Hoe word je een (Donald Duck) striptekenaar?

Berichtdoor McDuck Menu » di mei 17, 2011 8:24 pm

Ui schetst nu wel een zeer duister doemscenario.. En waarom zou de NL redactie opgaan in Egmont, een Egmont dat er blijkbaar slechter aan toe is?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » di mei 17, 2011 8:25 pm

McDuck Menu schreef:een Egmont dat er blijkbaar slechter aan toe is?

Hoe kom je erbij dat Egmont er slechter aan toe is? (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor McDuck Menu » di mei 17, 2011 8:28 pm

Nou, er vallen daar ontslagen, er zijn Egmont auteurs die nu bij Sanoma aankloppen.. Dat zie ik in Nederland toch minder gebeuren.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » di mei 17, 2011 8:53 pm

McDuck Menu schreef:Nou, er vallen daar ontslagen, er zijn Egmont auteurs die nu bij Sanoma aankloppen.. Dat zie ik in Nederland toch minder gebeuren.

Egmont heeft blijkbaar genoeg tekenaars, terwijl de Roepredactie om tekenaars zit te springen. Bij Egmont zijn er tenminste tekenaars om te ontslaan. (snik) Hier in Nederland zit men vast aan Gulien. Ui denkt dat als het goed met Nederland ging, Gulien nu geen Ducktekenaar meer was. Maar men kan hem blijkbaar niet missen.

Nogmaals, Ui zit te gissen. Onder meer op basis van de informatie, dat Gulien ongeveer twee jaar geleden is gewaarschuwd door Oom Thom, er vervolgens geen verbetering is en Gulien toch nog steeds werk heeft. Bij Egmont hadden ze Gulien kunnen missen als kiespijn, gezien de ontslagen. (snik) Zo goed staat Egmont er blijkbaar voor.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor kwuk duck » di mei 17, 2011 9:00 pm

of geld tekort........
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ui » di mei 17, 2011 9:04 pm

kwuk duck schreef:of geld tekort........

Oke, stel je hebt geld tekort. (snotter) Dan ben je altijd nog rijker als je spullen hebt om te verkopen, dan wanneer je niets kunt missen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor McDuck Menu » di mei 17, 2011 9:37 pm

Hm, nou ja, het blijft denk ik giswerk.

Blijkbaar kun je dan dus toch het beste bij Sanoma aankloppen. Het feit dat zij bij mij aanklopten had ermee te maken dat de redactie zich had verkeken op mijn halve pagina kerstscenario. Ze kwamen er later pas achter dat ik nog niet klaar was, en ik ook. Op zich goed, want slecht tekenmateriaal zie ik zelf ook liever niet in de Duck, maar toch jammer dat ze me niet konden begeleiden. Dit vonden ze zelf ook jammer, maar er is wel hoop.

Voorlopig blijf ik oefenen, zowel met tekenen als scenario's schrijven (wat ik erg uitdagend vind :) )
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rubberduck » di mei 17, 2011 11:23 pm

Dubbelduck schreef:Cèsar Ferioli Pelaez beweert dat hij sinds twee jaar geen pagina meer van Egmont heeft ontvangen en dat ze in hun kosten aan het snijden zijn.

Egmont zou wel gek zo'n goede tekenaar als Ferioli te laten gaan! In tegenstelling tot de meeste auteurs die voor Egmont werkten (Van Horn, Vicar, Rota etc.), is hij er qua tekenwerk alleen maar op vooruit gegaan door de jaren heen. Ik bedenk me net dat Ferioli de afgelopen jaren meerdere korte verhaaltjes heeft getekend voor de Nederlandse Donald Duck. Toeval?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bruno » di mei 17, 2011 11:37 pm

Om op het topic terug te komen... De beste manier op dit moment om tekenaar te worden, is waarschijnlijk door één of andere animatie/comic art-opleiding te volgen en dan daar stage te lopen. Zo zijn alle wat nieuwere tekenaars er volgens mij terechtgekomen, zoals Pikula en Venema. Dat is wat veiliger voor ze, omdat die een opleiding hebben gedaan.

Dat zou je dan ook kunnen doen. Aan de andere kant heb ik iets tegen 'ik ben afgestudeerd striptekenaar' (vergelijk 'ik ben afgestudeerd popmuzikant').
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Rubberduck » di mei 17, 2011 11:49 pm

Als striptekenaar is in Nederland geen droog brood te verdienen. De markt is te klein. Stripbladen zijn allemaal verdwenen. 'Eppo' verschijnt weliswaar opnieuw, maar biedt enkel een podium voor reeds gevestigde namen en richt zich uitsluitend op de oudere nostalgische lezer. Dus over een paar jaar is daar de rek ook weer uit. Tip: emigreer naar Frankrijk, daar is nog werk zat!
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bruno » di mei 17, 2011 11:55 pm

Of er moeten reclames en acties komen! Een klein Barksstripje gratis bij een krant ofzo? Tentoonstellingen in een museum zoals bij Kuifje? Marketing, marketing! Meer aandacht, meer bekendheid. De Barks-strips mogen niet in de vergetelheid raken, ze zijn te belangrijk.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor McDuck Menu » di mei 17, 2011 11:59 pm

Rubberduck schreef:Tip: emigreer naar Frankrijk, daar is nog werk zat!

Ook voor een Donald Duck striptekenaar?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rubberduck » wo mei 18, 2011 1:49 am

McDuck Menu schreef:Ook voor een Donald Duck striptekenaar?

Dat denk ik niet. De Disney-bladen staan grotendeels vol Egmont-materiaal, en voor eigen verhalen worden ComicUp-artiesten ingezet.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bruno » wo mei 18, 2011 2:06 am

.………………......……….......……Beetje deprimerend allemaal... Ik ga bidden voor een Donald Duck-renaissance en wat waardering (in de vorm van vrijheid en klinkende munten) van Sanoma voor de Nederlandse productie. Je beste koe ga je ook niet minder te eten geven maar wel om meer melk vragen.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo mei 18, 2011 7:34 am

Bruno schreef:Of er moeten reclames en acties komen! Een klein Barksstripje gratis bij een krant ofzo? Tentoonstellingen in een museum zoals bij Kuifje? Marketing, marketing! Meer aandacht, meer bekendheid. De Barks-strips mogen niet in de vergetelheid raken, ze zijn te belangrijk.

Hmjah, ik denk niet dat Barks direct in de vergetelheid raakt. Diens werk promoot zichzelf. De BV-reeks loopt wel heel goed en veel mensen zijn fan van Barks en lezen verder geen Donald Ducks meer. Het probleem is meer dat veel Barks-fans alleen fan van Carl Barks zijn en de rest al lang niet meer lezen, door het grote verschil ik kwaliteit.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron