Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor Ui » wo mei 18, 2011 3:24 pm

Bruno schreef:Om op het topic terug te komen... De beste manier op dit moment om tekenaar te worden, is waarschijnlijk door één of andere animatie/comic art-opleiding te volgen en dan daar stage te lopen.

Het beroep tekenaar heeft veel richtingen. Men kan bijvoorbeeld kunnen kiezen voor strips, reclame, illustraties en technische tekeningen.
Als je goed kunt tekenen is het zonde om dat te verspillen aan Disney strips, die op uitsterven staan. (snotter)

Bruno schreef:Dat zou je dan ook kunnen doen. Aan de andere kant heb ik iets tegen 'ik ben afgestudeerd striptekenaar' (vergelijk 'ik ben afgestudeerd popmuzikant').

Wat is er mis met afgestudeerde tekenaars en afgestudeerde popmuzikanten? In het ongeschoolde muziekwereldje kan men amper noten lezen. Alsof dit zo moeilijk is. (huil huil)

Bruno schreef:.………………......……….......……Beetje deprimerend allemaal... Ik ga bidden voor een Donald Duck-renaissance en wat waardering (in de vorm van vrijheid en klinkende munten) van Sanoma voor de Nederlandse productie.

Tsk! Kindertjes sterven van de honger, maar dominee Bruno gaat bidden voor strips! (snik)

Bruno schreef:Je beste koe ga je ook niet minder te eten geven maar wel om meer melk vragen.

Huh? Leg uit.

Ridder ter Geit schreef:Hmjah, ik denk niet dat Barks direct in de vergetelheid raakt. Diens werk promoot zichzelf.

Barks raakt wel in de vergetelheid. Maar we dwalen af. (snik)

Ridder ter Geit schreef:De BV-reeks loopt wel heel goed

Hoe kom je daarbij?

Rubberduck schreef:Als striptekenaar is in Nederland geen droog brood te verdienen. De markt is te klein.

Wie goed kan tekenen en er een beroep van wil maken, kan het beste naar een grafische school gaan. Als je goed bent in zowel technische tekeningen als fantasietekeningen, kun je meer richtingen uit.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » wo mei 18, 2011 9:00 pm

Ui schreef:Tsk! Kindertjes sterven van de honger, maar dominee Bruno gaat bidden voor strips! (snik)

Dat kan je bij alles wel zeggen... Kindertjes sterven van de honger, maar meneer Daniël zit de hele dag typetjes te spelen op Disneyfora.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Rubberduck » do mei 19, 2011 2:13 am

Bruno schreef:
Ui schreef:Tsk! Kindertjes sterven van de honger, maar dominee Bruno gaat bidden voor strips! (snik)

Dat kan je bij alles wel zeggen... Kindertjes sterven van de honger, maar meneer Daniël zit de hele dag typetjes te spelen op Disneyfora.

:lol:
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do mei 19, 2011 9:04 am

Ik heb volgens mij weleens reacties op dit forum of wellicht interviews met Thom Roep gelezen waarin iets stond als: 'die reeks loopt als een tierelier!'
Maar Barks raakt toch niet in de vegetelheid? Of tast de huidige kwaliteit de belangstelling voor Donald Duck en dus ook de bereikbaarheid van oudere verhalen aan?

Maar inderdaad, we dwalen af.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ui » zo mei 22, 2011 10:54 am

Bruno schreef:
Ui schreef:Tsk! Kindertjes sterven van de honger, maar dominee Bruno gaat bidden voor strips! (snik)

Dat kan je bij alles wel zeggen... Kindertjes sterven van de honger, maar meneer Daniël zit de hele dag typetjes te spelen op Disneyfora.

Ui zet zich dagelijks in tegen de wereldwijde, geestelijke hongersnood. Nu ook weer. (snik) Bruno's brein was zwaar ondervoed. Nu hij op krachten gekomen is, zal hij de helpende hand bijten die hem heeft gevoed? (snotter) Ga liever een lintje aanvragen voor Ui! (huil huil)

Ridder ter Geit schreef:Ik heb volgens mij weleens reacties op dit forum of wellicht interviews met Thom Roep gelezen waarin iets stond als: 'die reeks loopt als een tierelier!'

Dat was Jos en het ging over het blad Katrien.

2009-01-16 14:10:08, Jos schreef:Als het aan ons lag, was de stekker al een paar jaar geleden uit Katrien getrokken. Maar nu komt het: Katrien loopt als een tierelier. Dus voorlopig blijft het blad in deze vorm bestaan.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=9190#p9190

Ui meent zich te herinneren dat een Roepredacteur vertelde, dat de pockets beter verkochten dan de albums.

Ridder ter Geit schreef:Maar Barks raakt toch niet in de vegetelheid? Of tast de huidige kwaliteit de belangstelling voor Donald Duck en dus ook de bereikbaarheid van oudere verhalen aan?

Wie is Barks? (snotter) Natuurlijk tast de huidige, gebrekkige kwaliteit de belangstelling voor Donald Duck en dus ook de bereikbaarheid van oudere verhalen aan. Mensen kunnen niet ruiken dat er ergens ook goede Duckverhalen zijn. (snik)

On-topic:
Barks is een schoolvoorbeeld van een slecht betaalde Disney-striptekenaar. Doordat hij hoogbejaard werd, kon hij in zijn pensioen alsnog veel geld verdienen. Maar bedenk eens hoe tragisch zijn carrière was geweest, als hij eind jaren 60 was overleden. Als Barks je inspireert om Disney-striptekenaar te worden, kun je beter eerst zijn werkzame leven bestuderen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » zo mei 22, 2011 11:05 am

Ui schreef:Ui zet zich dagelijks in tegen de wereldwijde, geestelijke hongersnood. Nu ook weer. (snik) Bruno's brein was zwaar ondervoed. Nu hij op krachten gekomen is, zal hij de helpende hand bijten die hem heeft gevoed? (snotter) Ga liever een lintje aanvragen voor Ui! (huil huil)

Mijn geest was helemaal niet ondervoed, hoe kom je daar bij?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » zo mei 22, 2011 11:25 am

Bruno schreef:Mijn geest was helemaal niet ondervoed, hoe kom je daar bij?

Dat is dan de dank voor alles! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo mei 22, 2011 9:10 pm

Hmjah, maar mensen worden niet door Barks geinspireerd om striptekenaar te worden met het idee dat ze goed betaald of goed behandeld zullen worden. Ze worden door Barks geinspireerd tot het idee om ook mooie verhalen te willen maken.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor McDuck Menu » ma mei 23, 2011 1:40 am

Precies. Het is misschien geen makkelijk bestaan, maar het werk op zich is geweldig :) En of dat bestaan zo moeilijk is hangt denk ik echt af van hoe je het voor jezelf inricht. Ik weet ook niet of er bepaalde afspraken worden gemaakt met de redactie over hoe vaak er een opdracht komt. Allemaal giswerk, daar kun je hier weinig concreets over zeggen. Ook weet ik niet of de huidige tekenaars ook nog ander werk doen dan alleen Donald Duck.

Ik heb over Barks gelezen dat hij hard moest werken, maar niet dat hij er slecht voor werd betaald, of dat hij er moeilijk van rond kon komen. Waar is dat te lezen?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » ma mei 30, 2011 9:15 pm

Ridder ter Geit schreef:Hmjah, maar mensen worden niet door Barks geinspireerd om striptekenaar te worden met het idee dat ze goed betaald of goed behandeld zullen worden. Ze worden door Barks geinspireerd tot het idee om ook mooie verhalen te willen maken.

Hoe naïef kan een mens zijn? Zulke sentimenten zijn koren op de molen van de redacteurs. In plaats van een goede, zekerheid biedende baan te vinden, zouden mensen zich willen opofferen om bloemen over de stad te strooien? Zijn zulke mensen wel helemaal vol? (snotter)

Zoals je bij een aantal van die tekenaars ziet, verschijnen ze door de grote voordeur en kruipen ze later eerloos door het sleutelgat van de kleine achterdeur naar buiten. Bekende voorbeelden zijn Don Rosa, Daan Jippes, Sander Gulien, Mau Heymans en Bas Heymans. In hun werk meent Ui op een gegeven moment een zekere ontgoocheling te zien. Dan kunnen ze eindelijk mooie verhalen maken en mooi tekenwerk bieden, laten ze het hoofd erbij hangen. Valt het niet op?

McDuck Menu schreef:Precies. Het is misschien geen makkelijk bestaan, maar het werk op zich is geweldig :) En of dat bestaan zo moeilijk is hangt denk ik echt af van hoe je het voor jezelf inricht. Ik weet ook niet of er bepaalde afspraken worden gemaakt met de redactie over hoe vaak er een opdracht komt. Allemaal giswerk, daar kun je hier weinig concreets over zeggen. Ook weet ik niet of de huidige tekenaars ook nog ander werk doen dan alleen Donald Duck.

Je zegt dat je zit te gissen, maar niettemin schrijf je dat het werk op zich geweldig is. Hoe kun jij nu weten, of het werk op zich geweldig is? Heb jij een aantal jaren voor het Weekblad gewerkt? Nee. Je hóópt misschien, dat het werk geweldig is. Evenals een aantal voorgangers dat gehoopt lijken te hebben. Zie jij nog veel werklust in hun werk?

McDuck Menu schreef:Ik heb over Barks gelezen dat hij hard moest werken, maar niet dat hij er slecht voor werd betaald, of dat hij er moeilijk van rond kon komen. Waar is dat te lezen?

Al kon Barks drie keer rondkomen, hij werd voor zijn werk slecht betaald. Hij heeft Dagobert gratis ontworpen, bijvoorbeeld. Stel je voor, dat hij de rechten over dat personage had gehad. En stel je voor, hoeveel inkomsten Barks had kunnen krijgen aan royalties voor miljoenen aan verkochte strips. Maar-de-goede-Barks-was-met-weinig-tevreden, jubelen de schapen in koor. Wat een idiote romantiek. (snotter)

De Disney-tekenaar moet met weinig tevreden zijn. Dankbaar omhoog kijken naar de een of andere redacteur, alsof het om god gaat. Ach, wat is nou geld? Wat moet je met groene flappies? Die kun je beter geven aan aandeelhouders. Stel je voor, een Disney-striptekenaar die goed wil verdienen. Wat een geldwolf zou het zijn. Schande! Nee, hij moet zich klein en minderwaardig opstellen. Je doet het toch uit "liefde voor de eend"? Laat men niet merken dat je graag een inkomen naar waarde wil. De lezers zullen je uitspuwen als iemand die "voor het geld" tekent. Eigenlijk zou je gratis moeten werken!

Barks werd slecht betaald. Als men zich dat nog afvraagt, zal een carrière als Disney-striptekenaar één grote teleurstelling worden. (snik)
Vergeet niet, dat Barks een werkpaard was. Barks kon, letterlijk en figuurlijk, aan de lopende band kwaliteit leveren. Geassisteerd door zijn vrouw. Iets wat vaak vergeten wordt: er zijn twéé Barksen bezig geweest. Wie denkt zijn partner zo gek te krijgen, om te assisteren bij onderbetaald, anoniem werk?

Och, houd toch op met die romantiek over mooie verhalen. Gebruik je zintuigen. Kijk eens goed naar het werk van Disney-tekenaars. Zelfs over Barks wordt gezegd, dat zijn latere werk achteruit ging. Werk dat geregeld teruggreep naar oude plots, omdat Barks merkte dat zijn inspiratie geen onuitputtelijke bron was. Er zijn veel Barksliefhebbers die het latere werk van Barks maar matig vinden. Die heulen met de periode 1947-1954. Alsof Barks daar, onder Disney, zijn hele leven van had kunnen leven. (snotter)

Wordt eens wakker, stelletje dromers.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Robb_K » ma mei 30, 2011 10:14 pm

Ui schreef:Kijk eens goed naar het werk van Disney-tekenaars. Zelfs over Barks wordt gezegd, dat zijn latere werk achteruit ging. Werk dat geregeld teruggreep naar oude plots, omdat Barks merkte dat zijn inspiratie geen onuitputtelijke bron was. Er zijn veel Barksliefhebbers die het latere werk van Barks maar matig vinden. Die heulen met de periode 1947-1954. Alsof Barks daar, onder Disney, zijn hele leven van had kunnen leven. (snotter)

Wordt eens wakker, stelletje dromers.

Ja, maar het latere werk van Barks (DREK door zijn normen), was nog veel, veel beter dan de verhalen en de Tekenen van de meeste van zijn collega's.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor McDuck Menu » ma mei 30, 2011 10:31 pm

Goed, je hebt geen wereldbaan als striptekenaar, dat weet bijna iedereen. Dat is heus niet alleen zo bij de Donald Duck. De hele stripwereld is in een neerwaartse spiraal de laatste jaren. Overigens heb je de problemen die je hier schetst vooral als scenarist. Diens werk kan eerder volledig afgekeurd worden dan dat van een tekenaar, die gewoon plaatjes aan het verfraaien is.
Barks werd dus ook slecht betaald, zeg je hier. Was die dan ook zo naïef? Kan het echt niet dat iemand zo veel plezier in zijn werk heeft, dat hij de financiële situatie wat minder belangrijk vindt? Geld alleen maakt niet gelukkig. Ikzelf vind de financiën wel redelijk belangrijk, en als een fulltime freelance baan dat niet kan bieden, zal ik dat ook niet gaan doen, eerder ergens naast.

Qua naamsbekendheid ben ik het met je eens dat Duck-auteurs wel wat meer eer mogen ontvangen. Misschien qua vergoeding ook wel, maar ja, ik weet dus niet precies hoe dat allemaal zit. Daarom doe ik daar geen uitspraken over.

Ik vind het tekenen van strips erg leuk om te doen. Leuker dan een stoffige kantoorbaan. Ik zei niets over de arbeidsomstandigheden, ik sprak over de handeling zelf, het daadwerkelijke tekenen. Dat vind ik geweldig om te doen, en als ik daar mijn baan van zou kunnen maken, lijkt me dat nog leuker. Of dat lukt is een tweede. Ik heb heus wel door dat dat maar voor een paar mensen is weggelegd. Ik heb ook het idee dat de markt qua tekenaars een beetje verzadigd is, dus voorlopig maak ik me sowieso geen illusies.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bruno » ma mei 30, 2011 10:39 pm

De 'stoffige kantoorbaan' valt volgens mij altijd ook wel mee. Het is niet de baan, het zijn je collega's. En: Donald Ducktekenaar is ook eigenlijk een soort kantoorbaan.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Robb_K » di mei 31, 2011 2:54 am

Bruno schreef:Donald Ducktekenaar is ook eigenlijk een soort kantoorbaan.

Dat is waar, tenminste voor Michel Nadorp, Lucas Abedy en Frans Haaselaar. Maar, niet voor Mau en Bas Heymans, Jan Gulbransson, Freddy Milton, Ben Verhagen en anderen die werken thuis. Wanneer ik werk in Jan Gulbranssons studio met hem (en soms andere tekenaars en schrijvers), ik heb veel meer plezier dan mijn werk met een kantoorbaan.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Bruno » di mei 31, 2011 1:24 pm

McDuck Menu schreef:Qua naamsbekendheid ben ik het met je eens dat Duck-auteurs wel wat meer eer mogen ontvangen. Misschien qua vergoeding ook wel, maar ja, ik weet dus niet precies hoe dat allemaal zit. Daarom doe ik daar geen uitspraken over.

Bedoel je dat iemands naam dan bekend is? Is dat belangrijk? Volgens mij wil je als striptekenaar eerder eer in geld dan eer in naam. Maar zo'n klein blokje tekst zoals laatst in een Donald Duck Extra, waarin even wat wordt verteld over een tekenaar vind ik wel leuk om af en toe te zien!

Verder: wie het wil weten, hoeft maar even naar de site te gaan en vindt alle namen. Bovendien is er ook nog de Grappigste Verhalen-reeks. Dus zó anoniem is het nou ook weer niet. Dan is er ook nog Inducks. Als mensen dat een beetje zouden weten, dan is alles nog bekender.

Carl Barks was op 'n gegeven moment kippenboer, maar hij besloot te gaan striptekenen omdat hij dat leuker vond. Ik denk dat het qua geld ongeveer hetzelfde was, alleen bracht het ene meer plezier.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten