De Geschiedenis van Duckstad - marktonderzoek

Berichtdoor Luuuuk » do apr 19, 2007 3:28 pm

Ja, die bedoel ik, ik heb ook een strip met het beeld van Cornelis prul met zijn handen wijd, die zal ik morgen plaatsen.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Robb_K » vr apr 20, 2007 12:46 am

Michiel P schreef:Ik heb dat ook wel eens gezien. Cornelis Prul heeft een ouderwets geweer, met zo'n toeter, net als Dagobert heeft.

Rob Klein schreef:Ik heb een voorplaat voor de achterkant van dat boek, (met Donald en de neefjes lezen Sigvalds boek). Don Rosas tekening heeft de echt voorplaat (ZUCHT!).

Hoe bedoel je? Heeft Sigvald een echt boek laten uitgeven? Over de geschiedenis van Duckstad? Het is niet zo raar dat hij een tekening van Rosa voortrekt, want Sigvald is Rosa's grootste fan.

Sigvald werkt steeds op zijn boek. Maar het is nog niet nabij voltooiend.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Michiel P » za apr 21, 2007 2:15 am

Wist jij dat al, Remc°o°? Of wilde je zelf zo'n boek schrijven? Misschien kun je Sigvald eens mailen, zijn adres staat onderaan deze pagina: http://duckman.pettho.com/history/history.html

- Zou je het boek van Sigvald kopen?

Het is absoluut interessant dat Sigvald een dergelijk boek aan het schrijven is. a) Sigvald heeft namelijk zelf geschiedenis gestudeerd en b) Sigvald heeft een gigantische collectie Disney-strips. Dat kan een potentieel interessant boek opleveren. Laten we er voor het gemak ook maar van uit gaan dat Sigvald in het Engels schrijft. Ik zou het boek wel graag willen inkijken voor ik het wel of niet zou kopen.

- Waarom zou je het boek van Sigvald niet kopen?

Sigvald heeft lange tijd frequente bijdragen aan dcml geleverd en die waren niet altijd even genuanceerd. Ook verwacht ik dat Sigvald 'Rosa-feiten' niet zo snel in twijfel zal trekken of Rosa's mening over Barksverhalen sneller zal overnemen. Het is tevens de vraag of hij verhalen van andere auteurs dan Barks en Rosa in zijn onderzoek zal meenemen, waarbij het meteen ook de vraag is waarom iemand dat wél zou doen.

- Hoeveel zou je überhaupt voor zo'n soort boek uit willen geven?

Ik heb laatst in Duitsland dit boek gekocht: http://www.lustauflesen.de/sachbuch/loeffler.shtml voor 9,90 euro. Dat is natuurlijk een mooie prijs voor zo'n boek (paperback, 469 blz.) maar oorspronkelijk kostte het 24,90. Dan was ik waarschijnlijk blijven aarzelen.

(Het is trouwens wel een mooi boek om te hebben. Het gaat niet over de geschiedenis van Duckstad en ook Dagoberts voorouders blijven achterwege, maar voor het overige gaat het uitvoerig in op elk aspect van Barks' 'universum' (stom woord, ik weet het). De auteur beperkt zich tot verhalen die volledig door Barks geschreven en getekend zijn en bovendien langer zijn dan vijf pagina's. Dan valt er een hoop af. Hij negeert verhalen van andere tekenaars en stelt dan doodleuk dat we niet weten hoe de neefjes bij Donald zijn terechtgekomen. Ergens heeft hij wel een punt. Die afwezige zuster van Donald is voor de verhalen helemaal niet relevant. Lekker negeren, al die complexe familieverhoudingen!)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » za apr 21, 2007 2:19 pm

Michiel P schreef:Het is absoluut interessant dat Sigvald een dergelijk boek aan het schrijven is. a) Sigvald heeft namelijk zelf geschiedenis gestudeerd en b) Sigvald heeft een gigantische collectie Disney-strips. Dat kan een potentieel interessant boek opleveren. Laten we er voor het gemak ook maar van uit gaan dat Sigvald in het Engels schrijft. Ik zou het boek wel graag willen inkijken voor ik het wel of niet zou kopen.

a. Sigvald mag dan wel geschiedenis gestudeerd hebben, maar hij heeft echt een diploma? En als hij een diploma heeft, maakt hem dat dan persé een goede historicus?
De willekeurige manier hoe Sigvald omgaat met de geschiedenis van Barks en Rosa, met smaak als een bepalende factor, heeft volgens Ei weinig met wetenschap en waarheidsbevinding te maken. Sowieso is het al opmerkelijk dat Sigvald zich baseert op een zelfverzonnen universum dat niet bestaat, namelijk een mix van Rosa en Barks. Hij kan willekeurig plukken uit Barks, Rosa, allebei, of geen van beiden.

Rosa is geschiedkundig gezien een latere bron dan Barks. Als het waar is dat Sigvald zich bij voorkeur eerst op Rosa baseert en daarna op Barks, gebruikt hij het heden (Rosa) als verklaring voor het verleden (Barks). Ei zou zeggen dat je als geschiedkundige bij voorkeur het verleden (Barks) gebruikt om het heden (Rosa) te verklaren.

b. Don Rosa heeft naar eigen zeggen ook een gigantische collectie Disney-strips. Maar dat zegt op zich niets. Of je nu willekeurig selecteert uit een klein of een groot aantal strips, maakt op zich weinig uit. Don Rosa heeft alle Barks-strips, en toch is Rosa's werk totaal anders dan Barks.
Rosa zou veel weten over Disney-strips. Hij zou een expert zijn geweest in de jaren 70, als medewerker aan een fanclub-blad. Zoiets heeft Rosa volgens Ei weleens verteld. Rosa heeft een eigen index waar hij interessant over deed, terwijl hij Barks-strips met Loebas over het hoofd ziet omdat zijn zus wellicht toevallig die strips niet had gekocht. Zo kun je met een gigantische collectie strips toch nog juist die nummers missen die de rest van de wereld blijkbaar wel heeft.
En op basis van de strips die Rosa wel heeft, is bv. een bij Barks gestorven professor (uit 'Lost in the Andes') wonderbaarlijk uit de dood opgestaan in Rosa's 'Life of $crooge'. Dat moest in herdrukken gecorrigeerd worden, nadat iemand er op wees.

Wat bereik je met opschepperij over kennis, diploma's en grote collecties? Toch zouden velen erin trappen. O, hij zegt dat hij geleerd is, dus dan IS hij geleerd. Vaak is de geleerdheid van de ene persoon te danken aan de domheid van de ander.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » za apr 21, 2007 5:42 pm

Maar die kanttekening maakt Michiel nou juist ook. Ik heb goed opgelet en volgens mij is Michiel allesbehalve een fan van Don Rosa.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DisneyRemc°o° » za apr 21, 2007 8:42 pm

Michiel P schreef:Wist jij dat al, Remc°o°? Of wilde je zelf zo'n boek schrijven? Misschien kun je Sigvald eens mailen, zijn adres staat onderaan deze pagina: http://duckman.pettho.com/history/history.html

Nee, dit wist ik eerlijk gezegd niet. Ik ben wel op de hoogte van z'n site, maar niet van het feit dat hij ook echt een boek wil uitgeven.

Het boek waarvoor ik deze topic heb opgestart, is naar aanleiding van mijn eigen project en heeft verder niest met Sigvald te maken.

Vooralsnog zie ik nog geen aanleiding om een samenwerking met Sigvald aan te gaan. Ik heb een aantal eigen ideeën over dit project, die waarschijnlijk niet binnen het boek van Sigvald zullen passen.

Michiel P schreef:Ik zou het heel vervelend vinden als de auteur zou doen alsof Duckstad echt bestaat.

Dit is wel min of meer de bedoeling van mijn boekproject. Het is lastig om een boek te schrijven waar iedereen tevreden mee is.

Waarom zou het je storen als een auteur schrijft over Duckstad alsof het echt bestaat?

Er is nog een punt waar ik nu een kanttekening bij maak: beiden boeken zouden Engelstalig worden. Wellicht mensen die nu een ander antwoord geven op de vraag: "Zou je een dergelijk boek kopen?"

Overigens spreek ik telkens over MIJN BOEK, maar dit is niet helemaal juist. Ik ben wel bedenker en initiaftiefnemer, maar bedoeling is om er een boekteam van te maken, waar meerdere mensen aan mee kunnen werken. Aan kop van dit boekteam staan 2 schrijvers (waarvan 1 ikzelf ben) en 1 tekenaar (Henrieke). Onder dit team zullen diverse mensen hun bijdrage leveren.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Robb_K » zo apr 22, 2007 1:19 am

Misschien het is beter, wen ik spreek niet voor Sigvald (of Don Rosa). Ik heb getekent voor, en gegeven het tekening naar Sigvald voor zijn boek "The History of Duckburg". Mijn tekening zal zijn op het achterkant plaat, als Sigvald is van plan om een Rosa tekening op de voorplaat zetten. Dat nieuws is nog niet "officieel".
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor DisneyRemc°o° » zo apr 22, 2007 1:43 am

Robb_K schreef:Misschien het is beter, wen ik spreek niet voor Sigvald (of Don Rosa). Ik heb getekent voor, en gegeven het tekening naar Sigvald voor zijn boek "The History of Duckburg". Mijn tekening zal zijn op het achterkant plaat, als Sigvald is van plan om een Rosa tekening op de voorplaat zetten. Dat nieuws is nog niet "officieel".

Is dat zijn officiële titel? Dan krijgen we straks dus 2 keer 'The History of Duckburg'. Ik zal dat eens uitzoeken.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Robb_K » zo apr 22, 2007 2:31 am

Ik weet niet of "History of Duckburg" is officieel. Het boek heeft nodig van veel meer werk voor publiceeren.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Robb_K » zo apr 22, 2007 2:40 am

Misschien is "The Lives And Times In Duckburg" is Sigvalds officiële titel? Ik weet het niet. Maar, waarom niet e-mail Sigvald, door zijn website?
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Luuuuk » ma apr 23, 2007 6:06 pm

Cornelis Prul met handen wijd:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor mcprul » ma apr 23, 2007 6:10 pm

Uit welk verhaal komt dit fragment, Luuuuk?
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Luuuuk » di apr 24, 2007 7:09 am

Donald Duck, De Kerstboomloze Kerst.
D 2002-042, uit ''Een vrolijke kerst met Donald Duck'' 2004.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor DisneyRemc°o° » ma okt 08, 2007 10:56 pm

En toen was er na lange tijd weer een vervolg op het 'Duckstadboek'-project.

Zoals met Daniël afgesproken per mail gaan we een poging doen dit project online te starten.

Maar eerst nog een paar belangrijke punten over het boek:

- Het boek gaat inhoudelijk over de bestaande geschiedenis van Duckstad, zoals beschreven door Barks? Rosa? Sugesties? Hierbij worden de bestaande verhalen flink uitgebreid met 'missende' delen.

- Het boek zal verteld worden, zonder directe dialogen van karakters.

- Het boek zal ondersteund worden met uitgebreide illustraties. Hierover heb ik eerder al met Henrieke gemaild.

Dit zijn de hoofdpunten tot nu toe.

Een belangrijk hulpmiddel om met dit boek te starten is een grof weergegeven tijdlijn, die aangeeft hoe de geschiedenis verloopt volgens huidige verhalen.

Dit boek begint hier als een online hobby, maar heeft de intentie om uit te groeien tot een commerciëel project.

Dit project staat open voor suggesties. Iedereen die zich geroepen voelt een idee te opperen, kan dat bij voorkeur hier in dit topic doen. Kritiek mag uiteraard ook, maar denk aan de doelgroep: de algemene familie. Dus, we kunnen hier urenlang bekvechten over voorkeuren voor Barks, Rosa of weet ik wie. Maar denk aan de doelgroep! :)

Succes!
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Caspar » di okt 09, 2007 3:16 pm

Wat mij in elk geval slim lijkt is om in een inleiding te vermelden dat de "echte" geschiedenis van Duckstad niet bestaat, omdat elke tekenaar/schrijver Duckstad anders ziet. Dat lijkt het me leuk om ook wat verschillende "visies" te laten zien.

Wat me verder wel leuk leek is om behalve met tekeningen van Henrieke ook stukjes uit strips (moeten we wel even kijken hoe dat dan zit met copyright) tussendoor te doen, om te laten zien waar het vandaan komt en dat de lezers het beter begrijpen. Verder natuurlijk voetnoten uit welk verhaal iets komt.

Verder wil ik ook wel helpen met schrijven. Ik zal vanavond eens kijken of ik iets kan vinden voor de tijdlijn (McDuck had er ook een volgens mij!)
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron