Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Karel » ma jul 30, 2012 11:58 am

Ik ben bezig met het schrijven van een verhaal over de gechiedenis van de Ducks, McDucks, Pruls, Duckstad enz... Eigenlijk de gescheidenis van de hele DD wereld. Ik begin bij de eerste McDucks. Wie de leider was en wanneer kasteel McDuck gebouw werd enz.. Daar ben ik nu druk mee bezig. Ik heb nu één hoofdstuk af. Niet hoofdstuk 1 maar een later hoofdstuk. Het begint in 1916 en eindigt in 1921. In dit stuk vertel ik de geboorte van Donald en Dumbella, Guus, Diederik en Wisse, Katrien en haar twee broers. Een van die broers van Katrien is de vader van de neefjes (man van Dumbella) en de andere de vader van de nichtjes. De ouders van Katrien en haar broers heb ik Dennis en Deborah Duck geboemd. De toekomstige man van Dumbella heb ik Daniël genoemd en de toekomstige vader van de nichtjes Tom. Ook vertel ik de geboorte van Willie Wortel. Willie's moeder heet Sanne en de oma van Willie (moeder van Sanne) Suzanne. Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

Het is 22 oktober 1916. Een regenachtige, winderige herfstavond in Duckstad. Dennis en Deborah Duck zitten samen op de bank, in hun kleine huisje in het dorpje Duckstad. Deborah zit te broeden en het ei kan elk moment uitkomen. Het is 23.00 en het is zover, het ei breekt. Er komt een klein jongetjes eend uit genaamd Daniël Duck. Vol trots kijken die nacht Dennis en Deborah na hun eerste kind.

22 december 1916, 16.20. Het is druk in het dorp. Veel mensen doen hun laatste kerstinkopen. Het dorp is al een paar weken versierd. Bij de kruidenier op het plein staat een grote kerstboom en er hangen overal kerstlichtjes. Ook gaan veel mensen buiten Duckstad winkelen, in de grote steden langs de Amerikaanse westkust. Eerste kerstdag 1916. Wilhelmus en Dora Duck hebben hun kinderen uitgenodigd op de boerderij. Woerd Snater, Hortensia, Fortunus, Trijntje, Driekus en Zwaantje zitten aan een grote tafel te genieten van Dora’s kookkunsten. Ook met oud en nieuw (1916 - 1917) is de hele familie bij elkaar om samen een nieuw jaar in te gaan.

Na de sombere winter, breekt vandaag eindelijk de zon door. Het is zaterdag 10 maart 1917. Een drukke dag in de Fluks Fliks-Winkel van Fulton Wortel. Veel mensen komen naar de net nieuwe winkel van de 27e jarige Fulton. De Fluks Fliks-Winkel is een winkel waar je van alles kan laten repareren. De vrouw van Fulton, Nancy, is al drie weken aan het broeden en het ei is deze week uitgerekend. Nancy en haar moeder Suzanne zitten samen in het huis achter de winkel. Het is etenstijd en Fulton sluit de winkel een uurtje. Als ze met z’n drieën zitten te eten komt het ei uit. Suzanne en Sanne gaan snel naar boven en Fulton sluit de winkel voor de hele dag. Tegen het eind van de middag komt er een klein kraanvogeltje uit het ei, genaamd Willie Wortel.

In de maanden die volgden word er veel gebouwd in Duckstad. Er worden fabrieken, kantoren, winkels, en huizen gebouwd. Allemaal in opdracht van Dagobert McDuck, die zelf over de hele wereld reist om de rijkste eend ter wereld te worden. Het dorpje met daarin een paar huisjes, kruidenier, slager en bakker veranderd snel in een wereldstad. Alle gebouwen die worden gebouwd worden uitgevoerd door bedrijven van Dagobert McDuck. Of bedrijven waar Dagobert aandelen in heeft.
Kerstmis 1917. De familie Duck zit met z’n allen rond de grote open haard. Driekus en Zwaantje vertellen dat ze een kind verwachte. Wilhelmus en Dora zijn dolgelukkig over de gedachte opa en oma te worden. Ook met oud en nieuw komen ze weer samen op de boerderij. Zwaantje verteld dat het kind rond juli zou komen. Vol verwachting gaat de familie een nieuw voorspoedig jaar tegemoet.

Na kerstmis 1917 en oud en nieuw blijft het lang winter in Duckstad. Het afgelopen jaar is Duckstad al heel wat gebouwen rijker geworden. Ook Dennis en Deborah wonen niet meer in een klein huisje, maar wonen tegenwoordig in een mooi appartement net buiten het gloednieuwe centrum. Het is 20 januari 1918. Dennis zit met zijn anderhalf jarige zoon, op het balkon, in de sneeuw. Deborah zit binnen op het ei te broeden. Dan voelt ze het ei kraken. Dennis stormt naar binnen en ziet een schattige eendje. Het meisje word Katrien genoemd.

In de lente van 1918 worden de meeste werkzaamheden in de stad weer opgepakt. Er werden voor het eerst wolkenkrabbers gebouwd. Duckstad was een van de eerste steden in de Verenigde Staten die wolkenkrabbers liet bouwen. De eerste wolkenkrabber in Duckstad is 242 meter hoog. Tot aan de zomer werd er druk gebouwd. Net als bijna alle dorpen net buiten Duckstad, werd er in Kleibietsteradeel weinig tot niets gebouwd. Toch gebeurde er wat in Kleibietsteradeel op 5 juli 1918. Op die dag legde Annie Gans haar ei. Na drie weken gebroed te hebben kwam daar hun eerste kind. Archibald en Annie waren dolgelukkig met de geboorte van hun zoon Gijs.
Het is een lome zomeravond in juli. Driekus en Zwaantje zitten buiten op het bankje voor de grote boerderij. Samen zitten ze te kijken naar het erf waar in de avondzon de kippen rond scharelen. Zwaantje zit op het ei, totdat dat ze het hoort kraken. Het ei komt uit en er komt een jongetjes eend uit genaamd Wisse Duck. Wilhelmus en Dora Duck werden op die dag opa en oma.

Net als elk jaar met kerst kwam de familie Duck samen op de boerderij. De meeste aandacht ging uit naar de net geboren Wisse. Na een gezellige avond kwamen ze vijf dagen later weer bij elkaar. Het was de Nieuwjaars wisseling. Onder het eten van de overheerlijke oliebollen vertelde Fortunus en Trijntje dat ook zij een kind verwachte. Het ei zou in het voorjaar uitkomen… Vol spanning ging de familie Duck het nieuwe jaar 1919 in.
Op zondag 6 april 1919 was het zover, Guus Geluk kwam uit het ei. Hij werd geboren in een groot landhuis net buiten Duckstad. Doordat Fortunus het complete familie fortuin erfde heeft hij daar een landhuis van gekocht. Van het fortuin der Geluks is vandaag de dag bitter weinig over. Maar niet alleen Trijntje en Zwaantje waren zwanger geweest, ook hun schoonzus Hortensia Duck was op dit moment zwanger.

Toen de familie met kerst weer samen kwam was alle aandacht gericht op de kleine Wisse en Guus. Ook met oud en nieuw was er veel aandacht voor hen. Die avond vertelde ook Hortensia dat ze zwanger is.

Uiteindelijk was het zover, op 9 juni 1920 kwam de tweeling Donald en Dumbella uit het ei. Wilhelmus’ en Dora’s derde kleinzoon en eerste kleindochter. Donald en Dumbella waren de kinderen van Woerd Snater Duck en Hortensia Duck - McDuck. Het echtpaar was dolgelukkig met de geboorte. De tweeling werd in het nieuwe ziekenhuis genaamd D.M.C. (Duckstads Medisch Centrum) geboren.

Met kerst 1920 werd de hele familie Duck uitgenodigd voor een kerstdiner bij opa en oma Duck op de boerderij. Die avond zaten Wilhelmus, Dora, Woerd Snater, Hortensia, Fortunus, Trijntje, Driekus en Zwaantje aan een grote tafel, te genieten van de schattige baby’s. Ook met oud en nieuw (1920-1921) kwam de familie Duck weer samen op de boerderij. Vol goede voornemens luide de familie Duck een nieuw jaar in.

Grote wolkenkrabbers vormen de skyline van Duckstad. Het is 22 augustus 1921, hoogzomer, en druk aan de Duckstadse stranden. Maar Dennis en Deborah zijn niet aan de zee om verkoeling te zoeken. Dennis en Deborah zitten thuis. Deborah zit op het derde ei te broeden. Het ei begint te kraken en er komt een eendje uit. Ze noemen hem Tom Duck.

Het is 25 december 1921, 8.15 uur. Zwaantje is de laatste kerstballen in de boom aan het hangen. Haar zoon Wisse helpt ook mee. Haar man Driekus is op de boerderij aan het melken. Net als Driekus’ vader, Wilhelmus. Dora is er ook vroeg uit om het kerstdiner van vanavond klaar te maken. Woerd Snater en Hortensia maken samen met hun kinderen in de kinderwagen een wandeling door het nieuwe park van Duckstad. De ochtendzon glinstert over de verse sneeuw van vannacht. Fortunus is vanochtend even naar zijn bedrijf gereden en zijn vrouw Trijntje zit samen met Guusje te ontbijten. 16.04, Woerd Snater, Hortensia, Donald en Dumbella arriveren bij de boerderij voor het kerstdiner. 5 minuten later komen ook Driekus, Zwaantje en hun zoon Wisse aan. Na de koffie komen Fortunus, Trijntje en Guusje aan. Zij hadden vertraging door het drukke verkeer in de stad. Als ze met z’n allen aan het diner zitten, vertelt Zwaantje dat ze zwanger is. Zal het weer een zoon worden of nu eindelijk een dochter? Ook oud en nieuw vieren de Ducks ook op de boerderij.

Na weken te hebben gebroed breekt het ei eindelijk Op 19 augustus 1922 word Diederik Duck geboren. Opa en oma Duck kregen die dag hun vierde kleinzoon. Diederik werd op de boerderij van zijn ouders geboren. Nu Driekus en Zwaantje twee jongens hebben werd het wel heel druk. Ze kijken nu al uit naar de dag dat ze uit huis gaan.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Michiel Q » ma jul 30, 2012 3:17 pm

Karel schreef:Katrien en haar twee broers. Een van die broers van Katrien is [...] de vader van de nichtjes.

De nichtjes zijn kinderen van de zus van Katrien. Zij komen voor 't eerst voor in 't verhaal "Flip Decision" (1952) (BV 6). Katrien is in dat verhaal op bezoek bij haar zus. De nichtjes wonen op hetzelfde adres.

Karel schreef:De ouders van Katrien en haar broers heb ik Dennis en Deborah Duck genoemd.

De ouders van Katrien worden getoond in de cartoon "Donald's Diary" (1954).

Karel schreef:In de lente van 1918 worden de meeste werkzaamheden in de stad weer opgepakt. Er werden voor het eerst wolkenkrabbers gebouwd. Duckstad was een van de eerste steden in de Verenigde Staten die wolkenkrabbers liet bouwen. De eerste wolkenkrabber in Duckstad is 242 meter hoog.

Precies 60 cm hoger dan 't Woolworth Building in New York, dat in 1913 werd gebouwd en tot 1930 als 't hoogste gebouw ter wereld gold. Netjes.

Ik vind 't wel 'n mooie beschrijving. Je doet erg je best om sfeer te creëren. Inhoudelijk is 't niet zo interessant. Er worden allemaal babies geboren. Tja. Ook de personages komen niet uit de verf. Rond de geboorte van Gijs of Diederik valt toch wel 'n grap te verzinnen? Voor zover ik kan beoordelen is er geen tegenspraak met Rosa's chronologie. Niet dat dat verboden is, maar 't lijkt erop dat je dat bewust hebt willen vermijden. Nou, dat is zeker gelukt. Ga vooral door met schrijven! Probeer de volgende keer wat meer spanning in 't verhaal te brengen.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Karel » ma jul 30, 2012 5:35 pm

Michiel Q schreef:
De nichtjes zijn kinderen van de zus van Katrien. Zij komen voor 't eerst voor in 't verhaal "Flip Decision" (1952) (BV 6). Katrien is in dat verhaal op bezoek bij haar zus. De nichtjes wonen op hetzelfde adres.

Klopt dat verhaal heb ik. Maar ik moest op een of andere manier de nichtjes Duck laten noemen. Ik ga ervan uit dat als Katrien zegt dat ze bij d'r zuster is dat ze daarmee haar schoonzus bedoeld.

Michiel Q schreef:
De ouders van Katrien worden getoond in de cartoon "Donald's Diary" (1954).

Weet ik, maar de namen worden toch niet genoemd?

Michiel Q schreef:
Ik vind 't wel 'n mooie beschrijving. Je doet erg je best om sfeer te creëren. Inhoudelijk is 't niet zo interessant. Er worden allemaal babies geboren. Tja. Ook de personages komen niet uit de verf. Rond de geboorte van Gijs of Diederik valt toch wel 'n grap te verzinnen? Voor zover ik kan beoordelen is er geen tegenspraak met Rosa's chronologie. Niet dat dat verboden is, maar 't lijkt erop dat je dat bewust hebt willen vermijden. Nou, dat is zeker gelukt. Ga vooral door met schrijven! Probeer de volgende keer wat meer spanning in 't verhaal te brengen.

Ik heb nu wat in grote lijnen verteld. Ik ben nu bezig met uitwerken. Zoals dingen dat Woerd Snater naar het geldpakuis gaat om te werken. En het boerenleven op de boerderij toen Wilhelmus er nog was.
En inderdaad ik heb Don Rosa niet proberen tegen te spreken.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo aug 01, 2012 8:57 am

Inderdaad goed geschreven qua sfeer en qua feitenkennis. Maar inderdaad worden er vooral de hele tijd eendjes geboren.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Karel » wo aug 01, 2012 5:55 pm

Ridder ter Geit schreef:Inderdaad goed geschreven qua sfeer en qua feitenkennis. Maar inderdaad worden er vooral de hele tijd eendjes geboren.

Vanavond zet ik het zelfde stuk erop alleen dan met wat meer tekst zodat de figuren meer naar voren komen.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Karel » wo aug 01, 2012 9:13 pm

En zoals gezegd heb ik het eerste stukje langer en beter gemaakt. Ik heb trouwens de naam Duckstad in Duckburg veranderd. Pas in 1925 veranderd de naam Duckburg in Duckstad omdat het dorpje in dit jaar een wereldstad wordt. Veel lees plezier :P

Het is 22 oktober 1916. Een regenachtige, winderige herfstavond in Duckburg. Dennis ruimt zijn spullen op. Hij loopt met rap tempo over het erf richting de schuur. Daar zet hij zijn schep en hooivork tegen de houten wand. Door de regen holt hij naar de boerderij. Binnen zijn Jacob en Karin aan het eten.
“Goedenavond!”, roept kletsnatte Dennis vanuit de bijkeuken.
“Hé, Dennis. Klaar met werken?”
“Ja, de laatste aardappels zijn gerooid.”
“Mooi, bakkie koffie, Dennis?”
“Nee, ik moet echt gaan. Deborah zit met het eten op me te wachten.”
“Je moet het zelf maar weten, tot morgen Dennis.”
“Bedankt voor alles en tot morgen!”
BAM! De deur slaat hard dicht en de kopjes in de kast trillen.
“Die irritante wind steeds”, mompelt Dennis.
Dennis werkt als knecht op een boerderij op het platteland van Duckburg. De boer en boerin hete Jacob en Karin. Jacob is altijd vrolijk net als zijn opgewekte vrouw Karin, die goed voor Dennis zorgt. Dennis zelf woont niet op de boerderij maar fietst elke avond weer naar huis, waar zijn vrouw Deborah op hem wacht.
Dennis gooit met een ruk de poort open, zet zijn fiets in de schuur en holt naar binnen.
“Hè, hè, daar ben je eindelijk!” roept Deborah vanaf de bank.
“Ja sorry, maar is het eten nog niet klaar?”
“Nee, ik mocht van de dokter niet van het ei komen”
“Maar de aardappelen zijn al geschild!”, roept Deborah nog snel.
“Ik heb toch niet zo’n trek.” antwoord Dennis met een chagrijnig gezicht.
Dennis loopt naar de bank, geeft z’n vrouw een kusje op haar wang en gaat naast haar zitten.
“Nog een paar dagen zei de dokter en dan komt het ei uit.” vertelt Deborah verrukt.
“Dat is mooi nieuws”
Dennis kijkt vanaf de bank naar buiten, waar de regen met bakken uit de hemel valt.
FLITS! Een korte, snelle flits verlicht Duckburg in een fractie van een seconde. Acht seconde daarna rommelt het in de lucht.
Weer een flits!
“eenentwintig, twee…”
Opeens klinkt er een oorverdovende knal. Kort daarna vallen de lichten uit. Even blijft het stil, alleen het geluid van de regen op het dak en de wind is te horen.
“De stroom licht eruit.” zegt Deborah angstig.
“Hoorde je die knal? Die is ergens ingeslagen waardoor de stroom er uit ligt.”
Dennis loopt naar de bijkeuken en komt terug met een paar kaarsen en een aansteker. Hij zet de kaarsen neer en steekt ze aan. Dan horen Dennis en Deborah iets kraken. Het is het ei! In het donkere Duckburg met alleen een paar kaarsen wordt om negen uur ’s avonds een klein jongetje geboren. Vol trots kijken die avond Dennis en Deborah naar hun eerste kind, genaamd Daniël Duck.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Duck » wo aug 01, 2012 9:18 pm

Erg mooi geschreven! :)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Ridder ter Geit » do aug 02, 2012 2:26 pm

Leuk! :)
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Karel » do aug 02, 2012 9:19 pm

Ik ben blij dat iedereen het leuk vind. Zo te horen heeft niemand nog ideeën of tips. Ik heb het tweede stukje wat langer gemaakt. Heel wat langer. Succes met lezen :P

Het is 7 december 1916. Een dik pak sneeuw ligt in de straten van Duckburg. Iedereen is bezig met het sneeuw vrij maken van zijn voortuin. Ook de gemeente loopt door de straten om er voor te zorgen dat voetganger en fietsers zich normaal kunnen verplaatsen. Het lijkt een rustige ochtend in de Kwakersstraat. Ook Woerd Snater is vroeg uit de veren om zijn stoepje begaanbaar te maken. De buurman van Woerd en Hortensia, Berend Bolderbast, is ook bezig met sneeuw scheppen. Maar hij gooit zijn sneeuw over de schutting in de tuin van Woerd. Na een paar keer scheppen merkt Woerd het. Vol woede stapt hij naar de schutting met de gedachte zijn buurman te laten zien hoe hij met dat gedrag om gaat. Net voor dat hij bij de schutting is krijgt hij een grote lading sneeuw in zijn gezicht. Vol haat maakt hij een ijsbal die hij vervolgens tegen Berends hoofd aan gooit. Even lijkt Berend buiten westen te zijn totdat hij zich omdraait en Woerd met de schep een klap op z’n hoofd geeft.
“Hier pak aan, verenkussen!”
“Ik zal jou eens wat laten zien, dikzak!” roept Woerd geërgerd.
Woerd loopt naar de schuur waar hij de tuinslang pakt. Hij sluit hem aan op de kraan en sluipt met de slang achter de schutting richting Bolderbast. Hij zet de kraan aan en spuit vol in de nek van zijn buurman. Bolderbast holt schreeuwend naar binnen en pakt een watermeloen. Hij gooit vanuit zijn raam op de lachende Woerd die hem vol in zijn gezicht krijgt.
“Jou krijg ik nog wel, vies varken!” roept Woerd.
Woerd holt naar binnen waar hij een douche neemt en zijn vrouw wakker maakt. Als ze zijn aangekleed fietsen ze naar het geldpakhuis, waar een hoop werk op hun wacht.
Woerd Snater en Hortensia komen om acht uur aan.
“Zo te zien is mijn zus er al.” zegt Hortensia, wijzend naar de fiets van Doortje.
Samen lopen ze naar boven en inderdaad Doortje is er al.
“Môge, Doortje.” roept het stel tegelijk.
“Goedemorgen!” antwoord Doortje.
“Ik pak straks wel koffie, eerst eens die papieren van Dagoberts bandenfabriek uitzoeken. Zeg, waar heb je ze eigenlijk neergelegd, Hortensia?” vraagt Woerd.
“Op jouw kantoor, rechter kast, links boven in.”
“Oh ja, ik zie ze.”
Woerd bekijkt de papieren en ordent ze. Al 13 jaar werken Woerd Snater, Doortje en Hortensia voor Dagobert. De nu al steenrijke eend reist al jaren over de wereld om de rijkste eend ter wereld te worden. Ook zijn zussen zijn een keer mee geweest. Maar na het avontuur in Afrika zijn Doortje en Hortensia terug naar huis gegaan. Bij elke grote doos die Dagobert naar het pakhuis stuurt hopen de meisjes dat Dagobert er weer in zit en zijn excuses aanbied. Maar alle hoop is tevergeefs. Ze zitten al jaren op Dagobert te wachten. Zand erover wat er in Afrika is gebeurt zouden ze zeggen als hij er was. Maar hun broer is nog steeds niet terug. Zou hij wel terugkomen? Zou hij het weer willen goed maken met zijn zusters? Ook vandaag weer werken de drie weer in het geldpakhuis. Woerd is bezig met de bandenfabriek en zijn zussen lezen de aandelen die Dagobert gisteren heeft opgestuurd. De bandenfabriek is de eerste fabriek van Dagobert en die staat (natuurlijk) in Duckburg. De fabriek is niet alleen Dagoberts eerste investering ook de Duckburgse eerste onderneming. Omdat de fabriek werknemers nodig heeft, werkt tegenwoordig half Duckburg in het bedrijf. Woerd Snater wordt nu gezien als directeur van de bandenfabriek.
Na een middag hard werken sluiten ze om 5 uur het pakhuis. Woerd en Hortensia lopen naar hun fietsen. Doortje is al een halfuur eerder weg gegaan omdat zij een afspraak had.
“Dat was een drukke dag.” zegt Hortensia zuchtend als ze richting huis fietsen.
“Zeg dat wel! Dagobert stuurde vandaag ook weer aandelen op. Die ene was een aandeel in de spoorwegen, of zoiets. Het interesseert me eigenlijk niet zo veel. Maar waarom je broer het zo leuk vind om de hele aardbol aftestropen met de bedoeling geld te verdienen, snap ik niet.”
“Hij is veranderd.” antwoord Hortensia zacht, “Vroeger vond hij het avontuur om geld te verdienen leuker dan de uiteindelijke winst. Zijn herinneringen zijn hem meer waard dan al het geld, tenminste vroeger. Tegenwoordig is hij een geldwolf die iedereen uitbuit op een oneerlijke manier. Alleen maar om nog meer geld te vergaren. Hij is bezeten!”
Hortensia staart voor zich uit. Er rolt een traan over haar snavel. Ze zucht en gaat verder.
“Het verhaal van Afrika weet je. Dat zou ik nooit uit m’n hoofd kunnen krijgen. Al die mensen zijn de jungle ingejaagd en hun hutten zijn platgebrand. En de leider van de stam is opgelicht. Allemaal door mijn broer. Die dag was de zwartste dag voor de McDuck Clan. Ik hoop dat hij beseft dat hij fout is geweest. Ik vergeef het hem, als hij snapt dat wij niet voor niks zijn weggegaan uit Afrika. Zal hij misschien morgen de boot pakken en terug naar huis komen. Was het maar zo, was het maar zo…”
Met tranen in haar ogen rijden Hortensia en Woerd naar huis. Zonder de gedachte dat als Dagobert ooit weer naar huis komt het heel anders zou lopen dan gepland.

24 december 1916, vroeg in de morgen. In het oosten komt de zon op. De eerste zonnestralen schijnen over de witte velden, waar een dik pak sneeuw ligt. Wilhelmus loopt met een boterham in zijn hand naar de schuur. De koeien moeten worden gemolken. Wilhelmus is als een halfuur bezig wanneer Dora uit haar bed komt. Na zich te hebben gewassen en aangekleed te zijn loopt Dora naar de schuur.
“Goedemorgen, schat!” roept Dora naar haar man.
“Hé, môge Dora.” antwoord Wilhelmus.
“Ik ben zo meteen naar het dorp om nog wat kerstcadeaus voor morgen te kopen.”
“Is goed, tot straks!”
Dora loopt weer naar de boerderij waar ze de fiets pakt. Door het rustige landschap van Calisota fiets de boerin richting Duckburg. In het dorp is het erg druk. De meeste mensen doen hun laatste kerstinkopen. Net voor dat Dora de fiets wil neerzetten botst ze bijna tegen een grote meneer met een kerstboom op. Ze stapt af en loopt door het dorp op zoek naar leuke cadeaus voor morgen.
Ondertussen zit Woerd op zijn kantoor in het geldpakhuis. Het is rustig in het pakhuis. De meeste mensen hebben vrij gevraagd omdat het morgen kerstmis is. Ook Hortensia heeft een daagje vrij genomen. Doortje en Eugenia zijn wel op kantoor.
“Meneer Duck, wilt u kof…”
“Gewoon Woerd” zegt Woerd geërgerd tegen Eugenia.
“Oh, sorry. Maar wilt u een kopje koffie?”
“Graag! Ik kan m’n ogen amper openhouden. Ik heb vannacht slecht geslapen, omdat onze buurman, Berend, vannacht om twee uur de muziek keihard aanzette!”
“Dat is niet zo mooi. Hier is uw koffie.”
“Ja dankje. Wil je gelijk Doortje even roepen. Ik weet niet waar dit blaadje van dan komt.” zegt Woerd zwaaiend met een stuk papier in z’n handen. Eugenia roept Doortje die vervolgens naar Woerd komt.
“Je moest me hebben.” zegt Doortje.
“Klopt, ik wis nie…”
TRINGGGG! De bel galmt door de kamer van Woerd. Hij drukt het knopje en vraagt wie er voor de deur staat.
“Ik ben het, je moeder.” roept Dora in de intercom.
“Ha moeders, ik doe de deur open!”
Dora loopt naar boven.
“Goedemorgen, Woerd en Doortje.” zegt Dora opgewekt.
“Ook goedemorgen.” roepen ze alle twee tegelijk.
“Ga zitten, moe. Bakkie koffie?”
“Ja lekker. Ik was even in het dorp om de laatste kerstinkopen te doen en ik dacht ik zou eens bij m’n zoon langs gaan.”
Met z’n drieën zitten ze gezellig wat te kletsen. Ondertussen op een andere boerderij buiten Duckburg zitten nog twee eenden aan de koffie. Het zijn Driekus en Zwaantje. Driekus is net klaar met melken en zit samen met zijn vrouw bij de openhaard. Ook Fortunus zit in zijn grote landhuis bij de kachel. Zijn vrouw Trijntje is in het dorp nog snel een kerstboom zoeken. Trijntje wil net naar een kraampje toe waar ze de bomen verkopen totdat.
“Hoera! U bent onze honderdste klant vandaag! Mogen wij u een gratis kerstboom aanbieden?” vraagt een van de verkopers.
“Graag. Ik was net op zoek naar een kerstboom.” antwoord Trijntje. “Gisteren won ik al een doos kerstballen, eergisteren lampjes voor in de kerstboom en eer-eergisteren won ik een piek!”
“Nu alleen nog de kerstboom! En die krijgt u van ons, gefeliciteerd!” zegt de andere verkoper.
De volgende morgen, ook al is het kerst, is Wilhelmus er weer vroeg uit. Maar niet alleen Wilhelmus, ook Dora is er vroeg uit. Zij versiert de boerderij en maakt het eten voor vanavond klaar. De hele familie Duck is uitgenodigd op de boerderij
16.10. Woerd Snater en Hortensia arriveren op de boerderij. Als ze binnen zijn gaan ze in de woonkamer zitten bij de openhaard. Vijf minuutjes later komen ook Driekus en Zwaantje aan. Met z’n zessen zitten ze aan de koffie als eindelijk om half vijf ook Fortunus en Trijntje arriveren. Om zes uur gaan ze aan tafel, die versiert is met allerlei kerst spullen.
“Je hebt heerlijk gekookt, vrouw!” zegt Wilhelmus.
Iedereen stemt er mee in. Die avond zit iedereen te smullen. Maar na het eten lust iedereen wel een zelfgemaakt kerstkransje. Rond elf uur vertrekken ze weer. Al snel gaan Wilhelmus en Dora naar bed. Morgen is het weer vroeg dag. Zonder dat ze het merken valt die nacht een dik pak sneeuw. Toch nog een witte kerst!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Ridder ter Geit » do aug 02, 2012 10:48 pm

Mooi hoor. Net of je nu eindeljk echt kan lezen wat er allemaal tussen die verhalen door gebeurde.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Dirk McDuck » za aug 04, 2012 8:11 pm

Leuk!!! En net zoals ridder ter geit al zei, het lijkt wel een kijkje achter de schermen.
Je kan natuurlijk wel lezen dat je geen echte schrijver bent, maar ik zou het zelf niet beter kunnen.
Avatar gebruiker
Dirk McDuck
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr maart 18, 2011 7:48 pm
Woonplaats: friesland

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor N. Hoogvliet » do maart 07, 2013 8:27 pm

Heel leuk! Ga je ook nieuwe hoofdstukken neerzetten?
Mijn favoriete personage: Knappe Kitty
Avatar gebruiker
N. Hoogvliet
Don Rosa fan
Member
 
Berichten: 49
Geregistreerd: di feb 19, 2013 4:58 pm
Woonplaats: Aarde

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Dagoduck » wo nov 18, 2015 9:55 pm

In een of andere Donald Duck las ik over Waldamar Wolf (voorouder van Midas), die de eerste bewoner van het bos zou zijn.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Jop Duck » zo maart 04, 2018 9:30 am

Bedoel je Lik-op-(voet)stuk.
https://inducks.org/story.php?c=D++8530 ... k-op-(voet)stuk%20%20Midas%20Wolf
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Fictieve geschiedenis rond de wereld van Donald Duck

Berichtdoor Dagoduck » di maart 06, 2018 5:02 pm

Eindelijk gevonden! :D :lol: Jee!!!!!!
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Volgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron