Toon je tekeningen

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » zo maart 31, 2013 5:34 pm

Een snelle tekening voor Pasen:

Afbeelding

Hij is weer geïnkt met de Pentel Pocket Brush Pen. De pen werkt erg fijn, maar het is toch een stuk moeilijker dan met een kroontjespen.

Ik heb de tekening dit keer niet met de computer ingekleurd, maar met 'Aquarelpotloden' (potloden die vloeibaar worden als je het nat maakt, het lijkt net waterverf). De kleuren zijn op deze scan helaas veel minder mooi dan in het echt.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Oom Paspasu » zo maart 31, 2013 5:51 pm

Nou, zelfs op de scan vind ik de kleuren erg mooi! Werd het Weekblad ook maar zo ingekleurd! Echt vakmanschap!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Ui » zo maart 31, 2013 6:17 pm

Hidde schreef:Dit is de eerste tekening met de pen:

Afbeelding

In het topic 'Geef een cijfer voor het profielplaatje van je voorgange[r]' schrijf je:
30 maart 2013 10:28 pm, Hidde schreef:Tijdens het lezen van een verhaal door Carl Barks kwam ik een plaatje tegen van Donald ongeveer in dezelfde houding als mijn profielplaatje. Ik heb het plaatje in mijn eigen stijl getekend.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=58737#p58737

Welk Barksverhaal bedoel je? Ui herkent het verhaal natuurlijk ogenblikkelijk, maar vraagt het voor degenen die dat niet kunnen en dat niet durven toe te geven. (snif)

Hidde schreef:Een snelle tekening voor Pasen:

Afbeelding

Mooi getekend. Maar Donald's rechterarm (voor ons links) is te lang. Het mandje met eieren had misschien wat groter gekund, zodat de gekleurde eieren beter tot hun recht komen. Het gevlochten mandje zelf, had beter geel (stro-kleurig) of geverfd kunnen zijn. Want er is nu erg veel bruin, gezien Donald's hazenpak. En anders had het hazenpak een andere kleur kunnen hebben. Een paar lentebloemen op de grond om Donald heen, had de tekening ook wat kleurrijker gemaakt.
Weet je wat? Meester Ui doet het wel even voor! O, wacht, is het al zo laat? Eh... een andere keer dan maar. Haha! (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » zo maart 31, 2013 6:55 pm

Oom Paspasu schreef:Nou, zelfs op de scan vind ik de kleuren erg mooi! Werd het Weekblad ook maar zo ingekleurd! Echt vakmanschap!

Bedankt! Op deze foto zijn de kleuren beter te zien:
http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... G_0512.jpg

Ui schreef:In het topic 'Geef een cijfer voor het profielplaatje van je voorgange[r]' schrijf je:
30 maart 2013 10:28 pm, Hidde schreef:Tijdens het lezen van een verhaal door Carl Barks kwam ik een plaatje tegen van Donald ongeveer in dezelfde houding als mijn profielplaatje. Ik heb het plaatje in mijn eigen stijl getekend.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=58737#p58737

Welk Barksverhaal bedoel je? Ui herkent het verhaal natuurlijk ogenblikkelijk, maar vraagt het voor degenen die dat niet kunnen en dat niet durven toe te geven. (snif)

Sorry, ik heb dat bericht te snel getypt zonder er bij na te denken. Het was namelijk geen verhaal dat ik las, maar ik was aan het kijken in het boek ''Wer ist Carl Barks''. Ik heb er wel een foto van:
http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... G_0513.jpg

Ik ben wil benieuwd uit welk verhaal het plaatje komt. Dus vertel het maar Ui! ;)

Ui schreef:Mooi getekend. Maar Donald's rechterarm (voor ons links) is te lang. Het mandje met eieren had misschien wat groter gekund, zodat de gekleurde eieren beter tot hun recht komen. Het gevlochten mandje zelf, had beter geel (stro-kleurig) of geverfd kunnen zijn. Want er is nu erg veel bruin, gezien Donald's hazenpak. En anders had het hazenpak een andere kleur kunnen hebben. Een paar lentebloemen op de grond om Donald heen, had de tekening ook wat kleurrijker gemaakt.
Weet je wat? Meester Ui doet het wel even voor! O, wacht, is het al zo laat? Eh... een andere keer dan maar. Haha! (snik)

Ik ben het eens met de kritiek. Het gevlochten mandje is in het echt minder bruin. Dit kun je zien op de foto ik eerder in dit bericht heb laten zien.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Ui » zo maart 31, 2013 8:00 pm

Hidde schreef:
Oom Paspasu schreef:Nou, zelfs op de scan vind ik de kleuren erg mooi! Werd het Weekblad ook maar zo ingekleurd! Echt vakmanschap!

Bedankt! Op deze foto zijn de kleuren beter te zien:
http://i1239.photobucket.com/albums/ff506/hidde15maart/Duck%20tekeningen/IMG_0512.jpg

De zichtbaarheid van de kleuren heeft misschien te maken met de kleurbalans. Blijkbaar is die van je fototoestel anders dan van je scanner en/of software. Films geven soms credits voor kleurcorrectie. Dezelfde foto kan met een wat andere kleurbalans al een andere sfeer krijgen.
Photoshop (of tenminste een oude versie) had een automatische verbeterknop, waarmee kleuren vaak op slag voller waren.

Hidde schreef:
Ui schreef:Welk Barksverhaal bedoel je? Ui herkent het verhaal natuurlijk ogenblikkelijk, maar vraagt het voor degenen die dat niet kunnen en dat niet durven toe te geven. (snif)

Sorry, ik heb dat bericht te snel getypt zonder er bij na te denken. Het was namelijk geen verhaal dat ik las, maar ik was aan het kijken in het boek ''Wer ist Carl Barks''. Ik heb er wel een foto van:
http://i1239.photobucket.com/albums/ff506/hidde15maart/Overig/IMG_0513.jpg

Ik ben [wel] benieuwd uit welk verhaal het plaatje komt. Dus vertel het maar Ui! ;)

O, bedoel je dat verhaal! Makkelijk zat! Maar laat Ui nu eens andere Barksliefhebbers een kans geven om met hun kennis te pronken. Anders zitten ze er maar een beetje bij, terwijl Ui de ene na de andere Barksvraag goed beantwoordt. (snif)

Hidde schreef:Het gevlochten mandje is in het echt minder bruin. Dit kun je zien op de foto ik eerder in dit bericht heb laten zien.

Inderdaad, op de foto is het bruin van het mandje wat roder en/of donkerder dan het bruin van het hazenpak. Maar dat kan in reproductie dus wegvallen. Vandaar dat een beter kleurenonderscheid beter werkt.
Nog wat punten. De hazenoren hadden misschien wat langer gekund. En ervan had geknakt kunnen zijn, om het balen van Donald te benadrukken. En misschien hadden de voeten wat langer gekund. Ook omdat Donald nu voorover lijkt te gaan vallen, met al dat gewicht links. De rits had wat meer het pak kunnen volgen.
Je tekening is mooi. Maar als je aan zulke details (die geen details zijn) werkt, ga je naar ongekende artistieke hoogten.

Ook leuk dat Superdiederik en Ega Beva onlangs aan bod zijn gekomen!
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Koen » ma apr 01, 2013 4:44 pm

Afbeelding

Sorry dat ik deze tekening die zo'n 5 jaar geleden in dit topic is geplaatst weer boven water haal, maar ik heb een vraagje.
Is deze tekening al gebruikt voor een cover? Ik vind het namelijk geniaal.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Robb_K » ma apr 01, 2013 6:13 pm

Koen schreef:Afbeelding

Sorry dat ik deze tekening die zo'n 5 jaar geleden in dit topic is geplaatst weer boven water haal, maar ik heb een vraagje.
Is deze tekening al gebruikt voor een cover? Ik vind het namelijk geniaal.


Nee! Het was nooit gebruikt op een tijdschrift. Ik gaf hem aan Egmont in 1990, met ongeveer 35 anderen. Ze hebben alleen afgedrukt 3. Egmont hebben bewaarden zij allemaal, maar nooit betaalde me voor hen. Ik neem aan dat alle die ze hebben niet gebruikt, ik kan opnieuw in te dienen aan Sanoma.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » ma apr 01, 2013 9:21 pm

Ui schreef:Nog wat punten. De hazenoren hadden misschien wat langer gekund.

Ze hadden niet langer gekund. Ik had van te voren niet verwacht dat de tekening zo groot zou worden Ik ben namelijk niet gewend dat Donald 5 keer zijn eigen hoofd hoog is (door de hazenoren) i.p.v. 4 keer (Zie: http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... f:original).

De tekening is hierdoor eigenlijk te groot voor een ''liggend'' blaadje. Zie: http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... G_0512.jpg Zoals je op de foto kunt zien zijn de oren tot het randje van het blad getekend.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » di apr 02, 2013 4:26 pm

Dit is het andere idee voor een avatar op groot formaat. Ik ga hem alleen niet gebruiken als avatar, want de vorige was toch leuker (dat was deze: http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... g:original)

Afbeelding
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Duck » do apr 04, 2013 10:02 pm

Ik heb een hele tijd geen Ducks meer getekend (wel andere dingen natuurlijk ;)), dus hier is weer eens een tekeningetje:
Afbeelding
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Koen » vr apr 05, 2013 3:26 pm

Haha, aan deze tekening te zien ben je er nog steeds heel blij mee dat je met die postzegelactie hebt gewonnen! ;)
Ik vind Donald wel wat stijfjes en de snavel is ook te groot.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » vr apr 05, 2013 4:48 pm

Leuke tekening! ;)

Nog wat opbouwende kritiek:

De snavel is te breed, vooral de onderbek. De onderbek is ook net iets te lang vergeleken het bovenste gedeelte.

Het lijkt inderdaad net of hij een stijve nek heeft. Dit komt omdat je het lijf recht hebt getekend en de nek naar voren.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Robb_K » di apr 09, 2013 10:17 am

Hier is een tekening van mij:
Afbeelding
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Koen » za apr 13, 2013 6:38 pm

Mooie tekening, alleen zijn de benen van de dwerg (geen idee welke, ik ken al die namen niet behalve Snoopy, Dopey en Grumpy) te lang. Ter vergelijking:

Afbeelding

PS: Ik zie net dat hij ''Doc'' heet! :P
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » za apr 13, 2013 10:23 pm

Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de R. Esterbrook #356 en de Pentel Pocket Brush Pen. Ik heb twee tekeningen gemaakt, een grote en een kleine tekening. Deze heb ik allebei twee keer uitgeprint en met de verschillende pennen geïnkt.

De Pentel Pocket Brush Pen werkt fijner, alles gaat vloeiender en de inkt is snel opgedroogd. Je kunt vrijwel gelijk met je hand eroverheen zonder dat je de inkt uitveegt. Je hoeft dus niet rekening te houden met van links naar rechts inkten. Een groot voordeel is ook dat je niet tijdens het inkten je pen in een potje met inkt hoeft te dopen. Een nadeel is dat bij kleinere tekeningen zijn de bochten een stuk moeilijker, je bent geneigd om hem te dik te maken.

De R. Esterbrook #356 werkt iets lastiger, maar je hebt wel meer controle over je werk. Je hebt minder kans om uit te schieten. Details zijn ook veel makkelijker te tekenen met deze pen. Hij is namelijk een stuk dunner dan de Pentel Pocket Brush Pen. De inkt droogt erg traag. Je kan er tijdens het inkten beslist niet overheen, dan is je tekening verpest door een grote zwarte veeg. Dit kun je natuurlijk wel wegwitten.

Ik vind bij de grote tekening (±20 cm hoog) de Pentel Pocket Brush Pen fijner werken. Het geeft ook een mooier resultaat. De R. Esterbrook #356 is iets te dun voor zo'n grote tekening. Bij de kleine tekening (±12 cm hoog) werkt de R. Esterbrook #356 juist fijner. Het resultaat is mooier, dit komt omdat je met deze pen veel gemakkelijker details kan maken.

Let trouwens niet op de tekeningen. Ik heb eerst met de Pentel Pocket Brush Pen geïnkt en daarna met de R. Esterbrook #356 geïnkt. Ik heb dus ondertussen nog wat dingen verbeterd, bijvoorbeeld de snavel op de grote tekening. Let dus alleen op het inktwerk als je wilt vergelijken. In dat geval een tip: klik op de link onder het plaatje voor een groter formaat en dus een betere vergelijking. ;)

Ik vind de kleine tekening van Donalds lijf trouwens niet erg goed gelukt. De houding is minder goed gelukt dan dat ik in gedachte had. Ook heb ik het gevoel dat de verhoudingen niet helemaal kloppen.

Afbeelding
http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... g:original

Conclusie:
-Grote tekening/voorplaat: Pentel Pocket Brush Pen
-Kleine tekening/stripverhaal: R. Esterbrook #356

:)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten