op de waterval. (5.7) Misschien een puntentelling in een bovenhoek van de panels?
- De neefjes zeggen dat Donald's probleem, namelijk een (geeuw) boze Katrien, zijn eigen schuld is. (6.5) Maar het is niet zijn schuld. Het zijn de neefjes en Willie, die het computerspel gemanipuleerd hebben.

Hoe dan ook, Ui vindt dit een van de betere Jonkertjes.
Ook het tekenwerk mag er zijn. Goed dat men Daniel Pérez eraan heeft laten werken. Een van de bezwaren van Daniël73 (Ui's alter-ego) was, dat zo'n avontuurlijk, visueel verhaal vast niet mooi wordt in de handen van Nederlanders zoals Gulien en de gebroeders Heymans. (snotter) Zoiets visueels is meer voor Egmont of, zoals nu blijkt, de Comicup Studio.

Nogmaals complimenten aan Jonker, voor de uitwerking.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Virtueel reisbureau, een idee voor een verhaal

Berichtdoor snowmansion » ma feb 06, 2012 1:09 am

Ui schreef:Ik heb toentertijd het idee uiteindelijk zelf afgekeurd. Het idee van fysiek steeds verder in een alternatieve, virtuele ruimte verdwalen doet me denken aan een psychose. Verdwalen in gedachten. Het werd me te persoonlijk. En ik betwijfel of het verhaal, indien voltooid, goed te tekenen was geweest in Nederland.


Ui schreef:Het virtuele reisbureau doet mij denken aan hoe ik verloren geraakt ben in fantasie-werelden zoals Duckstad, het land van Maas en Waal en internet. Zulke droomwerelden kunnen van de ene dag op de andere imploderen zodra je oog in oog komt te staan met werkelijkheid. Dan kan zo'n fantasiewereld ineens -plop- verdwenen zijn. Omdat ik dat zelf heb meegemaakt, vind ik het idee te persoonlijk en betwijfel ik of een ander de achterliggende gedachte zal begrijpen.


Ik zou die reden persoonlijk een onbegrijpelijke reden vinden om niet met je scenario door te gaan. Als een scenario te persoonlijk wordt, ga je er niet mee door? Jij bepaalt toch het scenario? Met alle respect, maar als jij door een scenario en het 'opgaan' in de werkelijkheid een botsing ervaart met de werkelijkheid, dan heb jij in mijn optiek moeite om fictie en non-fictie te onderscheiden. Volgens mij is elk scenario van een Donald Duck verhaal in principe een droomwereld en staat totaal niet in 'verhouding' met de realiteit. Als je daar moeite mee hebt, waarom dan beginnen aan een scenario?

En met je laatste zin (1e quote) snap ik niet precies wat je nou precies bedoeld.

Ui schreef:Los van het wel niet geschikt zijn van het idee, heb ik principieel grote moeite om mijn intellectuele eigendommen en bijbehorende rechten voorgoed te verkopen.
Ik kreeg in toenemende mate moeite om eerbied te houden voor mensen die voor een habbekrats en op hoop van zegen hun ziel verkopen. Voor mij voelt het verkeerd. Ik had heel sterk het gevoel dat ik ontzettend veel spijt zou krijgen als ik het verhaal -iets persoonlijks van mezelf- eenmaal verkocht zou hebben.


Ui, waarom loop je zo te snikken over het insturen van een scenario?

Je weet dat de redacties de macht hebben en dat jij, als 'simpele' scenarist kan verwachten dat enerzijds veel tijd en moeite vergeefs is als het wordt afgekeurd en anderzijds je de rechten van het verhaal kwijt bent als het wordt aangekocht. Het enige wat je krijgt is respect (van fanatieke DDuck fans die weten wie er verantwoordelijk is voor welk verhaal + je geld wat je voor je verhaal krijgt) Dus waarom snikken en weten dat het zo goed, maar dan toch door gaan met het scenario maken?

Hoe teleurgesteld zou Barks niet moeten zijn. In elk ander beroep/sector zou deze man allang multi-miljonair geweest zijn. Hij is de uitvinder van het merendeel van alle bekende personages. Zonder hem zouden er ook geen andere personages ontstaan zijn en zouden de strips ook lang niet zo populair zijn. Maar nee, Disney streek het geld op en Barks maar werken en ploeteren, scenario's niet verder uittekenen omdat het te weinig opleverde onder andere. Het interview van W. v. Helden en D. Jippes ook gehad hadden met Barks was volgens mij in een soort trailer/caravan achtig iets met Gare en Carl Barks. Ongelovelijk dat Disney hem niet een van de best betaalde werknemers maakte.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Virtueel reisbureau, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Ui » di feb 07, 2012 4:32 pm

Frank Jonker op de blog van de Bob Evers Strip, zondag 5 februari 2012:
Behalve de strips uit de twee albums die afgelopen dinsdag ineens verschijnen, zijn er deze week ook nog een aantal verhalen van me gepubliceerd in de diverse tijdschriften. Zoals bijvoorbeeld het verhaal op bladzijde 37 t/m 42 van de nieuwe Donald Duck (nr 6-2012). De ontwikkelingen op het gebied van computergames en vooral de 3D-effecten daarvan vormden de inspiratiebron voor dit verhaal. Het oorspronkelijke idee voor dit verhaal is eigenlijk al veel ouder. Iets met een 3D videoband (ja, zo oud) en een virtuele vakantie van Donald en Katrien. Allemaal nogal vaag. Ik kreeg de plot ook niet echt rond en toen bleek dat twee van mijn collega’s met een soortgelijk idee, over een virtueel reisbureau bezig waren en al wel een heel goede plot hadden, bleef het idee op de plank liggen. Helaas werd ook het idee van het virtuele reisbureau nooit uitgewerkt, wat, geloof me, erg jammer is.
Daarna zonk m'n onaffe idee zo’n beetje in het moeras der vergetelheid. Pas toen ik op tv een reportage zag over de 3D-ontwikkelingen, kwam het weer boven drijven. Geen films meer, maar computergames, waar de gamer zelf niets meer nodig heeft om het spel te spelen dan zijn eigen lichaam. En dat kon bij de Ducks natuurlijk nog een stapje verder gaan. Immers, Willie Wortel is als uitvinder zijn tijd ver vooruit, ook wat betreft dit soort effecten en dus verandert Willie in dit verhaal met een van zijn uitvindingen de huiskamer en aangrenzende vertrekken in een super3D computergame voor Kwik, Kwek en Kwak. Het gaat pas mis als een nietsvermoedende Donald de computer aanzet om een golfspelletje te demonstreren en vervolgens samen met Katrien terechtkomt in een super3D computergolfgame met alle bijbehorende verrassingen. Het verhaal werd getekend door de Spaanse tekenaar Daniel Pérez.

bron: http://debobeversstrip.blogspot.com/2012/02/de-strips-van-deze-week.html (met een scan van pagina 1 van het scenario)

"Helaas werd ook het idee van het virtuele reisbureau nooit uitgewerkt, wat, geloof me, erg jammer is."
Helemaal niet jammer. Frank Jonker's versie zit qua plot beter in elkaar, aldus Ui. (snif)
De gangkast was te vergezocht, te duister. Verder was er veel drukte, die nu weg is. Zeurende ambtenaren, een boze mensenmassa, er gebeurde erg veel tegelijk. Het idee van belasting op wat een virtuele ruimte blijkt te zijn, is misschien te hoogdravend en abstract. Maar ook cliché, omdat er dan (doordat Donald de stekker eruit trekt en daardoor de ruimte doet imploderen) weer een massa mensen boos is op Donald. Hierin liep het idee vast.
Liever een goed werkend verhaal, dan een stapel ideeën.

Zo, heer Jonker, en dan nu hoog tijd voor het definitieve kerstbaby-scenario? Ui hoopt van wel.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Virtueel reisbureau, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Ui » do feb 09, 2012 10:34 pm

Reactie van Daniël, gestuurd aan het Bob Evers-blog:

Anoniem zei...

Bedankt voor het mooie verhaal in Donald Duck Weekblad 2012-06.

Het "virtuele reisbureau" maakte ook gebruik van computerspel-avonturen. Maar jij maakt het idee werkend, door die wereld te mengen met Donald's huis. Een prachtvondst! De vissenkom met de schrikkende vis (4.4) vind ik hilarisch.

Ik zie twee probleempjes, die makkelijk zijn weg te poetsen. (Golfspel staat toevallig aan, hoewel de neefjes een skispel speelden; Donald verbaasd over wat er gebeurt, terwijl hij het toch wel weet.)
Maar goed, ik moet wat te zeuren hebben.

Bedankt, nogmaals!

9 februari 2012 17:02

bron: http://debobeversstrip.blogspot.com/2012/02/de-strips-van-deze-week.html

Anoniem, vanwege onoplettendheid. (Er is ook een optie "Naam/URL".)

Misschien werd Jonker onbewust aan het computerspel-element herinnerd. Maar aangezien hijzelf blijkbaar al iets had over een "3D videoband" en "virtuele vakantie van Donald en Katrien", is het idee van een virueel reisbureau blijkbaar eerder door hem bedacht.
De informatie over een "3D videoband" en een "virtuele vakantie" is nieuw, voor Daniël. Jonker schrijft er niets over in de e-mail van 6 maart 2005. Met zo'n "3D videoband" was Jonker zijn tijd ver vooruit.

Misschien zou Barks het een "natural" noemen. Zijn idee van vechtende graafmachines bleek al te bestaan en Barks kan ervan geweten hebben, maar hij zei dat het nieuw voor hem was.

Hoe dan ook, het Jonkerverhaal heeft blijkbaar een langere ontstaansgeschiedenis.

Daniel73 main 42295 Thursday, Feb 9, 2012, 06:37:33

The history of the story appears to be longer. Because apparently, Jonker himself already had an idea about a "3D videotape" and a "virtual vacation". (I didn't know that.)
See: http://debobeversstrip.blogspot.com/2012/02/de-strips-van-deze-week.html

So, given that information, I can only try to claim that I was the first with the idea of a computergame-world inside Donald's house.

― Daniel73 Thursday, Feb 9, 2012, 06:39:51
This comment is an addition to report "42210". I must have used a wrong field.

bron: https://coa.inducks.org/coazilla.php?num=42295


snowmansion schreef:
Daniel(LXXIII) schreef:Ik heb toentertijd het idee uiteindelijk zelf afgekeurd. Het idee van fysiek steeds verder in een alternatieve, virtuele ruimte verdwalen doet me denken aan een psychose. Verdwalen in gedachten. Het werd me te persoonlijk. En ik betwijfel of het verhaal, indien voltooid, goed te tekenen was geweest in Nederland.

Daniel(LXXIII) schreef:Het virtuele reisbureau doet mij denken aan hoe ik verloren geraakt ben in fantasie-werelden zoals Duckstad, het land van Maas en Waal en internet. Zulke droomwerelden kunnen van de ene dag op de andere imploderen zodra je oog in oog komt te staan met werkelijkheid. Dan kan zo'n fantasiewereld ineens -plop- verdwenen zijn. Omdat ik dat zelf heb meegemaakt, vind ik het idee te persoonlijk en betwijfel ik of een ander de achterliggende gedachte zal begrijpen.

Ik zou die reden persoonlijk een onbegrijpelijke reden vinden om niet met je scenario door te gaan. Als een scenario te persoonlijk wordt, ga je er niet mee door? Jij bepaalt toch het scenario? Met alle respect, maar als jij door een scenario en het 'opgaan' in de werkelijkheid een botsing ervaart met de werkelijkheid, dan heb jij in mijn optiek moeite om fictie en non-fictie te onderscheiden. Volgens mij is elk scenario van een Donald Duck verhaal in principe een droomwereld en staat totaal niet in 'verhouding' met de realiteit.

Nee, het scenario wordt uiteindelijk bepaald door (in Nederland) de Roepredactie. De scenarist heeft daar in principe geen enkele controle over. Daarom is het met elk scenario afwachten, wat men ervan gaat maken en wanneer. De scenarist wordt bij goedkeuring betaald en staat verder geheel machteloos in wat met het scenario gebeurt. (snik)

Een Duckverhaal is over het algemeen geen droomwereld, omdat in een droomwereld eigenlijk geen regels zijn. In een droomwereld zou Donald bijvoorbeeld zomaar ineens kunnen vliegen uit zichzelf, zonder dat de andere Ducks dat raar vinden.

snowmansion schreef:Als je daar moeite mee hebt, waarom dan beginnen aan een scenario?

Het plot is niet zomaar onvoltooid gebleven.

Het was met name Mau die aanmoedigde om er überhaupt aan te beginnen, het plot op te schrijven en uit te werken. Dit liep vast vanwege een kinderachtig conflict over een kolderieke e-mail die Mau aan Rosa stuurde en waarvan Daniël de schuld kreeg, met alle problemen vandien.
Het leek dat dit misverstand, Mau goed uitkwam. Waarop hij verraden werd door Daniël, wat Mau op zijn beurt als een dolk in de rug beschouwde en... kortom, kinderachtig gedoe van beide partijen. Om maar te zwijgen van een kinderachtige Rosa die zomaar, lukraak mensen beschimpt, en er dankzij zijn kinderachtige vriendjes nog mee wegkomt ook. (snotter)

En vergeet niet, dat er echt sprake is van een industrie. Zo is er in principe geen contact tussen scenarist en tekenaar. Alles loopt via de redactie, die daarmee verdeelt en heerst.

snowmansion schreef:En met je laatste zin (1e quote) snap ik niet precies wat je nou precies bedoeld.

Bedoel je de twijfel of het verhaal, indien voltooid, goed te tekenen was geweest in Nederland?
Wie van de Nederlandse "H"-tekenaars had jij dan in gedachten gehad? Ui vindt de buitenlandse "H"-tekenaar Daniel Pérez er met kop en schouders bovenuit steken. Sorry voor de Nederlanders, maar het is niet anders. (snik)

snowmansion schreef:
Daniel(LXXIII) schreef:Los van het wel niet geschikt zijn van het idee, heb ik principieel grote moeite om mijn intellectuele eigendommen en bijbehorende rechten voorgoed te verkopen.
Ik kreeg in toenemende mate moeite om eerbied te houden voor mensen die voor een habbekrats en op hoop van zegen hun ziel verkopen. Voor mij voelt het verkeerd. Ik had heel sterk het gevoel dat ik ontzettend veel spijt zou krijgen als ik het verhaal -iets persoonlijks van mezelf- eenmaal verkocht zou hebben.

Ui, waarom loop je zo te snikken over het insturen van een scenario?

Je weet dat de redacties de macht hebben en dat jij, als 'simpele' scenarist kan verwachten dat enerzijds veel tijd en moeite vergeefs is als het wordt afgekeurd en anderzijds je de rechten van het verhaal kwijt bent als het wordt aangekocht. Het enige wat je krijgt is respect (van fanatieke DDuck fans die weten wie er verantwoordelijk is voor welk verhaal + je geld wat je voor je verhaal krijgt) Dus waarom snikken en weten dat het zo [gaat], maar dan toch door gaan met het scenario maken?

Van doorgaan was dus geen sprake.

Er was al eerder een teleurstelling. Mau vroeg Daniël om voor redacteur te spelen, door zijn scenario's te keuren. Daniël begon per verhaal zowat een heel boek te schrijven, per e-mail. Wat natuurlijk overdreven is. Maar toen Daniël stoeide met een kort, eigen scenario en dat naar Mau stuurde, werd het afgedaan met een kort telefoontje en moest Daniël die punten maar haastig noteren. Dat is het andere uiterste.
En Daniël's nieuwe verhaaleinde voor een verhaal van Mau over Donald als violist werd op naam van Mau gezet. Daniël moest zelf bewijzen via Inducks, dat hij het einde bedacht had. (Mau had een wegrein-einde.)
En er waren meer rare toestanden. Toen Daniël in 2004 naar Mau belde, voor een van de eerste keren, gaf Mau vrijwel meteen de telefoon aan zijn aanwezige familie en Kirsten. Iemand van zijn familie ging geintjes maken van "doe je het nog weleens". Mau kon ontzettend arrogant zijn. Die lijkt ervan te genieten om een ongrijpbaar figuur te zijn.
Zo zou Jonker nooit hebben gedaan. Die is daar iets te beleefd en te sociaal voor.

Daniël werkte vooral voor Mau aan dat virtuele reisbureau, begin 2005. Daniël begreep van Jonker, dat Mau wilde hebben wat er reeds bedacht was en dat hij daarmee verder wilde. Maar uiteindelijk bleef Mau vooral langs de zijlijn coachen. Misschien probeerde hij Daniël op het spoor van verhalen maken te houden, maar dat ging dus fout met het kinderachtige gedoe rondom de kolderieke e-mail van Mau aan Rosa. Mau bleef zo wel erg aan de zijlijn; met het plot en ook met het een ander de schuld laten krijgen van wat hij deed. Jonker heeft veel moeite gedaan om wat betreft het Rosa-gedoe te bemiddelen, waarna Mau een actie uithaalde die de DCML-beheerder zo vervelend vond, dat hij DCML op moderatie gooide - en waarvan Daniël óók de schuld kreeg. Mau zou op DCML duidelijkheid geven, was de bedoeling, maar hij maakte er een spelletje van. Mau zat vooral anoniem te klieren op McDuck, terwijl Daniël en (later, in 2006) Jonker er wel onder eigen naam reageerden.
En zie je maar te concentreren op een moeilijk plot, met zulk soort gedoe. En dat nog wel voor een auteur die je in de problemen helpt en dan laf wegloopt. Daarmee werd de implosie van de virtuele ruimte zeer persoonlijk. De grote Mau implodeerde tot een kinderachtige vent die anderen, inclusief zijn vriendin, in de problemen helpt en er dan ongezien probeert weg te komen. Hij gebruikte de mailbox van zijn vriendin, met haar echte naam, voor de kolderieke e-mail aan Rosa. Dat grapje heeft hem bijna zijn relatie gekost, en terecht. Daniël was dus niet als enige teleurgesteld in hem.

Het is vooral Mau waardoor het plot onvoltooid is gebleven met als voorlopig einde een rare wens van "Donald", er tussenuit te willen.
Met Jonker was het daarentegen wel heel prettig samenwerken. Wat dat betreft is Jonker honderd keer meer vakman dan heel Mau.

Wat Daniël erg betreurt is dat hij Mau vanaf begin 2005, nogal vaak opbelde. Die gesprekken werden steeds doellozer. Overigens wel gevoed door het gedoe om die kolderieke e-mail, die reeds ten tijde van de eerste gesprekken van 2005 was verstuurd.

Sorry voor het oprakelen. Het een en ander zit Ui anno 2012 nog dwars. (snotter)
Maar aan de andere kant, en die is ook belangrijk, heeft Mau's kolderieke e-mail voor een implosie van Rosa's status gezorgd. Rosa begon te trappen tegen Nederland en Daniël; maar ontdekte blijkbaar later dat hij in de maling was genomen en gaf toen Daniël de schuld ervan. Rosa had het zogenaamd vanaf het begin door, werd gesteld op DCML, wat Rosa's reactie echter des te opmerkelijker maakte. Onder meer door te stellen dat Nederlanders smeerlappen zijn. Sinds de publicatie van die correspondentie, op DCML, lijkt Rosa niet meer helemaal dezelfde te zijn. En hij is verdwenen van DCML. Maar misschien is dat allemaal toeval.

Wat heeft dit alles nog met een plot te maken?
Precies, dat is het nu juist! (snotter)

snowmansion schreef:Hoe teleurgesteld zou Barks niet moeten zijn. In elk ander beroep/sector zou deze man allang multi-miljonair geweest zijn. Hij is de uitvinder van het merendeel van alle bekende personages. Zonder hem zouden er ook geen andere personages ontstaan zijn en zouden de strips ook lang niet zo populair zijn. Maar nee, Disney streek het geld op en Barks maar werken en ploeteren, scenario's niet verder uittekenen omdat het te weinig opleverde onder andere. Het interview van W. v. Helden en D. Jippes ook gehad hadden met Barks was volgens mij in een soort trailer/caravan achtig iets met Gare en Carl Barks. Ongelovelijk dat Disney hem niet een van de best betaalde werknemers maakte.

Dankzij Barks's bejaarde werklust (zijn pensioenwerk) heeft hij alsnog veel geld verdiend. Het gebrek aan waardering, namelijk anoniem zijn en slecht betaald, doet afvragen waar Barks het voor deed. Is dat niet een van de Barksmysteries?
En er zijn meer goede auteurs dan Barks. Neem bijvoorbeeld Al Hubbard, wat heeft die overgehouden aan de herdrukken van Rakker-verhalen?
Er kan sprake zijn van idealisme. Maar Disney draait je dan wel een poot uit. Barks heeft gewaarschuwd dat je beter loodgieter kunt worden.

Het verstrekken van ideetjes aan Jonker was leuk. Jonker is wat dat betreft echt een vakman, wat ook blijkt uit zijn e-mail van 6 maart 2005. Met Jonker viel goed afspraken te maken. Maar een groot nadeel was, dat Jonker zelf ook maar moest raden naar het vage beleid van Thom Roep. En dat voor iemand die al ongeveer vijftien jaar voor Roep werkt. Nooit wist Jonker iets zeker, vanaf het moment van insturen tot en met een eventuele publicatie. Jonker, zélfs Jonker, heeft zich hier minstens enkele keren openlijk aan gestoord - toen scenario's van hem waren gewijzigd tegen zijn zin.

Mag Ui iets aan jou vragen? (snif) Heb jij weleens een scenario ingestuurd naar de Roepredactie? Dan krijg je een indruk van de machteloosheid die je als scenarist hebt. Je kunt ziel en zaligheid steken in een scenario, maar zij kunnen ermee doen wat ze willen. En aangezien redactionele wijzigingen in principe niet worden bijgehouden op Inducks, kun jij als scenarist de schuld krijgen van hoe de redactie je verhaal kan verpesten. Dan worden hun namen ineens niet genoemd.

Het een en ander was nog een beetje te verdragen geweest, als er geen gedoe was geweest rondom Mau en later (in 2006) Gulien. Het onvoltooide plot werd onbedoeld zeer persoonlijk en pijnlijk, toen Daniël's idealistische beeld van Duckstad uiteindelijk vrijwel helemaal implodeerde.
Zelfs Jonker haalde zichzelf onderuit, door zich iets te collegiaal op te stellen richting Gulien. Jonker ging zich inzetten om, via privé-correspondentie, berichtgeving over Gulien te censureren op McDuck. Als je het Ui vraagt, heeft Gulien de boel zitten belazeren met zielige verhaaltjes over hoe hij onterecht veroordeeld zou zijn door de rechter, in een zaak over minderjarigen. Ui's theorie is, dat Jonker daar iets te goed van vertrouwen is ingetrapt en toen eigen rechtertje is gaan spelen. Ook Mau stelde zich op als eigen rechter, door in een e-mail te stellen dat justitie verkeerd is beziggeweest. Het werd een hele gekke toestand, waarvan sommigen zich vast nog de machtstrijd op McDuck kunnen herinneren - over wel of geen censuur over de zaak. Waaruit uiteindelijk McDrake ontstond.

Misschien had Ui je vragen beter kunnen negeren, zoals auteurs en redacteurs dat naar believen doen.
Zelfs anno 2012 is de implosie eigenlijk te pijnlijk om over te praten. (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Virtueel reisbureau, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Ui » vr feb 10, 2012 1:08 am

Het vorige, veel te UItvoerige bericht is een nieuwe implosie op zich, hoe Ui's feestelijkheid om Jonker's verhaal omslaat in treurnis over hoe "erg jammer" het is, dat het virtuele reisbureau zelf nooit is uitgewerkt.
Gaandeweg wordt het bericht een "UIt het dagboek van katrien", met geklaag over Donald Duck's gedrag en hoe hij zich wel zou gedragen als een ware heer. Oftewel, Ui in de bocht. (snik)

Ui schreef:Het werd een hele gekke toestand, waarvan sommigen zich vast nog de machtstrijd op McDuck kunnen herinneren - over wel of geen censuur over de zaak. Waaruit uiteindelijk McDrake ontstond.

Het is wat betreft McDuck/McDrake nooit de bedoeling geweest, een forumboard op te richten voor berichtgeving over rechtzaken en al zeker niet over hoe auteurs zich misdragen zouden hebben. Dit bleek blijkbaar de prijs die betaald moet worden voor een forumboard dat vrijheid van berichtgeving hoog in het vaandel heeft en wil houden. Stel dat een Disney-auteur/redacteur hier tot ieders genoegen, regelmatig vertelt over zijn/haar werk, moeten negatieve krántenberichten over die auteur dan worden tegengehouden? Dat werd verwacht van McDuck, in zomer 2006. En dat, nadat openbaringen over Rosa's wangedrag wel werden goedgekeurd. Er ontstond een moeilijke ethische kwestie, want berichtgeving zou de betreffende Nederlandse auteur zijn werk kunnen kosten - werd gezegd.

Het "virtuele reisbureau" is in maart 2007 geplaatst op McDrake. Na al het gedoe zag "Daniel(LXXIII)" weinig tot geen hoop meer, dat het idee ooit wat anders zou worden dan een topic in de afdeling fanfictie. Evenals een oude, voorlopige uitwerking van een verhaalidee van Barks over het eerste dubbeltje uit 1991. De voorlopige uitwerking was in 2002 gestuurd aan Jonker, die het niet zomaar aandurfde omdat het idee was gericht van Barks aan Rosa, die het niet gebruikte. En zo werd het Blum, die als eerste een verhaal op dat idee baseerde: 'Dime and Dime Again'. Nederland had de primeur kunnen hebben. Had... (huil huil)

En dit alles, als antwoord op vragen over waarom het "virtuele reisbureau" nooit is uitgewerkt en waarom het idee zo "persoonlijk" werd. Dramatisch gesproken, kan het achteraf gaan over hoe iemand een veelbelovend lijkende wereld ziet imploderen door allerlei onverwachte zaken, zoals in het idee de ambtenaren die ingrijpen in die virtuele wereld. Zoals een heel forumboard dat implodeert. (McDuck) En een gedroomde toekomst in het meewerken aan Duckverhalen, die in werkelijkheid eindigde in allerlei bizarre teleurstellingen die veel verder gaan dan credits en royalties.

De teneur lijkt nu, "stel dat Barks er zo over gedacht had als Daniël". Geen probleem als iemand zo in zijn Barksige eendenhart geraakt wordt, maar dan zal men een UItleg krijgen ook! (snotter) (snik)
En wie zegt, dat Barks er uiteindelijk niet zo over dacht? De grote vakman raakte verwikkeld in allerlei gedonder met uitgevers, "managers" en een auteur hem op internet bestempelde als "evil genius". Daar ben je dan "Disney Legend" voor geworden. Een Disney-auteur heeft eens gesteld, dat Barks zonder het zakelijke gedonder de gedroomde 100 jaar had gehaald. Over een implosie van een fantasiewereld gesproken.
Ongeacht of Barks 100 was geworden, als hoogbejaarde weduwnaar is hij de dupe geworden van met name die managers. Het allerergste is: voor de ogen van de wereld. Stel je voor, dat een bejaarde op straat beroofd wordt en iedereen toekijkt. Dat is gebeurd met Barks.


Ui ziet Jonker's uitwerking van een virtuele wereld in Donald's huis, als een mooi resultaat van het alsnog neerzetten van een virtuele wereld, zonder gedoe met ambtenaren en implosies. Echt een "feel good"-avontuur. Zelfs iets negatiefs als een wegren-einde wordt hier op creatieve wijze met een lach geëindigd.


Het idee van het "virtuele reisbureau" was geschreven in de hoop dat het Mau en/of Jonker zou inspireren om eraan deel te nemen.
Men kan kiezen om een afgewerkt plot te leveren. Maar het kan ook leuk zijn, om ideeën op te gooien zonder bij voorbaat te weten hoe ze zullen eindigen.

In theorie zou het idee misschien te redden kunnen zijn, door deze in een vrijstaand schuurtje of misschien Willie's (vrijstaande) werkplaatsje te laten plaatsvinden. Zodoende is duidelijk te zien, dat de buitenkant kleiner is dan de immense binnenkant. Dit maakt de discussie met grondmetende ambtenaren duidelijker. Zie dat tentje in 'Magical Mystery Tour'.
Het gedoe met ambtenaren kan lijken op hoe overheden steeds meer grip krijgen op internet.
Maar dan nog, wat kan dan het slot van het plot zijn? Jonker kan nog zo complimenteus zijn, waarvoor dank, maar er is geen einde. (snik)
Wie een idee heeft mag het zeggen.

Ui houdt het liever bij wat Jonker heeft gemaakt. Een ongecompliceerd, kort "huis-, tuin- en keukenverhaal", dat niettemin toch twee avonturen op, respectievelijk, een sneeuwvlakte en een natuurgebied bevat.
Zelfs al lijkt of blijkt Jonker ook geheel zelfstandig op zo'n idee te zijn gekomen, dan nog is het leuk om te weten dat zo'n surrealistisch idee, waarvan een versie/variant uit 2005 bestaat, inderdaad bruikbaar wordt geacht door de commercie. Dat geeft toch wel een kick. (snif)


Een avontuurlijk vakantiegebied in Donald's huis. Het idee is in één zin samen te vatten.
Wie weet, wat een grote filmmaatschappij ermee gedaan zou hebben. Straks verkopen de hoge heren het idee en blijkt de film een internationale kaskraker te zijn! Ga dan nog maar eens vertellen, dat credits en royalties niet belangrijk zijn! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Virtueel reisbureau, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Ui » vr feb 10, 2012 10:11 pm

Mocht Ui een eigen topic hebben op McDrake, laat het dan dit topic zijn. (snik)

Ui wil benadrukken dat Mau in pakweg februari/maart 2005 heeft aangeboden om vijf scenario-pagina's te maken, als aanzet. Maar dit kwam bij Daniël, terecht of onterecht, over als een Blekerbriefje - een goedmakertje voor problemen die niet opgelost werden.
Ook nodigde Mau uit, om in maart 2005 naar de scenaristendag te komen bij hem thuis. Maar ook dit voelde niet goed, wegens een deuk in het vertrouwen in Mau. (snotter)

Mau kan er niets aan doen, dat Rosa lukraak mensen de schuld geeft. Maar hij was van tevoren gewaarschuwd, door Daniël. Mau hoorde in een van de eerste gesprekken van 2005, hoezeer Rosa zich kon misdragen op internet. Waarop hij nonchalant opperde, om Rosa een e-mail te sturen. Daniël heeft hem letterlijk gesmeekt om dit niet te doen, omdat daar alleen maar ellende en ruzie van zou komen. Maar Mau werd daar niet warm of koud van.
Mau deed het toch. En wat schertst dan je verbazing als hij dat ook nog stiekem doet met de mailbox van zijn vriendin, die daar bij ontdekking terecht kwaad om werd. De Grote Heilige Mau wilde zijn eigen naam beschermen, en doet dat door die van zijn vriendin te misbruiken. Wat kan je van zo'n onverantwoordelijke man verwachten?
Als je dan als Mau zijnde ziet, dat een aspirant-"collega" (die al ellende genoeg heeft met Rosa) de schuld krijgt, dan ben je toch een vent en dan los je dat toch onmiddelijk op? Maar Mau stuurde als antwoord een raadseltje, of Rosa zeker wist dat hij de juiste persoon voor zich had. Mau liet de twijfel bestaan.
Wat gebeurde was dat Rosa van zijn enge netwerkje alle hulp kreeg om iemand vals te beschuldigen, terwijl Mau zijn hoofd in het zand steekt. Rosa bracht de correspondentie in circulatie in zijn netwerkje, Mau wilde de correspondentie enkel oplezen per telefoon. (Overigens zeer apart, om Rosa te horen via Mau's stem.) Jonker heeft zich suf bemiddeld, om Mau zijn verantwoording te laten nemen. Daniël heeft Mau verteld, hoe ontzettend zwaar het gedonder hem viel. Maar Mau zei over het aanhoren van die dramatiek, hooghartig: "Ik heb hier helemaal geen zin in." Uiteindelijk gaf Mau dan toch, weer buiten zijn vriendin om, kopieën vrij van wat hij had. Die zijn vervolgens via via, verschenen op DCML. Met daarbij de kritische vraag, of Rosa dergelijke correspondentie professioneel vond.
Jaren eerder werd Daniël in privé gechanteerd door Rosa, excuses aan te bieden voor kritiek over zijn kleffe netwerkje. Deze e-mails waren begin 2005, reeds op DCML verschenen. Waar men natuurlijk vooral klaagt dat de o zo beleefde Rosa weer eens het slachtoffer is. Het plaatsen van die chantage-mails was een advies van Mau, die zei dat hij ze allang op internet gezet zou hebben.
Het gedoe met Rosa was al zo gecompliceerd. Daniël had Thom Roep reeds verwittigd, maar die stelde zich hooguit beschouwelijk op. Hij vond de toon van Rosa opvallend en adviseerde Daniël om het zich niet aan te trekken en te doen wat hij (Daniël) leuk vindt. Een mooi advies, van iemand die zelf niet gauw verbannen zal worden door Rosavriendjes. Hoe kun je doen wat je leuk vindt, als de fanclubkliek je neerzet als een trol en je laat aanvallen door hun goddelijke idool? Zo werden eerder, ook anderen aangevallen op DCML, als ze kritiek hadden op de arme, arme Rosa - die zelf wel vrijuit kritiek op alles en iedereen (inclusief Barks) mocht uiten.

Zodra je met Disney-auteurs in de problemen komt, dan sta je er alleen voor. En wat dat betreft vindt Ui het goed, dat één Disney-auteur (Gulien) via de rechter is veroordeeld. Laat de rechter er maar naar kijken; daar hebben we rechters voor. En zie dan, hoe krampachtig Roep reageert. Roep distantieerde zich van minderjarigen die door de rechter als slachtoffer werden gezien. Een 15/16-jarige leeftijd zat niet in de doelgroep, was Roep's bizarre verweer in de krant. Een heel forumboard kwam in de problemen. Want de Disney-auteur moest beschermd worden, vonden een paar van zijn collega's. Als er problemen zijn gaat de grote ophaalbrug omhoog en dan zijn de heren Disney-auteurs niet thuis. Want ze willen zo graag Duckjes blijven tekenen. Ja, dán ineens wel. Eerst kom je door hun geklier niet aan verhalen maken toe, en vervolgens ben jij degene die ze in de weg zit.
In zomer 2006 verzuchtte Daniël, dat Jonker tenminste een vakman is die zich niet met zo'n rechtzaak inlaat. Bleek hij in werkelijkheid bezig om het McDuck-beheer in privé te bewegen, zijn collega Gulien te beschermen tegen openbaringen van door de juridisch als slachtoffer aangemerkte personen en hun omgeving. Zij pikten blijkbaar niet, dat Gulien er anoniem mee wegkwam. Jonker had zich hier nooit mee kúnnen bemoeien, omdat hij dan zijn eigen werk en reputatie in gevaar zou brengen. Deze zaak ging een stapje verder dan een vervelende Rosa en een vervelende Mau. Daniël stuurde een nogal felle e-mail naar Jonker, met betrekkenis tot diens privé-actie bij McDuck, waarop Jonker op zijn beurt strijdbaar en diep teleurgesteld reageerde. Dat was het einde van het contact. (snik)

Jonker was overigens zelf eerder eens onhebbelijk bezig op McDuck, toen "Ui" de kachel aan had gemaakt met een Jonkerverhaal over inbraaksoep. Hij stelde onder zijn alias, dat er om Daniël genoeg te doen was. Wat natuurlijk slecht viel, gezien de valse beschuldigingen waarvan Jonker volop op de hoogte was. Maar, en dat is berlangrijk, Jonker maakte dat vervolgens goed, door vervolgens onder zijn echte naam, rechtstreeks informatie te geven op McDuck. Kijk, zo dapper is Jonker dan. Dergelijk heldengedrag hoef je van Mau de Grote Ongrijpbare niet te verwachten. Die zat begin 2006 te miepen dat hij een mes in zijn rug had, omdat Daniël een aantal van zijn (Mau's) aliassen had geopenbaard en broer Bas zodoende ontdekte dat Mau hem anoniem zat te bekritiseren op McDuck. Kortom, de broertjes hadden bijna weer ruzie. Zogenaamd door Daniël's schuld, want de Heilige Mau treft natuurlijk geen enkele blaam.

In zo'n sfeer valt gewoon niet geconcentreerd te werken aan een verhaal. Als Mau echt zo geïnteresseerd was in een half plot, waarom heeft hij er zelfs geen potloodpuntje aan gewijd? Waarom bood hij dat pas aan, nadat hij de maker in de problemen had geholpen?
Het was Jonker die aan Daniël vertelde dat Mau interesse had in dat onvoltooide "virtuele reisbureau". Misschien had Daniël zo wijs moeten zijn om Mau dan maar zelf contact op te laten nemen? Waarom jezelf meteen in de UItverkoop gooien?
Toen Mau in 2004 aan Daniël vroeg om voor redacteurtje te spelen, was dat ook al een teleurstelling. Misschien had Mau niet verwacht, dat hij erg veel commentaar op zijn nog in te sturen scenario's zou krijgen. Achteraf zaten er treinwrakken tussen die met een paar rode pennenstreken te beoordelen waren geweest. Mau's verweer toentertijd, per telefoon: "Het kunnen niet allemaal toppertjes zijn." Deze demotiverende opmerking was al een grote teleurstelling, dus waarom dan toch nog ingaan op een vermeend verzoek om het "virtuele reisbureau"? Was dat dan wel een toppertje geworden, in handen van Mau?

Het contact met Jonker was veel beter. Zie hoe netjes Jonker informatie geeft op zijn blog, en hoe netjes hij reageert op bezoekers. Onder eigen naam.
Waar is Mau, die begin 2005 op een missie was om de jongeren te bekeren tot goede Duckverhalen? En die in privé via Daniël probeerde, om de Roepredactie op een ander beleid te brengen? Mau had het zelf geprobeerd, maar Roep had gezegd dat hij (Mau) gek was. Het werd net een Mediamarkt-reclame, toen Mau tegen Daniël zei: "Ik ben toch niet gek?"
Jonker heeft enkele malen, openlijk kritiek geuit over enkele verhalen die door de Roepredactie waren gewijzigd. Waar is de grote Mau met zijn missie? Waarom heeft Mau nooit wat onder eigen naam verteld op internet, waarom verschuilt hij zich achter andermans naam? Wel de naam van je vriendin gebruiken, maar je eigen naam te goed vinden. "Ik moet aan mijn naam denken." Hoewel Mau heel intellecueel kan zijn, toont hij zichzelf op zo'n manier als een dom, arrogant jongetje. O zo! (snotter)

Het hele relaas in een notendop is, hoe groot de teleurstelling kan worden als je mensen ontmoet denkt te hebben die thuis zijn in Donald Duck. Je denkt dat je met de grote Mau gaat werken aan een idee waar hij zelf om vraagt, en vervolgens zit je met de gevolgen van een nepbrief en met de vraag om bij de Roepredactie te klagen. ("Klagen heeft wel degelijk zin.")

Een verstandig mens was er gauw klaar mee geweest. Maar wat als je zo verstandig niet bent? En hoe kun je er klaar mee zijn, als de gevolgen voelbaar blijven vanwege beschuldigend geroddel in de fanwereld, zonder dat je van Mau mag zeggen wie wel de dader was, namelijk hijzelf?
Belletje trekken met de identiteit van je vriendin. En dat bij Rosa, waarvoor je van tevoren gewaarschuwd bent door degene die er vervolgens de schuld van krijgt. Hoe dom kan een actie zijn? En dan nog de verheven intellectueel willen uithangen, die overal zo boven staat. Hij moet aan zijn naam denken...

Al dit geratel zal nu wel een afdoende uitleg zijn, hoe "erg jammer" het is dat een onvoltooid plot nooit is uitgewerkt. Het een en ander zal warrig overkomen, maar zo was de hele situatie.
En misschien is er nu ook genoeg uitleg waarom Ui nog zo verrekte weinig tolereert van verheven Roepredacteurs en verheven Disney-auteurs. Wat denken ze wel? (huil huil)

Maar goed, Ui wil ook eens klaar zijn met het gebeuren. Dus laat dit maar een topic zijn waarnaar Ui kan verwijzen als men ooit weer vragen heeft.
Het een en ander kwam weer naar boven door de kritische vragen in dit topic.

Hoewel geen mens volmaakt is, komt Jonker in Nederlands Duckstad dicht in de buurt van een Barksiaanse vakman. Zijn verhalen zijn doorgaans gestructureerder dan bijvoorbeeld de chaotische knip-en-plak-scenario's van Mau. En als je een vraag hebt voor Jonker, is de kans groot dat hij je een brief schrijft die je als pronkstuk aan de muur kunt hangen. Dat je als lezer kunt zegen: "Kijk eens, een brief van een échte Disney-auteur." Jonker kan dat gevoel oproepen bij een lezer. Daar kan baas Roep nog heel veel van leren.

En hoewel Daniël het natuurlijk erg jammer vindt, hoe het gelopen is tussen hem en Mau, vindt hij het vooral jammer dat het contact met Jonker helemaal weg is - en vooral de manier waarop. Want Jonker was en is veel meer dan een Duckscenarist; hij is ook kundig met andere strips, met leesverhalen en liedteksten. En doorgaans was het een heel aardige vent. (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Virtueel reisbureau, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Ui » vr feb 10, 2012 10:52 pm

Ui schreef:En als je een vraag hebt voor Jonker, is de kans groot dat hij je een brief schrijft die je als pronkstuk aan de muur kunt hangen. Dat je als lezer kunt zegen: "Kijk eens, een brief van een échte Disney-auteur." Jonker kan dat gevoel oproepen bij een lezer.

Zie als voorbeeld de onderstaande communicatie, afkomstig van Jonker's blog:

Ui schreef:
Anoniem zei...

Bedankt voor het mooie verhaal in Donald Duck Weekblad 2012-06.

Het "virtuele reisbureau" maakte ook gebruik van computerspel-avonturen. Maar jij maakt het idee werkend, door die wereld te mengen met Donald's huis. Een prachtvondst! De vissenkom met de schrikkende vis (4.4) vind ik hilarisch.

Ik zie twee probleempjes, die makkelijk zijn weg te poetsen. (Golfspel staat toevallig aan, hoewel de neefjes een skispel speelden; Donald verbaasd over wat er gebeurt, terwijl hij het toch wel weet.)
Maar goed, ik moet wat te zeuren hebben.

Bedankt, nogmaals!

9 februari 2012 17:02

Het antwoord:
Frank Jonker zei...

Ha Anoniem,

Dank je voor de complimenten voor dit verhaal.

In het scenario was het zo, dat de neefjes de spelcomputer achterlaten met een menu op het scherm, van waaruit je verschillende sportgames kunt selecteren. Iets dat Donald later op pagina 3 dan ook doet met het golfspel. Helaas heeft de tekenaar dit detail blijkbaar over het hoofd gezien en het golfspel al op het scherm getekend, nog voordat Donald het geselecteerd heeft.

Wat betreft de verbazing van Donald op diezelfde pagina heb je helemaal gelijk. Achteraf gezien had een extra plaatje waarin Donalds verbazing omslaat in de herkenning van het golfspel dat hij wel vaker heeft gespeeld, dit probleem op kunnen lossen.

Hartelijke groeten,

Frank

9 februari 2012 20:11

bron: http://debobeversstrip.blogspot.com/2012/02/de-strips-van-deze-week.html


Nieuwe reactie van "Anoniem", over dat voorgestelde extra plaatje:
Anoniem zei...

Bedankt voor de informatieve reactie.

Een extra plaatje zou ik zonde hebben gevonden. Donald's antwoord in plaatje 3.6 had misschien anders kunnen zijn, omdat hij zijn verbazing reeds toont in het brede plaatje 3.5. ("WAK!")
Maar dit hele punt is slechts een detail.

Hartelijke groeten,
"Anoniem"

10 februari 2012 21:42


Overigens een slimme vondst, vindt Ui, om het computerspel een keuzemenu te geven. Misschien is dat detail weggevallen omdat in Jonker's scenario's, dergelijk details soms wat wegvallen. (snik) Al was het maar door de kopieermachine of de scanner. Soms zijn Jonker's schetsen iets te priegelig om goed over te komen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Vorige

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten