Rockerduck schreef:Met andere woorden: als iedere schrijver zo dacht als Daniel, werden er geen Disney-strips meer gemaakt of Disney-films). En wat als Barks zo had gedacht als Daniel...
Daniel(LXXIII) schreef:[Magical Mystery Tour] Verkeerde fragment. Er is wel een theater, maar geen tent. De tent-scene bevindt zich ergens anders in de film. De computer hier heeft een te trage verbinding om het goede fragment te vinden. Het gaat om een groep groep mensen die een ruimte binnengaan die vanbinnen groter is dan aan de buitenkant mogelijk is.
Caspar schreef:Als dit in stripvorm uit zou komen. Een genot zou het worden.
Daniel(LXXIII) schreef:['Magical Mystery Tour'] Verkeerde fragment. Er is wel een theater, maar geen tent. De tent-scene bevindt zich ergens anders in de film.
Daniel73 s?c=H 2011-095 42210 Saturday, Feb 4, 2012, 06:19:22
The basic idea of this story is by Daniël van Eijmeren and has been sent by e-mail to Frank Jonker (and Mau Heymans) in early 2005. The idea has been published on internet since 2007. It's about Donald having a large, virtual recreation world inside his house. (Much bigger than the house on the outside.) This virtual world behaves like a computer game. This invention is made by Gyro Gearloose, using parts of old computer games.
The (great) end-gag of Gyro hiding in a computer is by Jonker. And he managed to get the idea of a huge indoors virtual world working, by still showing some furniture. This trick makes the virtual space less weird.
The idea of making the story adventurous is by Mau Heymans in early 2005. By phone. The earliest basic idea, by Daniël, was a joke about getting masses of tourists inside the house and then having a power failure. Heymans suggested to do something adventurous with that world. He even offered to draw some script pages.
Virtueel reisbureau, een idee voor een verhaal
http://bb.mcdrake.nl/...?f=7&t=185
Including a reply by Jonker from 2005, discussing some holes in the idea.
PS. The basic, basic idea is a scene in The Beatles movie 'Magical Mystery Tour' (1967), in which a busload of tourists goes into a small tent that appears to be a theatre on the inside.
Ui schreef:Ik heb toentertijd het idee uiteindelijk zelf afgekeurd. Het idee van fysiek steeds verder in een alternatieve, virtuele ruimte verdwalen doet me denken aan een psychose. Verdwalen in gedachten. Het werd me te persoonlijk. En ik betwijfel of het verhaal, indien voltooid, goed te tekenen was geweest in Nederland.
Ui schreef:Het virtuele reisbureau doet mij denken aan hoe ik verloren geraakt ben in fantasie-werelden zoals Duckstad, het land van Maas en Waal en internet. Zulke droomwerelden kunnen van de ene dag op de andere imploderen zodra je oog in oog komt te staan met werkelijkheid. Dan kan zo'n fantasiewereld ineens -plop- verdwenen zijn. Omdat ik dat zelf heb meegemaakt, vind ik het idee te persoonlijk en betwijfel ik of een ander de achterliggende gedachte zal begrijpen.
Ui schreef:Los van het wel niet geschikt zijn van het idee, heb ik principieel grote moeite om mijn intellectuele eigendommen en bijbehorende rechten voorgoed te verkopen.
Ik kreeg in toenemende mate moeite om eerbied te houden voor mensen die voor een habbekrats en op hoop van zegen hun ziel verkopen. Voor mij voelt het verkeerd. Ik had heel sterk het gevoel dat ik ontzettend veel spijt zou krijgen als ik het verhaal -iets persoonlijks van mezelf- eenmaal verkocht zou hebben.
Behalve de strips uit de twee albums die afgelopen dinsdag ineens verschijnen, zijn er deze week ook nog een aantal verhalen van me gepubliceerd in de diverse tijdschriften. Zoals bijvoorbeeld het verhaal op bladzijde 37 t/m 42 van de nieuwe Donald Duck (nr 6-2012). De ontwikkelingen op het gebied van computergames en vooral de 3D-effecten daarvan vormden de inspiratiebron voor dit verhaal. Het oorspronkelijke idee voor dit verhaal is eigenlijk al veel ouder. Iets met een 3D videoband (ja, zo oud) en een virtuele vakantie van Donald en Katrien. Allemaal nogal vaag. Ik kreeg de plot ook niet echt rond en toen bleek dat twee van mijn collega’s met een soortgelijk idee, over een virtueel reisbureau bezig waren en al wel een heel goede plot hadden, bleef het idee op de plank liggen. Helaas werd ook het idee van het virtuele reisbureau nooit uitgewerkt, wat, geloof me, erg jammer is.
Daarna zonk m'n onaffe idee zo’n beetje in het moeras der vergetelheid. Pas toen ik op tv een reportage zag over de 3D-ontwikkelingen, kwam het weer boven drijven. Geen films meer, maar computergames, waar de gamer zelf niets meer nodig heeft om het spel te spelen dan zijn eigen lichaam. En dat kon bij de Ducks natuurlijk nog een stapje verder gaan. Immers, Willie Wortel is als uitvinder zijn tijd ver vooruit, ook wat betreft dit soort effecten en dus verandert Willie in dit verhaal met een van zijn uitvindingen de huiskamer en aangrenzende vertrekken in een super3D computergame voor Kwik, Kwek en Kwak. Het gaat pas mis als een nietsvermoedende Donald de computer aanzet om een golfspelletje te demonstreren en vervolgens samen met Katrien terechtkomt in een super3D computergolfgame met alle bijbehorende verrassingen. Het verhaal werd getekend door de Spaanse tekenaar Daniel Pérez.
Anoniem zei...
Bedankt voor het mooie verhaal in Donald Duck Weekblad 2012-06.
Het "virtuele reisbureau" maakte ook gebruik van computerspel-avonturen. Maar jij maakt het idee werkend, door die wereld te mengen met Donald's huis. Een prachtvondst! De vissenkom met de schrikkende vis (4.4) vind ik hilarisch.
Ik zie twee probleempjes, die makkelijk zijn weg te poetsen. (Golfspel staat toevallig aan, hoewel de neefjes een skispel speelden; Donald verbaasd over wat er gebeurt, terwijl hij het toch wel weet.)
Maar goed, ik moet wat te zeuren hebben.
Bedankt, nogmaals!
9 februari 2012 17:02
Daniel73 main 42295 Thursday, Feb 9, 2012, 06:37:33
The history of the story appears to be longer. Because apparently, Jonker himself already had an idea about a "3D videotape" and a "virtual vacation". (I didn't know that.)
See: http://debobeversstrip.blogspot.com/2012/02/de-strips-van-deze-week.html
So, given that information, I can only try to claim that I was the first with the idea of a computergame-world inside Donald's house.
― Daniel73 Thursday, Feb 9, 2012, 06:39:51
This comment is an addition to report "42210". I must have used a wrong field.
snowmansion schreef:Daniel(LXXIII) schreef:Ik heb toentertijd het idee uiteindelijk zelf afgekeurd. Het idee van fysiek steeds verder in een alternatieve, virtuele ruimte verdwalen doet me denken aan een psychose. Verdwalen in gedachten. Het werd me te persoonlijk. En ik betwijfel of het verhaal, indien voltooid, goed te tekenen was geweest in Nederland.Daniel(LXXIII) schreef:Het virtuele reisbureau doet mij denken aan hoe ik verloren geraakt ben in fantasie-werelden zoals Duckstad, het land van Maas en Waal en internet. Zulke droomwerelden kunnen van de ene dag op de andere imploderen zodra je oog in oog komt te staan met werkelijkheid. Dan kan zo'n fantasiewereld ineens -plop- verdwenen zijn. Omdat ik dat zelf heb meegemaakt, vind ik het idee te persoonlijk en betwijfel ik of een ander de achterliggende gedachte zal begrijpen.
Ik zou die reden persoonlijk een onbegrijpelijke reden vinden om niet met je scenario door te gaan. Als een scenario te persoonlijk wordt, ga je er niet mee door? Jij bepaalt toch het scenario? Met alle respect, maar als jij door een scenario en het 'opgaan' in de werkelijkheid een botsing ervaart met de werkelijkheid, dan heb jij in mijn optiek moeite om fictie en non-fictie te onderscheiden. Volgens mij is elk scenario van een Donald Duck verhaal in principe een droomwereld en staat totaal niet in 'verhouding' met de realiteit.
snowmansion schreef:Als je daar moeite mee hebt, waarom dan beginnen aan een scenario?
snowmansion schreef:En met je laatste zin (1e quote) snap ik niet precies wat je nou precies bedoeld.
snowmansion schreef:Daniel(LXXIII) schreef:Los van het wel niet geschikt zijn van het idee, heb ik principieel grote moeite om mijn intellectuele eigendommen en bijbehorende rechten voorgoed te verkopen.
Ik kreeg in toenemende mate moeite om eerbied te houden voor mensen die voor een habbekrats en op hoop van zegen hun ziel verkopen. Voor mij voelt het verkeerd. Ik had heel sterk het gevoel dat ik ontzettend veel spijt zou krijgen als ik het verhaal -iets persoonlijks van mezelf- eenmaal verkocht zou hebben.
Ui, waarom loop je zo te snikken over het insturen van een scenario?
Je weet dat de redacties de macht hebben en dat jij, als 'simpele' scenarist kan verwachten dat enerzijds veel tijd en moeite vergeefs is als het wordt afgekeurd en anderzijds je de rechten van het verhaal kwijt bent als het wordt aangekocht. Het enige wat je krijgt is respect (van fanatieke DDuck fans die weten wie er verantwoordelijk is voor welk verhaal + je geld wat je voor je verhaal krijgt) Dus waarom snikken en weten dat het zo [gaat], maar dan toch door gaan met het scenario maken?
snowmansion schreef:Hoe teleurgesteld zou Barks niet moeten zijn. In elk ander beroep/sector zou deze man allang multi-miljonair geweest zijn. Hij is de uitvinder van het merendeel van alle bekende personages. Zonder hem zouden er ook geen andere personages ontstaan zijn en zouden de strips ook lang niet zo populair zijn. Maar nee, Disney streek het geld op en Barks maar werken en ploeteren, scenario's niet verder uittekenen omdat het te weinig opleverde onder andere. Het interview van W. v. Helden en D. Jippes ook gehad hadden met Barks was volgens mij in een soort trailer/caravan achtig iets met Gare en Carl Barks. Ongelovelijk dat Disney hem niet een van de best betaalde werknemers maakte.
Ui schreef:Het werd een hele gekke toestand, waarvan sommigen zich vast nog de machtstrijd op McDuck kunnen herinneren - over wel of geen censuur over de zaak. Waaruit uiteindelijk McDrake ontstond.
Ui schreef:En als je een vraag hebt voor Jonker, is de kans groot dat hij je een brief schrijft die je als pronkstuk aan de muur kunt hangen. Dat je als lezer kunt zegen: "Kijk eens, een brief van een échte Disney-auteur." Jonker kan dat gevoel oproepen bij een lezer.
Ui schreef:Anoniem zei...
Bedankt voor het mooie verhaal in Donald Duck Weekblad 2012-06.
Het "virtuele reisbureau" maakte ook gebruik van computerspel-avonturen. Maar jij maakt het idee werkend, door die wereld te mengen met Donald's huis. Een prachtvondst! De vissenkom met de schrikkende vis (4.4) vind ik hilarisch.
Ik zie twee probleempjes, die makkelijk zijn weg te poetsen. (Golfspel staat toevallig aan, hoewel de neefjes een skispel speelden; Donald verbaasd over wat er gebeurt, terwijl hij het toch wel weet.)
Maar goed, ik moet wat te zeuren hebben.
Bedankt, nogmaals!
9 februari 2012 17:02
Frank Jonker zei...
Ha Anoniem,
Dank je voor de complimenten voor dit verhaal.
In het scenario was het zo, dat de neefjes de spelcomputer achterlaten met een menu op het scherm, van waaruit je verschillende sportgames kunt selecteren. Iets dat Donald later op pagina 3 dan ook doet met het golfspel. Helaas heeft de tekenaar dit detail blijkbaar over het hoofd gezien en het golfspel al op het scherm getekend, nog voordat Donald het geselecteerd heeft.
Wat betreft de verbazing van Donald op diezelfde pagina heb je helemaal gelijk. Achteraf gezien had een extra plaatje waarin Donalds verbazing omslaat in de herkenning van het golfspel dat hij wel vaker heeft gespeeld, dit probleem op kunnen lossen.
Hartelijke groeten,
Frank
9 februari 2012 20:11
Anoniem zei...
Bedankt voor de informatieve reactie.
Een extra plaatje zou ik zonde hebben gevonden. Donald's antwoord in plaatje 3.6 had misschien anders kunnen zijn, omdat hij zijn verbazing reeds toont in het brede plaatje 3.5. ("WAK!")
Maar dit hele punt is slechts een detail.
Hartelijke groeten,
"Anoniem"
10 februari 2012 21:42
Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten