Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Ui » di jul 19, 2011 3:35 pm

Een idee voor een verhaal. Een idee dat ooit door Frank Jonker is uitgewerkt.

Het idee stamt waarschijnlijk uit 1999 en kwam op het volgende neer:
Dagobert wil kunnen doorwerken terwijl hij slaapt.
Willie bedenkt een manier.
Maar na een tijdje weet Dagobert niet meer wanneer hij slaapt en wanneer hij waakt.
Terwijl hij denkt een geslaagde deal te doen, zit hij in werkelijkheid tegenover een belangrijk zakenman te slapen, die diep beledigd is.
Dagobert lijdt verliezen, is kwaad, wil Willie aanvliegen, maar valt ter plekke weer in slaap.
Dagobert droomt dat hij Willie achterna zit en afstraft.
Willie vlucht voor de zekerheid toch maar naar Verweggistan, want je weet maar nooit.

Misschien is het idee mondeling aan Frank gegeven. Meer dan de bovenstaande punten zal het niet geweest zijn.
Het einde moest de draak steken met de vele Nederlandse wegren-eindes.

In een envelop waarvan de lastig leesbare postdatum "8-IX-99" lijkt te zijn, oftewel 8 september 1999, schreef Frank het volgende, in een all-caps handschrift:
Hoi Daniel,

Met een beetje vertraging zijn hier de kopieën van het werk-in-je-slaap-scenario en de herschreven versie van het kerstkaartenverhaal. Ik heb ze vorige week woensdag al op de Duck-redactie ingeleverd. En nu maar afwachten wat ze er van vinden.
Heel veel plezier ermee in ieder geval.

Ciao,

Frank

Off-topic. Het genoemde "kerstkaartenverhaal" is geheel afkomstig van Frank en eventuele medewerkers. Dat scenario telt 5 pagina's. Titelheld Donald Duck. Ui kan het verhaal echter niet terugvinden op Inducks. Misschien is het ook afgekeurd?
Het scenario gaat over Donald die per se een kerstkaart van Dagobert wil ontvangen. Vermomd als krantenverkoper maakt hij Dagobert wijs, dat de burgemeester een prijs van 10.000 gulden uitlooft voor de leukste kerstkaart. Dagobert brengt Donald een kerstkaart, maar Donald is niet gauw tevreden. Als Dagobert per ongeluk een veel te grote kerstkaart afdrukt, weigert Donald ook deze. Waarop Dagobert besluit de kaart als billboard te plaatsen voor Donald's huis, omdat het gaat om de burgemeester en niet om Donald. De burgemeester blijkt nu echt die wedstrijd te houden, na een tip van Dagobert (die, naar nu blijkt, reeds vermoedde dat de wedstrijd nep was). Dagobert wint. Donald eindigt thuis mopperend in zijn stoel en wil volgend jaar geen kerstkaarten meer sturen. Hij zegt tegen de verbaasde neefjes: "Jullie horen wat ik zeg! Volgend jaar prikken we ze gewoon op!" Einde.
Is zoiets ooit verschenen? (snik)

On-topic. Het andere scenario gaat over het slaapwerken. Het telt 4 pagina's. Titelheld Oom Dagobert.
Om Dagobert te laten werken tijdens de slaap, heeft Frank een helm bedacht. Een helm met aan weerszijden een slurf, waardoor contracten naar binnen werden gezogen en vervolgens ondertekend naar buiten kwamen. (In het idee zoals aangeleverd deed de slapende Dagobert alleen denkwerk. Wat natuurlijk te abstract is.)
Het idee is minimalistisch uitgewerkt. De zakenman is een standaard-zakenman met maatkostuum. Dit had natuurlijk een maharajah compleet met hofhouding moeten zijn.
Frank wist Dagobert's probleem kernachtig samen te vatten: "Door die stomme helm kun je wel werken, terwijl je slaapt, maar je rust niet uit.."
Het scenario is (volgens Frank) afgekeurd omdat de Roepredactie de helm te vaag vond.

Jaren later had men geen moeite met een slaaphoofddeksel in een ander scenario van Jonker: H 26177. Het gaat daar om een slaappetje, dat zelfs binnen het verhaal niet klopt: Donald valt midden op straat in slaap. Mogelijk is dat slaappetje en de verwijzing naar een 24 uurs economie, een hergebruik van twee ingrediënten in het afgekeurde scenario.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het slaapwerken-scenario is een van vier Jonker-scenario's die gebaseerd zijn op een idee van Daniël. In chronologische volgorde:
- 1998 - Wereldwijd gehaat (afgekeurd) (scenario door Frank en Paul)
- 1999 - Slaapwerken (afgekeurd)
- 2000 - Keuringsdienst van Waren (afgekeurd)
- 2001 - Filmfestival (H 20170)
- 2002 - Eten terwijl u afslankt (H 22044)

Het enige gepubliceerde resultaat dat Ui de moeite waard vindt, is het filmfestival. Ook al heeft het, hoe ironisch, een wegren-einde gekregen. Het idee van het afslankverhaal is dusdanig veranderd, dat Daniël zijn idee er amper meer in herkende.

Overigens kan Ui zich wel voorstellen, dat het slaapwerken-scenario is afgekeurd. Ui vindt de uitwerking vlak en saai. Veel gepraat, weinig te zien. (snotter) Maar of dat een reden van de afkeuring is? De enige reden die Ui weet is dat de Roepredactie bezwaar had tegen de slaaphelm.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jul 21, 2011 9:12 am

Ik vind het slaapwerken-verhaal wel grappig.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Caspar » do jul 21, 2011 10:01 am

Van het kerstkaartenverhaal weet ik vrijwel zeker dat ik het heb gelezen in het weekblad, maar ik zou niet kunnen vertellen wanneer.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Dubbelduck » do jul 21, 2011 10:15 am

Dat kerstkaartenverhaal is https://coa.inducks.org/s.php?c=H+20050.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ui » za sep 10, 2011 5:35 pm

Scans gemaakt in grijsschaal, wat in een beperkte afbeeldingsgrootte vloeiender oogt:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ridder ter Geit schreef:Ik vind het slaapwerken-verhaal wel grappig.

Ui vindt de uitwerking degelijk, maar slaapverwekkend. Er kan blijkbaar geen kers vanaf. (snik) Terwijl de scenarist in een eerder, eigen verhaal uitpakt met een opzichtige sjeik in een slee. Zie plaatje 1.4 van zijn scenario voor zijn ruimterat-verhaal (H 96267):

Afbeelding

Een dergelijke scène, met veel uiterlijk vertoon, had het slaapwerken-verhaal levendig gemaakt en aannemelijker. Maar daar tekent de scenarist hooguit wat standaard-miljonairs, die zich van gewone burgers onderscheiden met een hoge hoed zoals die van Dagobert. Ze wandelen bij Dagobert naar binnen en vervolgens naar buiten. Let op, niemand in Duckstad die de vernedering ziet. Wat dus geen vernedering is. Zie bijvoorbeeld hoe bij Barks, Donald pas razend wordt als blijkt dat zijn flaters zijn uitgezonden op televisie. (WDC 173) Een vernedering is pas echt een vernedering, als er toeschouwers zijn.
Stel je voor, hoe pijnlijk zo'n pronkende sjeik was afgegaan voor heel Duckstad, als Dagobert door zijn bezoek heenslaapt. Er had zelfs nog een schepje bovenop gekund, door Dagobert te laten dromen dat een collectant hem bezoekt. Dan was de sjeik via de stortkoker naar buiten geleden, voor het oog van Duckstad en wellicht ook de internationale televisie. Vernederender kan haast niet.

Ui was er niet bij, toen het scenario werd gemaakt. Maar is het niet veilig om afgaande op het resultaat te concluderen, dat de scenarist er eigenlijk weinig zin in had? De plichtmatige vakkundigheid straalt er vanaf. Dertien-in-een-dozijn. Pap zonder krenten. Een pijnlijke conclusie voor de plotter.
Natuurlijk had de plotter dit soort ingrediënten van tevoren aan moeten leveren, in plaats van vele jaren achteraf. Maar moet een amateur dat soort ingrediënten voorkauwen aan professionale stripmaker, die nota bene een opvolger van Barks is?

Het willen inspireren van een scenarist is met het slaapwerken-verhaal duidelijk mislukt. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor McDuck Menu » zo mei 06, 2012 2:44 am

Om weer eens wat te oefenen, en bij gebrek aan een ander scenario, heb ik de eerste halve pagina uitgewerkt in stripvorm.
Afbeelding
Vind zelf het inktwerk nog wat stijfjes/dun, maar daar gaat aan gewerkt worden.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Hidde » zo mei 06, 2012 2:21 pm

Ik vind hem erg mooi! :D Alleen de munten die op de grond liggen zien er raar uit. Het wordt volgens mij mooier als je ook halve munten tekent. Als het nu wordt ingekleurd lijkt het wel op één grote gele massa met wat muntjes erop.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor McDuck Menu » zo mei 06, 2012 2:55 pm

Klopt, ik kwam er ook achter toen ik daarna wat Barks bekeek :) Beetje rare plak geld zo inderdaad.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Karel » zo mei 06, 2012 3:00 pm

Ik zelf vind het niet zo leuk dat achter Dagobert bureau een groot raam is. In het geldpakhuis zijn alleen maar kleine raampjes. Maar je moet het zelf weten of je het houdt of niet. Voor de rest super leuk en mooi gedaan!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor McDuck Menu » zo mei 06, 2012 3:05 pm

Hm hm. Mja het is wel een enorm gebouw, dus kunnen die klein lijkende raampjes nog best groot zijn :P
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Hidde » zo mei 06, 2012 3:32 pm

Ik ben het met McDuck Menu eens. Ik vind het raam juist de goede grootte hebben. Bekijk dit plaatje van barks maar eens:

Afbeelding

Ik vind Juffrouw Eugenia op het tweede plaatje een beetje stijfjes.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor McDuck Menu » zo mei 06, 2012 3:44 pm

Ja, ze doet me daar een beetje teveel aan Rosa denken. Iets te gecontroleerd getekend.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Michiel Q » zo mei 06, 2012 4:24 pm

Karel schreef:In het geldpakhuis zijn alleen maar kleine raampjes.

Bij Barks ziet het Geldpakhuis er elke keer weer anders uit, dus het kan best. Door 'n groot raam af te beelden kan McDuck Menu makkelijk laten zien dat het nacht is, wat van belang is voor 't verhaal.

Hidde schreef:Alleen de munten die op de grond liggen zien er raar uit. [...] Als het nu wordt ingekleurd lijkt het wel op één grote gele massa met wat muntjes erop.

Als het nu wordt ingekleurd, moet de inkleurder maar 'n beetje raden waar die berg munten precies ophoudt. Ik vind dat de contouren van de geldberg niet duidelijk zijn afgebakend.

Hidde schreef:Ik vind Juffrouw Eugenia op het tweede plaatje een beetje stijfjes.

Ik heb de indruk dat Eugenia's voeten op het eerste plaatje verkeerd staan. Volgens mij moeten ze dezelfde kant uitwijzen als haar snavel. Op het tweede plaatje is haar hoofd te klein t.o.v. haar ogen en snavel. Ze heeft nu bijna geen achterhoofd. Ik vind haar kapsel ook wat onduidelijk. Het kan geen kwaad om een echt kapsel als voorbeeld te nemen.

Zie: http://johnkstuff.blogspot.com/2010/06/ ... -hair.html
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor Michiel Q » zo mei 06, 2012 5:06 pm

McDuck Menu schreef:Ja, ze doet me daar een beetje teveel aan Rosa denken. Iets te gecontroleerd getekend.

Er is niets mis met controle over je tekenwerk. Je moet eerst iets beheersen voor je 't kunt loslaten. Rosa is natuurlijk een uiterste. Het tekenwerk van Barks is ook gecontroleerd. Of begrijp ik je verkeerd?

Jouw voorkeur gaat uit naar een manier van tekenen die veel intuïtiever is. Maar daarin schuilt het gevaar dat je dingen tekent zonder erbij na te denken. Het is zonde om op jouw leeftijd op de automatische piloot te gaan tekenen. Op die manier blijf je fouten herhalen totdat ze je stijl zijn geworden. Kijk naar Mau Heymans en Michel Nadorp. Bij Heymans hebben figuranten steevast dezelfde uitgezakte lijven. Bij Nadorp zie je telkens dezelfde laffe onafgewerkte handjes. Het tekenen werd een sleur en oogt er ook naar. De beste tekenaars blijven zichzelf juist verbeteren.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Werken terwijl je slaapt, een idee voor een verhaal

Berichtdoor McDuck Menu » zo mei 06, 2012 5:25 pm

Ik bedoelde eigenlijk dat ik het vloeiender wil tekenen, met meer 'schwung'. Als ik uit de losse pols een figuurtje teken ziet dit er in mijn ogen vaak mooier uit, maar de lijnen zijn niet duidelijk of strak weergegeven, en moeilijk om te zetten naar inkt. Voorbeelden van als ik losser teken:
Afbeelding
Afbeelding
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Volgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron