De Geschiedenis van Duckstad - marktonderzoek

Berichtdoor DisneyRemc°o° » di okt 09, 2007 8:58 pm

Caspar schreef:Wat mij in elk geval slim lijkt is om in een inleiding te vermelden dat de "echte" geschiedenis van Duckstad niet bestaat, omdat elke tekenaar/schrijver Duckstad anders ziet. Dat lijkt het me leuk om ook wat verschillende "visies" te laten zien.

Wat me verder wel leuk leek is om behalve met tekeningen van Henrieke ook stukjes uit strips (moeten we wel even kijken hoe dat dan zit met copyright) tussendoor te doen, om te laten zien waar het vandaan komt en dat de lezers het beter begrijpen. Verder natuurlijk voetnoten uit welk verhaal iets komt.

Verder wil ik ook wel helpen met schrijven. Ik zal vanavond eens kijken of ik iets kan vinden voor de tijdlijn (McDuck had er ook een volgens mij!)

Dat van die stukjes strips vind ik wel een aardig idee. Misschien is het voldoende om bij elk hoofdstuk de verhalen te vermelden waar de inspiratie vandaan komt.

Ik denk dat het handig is om een soort van voorwoord/introductie toe te voegen waarin duidelijk wordt uitgelegd wat het doel van het boek is en dat er meerdere Disneytekenaars zijn met een andere visie.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Rockerduck » di okt 09, 2007 9:46 pm

Caspar schreef:Wat mij in elk geval slim lijkt is om in een inleiding te vermelden dat de "echte" geschiedenis van Duckstad niet bestaat, omdat elke tekenaar/schrijver Duckstad anders ziet.

Pas maar op. Straks gaat Geert Wilders kamervragen stellen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DisneyRemc°o° » di okt 09, 2007 11:27 pm

Ik heb eens opnieuw nagedacht over een aantal belangrijke punten van het boek en daarbij ook Caspar's ideeën toegepast.

Elk hoofdstuk zie vooraf kunnen gaan aan een korte (met kleine lettertjes geschreven) introductie, waarin beschreven staat waar de inspiratie voor het betreffende hoofdstuk vandaan komt. Hierin wordt dan opgenomen welke tekenaar het meest van invloed is geweest en eventueel dus welke verhalen als bron zijn gebruikt.

Om even op Caspar's opmerking over Copyright terug te komen. In principe mag Copyright geen probleem zijn. Het boek kan namelijk 2 kanten op: we krijgen toestemming van Disney en/of Sanoma om dit boek eventueel te publiceren, of niet...
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Caspar » wo okt 10, 2007 7:29 am

DisneyRemc°o° schreef:Om even op Caspar's opmerking over Copyright terug te komen. In principe mag Copyright geen probleem zijn. Het boek kan namelijk 2 kanten op: we krijgen toestemming van Disney en/of Sanoma om dit boek eventueel te publiceren, of niet...

Maar als we geen toestemming krijgen, dan gaan we het boek toch wel op internet zetten?

Gister heb ik nog geen tijd gehad om iets te zoeken, maar vandaag wss wel. In elk geval heb ik een paar Rosa verhalen waar wel wat in staat, maar die zijn vrij bekend dus ik denk dat ik beter de wat onbekendere verhalen kan zoeken.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » wo okt 10, 2007 8:03 pm

Even een opheldering over een aantal zaken:

Toestemming wordt aangevraagd via Disney en/of Sanoma. Als een van beide toestemming geven voor het gebruiken van een licentie, dan moet er een uitgever gezocht worden die het boek ook daadwerkelijk uit wil geven.

Dit zou een uitgever kunnen zijn van Disney of misschien wel bij Sanoma zelf. Anders eventueel een externe uitgever.

Het boek in eigen beheer uit brengen is nog een optie, maar zeer kostbaar en onzeker.

Maar als dit alles niet wil lukken, dan is publiceren (kostenloos) op internet uiteraard een optie.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Caspar » wo okt 10, 2007 8:08 pm

Okay, da's dan duidelijk. Ik had overigens even gezocht op McDrake naar die tijdlijn, en daar staan inderdaad een paar dingen in over de stichting van Duckstad, maar er staat niet bij uit welk verhaal alles is gehaald (wel de tekenaar) dus voor de details moeten we natuurlijk verder zoeken, maar misschien kunnen sommige dingen als basis dienen?
http://informatie.mcduck.nl/Tijdlijn/
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Goudglans » do okt 11, 2007 8:25 am

Maar die is wel bijna helemaal op Rosa gebaseerd, en bijna niet op andere tekenaars behalve Barks. Daar staan ook allerlei dingen in dat Dagobert al dood is.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Caspar » do okt 11, 2007 3:05 pm

Ja, dat wel, maar we kunnen in elk geval de Rosa dingen er uit halen dan.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Ei » za jan 05, 2008 7:54 pm

Duits, Barks-gerelateerd boek over Duckstad:

Johnny A. Grote - Who's Who in Entenhausen (Ehapa Verlag GMBH , 1997)
http://www.seriesam.com/barks/bibliodebook.html#bbde_bk_jg-wwie
Dit is wat Ei over het boek vernomen heeft: Met ongeveer 1.500 items en 900 plaatjes somt dit boek alle bewoners van Duckstad zoals ze verschijnen in Barks's verhalen. Met biography door Andreas Platthaus.

Wikipedia heeft in diverse talen overzichten van bewoners en jaartallen.

List of characters from the Scrooge McDuck universe
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_characters_from_the_Scrooge_McDuck_universe

The Life and Times of Scrooge McDuck
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Life_and_Times_of_Scrooge_McDuck
Met "Scrooge McDuck Timeline according to Rosa"

Bewohner von Entenhausen [Duits]
http://de.wikipedia.org/wiki/Bewohner_von_Entenhausen

Liste des personnages de l'univers de Donald Duck [Frans]
http://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_personnages_de_l%27univers_de_Donald_Duck

Inwoners van Duckstad [Nederlands]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inwoners_van_Duckstad
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » za jan 05, 2008 8:18 pm

Met betrekking tot die laatste link: in het Nederlands (en Duits) wonen Donald en Mickey in dezelfde stad. In de originele Amerikaanse verhalen (en ik Frankrijk en Italië) is er sprake van 'Duckburg' en 'Mousetown'.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Robb_K » za jan 05, 2008 10:03 pm

Rockerduck schreef:Met betrekking tot die laatste link: in het Nederlands (en Duits) wonen Donald en Mickey in dezelfde stad. In de originele Amerikaanse verhalen (en ik Frankrijk en Italië) is er sprake van 'Duckburg' en 'Mousetown'.

Dat is zo! Donald woont in Duckstad, en Mickey woont in MouseVILLE (Gottfredson). De beide zijn in Calisota.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Michiel P » wo mei 07, 2008 3:51 pm

Mickey's stad heet tegenwoordig officieel Mouseton (zonder w!). Mouseville was al de stad van Mighty Mouse, dus dat kon Disney niet blijven gebruiken. Ik dacht dat Mouseton juist aan de oostkust van Amerika lag, dus niet in Calisota, dat meen ik me tenminste te herinneren van een discussie op DCML.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor huugduck » wo apr 08, 2009 8:01 pm

Als er een boek over de geschiedenis van duckstad zou komen zou ik hem zeker kopen heerlijk duck geschiedenis :P
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » wo apr 08, 2009 8:55 pm

huugduck schreef:Als er een boek over de geschiedenis van duckstad zou komen zou ik hem zeker kopen heerlijk duck geschiedenis :P

Ik ook... ;) Oh, wacht, ik was er ooit mee bezig! Helaas kon ik niet genoeg medewerking aan het boek krijgen en is het project te groot voor mij alleen. Ik heb er tenslotte ook nog een fulltime baan en een leven naast. Dus helaas staat het project in de koelkast... met een flinke laag schimmel erop... :P
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor mcDuck King » di mei 19, 2009 7:45 pm

Maar mij lijkt strips in het boek een geweldig idee.
Een mogelijke inhoud ( Met strips, uiteraard.)
Inhoud:
Duckstad's geschiedenis; Met mogelijk dit verhaal http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+145

De Inwoners; o.a. Dagobert, Donald Kwik, Kwek en Kwak, Princes Oena met dit verhaal http://coa.inducks.org/story.php?c=D+93505, Katrien, Cornelis Prul, Guus Geluk.

plattegronden;


En nu kan ik niks meer over Duckstad boek inhoud bedenken.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron