Het lichtbakken-topic!

Het lichtbakken-topic!

Berichtdoor Duck » ma maart 04, 2013 6:43 pm

Omdat in het topic "Toon je Tekeningen" werd gevraagd om een topic over lichtbakken aan te maken waar men uitgebreid kan praten over lichtbakken en hoe ze te bouwen zijn ed., heb ik dit topic aangemaakt! :)
Dus hierbij verklaar ik het lichtbakken-topic voor geopend! :)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Het lichtbakken-topic!

Berichtdoor Koen » ma maart 04, 2013 6:58 pm

Zucht...Eindelijk! ;)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Het lichtbakken-topic!

Berichtdoor Liampie » ma maart 04, 2013 8:26 pm

Duck schreef:Omdat in het topic "Toon je Tekeningen" werd gevraagd om een topic over lichtbakken aan te maken waar men uitgebreid kan praten over lichtbakken en hoe ze te bouwen zijn ed., heb ik dit topic aangemaakt! :)
Dus hierbij verklaar ik het lichtbakken-topic voor geopend! :)


Heel erg bedankt, dit zal beter zijn.
Ik wist namelijk helemaal niet hoe ik dit moest aanmaken.
Nogmaals bedankt!!! :D ;)
None of your goldburn business!!!
$crooge Mcduck
Liampie
Tekenaar die vernieuwt...
Member
 
Berichten: 113
Geregistreerd: za sep 29, 2012 8:14 pm

Re: Het lichtbakken-topic!

Berichtdoor McDuck Menu » ma maart 04, 2013 9:02 pm

Afbeelding

Mijn budget lichtbak: Plexiglas plaat, TL-lampje van de Gamma, mdf-platen en dubbelzijdige tape, en wat aluminiumfolie ;)
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Het lichtbakken-topic!

Berichtdoor Oom Paspasu » ma maart 04, 2013 10:31 pm

Uit Toon je tekeningen:
Liampie schreef:Nog een andere vraag, weet niet of je er antwoord op kan geven. Maar weet je misschien waar ik zo goedkoop mogelijk hout kan kopen om zelf een lichtbak/tekentafel te maken. Welk hout is hier tevens handig voor?

Hidde schreef:Ik zou als ik jou was naar een bouwmarkt of doe-het-zelf zaak in de buurt gaan (zoals Praxis, Gamma, Karwei etc.). Daar hebben ze vast wel veel soorten houten planken (met verschillende prijskaarten ). Die planken kun je dan in het juiste formaat zagen. Bij mij werd een plank in de winkel zelfs al voor me op maat gesneden.

Mijn glasplaat heb ik bij een speciale glashandel gekocht. Het is dun melkglas (wit glas), minder doorzichtig dan bijv. het glas in een raam. Anders wordt het licht te fel. Het formaat van mijn glasplaat is net iets groter dan een A3 formaat tekenblad. Als ik strips teken kan ik het hierdoor ook op een lichtbak doen. Ik teken een halve strippagina namelijk op een A3 formaat tekenblad, dus ik vond het belangrijk dat de glasplaat groot genoeg was.

Ik wil opzich wel een soort bouwtekening maken waarop je kunt zien wat je allemaal nodig hebt en hoe een lichtbak in elkaar zit, als je hem zelf in elkaar wilt zetten natuurlijk. Je kunt ook een lichtbak kopen, niet veel duurder en je hoeft er niks voor te doen. Ik heb mijn lichtbak zelf in elkaar gezet omdat ik een grote lichtbak wilde en ik wilde dat de glasplaat schuin ligt.

Liampie schreef:Bedankt voor alle informatie. Ik wil denk ik ook een lichtbak gaan maken (als dit van mijn ouders mag). Vandaag heb ik een lichtbak gemaakt van karton, alleen is dit geen lichtbak maar een gewone tekenbak. Dit is niet een groot succes, want hij is te klein, te stijl en te licht. Dus zou ik graag een nieuwe maken. Zelfmaken lijkt me wel handig, want ik wil dan ook zo'n schuine afloop. Maar er hoeft geen lamp bij te worden gekocht, omdat ik waarschijnlijk mijn buigbare bureaulamp er van achter instop. Deze is heel klein en dat gaat uds heel makkelijk. Ik vroeg me echter wel af hoe schuin de afloop ongeveer moet.. enig idee?

Liampie schreef:Zou je misschien een bouwtekening van die van jouw kunnen maken inclusief de lamp. Hoe kom je trouwens aan zo'n soort lamp????

Hidde schreef:Ik wil best een bouwtekening maken, maar dat heb ik dan pas volgende week af. Dus je moet even wachten. Ik heb alleen in het weekend tijd voor tekenen.

Liampie schreef:Gebruik je hem ook uit om door de Weens op te tekenen, of echt alleen om over te trekken?En als je hem gebruikt, schuift hij dan niet een beetje naar achter/opzij door de schuine afloop?

Hidde schreef:Ik gebruik de lichtbak het vaakst om over te trekken. Het schetsen doe ik af en toe op de lichtbak, maar niet altijd. Inkten (met kroontjespen en 'drawing inkt' (lijkt op Oost-Indische inkt)) doe ik nooit op de lichtbak.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met dat schuiven. Mijn glasplaat schuift niet tijdens het tekenen, het ligt stevig in de lichtbak. Op deze afbeelding kun je goed zien hoe de glasplaat in de lichtbak ligt.
http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... G_0318.jpg
De glasplaat rust op de houten latjes. De glasplaat is precies even groot als de ruimte waarin hij kan liggen, dus hij kan niet bewegen.

De lichtbak zelf verschuift ook niet want ik heb anti-slip plakkers aan de onderkant.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Het lichtbakken-topic!

Berichtdoor Liampie » di maart 05, 2013 7:11 pm

Bedankt voor alle informatie. Maar ik ben er nog niet zeker van of ik het ding ook zelf ga maken, omdat ik niet weet of ik hem echt ga gebruiken. Hij lijkt me op zich wel erg handig. Zou een van jullie (Hidde of McDuck Menu in eerste instantie) een simpele korte gebruiksaanwijzing kunnen geven hoe je die van jullie hebben gebouwd en wat alles bij elkaar heeft gekost..
Alvast bedankt
None of your goldburn business!!!
$crooge Mcduck
Liampie
Tekenaar die vernieuwt...
Member
 
Berichten: 113
Geregistreerd: za sep 29, 2012 8:14 pm

Re: Het lichtbakken-topic!

Berichtdoor Duck » di maart 05, 2013 7:30 pm

Ik heb ook een lichtbak, alleen is deze niet zelfgemaakt. Ook loopt ie niet schuin.
Ik heb hem ongeveer een jaar geleden van mijn opa gekregen(het is een oude, dus niet nieuw gekocht. Ik had hem toevallig in de kelder gevonden en toen mocht ik 'm hebben! :)) . Dus hij heeft me ook eigenlijk niets gekost.
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe oud 'ie eigenlijk is, toch eens vragen.....
Hier een plaatje(sorry,niet een fantastische foto):
Afbeelding
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Het lichtbakken-topic!

Berichtdoor Hidde » zo apr 14, 2013 8:43 pm

03 Mar 2013 08:17 pm, Hidde schreef:Ik wil best een bouwtekening maken, maar dat heb ik dan pas volgende week af. Dus je moet even wachten. Ik heb alleen in het weekend tijd voor tekenen.

Bron: viewtopic.php?f=7&t=6&start=2460#p58163

Ik kwam er vanochtend achter dat ik dit aan Liampie beloofd had. :rolleyes: Ik heb het vandaag gemaakt. De afmetingen zijn van mijn eigen lichtbak. Dus als je hem volgens deze bouwtekening maakt ziet hij er precies hetzelfde uit als die van mij.

Afbeelding

Ik hoop dat iemand iets aan deze bouwplaat heeft. :)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Het lichtbakken-topic!

Berichtdoor Liampie » wo okt 09, 2013 7:36 pm

Hidde schreef:
03 Mar 2013 08:17 pm, Hidde schreef:Ik wil best een bouwtekening maken, maar dat heb ik dan pas volgende week af. Dus je moet even wachten. Ik heb alleen in het weekend tijd voor tekenen.

Bron: viewtopic.php?f=7&t=6&start=2460#p58163

Ik kwam er vanochtend achter dat ik dit aan Liampie beloofd had. :rolleyes: Ik heb het vandaag gemaakt. De afmetingen zijn van mijn eigen lichtbak. Dus als je hem volgens deze bouwtekening maakt ziet hij er precies hetzelfde uit als die van mij.

Afbeelding

Ik hoop dat iemand iets aan deze bouwplaat heeft. :)


Hey Hidde,

Sorry voor de ontzettend late reactie. Ik heb het de afgelopen dagen ontzettend druk gehad met het tekenen van van alles en nog wat (in dit geval even buiten het kader van Donald Duck). Ik zou je graag nog willen bedanken voor de gave ontwerptekeningen. Inmiddels betwijfel ik echter nog of ik wel echt aan een lichtbak toe ben, maar hoe dan ook ontzettend bedankt!

Liampie
None of your goldburn business!!!
$crooge Mcduck
Liampie
Tekenaar die vernieuwt...
Member
 
Berichten: 113
Geregistreerd: za sep 29, 2012 8:14 pm


Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron