Toon je tekeningen

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » za jul 06, 2013 3:15 pm

Welkom op dit forum, Ralph! :) Voordat ik tips ga geven, zou ik eerst graag een tekening van je willen zien. Dan kan ik zien hoe je al bent met de basis van het tekenen van stripfiguren en aan de hand daarvan aanwijzingen geven. Je weet natuurlijk niet hoe je hier een afbeelding moet plaatsen, dus ik zal het even duidelijk uitleggen.

Als je een eigen afbeelding op een forum wilt plaatsen, moet je hem eerst uploaden op het internet. Bekende sites hiervoor zijn Photobucket (http://photobucket.com/) en ImageShack (http://imageshack.us/). Ik raad je Photobucket aan, omdat het erg gebruiksvriendelijk is. Je moet op zo'n site eerst een account aanmaken. Dit gaat vrij snel en gemakkelijk, en het is gratis. Als je je tekening/foto geupload hebt staat meestal naast het plaatje een balk met opties om het plaatje te delen. In dit geval heb je de ''IMG code'' nodig, deze kopieer je (Ctrl + c). Op Photobucket hoef je alleen op de link te klikken en dan kopieert hij hem automatisch. hierna plak je de link in je bericht (Ctrl + v). Als je onder je bericht op 'Voorbeeld' klikt kun je zien of het gelukt is.

Als je een afbeelding op het forum wilt plaatsen die al op internet staat, bijvoorbeeld een plaatje die je op Google tegenkomt, kun je die op een snellere manier in je bericht plaatsen. Je klikt op met de rechtermuisknop op de afbeelding en klikt dan vervolgens op ''Eigenschappen''. Daarna kun je het adres/URL selecteren en kopiëren. Je plakt de URL in je bericht en zet het tussen [img] en [/img]. Dit werkt ook op zo'n site waar je afbeeldingen kunt uploaden, als je de link opties niet kunt vinden.

We zouden eigenlijk een speciaal topic moeten aanmaken over het plaatsen van afbeeldingen op het forum :P, aangezien veel mensen niet weten hoe dit moet.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Ralph » za jul 06, 2013 3:40 pm

Bedankt voor de informatie, Hidde!

Hierbij plaats ik een simpele schets die ik vanmiddag gemaakt heb. Ik laat om te beginnen graag de schets als eerst zien. Meestal vallen de fouten me namelijk pas op als ik de tekening geïnkt heb en dan is het al te laat ::cry: Dat basisvormen- gedoe heb ik nog niet goed onder de knie. Daarom heb ik ze nog niet uitgegumd, zodat ik het eventueel nog kan veranderen.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » za jul 06, 2013 6:40 pm

Dat ziet er zeker niet slecht uit! :D Je weet echt wel hoe Donald is opgebouwd! Dat er veel schetslijnen zijn maakt echt niet uit, als je maar weet wat de goede lijnen zijn. :P Ik vind een schetsvorm waar niet in is gegumd er vaak veel professioneler uitzien. Het hoofd heb je al aardig goed onder de knie, nu het lijf nog. Als je niet weet hoe die precies in elkaar zit, raad ik je aan om 'model sheets' te bestuderen. Een 'model sheet' bestaat uit meerdere tekeningen van een figuur in verschillende houdingen of verschillende uitdrukkingen. Ook zijn de verhoudingen vaak te zien (hoe het figuur is opgebouwd).

Als je in Google Afbeeldingen zoekt naar het figuur dat je wilt tekenen en ''model sheet'' erachter, komen er vast veel handige model sheets.

Waarmee inkt je je tekeningen? ::?: Dit is erg belangerijk om je tekening er professioneel uit te laten zien. Ik heb zelf uitleg gegeven over inkten in het topic 'Tekenlessen'. Ik stel ook voor deze discussie over hoe je Donald moet tekenen daar voort te zetten, aangezien dit topic bedoeld is om tekeningen te plaatsen, maar de vragen die ik net gesteld heb kun je wel gewoon hier beantwoorden.

PS, ik heb gezien dat je mijn Photobucket-account met avatars hebt gevonden (viewtopic.php?f=7&t=2237) :) Je hebt nu een avatar gekozen die iemand op dit forum getekend heeft (Bruno). Dit kan verwarrend zijn, omdat veel mensen dan eerst denken dat je hem bent. Een paar mensen op McDrake hebben namelijk een avatar die ze zelf getekend hebben.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Ralph » za jul 06, 2013 7:22 pm

Om die verwarring met die avatars te voorkomen heb ik een andere avatar gekozen (nou hopen dat ik die niet wéér gejat heb van iemand :P ).

Toen ik minder tekende dan nu inktte ik mijn tekeningen altijd met een kroontjespen en een potje inkt die ik allebei van een schildercursus kreeg toen ik daar wegging. Ik weet niet welke soorten dit waren, maar ik vond dat ze van erg slechte kwaliteit waren en heb ze vorig jaar weggegooid. Nu ben ik sinds een paar maanden weer begonnen met Ducks tekenen en ik inkt mijn tekeningen minder. Als ik ze nu ‘inkt’ doe ik dat met een gewone vulpen (eerst trek ik de potloodlijnen over en dat maak ik de lijnen dikker in de bochten). Dit valt eigenlijk geen ‘inkten’ te noemen en het wordt ook niet mooi.

In het topic ‘Tekenlessen’ las ik over zo’n speciaal soort pen, ik denk dat ik daar maar eens naar op zoek ga. Ook heb ik al een aantal model sheets opgezocht, waarmee ik maar eens goed moet gaan oefenen.
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Ui » za jul 06, 2013 8:40 pm

Ralph schreef:Ik laat om te beginnen graag de schets als eerst zien. Meestal vallen de fouten me namelijk pas op als ik de tekening geïnkt heb en dan is het al te laat ::cry:

Kun je niet inkten op overtrekpapier, om zodoende een "preview" te krijgen?

Ralph schreef:Afbeelding

Vaagjes kijkend door de wimpers, lijkt voor Ui het gebied tussen Donald's ogen te vlak en/of te breed. Misschien zijn de ogen te smal aan de onderkant? En/of staan ze te ver uit elkaar?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Ralph » za jul 06, 2013 9:00 pm

Aan die ogen viel mij ook al wat op, volgens mij moeten die ogen breder en meer tegen de 'neusbrug' aan. Ook moeten de ogen denk ik iets minder schuin. Ik zal proberen om deze tekening aan te passen en uit te werken. Als ik er tevreden over ben plaats ik die uitgewerkte versie ook op dit forum. Maar eerst ga ik nog eens goed oefenen met inkten.
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Duck » ma jul 08, 2013 12:03 pm

Ik heb 2 nieuwe tekeningen in het off-topic forum geplaatst! :)

http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?f=7&t=61&start=270
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » ma jul 08, 2013 2:06 pm

Ralph schreef:Aan die ogen viel mij ook al wat op, volgens mij moeten die ogen breder en meer tegen de 'neusbrug' aan. Ook moeten de ogen denk ik iets minder schuin.

Ik denk dat het voornamelijk ligt aan het linkeroog (op de tekening rechts). Bij dit oog is de onderkant iets te dun en het oog zelf iets te schuin. Het rechteroog van Donald klopt voor mij gewoon.

Ralph schreef:Ik zal proberen om deze tekening aan te passen en uit te werken. Als ik er tevreden over ben plaats ik die uitgewerkte versie ook op dit forum. Maar eerst ga ik nog eens goed oefenen met inkten.

Ik ben benieuwd! En veel succes! :)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor N. Hoogvliet » ma jul 08, 2013 7:48 pm

Hidde schreef:We zouden eigenlijk een speciaal topic moeten aanmaken over het plaatsen van afbeeldingen op het forum :P, aangezien veel mensen niet weten hoe dit moet.


Er bestaat al een topic over het plaatsen van afbeeldingen: viewtopic.php?f=20&t=137 alleen kent bijna niemand het omdat het helemaal op de laatste pagina stsat van over McDrake.
Mijn favoriete personage: Knappe Kitty
Avatar gebruiker
N. Hoogvliet
Don Rosa fan
Member
 
Berichten: 49
Geregistreerd: di feb 19, 2013 4:58 pm
Woonplaats: Aarde

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Michiel Q » ma jul 08, 2013 9:34 pm

Hidde schreef:Film stopzetten en natekenen is de manier om nieuwe personages te leren tekenen en te kijken hoe ze in elkaar zitten (verhoudingen, kleren etc.). Hierna ga ik ze proberen uit mijn hoofd te tekenen.

Héél knap, Hidde! Jij wordt minstens zo goed als Henrieke. :)

Ui schreef:Waarom uit het hoofd? Modeltekeningen zijn toch altijd handig?

Maar Ui denkt toch niet dat een professionele Duck-tekenaar nog dagelijks naar modeltekeningen kijkt? 't Gaat erom de figuren in de vingers te krijgen door ze in verschillende poses te tekenen die niet op 't modelsheet staan. Achteraf kun je dan controleren en van je fouten leren.

McDuck Menu schreef:Hier weer eens een schets van mij. Getekend voor mijn vriendin, die van tekenfilm/striphonden houdt (en een boekenwurm is). Het hondje links is haar eigen hond.

Heel mooi, McDuck Menu! Met name de verschillende stripfiguren en natuurlijk de sfeervolle inkleuring. Dat is echt één van je sterke punten. Je nieuwe handtekening vind ik ook erg aantrekkelijk. Dit is misschien de eerste keer dat je een tekening laat zien van een menselijk figuur met realistische proporties? Derhalve slechts één punt van kritiek: Plaats zelf eens 'n stapel boeken op je bovenarm en vraag je af of je daarmee zou gaan wandelen. ;)

Dat witte hondje vind ik trouwens helemaal niks. Als dat een bestaand hondje is, waarom geef je 'm dan de poten van Winnie-de-Poeh? De anatomie van Tobias is realistischer dan die van 't échte hondje.

Terzijde: Schoolboeken in een leren riem zijn natuurlijk volledig uit de tijd. Destijds waarschijnlijk iets voor arme kinderen die geen dure schooltas konden betalen. Tegenwoordig ondenkbaar gezien de hoeveelheid boeken die een scholier meesleept.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » di jul 09, 2013 10:22 pm

Weer wat schetsen. Sommige nagetekend van een model sheets.

Afbeelding

Deze is volledig uit mijn hoofd gedaan. Dus als je er nog wat op aan te merken hebt: brandt los!

Afbeelding

Geldpakhuis ook maar geoefend.

Afbeelding

Hieronder de uitwerking van de onderste tekening (rechts) van deze model sheet, maar dan meer in de stijl van de strips. Ik heb hem ingekleurd met de Nederlandse kleuren, zoals de verhalen van Bernado ook altijd gekleurd worden.

Afbeelding

Voor de gein. :P

Afbeelding

En nog een krabbeltje in 30 seconden om het af te leren. ;)

Afbeelding

Ik heb wel gemerkt dat Sluw een stuk makkelijker is om te tekenen, vooral het hoofd. Bij Jantje lukt het me niet om het hoofd er hetzelfde uit te laten zien als in de film. Hetzelfde probleem heb ik bij Mickey.

Ik ben ook al bezig met het maken van het scenario, dus die kun je waarschijnlijk morgen verwachten. :)
Laatst bijgewerkt door Hidde op di jul 09, 2013 10:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » di jul 09, 2013 10:24 pm

Ralph schreef:Om die verwarring met die avatars te voorkomen heb ik een andere avatar gekozen (nou hopen dat ik die niet wéér gejat heb van iemand :P ).

Nee, dit is een goede avatar. :) Deze is niet getekend door iemand op dit forum, maar door een professionele tekenaar (Michel Nadorp). Hij komt van de cover van DD Extra 11-2011: http://coa.inducks.org/story.php?c=HC+DE2011-11
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor DD » wo jul 10, 2013 12:41 am

Ik mag dan wel niks van tekenen bakken maar ik vind het wel leuk om plaatjes van internet te halen en ze over elkaar heen te plakken. Zo nu en dan als ik tijd heb zoek ik een figuur op en voeg ik het toe aan deze "groepsfoto". Het doel is om zoveel mogelijk bewoners van Duckstad en omstreken er op te zetten. Ik heb er geen haast bij dus het kan nog jaren duren :P

Afbeelding

I - Let niet op de kwaliteit aub, als ik het ooit afmaak zorg ik er voor dat de poster een mooie kwaliteit zal genieten.
II - Als een karakter meerdere verschijningen heeft zet ik ze er op. Zoals bijvoorbeeld Superdonald en Supergoof.
III - De verhoudingen kloppen niet. Ja ik weet het :)
IV - Ik heb dit in "Toon je tekeningen" geplaatst omdat het een soort van mijn tekening is en het ook niet nodig is om hier speciaal een topic voor te openen.
V - Ik zal dit poster zo nu en dan updaten wanneer er meer figuren op staan.
VI - Ja, Joe Carioca woont in Brazilië maar hij is een vriend van Donald. Vandaar dat hij er ook op staat ;)
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Duck » wo jul 10, 2013 1:41 pm

@ Hidde: Je tekeningen van Sluw Kater en Jantje Fatsoen worden steeds beter! Met een beetje oefenen zie je het verschil niet meer met de strips in de DD en jou eigen tekeningen! ;) Je wordt ook steeds beter in handen tekenen!
Bij het pakhuis moet je wel wat meer op het perspectief letten. De lijnen van het pakhuis kloppen naar mijn gevoel niet helemaal en de manier waarop het pakhuis op de heuvel staat ziet er ook een beetje raar uit.
Waarmee heb je trouwens de ingekleurde tekening geinkt?

@DD: ik vind dat dit best in toon je tekeningen kan. Het is echt een heel leuk idee! Kan niet wachten om het verder uitgebreid te zien! :)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » wo jul 10, 2013 2:33 pm

Duck schreef:@ Hidde: [...] Bij het pakhuis moet je wel wat meer op het perspectief letten. De lijnen van het pakhuis kloppen naar mijn gevoel niet helemaal en de manier waarop het pakhuis op de heuvel staat ziet er ook een beetje raar uit.

Ik begrijp wat je bedoelt. Het pakhuis zou qua perspectief moeten kloppen, aangezien ik de lijnen langs een liniaal heb getekend vanaf een verdwijnpunt, maar met de heuvel erbij ziet het er inderdaad raar uit. Dit lukte destijds met het Woudlopersverhaal beter, maar toen had ik de Italiaanse versie van het pakhuis gemaakt, met een bol dak.

Duck schreef:Waarmee heb je trouwens de ingekleurde tekening geinkt?

Deze heb ik weer ouderwets geïnkt met kroontjespen (Esterbrook 356). :)

DD schreef:Ik mag dan wel niks van tekenen bakken maar ik vind het wel leuk om plaatjes van internet te halen en ze over elkaar heen te plakken. Zo nu en dan als ik tijd heb zoek ik een figuur op en voeg ik het toe aan deze "groepsfoto". Het doel is om zoveel mogelijk bewoners van Duckstad en omstreken er op te zetten. Ik heb er geen haast bij dus het kan nog jaren duren :P
http://i42.tinypic.com/2n72t5u.png

Leuk idee! :) Het ziet er al mooi uit! Misschien is het een erg domme vraag, maar wie is die Star Wars-achtige eend helemaal rechts (naast Zwarte Magica)? Ik lees niet vaak pockets, dus ken niet al die Italiaanse figuren.

DD schreef:II - Als een karakter meerdere verschijningen heeft zet ik ze er op. Zoals bijvoorbeeld Superdonald en Supergoof.

Ga je dat ook doen met de Jonge Woudlopers?

DD schreef:III - De verhoudingen kloppen niet. Ja ik weet het :)

Ik vind dit wel meevallen. Er zit toch veel perspectief in het plaatje, wat ik erg knap vind van iemand die (denk ik) bijna nooit tekent.

DD schreef:V - Ik zal [deze] poster zo nu en dan updaten wanneer er meer figuren op staan.

Dat zou erg leuk zijn! Ik ben benieuwd! :D

DD schreef:VI - Ja, Joe Carioca woont in Brazilië maar hij is een vriend van Donald. Vandaar dat hij er ook op staat ;)

Dit vind ik niet opvallend. Joe Carioca komt vaak voor op voorplaten samen met Donald. Wat dacht je van 'De Drie Caballeros'! Verder duikt Joe Carioca vaak op als er iets te vieren valt.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron