Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor DD » di mei 31, 2011 2:00 pm

Ik vind het nodig dat net als in Duitsland en andere landen bij elk verhaal staat door wie het is geschreven en getekend. Net als bij muziek albums. Daar staat ook bij elk nummer door wie de text en muziek zijn geschreven. Jammer dat we dat in NL niet hebben.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Robb_K » di mei 31, 2011 4:46 pm

Ja dat is jammer. Meer voor ons (auteurs), maar ook voor de fans.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ridder ter Geit » di mei 31, 2011 5:37 pm

Ui schreef:
Ridder ter Geit schreef:Hmjah, maar mensen worden niet door Barks geinspireerd om striptekenaar te worden met het idee dat ze goed betaald of goed behandeld zullen worden. Ze worden door Barks geinspireerd tot het idee om ook mooie verhalen te willen maken.

Hoe naïef kan een mens zijn? Zulke sentimenten zijn koren op de molen van de redacteurs. In plaats van een goede, zekerheid biedende baan te vinden, zouden mensen zich willen opofferen om bloemen over de stad te strooien? Zijn zulke mensen wel helemaal vol? (snotter)

Wat denk je dan, dat ze geinspireerd worden door Barks om veel geld te verdienen?

De enige die zich enigszins succesvol heeft verzet tegen de praktijken van Donald Duck redacties is Don Rosa; die is uiteindelijk deels uit protest tegen de gang van zaken ook gestopt, gezien ook hij niet heel veel kon veranderen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor McDuck Menu » di mei 31, 2011 5:38 pm

Bruno schreef:Bedoel je dat iemands naam dan bekend is? Is dat belangrijk? Volgens mij wil je als striptekenaar eerder eer in geld dan eer in naam. Maar zo'n klein blokje tekst zoals laatst in een Donald Duck Extra, waarin even wat wordt verteld over een tekenaar vind ik wel leuk om af en toe te zien!

Nou ja, belangrijk is een groot woord denk ik, maar het zou wel leuk zijn :) Je maakt de drempel voor potentiële fans zoals hier weer wat lager, om ook geïnteresseerd te raken in de verschillende tekenaars en dergelijke. Of iedere auteur daar op zit te wachten is weer een tweede. Straks krijgen ze ineens wagonladingen vol brieven thuisgestuurd, of wordt hun email volgespamd. Wel kunnen auteurs zo bekender worden, en kan hen eventueel werk aangeboden worden, van andere opdrachtgevers.

Maar goed, de vraag is eigenlijk; HOE word je een (Donald Duck) striptekenaar, niet; Is het VERSTANDIG om een Duck tekenaar te worden? :P
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bruno » di mei 31, 2011 5:47 pm

Ja, ok. Hoe weet ik niet en of het verstandig is, dat betwijfel ik ook.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Duck » di mei 31, 2011 8:30 pm

Robb_K schreef:
Bruno schreef:Donald Ducktekenaar is ook eigenlijk een soort kantoorbaan.

Dat is waar, tenminste voor Michel Nadorp, Lucas Abedy en Frans Haaselaar. Maar, niet voor Mau en Bas Heymans, Jan Gulbransson, Freddy Milton, Ben Verhagen en anderen die werken thuis. Wanneer ik werk in Jan Gulbranssons studio met hem (en soms andere tekenaars en schrijvers), ik heb veel meer plezier dan mijn werk met een kantoorbaan.

zo zie je maar weer .werk hoeft niet altijd saai te zijn!
zeker niet als tekenen toch je hobby is want dan maak je gewoon van je hobby je (bij)baan!
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor Ui » di mei 31, 2011 9:38 pm

Robb_K schreef:Ja, maar het latere werk van Barks (DREK door zijn normen), was nog veel, veel beter dan de verhalen en de Tekenen van de meeste van zijn collega's.

Drek? You mean "dirt", "muck", "dung", "shit"? (sob sob)

McDuck Menu schreef:Overigens heb je de problemen die je hier schetst vooral als scenarist. Diens werk kan eerder volledig afgekeurd worden dan dat van een tekenaar, die gewoon plaatjes aan het verfraaien is.

De tekenaar krijgt tekenwerk terug dat de Roepredactie niet bevalt. Bijvoorbeeld met gele stickertjes die vertellen wat veranderd moet worden.
Dat is weliswaar minder zwaar dan een plot bedenken, uitwerken en het vervolgens afgekeurd zien, maar ook een afkeuring van tekenwerk betekent een vertraging.

McDuck Menu schreef:Barks werd dus ook slecht betaald, zeg je hier. Was die dan ook zo naïef? Kan het echt niet dat iemand zo veel plezier in zijn werk heeft, dat hij de financiële situatie wat minder belangrijk vindt? Geld alleen maakt niet gelukkig.

Geen of weinig geld maakt ook niet gelukkig. (snotter)
Barks wilde een eigen strip ontwikkelen, met eigen personages. Barks hield van tekenen, niet per se van Donald Duck. Barks heeft eens een aanbieding van Western gekregen, om een eigen strip te ontwikkelen. Maar hij vond het financieel te risicovol.
De Barks als glunderende eenden-opa is van een latere fase in zijn pensioen. In 1962 gaf hij een interview waarvan hij de publicatie uitgesteld wilde zien tot na zijn pensionering. In dat interview praat Barks kritischer dan in de jaren 90. Wat ook geldt voor het interview door Van Helden, van 1982. In de jaren 90, toen Barks een Disney Legend werd, uitte Barks zich vooral dankbaar en had hij zich blijkbaar verzoend met zijn imago als eenden-opa. Een verschil is dat hij inmiddels blijkbaar wel redelijk verdiende aan Disney, in een uitzonderlijke situatie. Dat Barks in zijn pensioen Disney-schilderijen mocht maken, was bijzonder. Dat ging niet zomaar. En niet iedereen is productief tot zijn 98ste. Veel artiesten zijn dan allang dood.
Was Barks naïef? Of had hij weinig andere kansen? We hebben het over een schuchtere, dove veertiger met zware hooikoorts. Barks was misschien allang blij dat hij ergens terecht kon. (snik)

Ui denkt dat een aantal Disney-stripscenaristen en Disney-striptekenaars eigenlijk op weinig andere werkplekken terecht kan. Het klinkt misschien stoer en romantisch om te zeggen dat je een goedbetaalde baan of geërfd familiebedrijf opgeeft om je leven te wijden aan eenden. De waarheid is daarentegen misschien, dat je die goede baan niet volhield en je geen raad wist met dat bedrijf. Maar dat is natuurlijk wat pijnlijk om over jezelf te zeggen.

McDuck Menu schreef:Ik vind het tekenen van strips erg leuk om te doen. Leuker dan een stoffige kantoorbaan. Ik zei niets over de arbeidsomstandigheden, ik sprak over de handeling zelf, het daadwerkelijke tekenen. Dat vind ik geweldig om te doen, en als ik daar mijn baan van zou kunnen maken, lijkt me dat nog leuker. Of dat lukt is een tweede. Ik heb heus wel door dat dat maar voor een paar mensen is weggelegd. Ik heb ook het idee dat de markt qua tekenaars een beetje verzadigd is, dus voorlopig maak ik me sowieso geen illusies.

In welke markt ben je geïnteresseerd? Er zijn veel gebied waar een tekenaar terecht kan. Strips zijn maar een deel van de markt. Er is bijvoorbeeld ook technisch tekenen en het maken van reclame-ontwerpen.
Waarom moet zou het per se Donald Duck moeten zijn, als zelfs het grote eendenvoorbeeld Barks liever iets anders wilde tekenen?

Bruno schreef:De 'stoffige kantoorbaan' valt volgens mij altijd ook wel mee.

Opvallend dat men meteen een vergelijking maakt met een "stoffige kantoorbaan". Alsof dat naast Disney-striptekenen het enige andere werk is. (snotter)

Bruno schreef:Bedoel je dat iemands naam dan bekend is? Is dat belangrijk?

Waarom zou de naam van Oom Thom wel op elke uitgave moeten staan? Pas als het gaat over Disney-scenaristen en -tekenaars gaan we ineens diepzinnig filosoferen over het wel/niet belang van credits.
Oom Thom zegt dat de vermelding van zijn naam verplicht is. Maar dat is natuurlijk gemakkelijk gezegd, als je er ondertussen de vruchten van plukt.

Bruno schreef:Volgens mij wil je als striptekenaar eerder eer in geld dan eer in naam.

Wat dacht je van beide? Geld én faam? Reken maar, dat dit betere strips oplevert. Nu verdwijnt al het Nederlandse werk op een grote hoop, gelabeld "Thom Roep".

Bruno schreef:Verder: wie het wil weten, hoeft maar even naar de site te gaan en vindt alle namen. Bovendien is er ook nog de Grappigste Verhalen-reeks. Dus zó anoniem is het nou ook weer niet. Dan is er ook nog Inducks.

Nu noem je twee sites waarop credits staan. Welke sites zijn dat dan? Ui kent alleen die van Inducks.
Inducks is een initiatief van fans, niet van Oom Thom. Die zag zijn administratie gratis gedigitaliseerd.
En waarom hoef je voor het vinden van Oom Thom's naam niet naar een één of andere fan-website? Waarom staat zijn naam wel standaard in het colofon? En waarom bevat het Weekblad geen link naar een pagina met credits? Geïnteresseerden moeten zelf de weg zien te vinden. De meeste lezers weten van geen Inducks af.

DD schreef:Ik vind het nodig dat net als in Duitsland en andere landen bij elk verhaal staat door wie het is geschreven en getekend. Net als bij muziek albums. Daar staat ook bij elk nummer door wie de text en muziek zijn geschreven. Jammer dat we dat in NL niet hebben.

Schandalig dat we dat in NL niet hebben. Schandalig dat één man, die zelf wel credits krijgt, het fatsoen van credits geven tegenhoudt.

Ridder ter Geit schreef:De enige die zich enigszins succesvol heeft verzet tegen de praktijken van Donald Duck redacties is Don Rosa; die is uiteindelijk deels uit protest tegen de gang van zaken ook gestopt, gezien ook hij niet heel veel kon veranderen.

Don Rosa heeft in elk geval voor zichzelf veel voor elkaar gekregen. Rosa's naam verscheen en verschijnt in vele Disney-uitgaven. Een probleem was, dat hij bleef zeuren. Hij ontvingg volgens Egmont (op DCML)een bovengemiddelde betaling en hij kreeg credits. Voor een Disney-stripmaker had Rosa een uitzonderlijke, goede positie gekregen, maar nooit was het goed bij hem. (snik)

McDuck Menu schreef:[credits geven] Je maakt de drempel voor potentiële fans zoals hier weer wat lager, om ook geïnteresseerd te raken in de verschillende tekenaars en dergelijke. Of iedere auteur daar op zit te wachten is weer een tweede. Straks krijgen ze ineens wagonladingen vol brieven thuisgestuurd, of wordt hun email volgespamd. Wel kunnen auteurs zo bekender worden, en kan hen eventueel werk aangeboden worden, van andere opdrachtgevers.

Auteurs die geen credits willen, zouden kunnen kiezen voor een pseudoniem. Zo simpel kan het leven zijn.

De situatie die jij schetst, maakt Oom Thom slechts één van de vele werknemers. De situatie die jij stelt gaat ten koste van zijn macht. Opdrachtgevers zouden zijn stripmakers voor zijn neus kunnen wegkapen. Zijn freelancers zouden veel te mondig kunnen worden. Oom Thom houdt liever de touwtjes strak in handen. Als je vragen hebt, moet je bij hem zijn. Zelfs zijn onderredacteurs weten niet precies wat verschijnen zal en wat precies de voorwaarden zijn om een verhaal goed te keuren.

McDuck Menu schreef:Maar goed, de vraag is eigenlijk; HOE word je een (Donald Duck) striptekenaar, niet; Is het VERSTANDIG om een Duck tekenaar te worden? :P

Ja, nu je het zegt. (huil huil)
Ui voelt echter wel een zekere plicht, om jongeren te waarschuwen. Oom Thom kan mooi vertellen over de 14-jarige Gulien, die bij hem langskwam. Maar heeft Oom Thom die jonge tiener toentertijd ooit gewaarschuwd voor het vergooien van een toekomst?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ui » di mei 31, 2011 10:35 pm

Ui vergat wat. (huil huil)

Bruno schreef:Bovendien is er ook nog de Grappigste Verhalen-reeks. Dus zó anoniem is het nou ook weer niet.

Een album van de Grappigste Verhalen-reeks is maar kortstondig verkrijgbaar. Ui heeft het over structurele credits, niet een cadeautje van eens in de honderd jaar.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor McDuck Menu » wo jun 01, 2011 1:05 am

Het is ook een van de redenen dat ik een studie doe, omdat ik geen zekerheid heb als freelance tekenaar, voor zover ik weet. Met die studie kan ik op veel meer plaatsen terecht in de multimedia wereld (als het goed is..). Een stoffige kantoorbaan bedoelde ik alleen maar als vergelijk. Daar liggen mijn interesses niet. Ik ben liever iets met mijn handen aan het doen. Iets aan het creëren. Dat kan ook zeker op een kantoorbaan, maar goed, jullie snapten vast wel wat ik bedoelde.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Robb_K » wo jun 01, 2011 8:41 am

Daan Jippes heeft verdiend het grootste deel van zijn geld in animatie. Ben Verhagen meest van reclame kunst; Freddy Milton is een redacteur geweest, heeft ook in de reclame gewerkt, en aan het schrijven van kinderboeken, zijn stripboek inkomen aan te vullen; Jan Gulbransson heeft gebruikte animatie werk, boekillustratie, kinderboeken en algemene boek aan het schrijven en reclame aan te vullen zijn stripboek inkomen; en heb ik gebruik gemaakt animatie (beide tekenen en schrijven), en een baan als lerar, om mijn inkomen aan te vullen. Illustratie is de traditionele "baan" is om stabiele, vaste inkomsten voor stripboek tekenaars en schrijvers te verdienen genoeg geld.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor admin » di jun 21, 2011 2:34 pm

Uit het topic 'Voorplaten die op elkaar lijken':

2011-06-19 18:32:12, Duck schreef:
Ui schreef:
Duck schreef:helaas wil ome thom voorplaten van bekende tekenaars :( en niet van die die het nog moeten worden......

Dien wat voorplaat-ontwerpen in en wacht het antwoord af. De ontwerper hoeft niet per se de uiteindelijke tekenaar te zijn. (snif)

is dat echt zo?!
hoe moet je dat dan doen ?
wat zou je dan in de brief moeten schrijven?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=39971#p39971

2011-06-20 17:05:20, Duck schreef:waar moet je dat dan naar toe sturen?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=40068#p40068

2011-06-20 17:16:28, Duck schreef:
Ui schreef:De voorplaat-ontwerpen van Robb-K waren in (Amerikaans?) A4-formaat. Dus ongeveer het formaat van het Weekblad.
In een begeleidende schrijf je, dat je het ontwerp ter keuring aanbiedt. Ui neemt aan, dat je dan een antwoord met daarin eventuele verdere aanwijzingen krijgt.

wat bedoel je trouwens met aanwijzingen?
maakt je leeftijd trouwens iets uit want ik denk dat ik dit best eens wil doen zijn er inde zomervakantie gewoon mensen bij de donald duck aan het werk(want dan zou je iets kunnen opsturen dan want dan heb ik erg veel tijd om te tekenen)
ik stel trouwens veelvragen maar dat komt omdat ik wel iets voor het idee voel(en bedankt Ui dat jij ze wil antwoorden ;))

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=40069#p40069
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ui » di jun 21, 2011 2:47 pm

Duck schreef:wat bedoel je trouwens met aanwijzingen?

Aanwijzingen of je je werk in het juiste formaat hebt opgestuurd. Of misschien een mededeling dat men geen werk aanneemt. (snik)

Duck schreef:waar moet je dat dan naar toe sturen?

McDuck Menu heeft zijn werk rechtstreeks naar Thom Roep gestuurd, als Ui zich niet vergist.

Duck schreef:maakt je leeftijd trouwens iets uit

Geen idee. Misschien begon Gulien op zijn 14e? In een supermarkt mag je tegenwoordig werken vanaf 13 jaar, heeft Ui ooit eens vernomen.

Duck schreef:ik stel trouwens veelvragen

Vragen staat vrij! Maar misschien kun je ze gewoon aan Oom Donald stellen, via Oom Donald's Brievenbus. En als je het antwoord dan hier toont, hoeft niet iedereen het apart te vragen.

Succes! (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duck » di jun 21, 2011 3:10 pm

is het adres van waar mcduck menu het naar toe heeft gestuurd gewoon het adres dat in het weekblad staat?
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor Ui » di jun 21, 2011 3:17 pm

Duck schreef:is het adres van waar mcduck menu het naar toe heeft gestuurd gewoon het adres dat in het weekblad staat?

Geen idee. (snik) Maar Ui zal je een privé-bericht sturen met Thom Roep's adres.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ui » di jun 21, 2011 3:21 pm

Ui schreef:Maar Ui zal je een privé-bericht sturen met Thom Roep's adres.

Eh... dat kan officieel niet, want je hebt geen e-mail-mogelijkheid ingesteld. Dus dan stel je mogelijk geen prijs op privé-berichten. Stuur even een e-mail naar admin. Die heeft het adres "ook".
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten