Heb je deze opmerkelijke creativiteit alleen als hobby? Of wil je er je beroep van maken? Grafische school, misschien? Kunstacademie?
Hidde schreef:Ik heb een lange tijd nauwelijks met kroontjespen geïnkt. Ik had er ook meer moeite mee dan vroeger. Hier is maar één oplossing voor: vaker tekeningen inkten met kroontjespen.
That's the spirit! Dat is de geest! (applausband)
Hidde schreef:Ui schreef:- De donkergeel ingekleurde inktlijnen van de kaas vallen weg in de gele achtergrond. Het contrast is weg. Het lijkt Ui, alsof ze spookkaas eten. Ook omdat de ingekleurde lijnen lichter zijn dan de zwarte lijnen. In tekeningen kan wat lichter, vager is, verder weg lijken dan wat donker, scherp is. Daarvan wordt in de tekenkunst doelbewust gebruik gemaakt, om een diepte-effect te scheppen, maar hier dus blijkbaar niet.
Ik had deze achtergrond er later bijbedacht, en deze is dus niet samen met de
originele tekening gemaakt.
Ja, en toen? Voor de consument geldt alleen het eindresultaat. Hoe je er gekomen bent, en dat de weg zelf, ook een doel is, daar heeft de consument doorgaans geen boodschap aan.
- "De tekening is doorgelopen."
- "Ja, maar het regende."
Daar koopt men niets voor.
Hidde schreef:Ik zal het nog proberen te verbeteren.
Goed zo!
Hidde schreef:Ik [heb] de originele tekening ook nog aangepast op de computer.
- Ik heb het stukje kaas van Tom van onderaf laten zien.
- Ik heb Tom's ogen verplaatst zodat hij naar het stukje kaas kijkt,
- Ik heb in het stukje kaas van Pieter een gat gemaakt, zodat hij er een hap uit heeft genomen.
Er was toch al een hap uit het blokje kaas van Pieter?
Hidde schreef:Ui schreef:- De gele kazen en de gele kledingstukken maken de tekening erg geel. Moet die grote achtergrondkaas de hele achtergrond vullen? Misschien kun je er maar een stuk van laten zien, zodat je een stuk achtergrond vrij hebt voor een andere, bij voorkeur contrasterende kleur.
Dit ga ik niet veranderen. Ik heb de achtergrond e (vooral op de computer) later bijgemaakt en heb deze zit dan ook niet bij de originele tekening.
Al heb je die achtergrond gemaakt op de maan, wat doet dat ertoe?
Esthetisch gezien is qua kleurgebruik de moeite voor niets. (snik) De tekening is veel te geel, op een onrustige manier. Misschien leuk voor in een kaaswinkel, maar thuis aan de muur kan zo'n tekening gaan werken op de zenuwen. Denk aan Barks, die zijn schilderijen probeerde rustig te doen ogen - zelfs als het gaat om een doorbrekende gelddam. ('Dam Disaster at Money Lake')
http://coa.inducks.org/story.php?c=CB+OIL+131En zelfs hier is de kleurbalans zoek, in een aantal herdrukken die knalgeel ogen.
Hidde schreef:Ui schreef:- De oren van Tom en Pieter, horen die zo getekend te worden?
Naar mijn weten wel. Je kunt de oren rond tekenen maar ook in de vorm van een hart (dit overdreef Barks heel erg, zie
dit verhaal). Ik zit er tussenin.
Misschien is het de manier van inkten? De oren zitten niet aan het hoofd vast, dat is het probleem.
Hidde schreef:Ui schreef:- Tom heeft een zwarte neus. Alleen Pieter heeft een roze neus.
Hoe komt Ui hierbij? Ik ken geen verhalen waarin Tom een zwarte neus heeft en Pieter een roze neus. In de verhalen die ik als voorbeeld heb genomen hebben Tom en Pieter of allebei een zwarte neus, of allebei een roze neus. In de film hebben ze allebei een roodbruine neus. Ik heb vooral naar dit verhaal gekeken:
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+79039.
Dat is kijken naar een Nederlands verhaal dat heeft gekeken naar eerdere werken. Zo moet je maar vertrouwen of die tekenaar heeft opgelet, in plaats van dat je zelf kijkt (en dan vergelijkt met dat latere verhaal).
Tom heeft een zwarte neus op zijn COA/Inducks-pagina. Tekenaar is "Manuel Gonzales, 1950".
http://coa.inducks.org/character.php?c=Jaqhttp://coa.inducks.org/story.php?c=ZS+5001In de film zijn vele muizen te zien, met bruinrode neuzen. Misschien dat daar een kleurverschil in neuzen een onrustig, onsamenhangend beeld zou opleveren.
Misschien zijn de neuzen daar bruinrood omdat zwart zou wegvallen op het (kleuren)filmdoek; het is een ander medium, met wat eigen regels.
Maar als de neuzen geen kleurverschil hebben, en dat lijkt de modus, ga dan voor Barks en kies zwart. Twee roze neuzen, daar is volgens Ui iets mis mee. Het voelt verkeerd en daar moet een verklaring voor zijn. Misschien doen roze neuzen denken aan pukkels? En misschien misleiden ze het perspectief, omdat een lichte neus verder weg lijkt dan een zwarte?
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+132-04Hidde schreef:Kan Ui dan een voorbeeld geven van een verhaal/voorplaat waar Tom een zwarte neus heeft, en Pieter een roze?
Ja. (Zie eerder in dit bericht.) Maar misschien is beide zwart het beste. Want het roze zit ook in de oren, waardoor diepte verloren gaat. Vooral als het gaat om strips met een beperkte kleurkeuze,
Knabbel en Babbel hebben geen roze, anders dan alleen de roze neus van Babbel. Dus werkt daar het contrast zwart-roze wel.
Misschien is dat een verklaring. En anders zorgt Ui's voortschrijdend inzicht vast wel weer voor een andere. Haha! (snif)