Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Re: Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor anders and » do jan 29, 2015 11:05 pm

Succes met afstuderen dan. studeer je ook iets in die richting? Als ik je wat kan aanraden qua tekenstijl, probeer dan zelf wat te ontwikkelen. Als ik in het forum top 10 tekenaars kijk, zie ik bijna alleen maar tekenaars met een heel eigen tekenstijl, zoals Van Horn, Rota, Rosa, Heymans, Gulbransson etc. Terwijl er nauwelijks tekenaars met een heel standaard stijl te zien zijn, zoals Rodriguez, ferrioli, Mithun, santanach, etc. Met Vicar en Branca als uitzondering, om dat zij de beginners waren van deze stijl. Als een Donald duck verhaal in een heel eigen stijl getekend is, leest het gewoon lekker. Ben het zelf ook aan het proberen, ook al heb ik nog lang niet het niveau van jou en hidde. Ook al begin ik weer moed te krijgen als ik verhalen van gulien en bernado lees :). En hou dit forum natuurlijk goed in de gaten, met op of aanmerkingen van jou stijl. Luister hier alleen naar als deze mening gedeeld wordt hoor :P , maar dit is iets wat mij wel echt opvalt. Dus begin bij barks, ik zeg jaren 40, maar dat is een mening, en werk vanaf daar naar je eigen stijl. Wat vinden de andere McDrakers hiervan, is dit een goede tip?
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor Robb_K » vr jan 30, 2015 9:00 am

Ik ben nu aan het werk op drie 10-pagina's Donald Duck en Oom Dagobert verhalen met Jan Gulbransson voor Egmont. En voor Sanoma Uitgevers, ik ben aan het werk op een 10-pagina's Donald Duck verhaal, en twee 8-pagina's Broer Konijn verhalen en een 8-pagina's Joe Cartoca verhaal met Henrieke Goorhuis, een 12-pagina's Oom Dagobert verhaal met Mau Heymans, een 10 pagina's Donald Duck verhaal met Frank Jonker, en twee Willie Wortel verhalen met Tim Artz, en ook heb ik al gestuurd een 6-pagina's Kwik, Kwek en Kwak verhaal aan het redactie.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re: Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor anders and » vr jan 30, 2015 11:32 am

Leuk om te horen, dat je met Tim Artz en Henrieke werkt! Ook ben ik fan van Gulbransson en Mau Heymans(nog steeds ja).
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor McDuck Menu » vr jan 30, 2015 11:36 am

anders and schreef:Succes met afstuderen dan. studeer je ook iets in die richting?

Niet per se in de richting van striptekenen. Ik studeer Communication & Multimedia Design. Eigenlijk leer je daar van alles; social media, reclamecampagnes opzetten, tv-uitzendingen maken, animeren (in mijn minor althans), games maken. Best een leuke studie :) Het draagt niet per se bij aan een tekentalent, maar je leert wel bepaalde denkwijzes met betrekking tot hoe je iets het beste in beeld kunt brengen en zo. Dus indirect heb je er zeker iets aan.

anders and schreef: Ben het zelf ook aan het proberen, ook al heb ik nog lang niet het niveau van jou en hidde. Ook al begin ik weer moed te krijgen als ik verhalen van gulien en bernado lees :).

Bernado? Dat is toch wel een van de betere tekenaars in mijn ogen. Hij heeft een zeer unieke stijl, mooi inktwerk, mooie composities en technisch is het ook allemaal dik in orde. Zijn inktwerk is wel erg gestileerd, misschien dat dat je tegen staat? Sander Gulien tekent heel afwisselend, maar was volgens mij vooral goed midden jaren 90.

Maar goed, ikzelf blijf vooral oefenen. Veel figuren tekenen, niet alleen Disney helpt ook. Animatie is ook een goede manier om je tekenkunsten te ontwikkelen. Je gaat dan echt denken hoe een arm een bepaalde beweging maakt bijvoorbeeld, omdat je die hele beweging ook moet uittekenen. Een stijl komt vanzelf, ik probeer het niet te veel te forceren en teken gewoon hoe ik het zelf mooi vind, en mik daarbij een beetje op een Barks/Jippes stijl. Of ik dat kan evenaren is een ander verhaal :P
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor anders and » vr jan 30, 2015 11:45 am

Bernado? Dat is toch wel een van de betere tekenaars in mijn ogen.

Je kunt wel zien dat hij goed kan tekenen, maar het lijkt op de een of andere manier dat hij z'n best niet doet. Met Gulien heb ik dat hetzelfde, gewoon te slordig.

Een stijl komt vanzelf, ik probeer het niet te veel te forceren en teken gewoon hoe ik het zelf mooi vind,

Daar heb je gelijk in.

Robb_K schreef:Ik ben nu aan het werk op drie 10-pagina's Donald Duck en Oom Dagobert verhalen met Jan Gulbransson voor Egmont. En voor Sanoma Uitgevers, ik ben aan het werk op een 10-pagina's Donald Duck verhaal, en twee 8-pagina's Broer Konijn verhalen en een 8-pagina's Joe Cartoca verhaal met Henrieke Goorhuis, een 12-pagina's Oom Dagobert verhaal met Mau Heymans, een 10 pagina's Donald Duck verhaal met Frank Jonker, en twee Willie Wortel verhalen met Tim Artz, en ook heb ik al gestuurd een 6-pagina's Kwik, Kwek en Kwak verhaal aan het redactie.


Hoe ben je zelf zo bij Egmont, en de Roep-redactie terecht gekomen? Ook gewoon tekeningen/een scenario opgestuurd?
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor Robb_K » vr jan 30, 2015 12:25 pm

anders and schreef:
Robb_K schreef:Ik ben nu aan het werk op drie 10-pagina's Donald Duck en Oom Dagobert verhalen met Jan Gulbransson voor Egmont. En voor Sanoma Uitgevers, ik ben aan het werk op een 10-pagina's Donald Duck verhaal, en twee 8-pagina's Broer Konijn verhalen en een 8-pagina's Joe Cartoca verhaal met Henrieke Goorhuis, een 12-pagina's Oom Dagobert verhaal met Mau Heymans, een 10 pagina's Donald Duck verhaal met Frank Jonker, en twee Willie Wortel verhalen met Tim Artz, en ook heb ik al gestuurd een 6-pagina's Kwik, Kwek en Kwak verhaal aan het redactie.


Hoe ben je zelf zo bij Egmont, en de Roep-redactie terecht gekomen? Ook gewoon tekeningen/een scenario opgestuurd?


Ik had Carl Barks bezocht in 1969, en vroeg hem naar zijn verhalen dat was afgewezen en pagina's die waren verwijderd uit gedrukte verhalen. Dan heb ik belangrijke vormgever van de ontbrekende pagina's op basis de beschrijvingen van hem. In 1985, een vriend van mij, liet Thom Roep ze zien. Hij gedrukte Barks' 1945 Christmas verhaal met Donald en Bolderbast's zingen oorlog met mijn re getrokken eerste pagina. Hij huurde me om verhalen te schrijven en te tekenen het storyboard tekeningen.

Ik was dan een collega van Freddy Milton sinds 1985, als hij ook werkte voor Oberon. In 1989 kreeg hij me een interview met de Deense Disney (Gutenberghus / Egmont) redactie. Ik liet ze een aantal verhalen die ik aan het voorbereiden was voor Oberon. Egmont dan me ingehuurd om verhalen te schrijven en te tekenen het storyboard tekeningen.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re: Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor Oom Paspasu » vr jan 30, 2015 2:15 pm

anders and schreef:Als ik in het forum top 10 tekenaars kijk, zie ik bijna alleen maar tekenaars met een heel eigen tekenstijl, zoals Van Horn, Rota, Rosa, Heymans, Gulbransson etc.

Ik denk dat dit ook te maken heeft met het leuke van de herkenning. Een tekenaar wiens stijl je hebt leren onderscheiden komt eerder in aanmerking voor je lijstje dan een minder opvallende maar misschien wel betere tekenaar. Ben Verhagen is bijvoorbeeld erg populair, hoewel de man nog nooit een fatsoenlijke eend heeft getekend. Zijn eenden herkent iedereen. Zijn achtergronden zijn overigens wel mooi.
anders and schreef:Terwijl er nauwelijks tekenaars met een heel standaard stijl te zien zijn, zoals Rodriguez, ferrioli, Mithun, santanach, etc. Met Vicar en Branca als uitzondering, om dat zij de beginners waren van deze stijl.

Mithun heeft ook een vrij afwijkende stijl. Ikzelf ben groot fan van Carlos Mota, die duidelijk geïnspireerd is door Branca. Zijn eenden zijn niet zo perfect prachtig als die van Branca, maar de achtergronden zijn vele malen beter.
anders and schreef:Ben het zelf ook aan het proberen, ook al heb ik nog lang niet het niveau van jou en hidde. Ook al begin ik weer moed te krijgen als ik verhalen van gulien en bernado lees .

Je houdt hoop dat jouw werk goed genoeg is voor het pulpblad? Bernado's stijl is afwijkend en wild, maar wel beheerst. Meestal vind ik hem erg goed, maar niet altijd.
McDuck Menu schreef:Sander Gulien tekent heel afwisselend, maar was volgens mij vooral goed midden jaren 90.

Zelfs toen hij zijn best deed, was zijn tekenwerk gebrekkig, en dat is al heel lang geleden. Voorbeeld:
Afbeelding
Een leuke pagina-indeling, afwisselend perspectief, goed gevulde plaatjes, redelijk gevormde figuren, de drie neefjes niet met exact dezelfde gezichtsuitdrukking; wat wil je nog meer? Je zou bijna over het hoofd zien dat op het derde plaatje Donalds nek uit zijn schouder ontspringt.
anders and schreef:Dus begin bij barks, ik zeg jaren 40, maar dat is een mening, en werk vanaf daar naar je eigen stijl. Wat vinden de andere McDrakers hiervan, is dit een goede tip?

Nee. Ik ben geen tekenaar, maar ik denk dat een stijl je moet liggen. Barks had ook een eigen stijl. Je kan beter eerst met modelsheets figuren leren tekenen. Je eigen stijl sluipt er vanzelf wel in. Je kan meer van Barks' werkwijze leren dan van zijn stijl. Een voorbeeld: viewtopic.php?p=64506#p64506
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor anders and » vr jan 30, 2015 7:18 pm

Je houdt hoop dat jouw werk goed genoeg is voor het pulpblad?


Ik hoop dat ik uiteindelijk goed zal kunnen tekenen, en misschien, als ik tegen die tijd nog interesse heb, een verhaal zal kunnen plaatsen.
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor anders and » vr jan 30, 2015 7:31 pm

Robb_K schreef: Ik had Carl Barks bezocht in 1969, en vroeg hem naar zijn verhalen dat was afgewezen en pagina's die waren verwijderd uit gedrukte verhalen. Dan heb ik belangrijke vormgever van de ontbrekende pagina's op basis de beschrijvingen van hem. In 1985, een vriend van mij, liet Thom Roep ze zien. Hij gedrukte Barks' 1945 Christmas verhaal met Donald en Bolderbast's zingen oorlog met mijn re getrokken eerste pagina. Hij huurde me om verhalen te schrijven en te tekenen het storyboard tekeningen.

Ik was dan een collega van Freddy Milton sinds 1985, als hij ook werkte voor Oberon. In 1989 kreeg hij me een interview met de Deense Disney (Gutenberghus / Egmont) redactie. Ik liet ze een aantal verhalen die ik aan het voorbereiden was voor Oberon. Egmont dan me ingehuurd om verhalen te schrijven en te tekenen het storyboard tekeningen.


Super vet!
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Vorige

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron