Volmaakt onvolmaakt, een idee voor een verhaal van Mau

Berichtdoor Daniel(LXXIII) » za maart 10, 2007 8:27 pm

Hieronder een idee voor een onvoltooid scenario van Kirsten/Mau, als onderdeel van een beoordeling ervan. De gepubliceerde versie van het uiteindelijke scenario is te vinden in Donald Duck 2006-15. (H24069)
http://coa.inducks.org/story.php/x/H+24069

Let op: De panelnummers in mijn beoordeling verwijzen naar het onvoltooide scenario, dat ik alleen in fax-vorm heb.
In die versie wordt Donald's triangel-pling (6.6) gevolgd door een panel (6.7) met een boos publiek dat schreeuwt: "Boeh! Ordinair bedrog! Wij willen ons geld terug!!" Katrien denkt: "Grrr! Ik ben te kijk gezet voor de hele Damesclub! Dit zal je berouwen, Donald Duck!!"
In panel 6.8 (hele vierde strook) zijn Donald en de dirigent op de vlucht voor een woest publiek op de achtergrond. Blijkbaar bij volle maan. Donald zegt: "Maar ik heb toch zuiver gespeeld? Eh.." De dirigent antwoordt: "Tsja, van het concert des levens krijgt niemand een program." Op de achtergrond, in silhouet rent Katrien vooraan en ze roept: "Grijp ze!" Het rennende publiek achter haar roept: "Boe! Bedrog! Geld terug!!!" Op de voorgrond staat een bordje dat naar links (de looprichting van allen) wijst: "Wegwezië 8.7165 km".

In het uiteindelijke scenario, en ook in de gepubliceerde versie, wijkt met name het einde af van het door mij beoordeelde onvoltooide scenario. Het wegren-einde is verwijderd, en in plaats daarvan heeft Mau mijn einde-voorstel in het verhaal verwerkt.
Een ander significant verschil met het onvoltooide scenario is het toevoegen van een groot panel van een halve pagina, met een orkest. Dat panel is blijkbaar een idee van Mau (of Kirsten?), of van een ander die meehielp. Het panel ontbreekt in het door mij beoordeelde onvoltooide scenario. Ik hoopte dat klassiek-liefhebber Mau er het orkest tot in detail uit zou werken in gepubliceerde vorm. Die wens sprak ik openlijk uit bij Mau, per telefoon. Helaas heeft hij zich er wat makkelijk vanaf gemaakt. Ik had een heuse concertzaal verwacht, met een heuse orkest-indeling. Nu zit iedereen in het orkest gelijkvloers, op een podium in wat veel lijkt op een schuur. Dat vind ik zonde. (Bij mijn weten houdt Mau van klassieke muziek. Maar ik kan me vergissen.)

Geen idee wat de rol van Kirsten is geweest. Ik had alleen met Mau contact over dit en een handvol andere gefaxte scenario's in die tijd, begin 2004. Alleen in dit symfonie-verhaal heb ik een echt inhoudelijke aanvulling geleverd die in publicatie is doorgekomen. Ik had veel meer gekund, maar ik vond het te moeilijk en te vermoeiend om een constructief contact te houden met Mau. Het een en ander liep langs elkaar heen. Ik wilde te graag meedoen, en hij ging vaak toch zijn eigen gang. Dus ik mag blij zijn dat er überhaupt een resultaat is geweest.




- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

From: "Daniel van Eijmeren"
To: zmaupzy
Subject: Beoordeling van het symfonische zes-pagina scenario
Date: Sun, 1 Feb 2004 19:06:48 +0100


Hoi Mau,

Bij deze mijn reactie op het symfonie-verhaal. Ik reageer hier hoofdzakelijk
op de eerste versie die je mij gestuurd hebt. Ik hoop dat je kopieën hebt van
de versie je mij gestuurd hebt, voor het geval dat mijn opmerkingen niet meer
bij inmiddels aangebrachte aanpassingen past.

Wederom hoop ik dat alles duidelijk en correct overkomt, en dat ik geen
nummer-fouten heb gemaakt.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Jaap van Zweetvoet / De Onvolmaakte - 6 pagina's - ontvangen op 19-01-2004

1.1
Kan eerste regel niet lezen.
Misschien kun je er het 'Duckstads Felharmonisch Orkest' van maken?
De titel 'De Onvolmaakte' vind ik heel mooi gevonden. Ik hoopte dat je er
op door zou gaan. Ik hoopte dat dit verhaal zou gaan over tekortkomingen
tijdens het uitvoeren van een stuk dat nota bene 'De Onvolmaakte' heet.
Een a-muzikale Donald die meespeelt aan een onvolmaakt stuk, vind ik een
heel lachwekkende situatie.
'De Onvolmaakte' zou een soort van onvoltooide symfonie kunnen zijn. Of een
afgekeurde symfonie. Of liever, een kunstzinnig stuk dat de "schoonheid van
de onvolmaaktheid", in een symfonie heeft proberen te vatten.
Dat laatste heeft mijn voorkeur. Er is dan een componist (Von Strohalm?)
*bewust* bezig geweest om een onvolmaakt muziekstuk te maken. Zijn probleem
zou dan zijn dat de muziek nog net niet onvolmaakt genoeg is om echt volmaakt
onvolmaakt te zijn. En dat blijft de componist wringen, totdat hij op deze
avond 'De Onvolmaakte' precies zo hoort als hij tijdens het componeren in
gedachten had. De ontbrekende, onvolmaakte noten zijn ontdekt/gevormd door
Donald's vliegen.
Dit zou het verhaal een positief einde voor Donald geven. Ik vind overigens
dat Donald dit verdient. Hij heeft voor zijn doen, goed z'n best gedaan. Door
bijvoorbeeld als enige, op tijd aan de triangel te denken. Een negatief einde
voor Donald in dit verhaal, voelt voor mij sowieso verkeerd.

1.7
Als dit panel (of anders panel 1.6) alvast een ogenschijnlijk onbelangrijk
vliegje toont, komt het begin van de vliegenscene (panels 4.8 - 4.10) mooier
en krachtiger uit.
Zelf denk ik aan een vlieg die in panel 1.6 uit Donald's keukenkastje komt,
en z'n weg vervolgt in panel 1.7. De lezer kan dan (onterecht) denken dat de
achterliggende grap blijkbaar is, dat Donald een armoedige keuken heeft. Pas
in panels 4.8 - 4.10 komt de lezer erachter dat de grap in werkelijkheid een
voorbode was.

- - - - - - -

2.6
Het bij naam noemen van de dirigent (Jaap van Zweedvoeth) vind ik van het
verhaal afleiden. Tenzij hij al ergens op de pagina 1 zal worden genoemd.
Het verhaal gaat immers om de amper aanwezige Otto Von Strohalm. Zo'n
extra naam voor dirigent vind ik dan ten koste van het belang van Otto
Von Strohalm gaan.

- - - - - - -

3.8
Ik zou de dirigent een geluidsband laten tonen, ter illustratie van het
playback-plan.
Tape-recorder vind ik een onduidelijke term voor een opname die *afgespeeld*
gaat worden. Recorder staat voor opnemen. Dus de opmerking "Een tape-recorder
kan de job doen!" riep bij mij de vraag op of ze eerst een één of andere
viool-partij zouden gaan opnemen. Maar dat gebeurt niet. Dan zou ik gewoon
zeggen dat er een (bestaande) bandopname van Von Strohalm afgespeeld gaat
worden.

- - - - - - -

4.2
"Maak je niet dik" vind ik een achteloze opmerking voor iemand die afhankelijk
van Donald's instemming is. De dirigent zou verrast moeten zijn, omdat hij
Donald zo makkelijk kan overhalen. Het enige wat Donald belangrijk vindt, is
dat hij zijn triangel-partijtje aan het eind, ook mag spelen. Dat is een
verrassend onbelangrijke voorwaarde. Donald had immers een flinke opslag
kunnen vragen voor de zware taak van het imiteren van Von Strohalm. Maar nee,
hij wil alleen triangel spelen om indruk op z'n vriendin te maken. Ik zou de
man dus enigszins opgelucht laten reageren, met een duidelijke zelfbeheersing
omdat de deal nog niet rond is. Dat kunnen neerkomen op een antwoord als
"Nou, vooruit! Die mag je er óók bij doen!"

Naast de simpele voorwaarde is er trouwens nog een extra voordeel voor de
dirigent. Wie had anders de *triangel-speler* vervangen? In panel 2.6 heeft
de dirigent immers tegen Donald gezegd dat hij hem nodig heeft als triangel-
speler, en dat hij hem anders met kop en staart het gebouw uit zou schoppen.

4.3
De kop-tekst "Donald zwicht uiteindelijk" vind ik het verhaal vertragen. Ik
had de indruk dat Donald al gezwicht was in panel 4.2. Donald krijgt daar
immers z'n zin, want hij mag z'n triangel-partijtje erbij doen. Dat hij
vervolgens op als Von Strohalm opkomt in panel 4.3, vind ik een logisch
vervolg.
Ik zou een koptekst plaatsen die zegt dat Donald die avond opkomt voor een
afgeladen bomvolle zaal, waaronder gerenommeerde muziek-kenners. Dat maakt
de rol van Donald als Von Strohalm, nog belangrijker (en spannender) dan die
al lijkt.

- - - - - - -

4.4 - 4.7
Ik zie je dat deze scene hebt omgegooid in de recentere pagina die je me
afgelopen donderdagavond hebt gestuurd.
In principe vind ik wel passen dat de Damesclub en Katrien, Donald blijkbaar
goed genoeg kennen om niet misleid te worden door zijn (relatief eenvoudige)
verkleedpartij. In de recentere pagina 1, geeft Katrien Donald het advies
om z'n rokkostuum aan te doen. Dat zou Donald nog herkenbaarder moeten maken.
Een vrouw als Katrien hoort Donald's kostuum meteen te herkennen, zelfs al
zat Donald er *niet* in.
Op pagina 2 hebben de Damesclub en Katrien, Donald al in zijn outfit gezien.
Compleet met rokkostuum en appelstroop-kapsel. Dus ik zou het vreemd vinden
als ze hem nu ineens niet meer herkennen.

De versie die ik het eerst ontvangen heb, met de herkende Donald, vind ik tot
nu toe het meest logisch. Katrien kan dan vereerd zijn dat haar Donald
blijkbaar goed genoeg is om vervanger te zijn voor Von Strohalm, die (zoals ze
aanneemt) blijkbaar verhinderd is.
Buiten Katrien en de Damesclub, weet de rest van het publiek natuurlijk niets
van de vervanging. De extra kennis van Katrien en de Damesclub, vind ik een
mooie spanning creëren. Zij ontdekken iets wat de rest van de zaal (nog)
niet doorheeft.

Waar is trouwens het afspelen van de bandopname te zien? Bevindt de geluids-
apparatuur zich achter het podium, of ingebouwd in Donald's viool? Nu lijkt
het alsof Donald zelf speelt. De playback-truc wordt alleen in de dialoog
genoemd.
Als Donald playbackt, zouden zijn viool en strijkstok geen snaren mogen
hebben. Anders is zijn eigen gepruts ook te horen, door het orkest heen.
Zonder snaren is tevens visueel duidelijk dat Donald niet echt speelt. Dat
verschil is nu niet te zien.

4.7
Er zouden wat vage walmen boven Donald te zien moeten zijn. Dat is dan de
geur die de vliegen in panel 4.8 ruiken.

4.9
Dit panel zou Donald als achtergrond-detail moeten tonen. Dat kan als de
camera van boven naar beneden filmt. Dan is te zien dat de vliegen zich boven
het podium bevinden, en dat Donald letterlijk en figuurlijk iets boven het
hoofd hangt.

4.10
Zitten de vliegen al op Donald's hoofd? Als een trosje op zijn kapsel?
Ik hoop dit te zien, maar weet niet of je dit echt zo bedoelt.

- - - - - - -

5.1
Donald zwaait veel te overdreven met z'n viool. Dat overschaduwt het komische
panel 5.2, waarin Donald zijn viool als vliegenmepper gebruikt. Die scene zou
veel lachwekkender zijn als panel 5.1 er wat beheerster/subtieler naartoe zou
werken.

5.2
Leuke grap, die viool als vliegenmepper. Helaas werkte de grap wat minder voor
mij, vanwege het drukke panel 5.1.

- - - - - - -

5.6
Dat Donald, als (playbackende) violist, het voordeel van de twijfel krijgt van
het publiek, vind ik een mooi gegeven.

- - - - - - -

6.1
Komt het geluid uit een speaker in het podium? Misschien zou je er dan een
souffleurshokje van kunnen maken, waarin de afspeel-apparatuur te zien is?

6.6
Heel leuk gedaan. Ik was die triangel-partij allang weer vergeten. Donald
heeft voor zijn doen, heel goed zijn best gedaan op deze avond!

- - - - - - -

Voorstel voor een ander einde:

6.7
Er is één persoon in het publiek die tegensputtert: "Maar... maar..."

6.8 (nieuw panel, halve strook)
Die tegensputterende persoon is de componist van het muziekstuk
"De Onvolmaakte".
Hij roept verheerlijkt dat dit de meest onvolmaakte uitvoering van
'De Onvolmaakte' is, die hij ooit gehoord heeft. *Precies* zo ellendig
als hij het had bedoeld, maar er ontbrak nog wat. Donald's vliegen hebben
voor die extra noten gezorgd, die het stuk nodig had om echt volmáákt
onvolmaakt te zijn.
Volgens hem dienen Donald en het orkest juist *gehuldigd* te worden voor
deze opmerkelijke, fantastische prestatie.
Het publiek staat verbaasd met open mond te kijken. Als die gerespecteerde
man dat zegt, dan zal hij wel gelijk hebben. Dat betekent dat zij zich
blijkbaar in Donald en het orkest vergist hebben. Hun schaamteloze protest
van panel 6.7 was dus hoogst onbeschaafd en ongepast, realizeren ze zich nu
langzaam.
De componist is overigens weliswaar hoogst gerespecteerd, maar ook erg
vak-idioot. Hij ziet er een beetje ongewassen en rommelig uit, getuige de
vliegen die ook om zijn hoofd cirkelen. Op de partituren die hij in handen
heeft, zitten ook een paar vliegen. Donald heeft dus onbewust in de geest
van de componist gewerkt, door zelf ook vliegen aan te trekken.

6.9 (nieuw panel, halve strook)
Feestelijke receptie in de foyer, de aanwezigen bestaan o.a. uit Damesclub-
leden. Buffet bestaat o.a. uit appelgebak.
Donald (met triangel), en de componist (met partituur), en de dirigent (met
stokje) staan er in het centrum van de belangstelling. Ze zijn niet alleen
de helden van de avond, maar ook van de muziekhistorie. Donald en de
componist hebben beiden vliegen om hun hoofd cirkelen, wat hun zogenaamde
geestverwantschap benadrukt.
De componist wauwelt nog wat tegen Donald, over de bedoelingen die hij volgens
panel 6.8 met 'De Onvolmaakte' had. (Hij wilde iets neerzetten dat voor een
publiek, de schoonheid van onvolmaaktheid zou neerzetten. En dat is de o zo
getalenteerde Donald, deze avond zo voortreffelijk gelukt, etc. Bla bla bla.)
De dirigent luistert instemmend mee, terwijl hij ondertussen met zijn stokje
een vlieg wegpinkt van zijn appelgebakje.
Katrien en de Damesclubleden zijn nog enigszins opgelaten over hun onterechte
protest van 6.7, hoewel ze proberen te doen alsof er niets gebeurd is. Katrien
probeert haar schaamte weg te bluffen, door te beweren dat zij immers altijd
al gezegd heeft dat haar Donald een "schitterende virtuoos" is. (Zoals ze al
beweerde in panels 2.8 en 3.4.)

- - - - - - -

N.B. De componist zou ook de echte Von Strohalm kunnen zijn, die ondanks zijn
duim-blessure toch bij het concert aanwezig is, als publiek. Maar dan zijn er
twee bijna identieke eenden te zien. (Donald en Strohalm.) Wat betreft het
verhaal maakt het niet uit. Tenzij je Donald *echt* laat spelen, in plaats
van playbacken. Von Strohalm kan dan verzuchten dat hij (Strohalm) het stuk
'De Onvolmaakte' nooit zo voortreffelijk *beroerd* als Donald had kunnen
spelen.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=


Groetjes,

--- Daniël





- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Van het naar de redactie opgestuurde scenario heb ik, waarschijnlijk per vergissing, nooit een kopie ontvangen van Mau. Van de andere scenario's heb ik wel kopieën per post van hem ontvangen, met als posstempel 10 [februari] 2004. (Ik ontving ze op 12 februari 2004.) Van het symfonische verhaal heb ik helaas alleen faxen.

Zoals ik me ten tijde van publicatie mijn inbreng herinnerde, had ik een expert bedacht die het lovende oordeel gaf, in plaats van de componist. Maar blijkbaar was dat in een fase voordat ik mijn idee naar Mau stuurde, of in een telefoongesprek. Ik stelde zelf die componist voor, lees ik terug. Een expert (bv. een recencist) leek me leuk omdat het dan om iemand gaat die uiteindelijk zelf ook maar toeschouwer is.
De opmerking in publicatie die neerkomt op "als hij zegt, dan IS het zo", herinner ik me als een idee van mij. Dat kan een mondelinge aanvulling geweest zijn.
Vaak telefoneerde ik Mau nadat ik per e-mail een beoordeling stuurde. Om de beoordeling te beoordelen... Zo overvloedig was ik. Zoals ik al zei, mag ik blij zijn dat er iets van een resultaat is geweest.
Daniel(LXXIII)
 

Berichtdoor Caspar » za maart 10, 2007 10:47 pm

Ik heb het verhaal erbij gepakt, en ik zie dit keer niet veel uiteindelijke veranderingen. Het was een ZEER leuk verhaal trouwens.

Heel interessant al die email, Daniel!
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm


Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten