Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor kwuk duck » di mei 17, 2011 3:32 pm

De pro's vlijven toch niet voor eeuwig?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Dubbelduck » di mei 17, 2011 3:55 pm

McDuck Menu schreef:Ik heb nog nooit contact gehad met iets of iemand van Egmont, maar ik geloof dat zij alleen spul aannemen van degenen die al bekend bij hen zijn. Dus daar aankloppen met werk zal niet gaan werken ben ik bang.

Egmont zit momenteel ook te bezuinigen. Een 'slachtoffer' hiervan is Michael T. Gilbert, hij is ontslagen. Ook is Vicar bij Egmont weggegaan, maar ik weet niet of dat vrijwillig of dat hij echt is ontslagen. Vicar heeft inmiddels wel een baan als tekenaar bij Sanoma.

kwuk duck schreef:De pro's vlijven toch niet voor eeuwig?

Ook striptekenaars komen te overlijden. Ze kunnen wel 100 jaar worden (zoals Barks bijna was), maar het is zeer waarschijnlijk dat ze op hun hondertste al niet meer tekenen. Striptekenaars gaan namelijk ook met pensioen.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor McDuck Menu » di mei 17, 2011 4:14 pm

Dubbelduck schreef:Vicar heeft inmiddels wel een baan als tekenaar bij Sanoma.

Je bedoelt dus de redactie van NL? Met een productie zo groot als die van Vicar (en zijn studio?) zal het voorlopig dan wel even stilliggen met het aannemen van nieuw talent, aangezien ze bladzijden genoeg zullen hebben.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Dubbelduck » di mei 17, 2011 4:22 pm

McDuck Menu schreef:
Dubbelduck schreef:Vicar heeft inmiddels wel een baan als tekenaar bij Sanoma.

Je bedoelt dus de redactie van NL? Met een productie zo groot als die van Vicar (en zijn studio?) zal het voorlopig dan wel even stilliggen met het aannemen van nieuw talent, aangezien ze bladzijden genoeg zullen hebben.

Ja, ik bedoel dat Vicar nu voor ons verhalen tekent. Vicar is echter niet de jongste meer (hij is 77 jaar), dus zijn arbeidsproductiviteit is niet zo heel erg hoog.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Bruno » di mei 17, 2011 4:28 pm

Die Thom Roep aan wie jullie zo'n hekel hebben, is wel eerlijk in die email. Ik vind die reden van de drie stroken misschien een beetje een slappe, maar verder zegt hij waar het op staat. Ik blijf het alleen zó raar vinden voor een blad met ruim twee ton abonnees en miljoenen lezers. Het is zo tegenstrijdig allemaal.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Rubberduck » di mei 17, 2011 4:53 pm

Het is leuk en aardig om allemaal op Roep en de redactie te gaan schieten, zoals op McDrake constant gebeurt (óók door mij) en vaak is het, gezien de slappe verhaaltjes en het tegenhouden van elke vorm van vernieuwing nog terecht ook... Maar aan de andere kant blijkt uit de reactie van Roep in die e-mail ook hoezeer zij zelf ongelukkig zijn met de huidige situatie. De gouden jaren '70 en '80 zijn voorbij; de omstandigheden zijn er niet gunstiger op geworden. Roep is overgenomen door uitgeversreus Sanoma in Finland, een beursgenoteerd bedrijf. Het kan heel goed zijn dat Donald Duck wordt leeggezogen om elders andere takken van het bedrijf op de been te houden. Stel je voor dat je Roep bent en met je handen in het (weinig overgebleven) haar zit en dan krijg je van een stel betweterige fans op een forum ook nog wekelijks van onderuit de zak. Een mens zou om minder wanhopig worden.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ui » di mei 17, 2011 5:48 pm

Dubbelduck schreef:Egmont zit momenteel ook te bezuinigen. Een 'slachtoffer' hiervan is Michael T. Gilbert, hij is ontslagen. Ook is Vicar bij Egmont weggegaan, maar ik weet niet of dat vrijwillig of dat hij echt is ontslagen. Vicar heeft inmiddels wel een baan als tekenaar bij Sanoma.

Waarom is Michael T. Gilbert ontslagen? Waarom lijdt hij onder een bezuining bij Egmont, en een ander niet?
http://coa.inducks.org/creator.php?c=MGi

Dubbelduck schreef:Ja, ik bedoel dat Vicar nu voor ons verhalen tekent. Vicar is echter niet de jongste meer (hij is 77 jaar), dus zijn arbeidsproductiviteit is niet zo heel erg hoog.

Ui vindt dat de kwaliteit van Vicar's tekenwerk in de laatste jaren achteruit is gehold. Dus die is bij de Roepredactie wel op zijn plek, tussen de Maus, Guliens en Bassen. Haha! (snotter)

Bruno schreef:Die Thom Roep aan wie jullie zo'n hekel hebben, is wel eerlijk in die email.

Voor de duidelijkheid: Ui heeft géén hekel aan Thom Roep als mens. Het gaat puur om zijn werk als hoofdredacteur. In die e-mail is hij inderdaad opmerkelijk eerlijk. Maar ga hem bijvoorbeeld niet vragen naar het verdwijnen van Diederik en Otto, of het ontbreken van credits, want dan grossiert hij in smoesjes.

Ui is de eerste die dolgraag wil geloven dat Oom Thom een vriendelijk, hartelijk, lief, warm mens is. Maar dat rooskleurige beeld is niet vol te houden, gezien de naamsbekendheid die Oom Thom dankzij het Weekblad opgebouwd heeft en die hij niet aan zijn artiesten gunt. Daar wringt een schoen. Op dit punt vindt Ui hem een egoïstische, gewetenloze, valse vent. Vooral omdat Oom Thom er zelf blijkbaar prima kan leven, in het kader van: wie maakt me wat.

Bruno schreef:Ik vind die reden van de drie stroken misschien een beetje een slappe, maar verder zegt hij waar het op staat.

Van een hoofdredacteur die verhalen keurt, verwacht Ui geen slappe redevoering. Het gaat wel om werk waar mensen hun best op hebben gedaan.

Bruno schreef:Ik blijf het alleen zó raar vinden voor een blad met ruim twee ton abonnees en miljoenen lezers. Het is zo tegenstrijdig allemaal.

Waar haal jij die "miljoenen lezers" vandaan? De oplage van Donald Duck Weekblad is pakweg 300.000 exemplaren. (snik)
Misschien tel je de meelezers mee, maar zo lust Ui er nog wel een paar. Het gaat voor Sanoma om betálende lezers.

Rubberduck schreef:Het is leuk en aardig om allemaal op Roep en de redactie te gaan schieten, zoals op McDrake constant gebeurt (óók door mij) en vaak is het, gezien de slappe verhaaltjes en het tegenhouden van elke vorm van vernieuwing nog terecht ook... Maar aan de andere kant blijkt uit de reactie van Roep in die e-mail ook hoezeer zij zelf ongelukkig zijn met de huidige situatie.

In de media heerst het beeld van een enthousiaste Oom Thom die de baan heeft die velen zouden willen hebben. Trekt hij soms een deelnemend gezicht bij een treurende lezer, om vervolgens in de krant de feestende opa uit te hangen?
In de e-mail wijst hij op overmacht. Maar dat gaat voorbij aan de macht die hij wel heeft. Als je jarenlang je tekenaars artistiek aan het wurgen bent, is het niet gek dat je afdeling steeds meer op non-actief komt te staan. Welke dwaas gaat geld in zo'n dode afdeling steken?

Rubberduck schreef:Stel je voor dat je Roep bent en met je handen in het (weinig overgebleven) haar zit en dan krijg je van een stel betweterige fans op een forum ook nog wekelijks van onderuit de zak. Een mens zou om minder wanhopig worden.

Oom Thom zou die klachten juist kunnen zien als een steun: de lezers protesteren tegen het inzakken van zijn afdeling. Als hij werkelijk hart heeft voor Donald Duck Weekblad, zal hij zich de frustratie van fans goed kunnen voorstellen. (huil huil)
Voorlopig heeft hij afgelopen zaterdag weer in een krant gestaan, vrolijk lachend en in kleur. Het is één grote goed-nieuws-show: wat gaat het lekker met het Weekblad. Spreekt hier een hoofdredacteur of een clown?
Ui denkt dat de man het, als puntje bij paaltje komt, allemaal wel best vindt. Als hij zijn pensioen maar haalt.

Maar goed, Egmont valt dus ook af. Wat te denken van Italië?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duck » di mei 17, 2011 6:07 pm

Ui schreef:Wil jij Ducktekenaar van beroep worden? (snotter)

Weet nog niet echt wat ik wil worden maar was ook benieuwt naar hoe je het word.ben nu erg bezig met donald duck tekenen (in mijn schoolschriften zie je Donald ook zoiets overal terug ;) ) Is donald duck tekenaar een echte baan of meer een soort van ,laten we zeggen bijbaan?
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor McDuck Menu » di mei 17, 2011 7:20 pm

Bij mij is het, (voor zover ik me tot nu toe een echte Donald Duck striptekenaar mag noemen met 1 gepubliceerde pagina :p), via dit forum gegaan. Ik plaatste veel van mijn tekenwerk in het topic Toon je tekeningen. Toen ik een halve pagina strip plaatste kreeg ik vrij snel via Hyves een berichtje van een van de redacteurs. (Ook meteen de enige keer dat ik iets aan Hyves heb gehad, maar goed) met de vraag of ik geïnteresseerd was om wat tekenwerk te verzorgen. Dat was ik natuurlijk wel, en ik heb twee one-pagers getekend. Eentje is er al van gepubliceerd, in DD2010-36, de ander ligt nog op, in of onder een stapel pagina's die nog moet worden gepubliceerd. H29298 moet nog komen geloof ik. Wat bleek toen ik het tekenwerk af had, was dat ik nog lang niet genoeg oefening en ervaring had om al als vaste tekenaar aan de slag te kunnen gaan. Frans Hasselaar had nog erg veel verbeteringen aan moeten brengen in mijn tekeningen. Met het kerstverhaal ben ik toen verder gaan oefenen, en ik hield de redactie daarvan op de hoogte. Ik ben ook druk met een studie, dus ik kan op dit moment sowieso niet fulltime aan de slag met tekenwerk. Dat zou ook niet prettig werken zijn voor de redactie lijkt me, iemand die niet altijd werk kan leveren. Een paar bladzijdes per maand is dan alles wat ik kan leveren. In de vakanties is dit een ander verhaal natuurlijk.
Ik wil in ieder geval een diploma hebben, daarna zie ik het allemaal wel weer. Het liefst ga ik dan freelancen, en het liefst natuurlijk bij het DD weekblad.
Ondertussen blijf ik oefenen, maar een opdrachtje hier en daar zal ik zeker niet afslaan.

Een goede tip is; Blijf altijd kritisch op je eigen werk. Denk vooral aan hoe anderen het zouden beleven, al is dat erg moeilijk. Vraag ook vooral aan anderen kritiek, en probeer die niet als negatief te zien, maar als hulpmiddel. Op dit forum weten ze ook wel het een en ander van tekenen af, al slaat men soms wat door in de details ;) De redactie kijkt ook vaak in 'Toon je tekeningen', dus wie weet. Bedenk wel dat de stripwereld een klein wereldje is, in Nederland in ieder geval. Je moet veel in jezelf investeren wil je striptekenaar worden, het is dus, zoals Thom Roep zei in zijn email, een lange weg. Het talent kun je wel hebben, maar je moet vooral oefenen. Talent zonder oefening is niet veel waard.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Dubbelduck » di mei 17, 2011 7:41 pm

Ui schreef:
Dubbelduck schreef:Egmont zit momenteel ook te bezuinigen. Een 'slachtoffer' hiervan is Michael T. Gilbert, hij is ontslagen. Ook is Vicar bij Egmont weggegaan, maar ik weet niet of dat vrijwillig of dat hij echt is ontslagen. Vicar heeft inmiddels wel een baan als tekenaar bij Sanoma.

Waarom is Michael T. Gilbert ontslagen? Waarom lijdt hij onder een bezuining bij Egmont, en een ander niet?
http://coa.inducks.org/creator.php?c=MGi

Michael zei zelf in een mail aan mij dat zijn ontslag het resultaat van 'downsizing' was. Zijn vrouw Janet werkt nog wel steeds als Egmont schrijfster. Maar Michael is niet de enige die ontslagen is. Zo verklaarde Pasquale Venanzio dat hij al in 2005 was ontslagen (en dat hij niet was ontslagen vanwege dat Hitler figuurtje). Ook Stefan Petrucha zei dat hij sinds twee jaar geleden niet voor Egmont schrijft (geen reden waarom, hoewel hij zei "I think they're no longer doing original material."). Cèsar Ferioli Pelaez beweert dat hij sinds twee jaar geen pagina meer van Egmont heeft ontvangen en dat ze in hun kosten aan het snijden zijn. Francisco Rodriguez Peinado zei dat zijn inker Enriqueta Perea in 2009 met pensioen is gegaan dus niet ontslagen.

Ui schreef:Maar goed, Egmont valt dus ook af. Wat te denken van Italië?

Lars Jensen zei ooit eens in een mail aan mij dat het waarschijnlijk is dat Denemarken, Italië en Frankrijk geen nieuwe schrijvers/tekenaars aannemen. Het kwam erop neer dat je de meeste kans had bij Sanoma Holland.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor McDuck Menu » di mei 17, 2011 7:46 pm

Hoe zit het dan met Jippes en Egmont, of heeft onze mysterieuze spion daar geen info over? Leuk dat je zoveel contact hebt met al die figuren :) Spion zijn is toch maar een mooi vak.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » di mei 17, 2011 7:58 pm

Duck schreef:Is donald duck tekenaar een echte baan of meer een soort van ,laten we zeggen bijbaan?

Inmiddels is Ducktekenaar meer een bijbaan dan een vaste baan. Er zit weinig toekomst in dat werk. (snik)
Als je houdt van tekenen, zou je kunnen denken aan een grafische school. Wat vind je daarvan?

McDuck Menu schreef:Ik plaatste veel van mijn tekenwerk in het topic Toon je tekeningen. Toen ik een halve pagina strip plaatste kreeg ik vrij snel via Hyves een berichtje van een van de redacteurs. [...] Wat bleek toen ik het tekenwerk af had, was dat ik nog lang niet genoeg oefening en ervaring had om al als vaste tekenaar aan de slag te kunnen gaan. Frans Hasselaar had nog erg veel verbeteringen aan moeten brengen in mijn tekeningen. Met het kerstverhaal ben ik toen verder gaan oefenen, en ik hield de redactie daarvan op de hoogte.

Men zit blijkbaar om mensen te springen. Maar iemand via internet benaderen en hem vervolgens toch afkeuren, dat is opmerkelijk. (snik) Wat wil men eigenlijk? Dat iemand die voor zijn hobby tekent, zomaar uit zichzelf leert hoe hij een vaste tekenaar moet zijn? En had de Roepredactie dan niet van tevoren met de conclusie kunnen komen, dat er toch geen werk is?
En hoe zou het met Henrieke zijn? Is zij ook niet goed genoeg?

Overigens is dat kerstverhaal een mooi voorbeeld van werken voor de vuilnisbak. Een totaal van 10 pagina's de prullenbak in. Niet van een beginnend schrijver, maar van trouwe free-lancer Frank Jonker. Die heeft er nog geen stuiver voor gekregen en dus geen brood op de plank. Zelfs na jaren schrijven weet je nog niet wat de Roepredactie goedkeurt en wat niet. (snotter)
Als mensen voor niets willen tekenen, heeft Ui ook nog wel wat klusjes.

McDuck Menu schreef:Ik ben ook druk met een studie, dus ik kan op dit moment sowieso niet fulltime aan de slag met tekenwerk. [...] Ik wil in ieder geval een diploma hebben, daarna zie ik het allemaal wel weer.

Zorg in elk geval voor een diploma, zegt vader Ui. Dat geldt ook voor "Duck"!
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Dubbelduck » di mei 17, 2011 8:02 pm

McDuck Menu schreef:Hoe zit het dan met Jippes en Egmont, of heeft onze mysterieuze spion daar geen info over? Leuk dat je zoveel contact hebt met al die figuren :) Spion zijn is toch maar een mooi vak.

Jippes werkt er naar mijn weten nog gewoon, maar helemaal bevestigen kan ik niet.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Duck » di mei 17, 2011 8:11 pm

Ui schreef:Zorg in elk geval voor een diploma, zegt vader Ui. Dat geldt ook voor "Duck"!

Een diploma duurt nog wel ff! ;)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor Ui » di mei 17, 2011 8:14 pm

Dubbelduck schreef:Lars Jensen zei ooit eens in een mail aan mij dat het waarschijnlijk is dat Denemarken, Italië en Frankrijk geen nieuwe schrijvers/tekenaars aannemen. Het kwam erop neer dat je de meeste kans had bij Sanoma Holland.

Dit is slecht nieuws voor de toekomst van de Disney-strips. (snotter) Men is de boel aan het afsluiten. Ui verwacht dat Nederland binnen een paar jaar zal opgaan in Egmont. Op een later tijdstip zullen Egmont en Italië ook samengaan. Dat Egmont gebruik maakt van "Italiaanse" figuren is misschien een voorteken.
Ui zit maar te gissen. Maar als Ui de baas was en op de centen moest letten, zou Ui kiezen voor één centrale, Europese afdeling. Die vervolgens gaandeweg kleiner kan worden, door het vele materiaal uit het archief te herdrukken. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron