DD 2012-43: Een Dag Als Hoofdredacteur

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma maart 14, 2011 4:36 pm

De titel voor dit topic klinkt misschien maar wat raar, maar als je de beschrijving leest, snap je het vast meer.

In 2012 vergaat de wereld, want dan komt de jubileumDuck 43-2012 uit, waarin we 60 jaar Vrolijk Weekblad vieren. :) Hiervan is niets serieus bedoeld, maar het viel me op dat 2012 de 60e verjaardag van het weekblad is, en het einde van de Maya-kalender. Maar ja, zoals ik al eerder heb gezegd:
Duckfan van Down Under schreef:Ik zeg altijd: dat de Maya's niet konden tellen is nog niet het einde van de wereld. :)

Maar nu terug naar het onderwerp. Op McDrake wordt er altijd geklaagd dat dit of dat niet goed gedaan, dus hierbij geef jou de keuze om het zelf te doen. Precies: voor 1 keer mag jij in de stoel van de hoofdredacteur plaats nemen en je mag zelf helemaal weten wat er in het weekblad gaat staan. En om het nou ook nog met een speciaal nummer te combineren, maakt het extra speciaal. Kort gezegd:
Wat zou jij doen als jij de inhoud van het jubileumnummer Donald Duck 43-2012 samen mocht stellen?
De enige regel is dat het wel realistisch moet blijven. Hiermee bedoel ik niet "wat verwacht je van de redactie", maar "wat vind je zelf realistisch". Een gratis weekblad is bijvoorbeeld onrealistisch.

Ik ga eerst.
Dit nummer wordt extra dik, met 64 bladzijden, waarvan 60 Disney.
De cover 2 pagina's, en beslaat de voor- en achterkant. Eerst had ik gedacht aan een cover met ieder personage dat ooit op een voorplaat is verschenen, maar dat zijn veel te veel. Het idee is om iedereen feest te laten vieren, en dat Donald opnieuw naar het logo wijst met een horloge om, zoals in die overbekende pose.
Oom Donald's Brievenbus (2 pagina's) vertelt de aanleiding voor dit nummer (de 60e verjaardag van het weekblad) met een speciaal verhaal, maar als je meer wilt weten moet je de extra lange Goofy Geeft Les lezen. Verder komen nog wat opmerkelijke brieven van de afgelopen 60 jaar terug. Voor voorbeelden, zie het topic Oom Donald's Brievenbus (herkansing).
Dan het hoofdverhaal. Natuurlijk een speciaal verhaal, en het is al op Inducks geindext: H 2010-121 (35 bladzijden!). MET CREDITS.
Een extra lange Goofy Geeft Les, over Disney strips. Met gastoptredens door Mickey en Donald. Waarschijnlijk ongeveer 7 bladzijden. Ik zou dit verhaal best kunnen schetsen.
Hierachter een pagina met credits van alle verhalen, en wat info over H 54dd10. Voor degenen die de Walt Disney Treasures DVD serie kennen, hiermee bedoel ik een Leonard Maltin-intro.
Een mooie Prikprent, of 1/4e deel van een megaposter. Als Prikprent zou ik misschien een Barks schilderij kiezen, of een massaal portret. Of anders een opgevouwen megaposter, zoals die in 1981.
Een prijsvraag, zoals altijd. 3 bladzijden.
Helaas, ongeveer 4 bladzijden reclame. We moeten wel realistisch blijven.
H 54dd10, het eerste verhaal dat in Nederland gemaakt is. 8 bladzijden. De kwaliteit van dit verhaal is helaas wel ver te zoeken.
En dat is 64 bij elkaar! Wat zou jij doen?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor kwuk duck » ma maart 14, 2011 4:40 pm

Goofy geeft les over: de ondergang Hmm, nou niet echt een VROLIJK WEEKBLAD ;) . Ik denk als de wereld echt vergaat dat er wel een langere dd af kan want je zult het immers nooit meer lezen!
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma maart 14, 2011 5:22 pm

kwuk duck schreef:Goofy geeft les over: de ondergang Hmm, nou niet echt een VROLIJK WEEKBLAD ;) . Ik denk als de wereld echt vergaat dat er wel een langere dd af kan want je zult het immers nooit meer lezen!

Ik bedoelde eigenlijk dat 2012 de wereld vergaat omdat de jubileumDuck ZO SLECHT is.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor huugduck » ma maart 14, 2011 5:26 pm

Ik zou wat mijlpaal verhalen in die Donald Duck zetten. Bijvoorbeeld het eerste verhaal met Dagobert, Willie Wortel of Katrien. Een verhaal met Otto en/of Diederik want dat gaat waarschijnlijk niet meer gebeuren.
En wat DVDU zegt zoiets als het eerste verhaal in nederland gemaakt. Mischien zou ik ook de eerste Donald Duck er in kopieëren.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Hidde » ma maart 14, 2011 6:06 pm

huugduck schreef:Ik zou wat mijlpaal verhalen in die Donald Duck zetten. Bijvoorbeeld het eerste verhaal met Dagobert, Willie Wortel of Katrien.

Eerste Dagobert verhaal lijkt mij niet zo verstandig want dat is een kersverhaal...
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Hidde » ma maart 14, 2011 6:25 pm

kersTverhaal
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor huugduck » ma maart 14, 2011 6:26 pm

Als de wereld vergaat is het toch nooit meer kerst ;) Weet ik maar moet een kerstverhaal ook perse tijdens kerst? Het blijft het eerste Dagobert verhaal . Anders zou je bijvoorbeeld het verhaal kunnen gebruiken waarin Dagoberts geldpakhuis voor het eerst verschijnt.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Bruno » ma maart 14, 2011 6:34 pm

Wel jammer dat het jubileumverhaal niet is getekend door een Nederlandse tekenaar.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma maart 14, 2011 6:55 pm

huugduck schreef:Ik zou wat mijlpaal verhalen in die Donald Duck zetten.

Kunnen ze daar niet beter een groot boek van kunnen maken zoals in de "X jaar Personage" serie? Die verhalen zijn nogal lang, en 64 pagina's bleek minder te zijn dan ik dacht.
huugduck schreef:Bijvoorbeeld het eerste verhaal met Dagobert, Willie Wortel of Katrien.

De jubileumDuck gaat vooral over 60 jaar weekblad. 70 jaar Katrien hebben we trouwens net gemist, en 60 jaar Willie Wortel is dit jaar. Trouwens, terwijl het eerste verhaal met Katrien 1 strook is, is het eerste verhaal met Willie 10 pagina's (hij heeft zelfs maar een bijrol), en het eerste verhaal met Oom Dagobert is 24 pagina's. Die laatste twee kun je trouwens nog vinden in de Beste Verhalen serie.
huugduck schreef:Een verhaal met Otto en/of Diederik want dat gaat waarschijnlijk niet meer gebeuren.

Als ze een verhaal met die twee plaatsen, zou ik de eerste verhalen met hun pakken.
Otto: W LVD 1-02
Diederik: S 64008
huugduck schreef:En wat DVDU zegt zoiets als het eerste verhaal in nederland gemaakt. Mischien zou ik ook de eerste Donald Duck er in kopieëren.

Alweer? Die zijn er al genoeg.
Donald Duck 1952-01 (1952)
Facsimile 1952 (1977)
Facsimile 1952 herdruk (1980)
Facsimile 1952 (2) (1984)
Facsimile 1952 herdruk herdruk (1987)
Donald Duck 36-2000 (2000)
Facsimile 1952 (3) (2003, ook nog herdrukt)
BN/De Stem serie 1 (2008)
huugduck schreef:Anders zou je bijvoorbeeld het verhaal kunnen gebruiken waarin Dagoberts geldpakhuis voor het eerst verschijnt.

Maar dat is niet zo'n speciaal verhaal. Je kunt het trouwens vinden in Oom Dagobert - 60 Jaar In Duckstad.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor kwuk duck » ma maart 14, 2011 8:03 pm

Duckfan van Down Under schreef:
kwuk duck schreef:Goofy geeft les over: de ondergang Hmm, nou niet echt een VROLIJK WEEKBLAD ;) . Ik denk als de wereld echt vergaat dat er wel een langere dd af kan want je zult het immers nooit meer lezen!

Ik bedoelde eigenlijk dat 2012 de wereld vergaat omdat de jubileumDuck ZO SLECHT is.

Oww, maar wat hebben de Maya`s hiermee te maken?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor DordrechtDuck » ma maart 14, 2011 9:34 pm

Duckfan van Down Under schreef:De titel voor dit topic klinkt misschien maar wat raar, maar als je de beschrijving leest, snap je het vast meer.

In 2012 vergaat de wereld, want dan komt de jubileumDuck 43-2012 uit, waarin we 60 jaar Vrolijk Weekblad vieren. :) Hiervan is niets serieus bedoeld, maar het viel me op dat 2012 de 60e verjaardag van het weekblad is, en het einde van de Maya-kalender. Maar ja, zoals ik al eerder heb gezegd:
Duckfan van Down Under schreef:Ik zeg altijd: dat de Maya's niet konden tellen is nog niet het einde van de wereld. :)

Maar nu terug naar het onderwerp. Op McDrake wordt er altijd geklaagd dat dit of dat niet goed gedaan, dus hierbij geef jou de keuze om het zelf te doen. Precies: voor 1 keer mag jij in de stoel van de hoofdredacteur plaats nemen en je mag zelf helemaal weten wat er in het weekblad gaat staan. En om het nou ook nog met een speciaal nummer te combineren, maakt het extra speciaal. Kort gezegd:
Wat zou jij doen als jij de inhoud van het jubileumnummer Donald Duck 43-2012 samen mocht stellen?
De enige regel is dat het wel realistisch moet blijven. Hiermee bedoel ik niet "wat verwacht je van de redactie", maar "wat vind je zelf realistisch". Een gratis weekblad is bijvoorbeeld onrealistisch.

Ik ga eerst.
Dit nummer wordt extra dik, met 64 bladzijden, waarvan 60 Disney.
De cover 2 pagina's, en beslaat de voor- en achterkant. Eerst had ik gedacht aan een cover met ieder personage dat ooit op een voorplaat is verschenen, maar dat zijn veel te veel. Het idee is om iedereen feest te laten vieren, en dat Donald opnieuw naar het logo wijst met een horloge om, zoals in die overbekende pose.
Oom Donald's Brievenbus (2 pagina's) vertelt de aanleiding voor dit nummer (de 60e verjaardag van het weekblad) met een speciaal verhaal, maar als je meer wilt weten moet je de extra lange Goofy Geeft Les lezen. Verder komen nog wat opmerkelijke brieven van de afgelopen 60 jaar terug. Voor voorbeelden, zie het topic Oom Donald's Brievenbus (herkansing).
Dan het hoofdverhaal. Natuurlijk een speciaal verhaal, en het is al op Inducks geindext: H 2010-121 (35 bladzijden!). MET CREDITS.
Een extra lange Goofy Geeft Les, over Disney strips. Met gastoptredens door Mickey en Donald. Waarschijnlijk ongeveer 7 bladzijden. Ik zou dit verhaal best kunnen schetsen.
Hierachter een pagina met credits van alle verhalen, en wat info over H 54dd10. Voor degenen die de Walt Disney Treasures DVD serie kennen, hiermee bedoel ik een Leonard Maltin-intro.
Een mooie Prikprent, of 1/4e deel van een megaposter. Als Prikprent zou ik misschien een Barks schilderij kiezen, of een massaal portret. Of anders een opgevouwen megaposter, zoals die in 1981.
Een prijsvraag, zoals altijd. 3 bladzijden.
Helaas, ongeveer 4 bladzijden reclame. We moeten wel realistisch blijven.
H 54dd10, het eerste verhaal dat in Nederland gemaakt is. 8 bladzijden. De kwaliteit van dit verhaal is helaas wel ver te zoeken.
En dat is 64 bij elkaar! Wat zou jij doen?

Kijk, voor zulke dingen heb ik nou geen tijd, of ik wil het er simpelweg niet voor maken. maar wel leuk haha.
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Bruno » di maart 15, 2011 3:23 pm

DordrechtDuck schreef:Kijk, voor zulke dingen heb ik nou geen tijd, of ik wil het er simpelweg niet voor maken. maar wel leuk haha.

Tjonge, wat een quote... Nergens voor nodig.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » di maart 15, 2011 3:54 pm

Duckfan van Down Under schreef:In 2012 vergaat de wereld, want dan komt de jubileumDuck 43-2012 uit, waarin we 60 jaar Vrolijk Weekblad vieren. :) Hiervan is niets serieus bedoeld, maar het viel me op dat 2012 de 60e verjaardag van het weekblad is, en het einde van de Maya-kalender.

Wat hebben wij te maken met de Maya-kalender? Wij leven volgens de Roep-kalender. De wereld vergaat pas, zodra Oom Thom met pensioen gaat. (snotter)

Duckfan van Down Under schreef:Een gratis weekblad is bijvoorbeeld onrealistisch.

Een gratis weekblad ter gelegenheid van het vergaan van de wereld, is dat onrealistisch? (snik)

Duckfan van Down Under schreef:Een prijsvraag, zoals altijd. 3 bladzijden.

Wat heb je aan een prijsvraag, als de wereld vergaat? Je zult nooit weten of je het antwoord goed hebt. Je zult nooit de prijs ontvangen. En zelfs als je de prijs ontvangt, zul je er niet lang plezier van hebben. (huil huil)

huugduck schreef:Ik zou wat mijlpaal verhalen in die Donald Duck zetten. Bijvoorbeeld het eerste verhaal met Dagobert, Willie Wortel of Katrien. Een verhaal met Otto en/of Diederik want dat gaat waarschijnlijk niet meer gebeuren.
En wat DVDU zegt zoiets als het eerste verhaal in nederland gemaakt. Mischien zou ik ook de eerste Donald Duck er in kopieëren.

Een jublieumnummer met herdrukken. Wat een feest... Elke keer als aan de lezers gevraagd wordt wat ze willen, vragen ze altijd om herdrukken! (snotter)

Ui wil:
- Verhalen met Otto van Drakenstein, Diederik Duck, Tobber, Bella Duck, Rockerduck en Brigitta Gans.
- Een 'Goofy geeft les' over huilen. (Omdat we een nieuwe Maya-kalender moeten kopen.)
- Een link naar een downloadbare versie van Willie Wortel Supercomputer op de Donald Duck-website. (Toch een herdruk.)

Dat van die Supercomputer is eigenlijk best een heel goed idee. Maar wie luistert er naar Ui? (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » di maart 15, 2011 4:23 pm

kwuk duck schreef:Oww, maar wat hebben de Maya`s hiermee te maken?

De Maya's hadden een eigen kalender, die uit allemaal cycli/kringlopen/tellingen bestond, tellend vanaf wat zij beschouwden als het begin van de aarde. Daarvan zijn de grootste cycli Calabtun (±70 millennia), Pictun (±8 millennia) en Bactun (±4 eeuwen), maar er bestonden misschien zelfs nog grotere!

Wat betreft het einde van de wereld:

Volgens het Mayageloof zou de wereld na elke Pictun vernietigd en opnieuw geschapen worden. Maar de huidige Pictun duurt nog tot 4772! Een van de kortere cycli, de 13de Bactun, eindigt omgerekend in onze kalender in 2012. Dat zou volgens sommige Mayadeskundigen dan weer een rekenfout zijn van andere Mayadeskundigen (niet van de Maya's!) en pas in 2220 gebeuren. Áls die Bactun al in 2012 eindigde, zouden de Maya's zelf dat waarschijnlijk helemaal niet zo'n probleem gevonden hebben. Op een paar herrieschoppers na misschien!

Want ook bij onze eigen telling zijn er zulke herrieschoppers geweest. Wat dacht je van het vorige millennium? In 1999 zijn er allemaal rampscenario's verspreid over het einde van de wereld in 2000! Behalve dat er een paar computers de weg kwijt waren, is er niet bijster veel gebeurd...

Zo zit het ongeveer in mekaar (althans wat ik ervan begrijp).

Misschien kan de Donald Duck dat mooi gaan uitleggen in 2012!

Er is ook een Donald Duck-cyclus! De korte cyclus duurt 7 dagen en die herhaalt zich 52 keer in een jaar. Na elke korte cyclus wordt de Donald Duck opnieuw gecreëerd. In 2012 eindigt de zesde lange cyclus (±10 jaar). Sommige mensen denken dat de Donald Duck dan vernietigd wordt, maar waarschijnlijk gaat ie gewoon rustig door.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » di maart 15, 2011 4:58 pm

Bruno Kopsky schreef:De Maya's hadden een eigen kalender, [...]

Kijk-nummer 2011-01 besteedt wat aandacht aan die Maya-kalender. Er zijn meer kalenders en berekeningen. Het is de zoveelste keer dat mensen geloven dat de natuur zich volgens een boek gedraagt. (snik)

Bruno Kopsky schreef:Sommige mensen denken dat de Donald Duck dan vernietigd wordt, maar waarschijnlijk gaat ie gewoon rustig door.

Sommige mensen denken dat Donald Duck Weekblad allang vernietigd IS. (huil huil)

Wie heeft nog meer ideeën voor Donald Duck 2012-43?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Volgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron