Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor Duck » ma mei 16, 2011 5:42 pm

IK vroeg me af hoe.................nou dat zie je wel aan de titel(wat ik me afvroeg)! ;)
Laatst bijgewerkt door Duck op wo mei 18, 2011 3:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor DD » ma mei 16, 2011 6:15 pm

Stap de eerste beste uitzendbureau binnen en vraag of ze een baantje vrij hebben.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Bruno » ma mei 16, 2011 6:26 pm

Ik heb geen flauw idee! Thom Roep en Frans Hasselaar moeten je goed genoeg vinden tekenen, dat is het enige wat ik weet. Het is niet echt duidelijk verder.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » ma mei 16, 2011 6:38 pm

Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Jezelf leren striptekenen. Het resultaat stuur je op naar de Roepredactie. Vinden ze het werk goed, dan krijg je er eenmalig wat geld voor en ben je je auteursrechten kwijt. Vinden ze het werk niet goed, dan heb je voor de prullenbak zitten werken en krijg je geen stuiver. (snik)

Kortom, je moet in je eigen tijd, zelf een kant-en-klaar product maken. Wordt het werk niet aangekocht, dan heb je geen brood op de plank. Zie bijvoorbeeld Frank Jonker. De Roepredactie hoeft vrij weinig te doen. Men luiert onder een appelboom en vangt de beste appels. Daar plakken ze vervolgens een stickertje dat alleen hun namen noemt, alsof zij die appels gemaakt hebben. (snotter)

Het is een moreel misdadig wereldje. Denk daar maar aan, als je in de warm lachende, grootvaderlijke, blauwe ogen van Oom Thom kijkt. Oom Dagobert kan wat van hem leren! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor DD » ma mei 16, 2011 6:48 pm

Hhahahahaahah Ui, ik kan zo lachen om je teksten :D al ben ik geen woord eens met je verwijten aan Thom Roep.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ui » ma mei 16, 2011 7:27 pm

Bruno schreef:Ik heb geen flauw idee! Thom Roep en Frans Hasselaar moeten je goed genoeg vinden tekenen, dat is het enige wat ik weet. Het is niet echt duidelijk verder.

Die vaagheid komt de Roepredactie goed uit. Men kan niet gecontroleerd worden. Voor een sollicitatie-procedure gelden regels. Maar welke regels gelden er voor free-lancers die zichzelf ongevraagd aanbieden?
En aan welke maatstaven moet een stripverhaal voldoen, wil men het goedkeuren? Ook dat is vaag. Men kan ter plekke regels bedenken en weer schrappen. Zelfs veteranen worden na jaren nog verrast.
Er is, getuige reacties van Roepredacteurs op McDrake, bij de Roepredactie maar één persoon die het overzicht in deze chaos heeft. Dat is Oom Thom, die daar ontzettend veel macht mee heeft.

DD schreef:al ben ik geen woord eens met je verwijten aan Thom Roep.

Hoe kijk jij dan naar de situatie? Ui omschrijft in een notendop, hoe de procedure werkt. Het enige wat Ui daaraan overdrijft, is dat men "luiert". (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duck » ma mei 16, 2011 7:59 pm

zou je ook iets kunnen doen met tekeningen opsturen naar redactie ?

@DD :uizendbureau is geen goed idee ,ben pas 13 ;)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor Rubberduck » ma mei 16, 2011 10:45 pm

Wat moet je kunnen om een striptekenaar te worden voor Donald Duck? Niet veel, denk ik. Als zelfs Sander Gulien er mag werken, kan het nooit moeilijk zijn.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bruno » ma mei 16, 2011 11:39 pm

Rubberduck schreef:Wat moet je kunnen om een striptekenaar te worden voor Donald Duck? Niet veel, denk ik. Als zelfs Sander Gulien er mag werken, kan het nooit moeilijk zijn.

Ja, dat zou je kunnen zeggen. Maar dat is ook een verschrikkelijke geluksvogel, op het juiste moment op de juiste plaats. Zonder Ed van Schuijlenburg was hij er waarschijnlijk niet geweest. Ik noem het ook wel het Sander Gulien-scenario. Het is helaas (of gelukkig?) afgeschaft.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Bruno » ma mei 16, 2011 11:56 pm

Misschien sterft de Nederlandse makelij wel op den duur een beetje uit? Het is qua Nederlands materiaal nu toch al 15 jaar uitsluitend Mau Heymans, Sander Gulien en Bas Heymans?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » di mei 17, 2011 11:16 am

Het is waar dat de Nederlandse redactie met moeite staande blijft en niet opgaat in een groter Egmont-geheel. En derhalve is het opleiden en begeleiden van nieuw talent, zoals nog bij Gulien gebeurde inderdaad zo'n beetje wegbezuinigd. Zoiets is McDuck Menu en mijzelf ooit vrijwel letterlijk medegedeeld in een e-mail-redactie op een verhaal dat we gemailed hadden.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ui » di mei 17, 2011 12:02 pm

Duck schreef:zou je ook iets kunnen doen met tekeningen opsturen naar redactie ?

Ja, je kan tekeningen opsturen naar de redactie. Niet geschoten is altijd mis. (snik) Maar voor zover Ui kan zien, wil de redactie tekenwerk waar men zo weinig mogelijk voor hoeft te doen. Dus als je eenden niet rechtstreeks het Weekblad in kunnen, is de kans groot dat je wordt afgewezen. Je moet zelf maar uitvissen hoe de Disney-figuren getekend moeten worden.
Wil jij Ducktekenaar van beroep worden? (snotter)

Rubberduck schreef:Als zelfs Sander Gulien er mag werken, kan het nooit moeilijk zijn.

Aan het werk van Gulien kun je zien, hoe de Roepredactie tegenwoordig zit te prutsen. Je ziet aan Gulien's werk, hoe gebrekkig de begeleiding is en hoezeer de oog voor kwaliteit zoek is. Als de mensen de troep maar kopen. De mensen willen Donald, dus geef ze iets wat erop lijkt.

Bruno schreef:Misschien sterft de Nederlandse makelij wel op den duur een beetje uit? Het is qua Nederlands materiaal nu toch al 15 jaar uitsluitend Mau Heymans, Sander Gulien en Bas Heymans?

Het lijkt Ui een beetje, alsof de Roepredactie veroordeeld is tot Gulien. Want wie wil nu nog voor Oom Thom de eendendoder werken? Het werk van Mau, Bas en Gulien komt tegenwoordig weinig enthousiast over.
Gulien komt nog uit de Schuijlenburg-tijd. Gulien weet tenminste nog een béétje hoe hij grotendeels zelfstandig een strip moet tekenen, ook al is het resultaat om te huilen. (snotter) In 2009 vertelde redacteur Jos op McDrake, dat Gulien een brief van Oom Thom heeft ontvangen en dat er verbetering zou komen. Maar dat is een loze belofte gebleken. Dat de Roepredactie zo eindeloos veel geduld heeft met een chronisch gebrekkige tekenaar, is voor Ui een teken dat men blijkbaar omhoog zit. Dat een veelbelovend, beginnend tekenaar als McDuck Menu zichzelf maar moet zien te redden, is nog zo'n teken. (snik)

Ridder ter Geit schreef:Het is waar dat de Nederlandse redactie met moeite staande blijft en niet opgaat in een groter Egmont-geheel. En derhalve is het opleiden en begeleiden van nieuw talent, zoals nog bij Gulien gebeurde inderdaad zo'n beetje wegbezuinigd. Zoiets is McDuck Menu en mijzelf ooit vrijwel letterlijk medegedeeld in een e-mail-redactie op een verhaal dat we gemailed hadden.

Hebben jullie die e-mails op McDuck/McDrake laten zien? Ui meent zich een dergelijke reactie te herinneren.

De Roepredactie is een doodlopende straat. Je ziet het aan zowel de plotjes als het tekenwerk. Men levert steeds meer troep. Evenals met de stilzwijgende herdrukken van Katrien en de Donald Duck Junior is men gewoon benieuwd hoe lang men voor zo weinig mogelijk moeite, het geld uit de zakken van het publiek kan kloppen. Want in principe koop je elke week dezelfde bagger, als het gaat om Nederlandse strips. Soms is het iets minder bagger en soms iets meer. Zoals reeds door lezers op McDrake is geconstateerd, gooit men wat losse ingrediënten bij elkaar en dat is dan een maaltijd.
Wat men doet is zo weinig mogelijk investeren en zoveel mogelijk geld binnenhalen. De boel gaat toch sluiten. (huil huil)

Maar er is natuurlijk ook Egmont. Nog wel. Heeft iemand van McDrake weleens tekenwerk naar Egmont gestuurd?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di mei 17, 2011 12:21 pm

Die e-mail is wel geplaatst; misschien nog op McDuck; ik kan hem hier zo gauw niet terugvinden.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » di mei 17, 2011 12:39 pm

Overigens kun je ook scenario's voor verhalen sturen, dan wordt er alleen van je gevraagd het verhaal te schetsen.

Ik heb in mijn hotmail-inbox even gezocht op 'Thom Roep'. Kwam ook een mail tegen met een reactie erin die wat inzicht geeft over omstandigheden waar de redactie het mee moet doen:

Thom Roep op 6 december 2005 schreef:-De tekstverhalen die je momenteel heel incidenteel aantreft in Donald Duck zijn reeds lange tijd geleden aangekocht en worden geplaatst om de voorraad op te maken. Totale leegverkoop dus. De reden:
Door wisselingen in de organisatie binnen onze uitgeverij is er opeens ook een aantal regels en voorwaarden aangepast. Een uitgebreid lezersonderzoek toonde onder meer aan dat de zogenaamde leesverhalen in het weekblad Donald Duck door minder dan 20% van het aantal lezers gewaardeerd en gelezen wordt. Met andere woorden; de redactionele formule van ons weekblad heeft geen budget en ruimte meer voor de aankoop en publicatie van leesverhalen.
De reacties op dit besluit zijn verdeeld. Ik vind het persoonlijk erg jammer, maar het is helaas niet anders.

Blijkbaar is er ooit een groot onderzoek geweest en is de redactie door externe veranderingen gedwongen geweest bepaalde dingen te veranderen.

En dan nu de mail waar ik het over had:

Thom Roep op 29 mei 2006 schreef:Beste Wouter en Tim,

Eindelijk dan een reactie. Jullie hebben even moeten wachten vanwege het
feit dat er meerdere mensen hier doorgaans een ordeel geven. Om maar
meteen met de deur in huis te vallen: we vinden het scenario en
tekenwerk best aardig, maar niet leuk genoeg om verdere onderhandelingen
aan te gaan. Wat het scenario betreft: af en toe is de regie best
aardig, maar het plot is niet geheel consequent. Dit kan misschien ook
liggen aan het feit dat het op drie balken geschetst is in plaats van de
gebruikelijke vier, waardoor het leesritme, gekoppeld aan het
vertelritme, verstoord wordt. Normaal gesproken zou ik het commentaar op
het tekenwerk aan Ed van Schuylenburg overlaten, maar deze is hier
helaas niet langer in dienst. (VUT) Met de collega's van Ed die de klus
nu klaren en de chef van de Art afdeling is de conclusie nu eenvoudig
dat we geen tijd, mankracht en behoefte meer hebben om nieuwkomers zo
intensief te begeleiden als we al die jaren voorheen deden.Nu moeten we
gewoon eieren voor ons geld kiezen en wordt er keihard geoordeeld met :
"we hebben scenaristen en tekenaars genoeg die onmiddellijk aan de
juiste norm voldoen". Lange termijninvestering is er dus niet meer bij.
Helaas voor jullie op dit moment, maar eigenlijk ook voor de ouderwetse
Duckredacteuren, die het anders hebben meegemaakt en het altijd leuk
vonden iets te zien groeien. Een tekenaar als Sander Gulien bijvoorbeeld
(doet momenteel de achterkanten van het weekblad) kwam op zijn 14e jaar
voor het eerst langs, is begeleid door Ed en is nu op zijn 32-ste een
van de favorieten. Tijden veranderen, Wouter en Tim. Helaas niet altijd
ten goede...
Resteert de volgende opmerking: Van begeleiden is dus geen sprake.
Mochten jullie zelf door willen gaan dan blijven jullie inzendingen
welkom. "Nee"heb je en "ja"kun je krijgen, maar het belooft een lange
weg te worden.

Met virendelijke groet,
Thom Roep
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor McDuck Menu » di mei 17, 2011 2:11 pm

Ik heb nog nooit contact gehad met iets of iemand van Egmont, maar ik geloof dat zij alleen spul aannemen van degenen die al bekend bij hen zijn. Dus daar aankloppen met werk zal niet gaan werken ben ik bang. Het is moeilijk om jezelf te ontwikkelen tot een goede striptekenaar. Zonder de Donald Duck is dat waarschijnlijk nog veel moeilijker. Donald Duck is een bekend concept, je weet waar je aan toe bent, en wat voor verhalen je moet maken. Een nieuwe strip is wat dat betreft veel moeilijker om op te zetten.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Volgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron