Toon je tekeningen

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor McDuck Menu » di feb 10, 2015 10:50 pm

Leuke tekening Anders! Je vlotte Donald inspireerde me om er zelf een te tekenen. Uiteindelijk heb ik je tekening opnieuw in scene gezet in deze schets:
Afbeelding
Een paar tips:
Ik zou proberen je figuren op te bouwen uit ruimtelijke elementen zoals bollen en buizen. Dit is altijd wel een handige gids: http://www.scribd.com/doc/5119/Comic-Strip-Artist-s-Kit
Daarnaast zou ik de neefjes uitspreiden in de ruimte, dus het neefje dat naar de camera rent dichter bij de camera plaatsen. Het achterste neefje staat verder weg, dus die wordt iets kleiner.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor anders and » wo feb 11, 2015 9:31 pm

Kijk, zo had ik hem dus in gedachten, haha. Bedankt voor de tips, en de tekening! De meest fouten maak ik nog helaas, maar het gaat steeds beter.
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » wo feb 11, 2015 11:16 pm

Zal ik dan ook maar een versie uploaden?

Afbeelding

Een clean-up, want de originele schets was te ruw om hier te laten zien. ;) Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Oom Paspasu » do feb 12, 2015 1:07 am

Leuk bezig allemaal!

Hiddes Donald is de beste. Ik mis alleen een twijgje in zijn de hand. Hiddes Donald laat wel zijn tanden zien en heeft zijn ogen gericht op het linker neefje. Dat anders ands en McDuck Menus Donald niet de bus probeert te halen, kan je enkel opmaken uit het gebroken raam en de reactie van de neefjes, langs wie hij heen kijkt. Ook de hoogte in de lucht en de grootte van Hiddes Donald maken hem veel dreigender. De bewegingslijnen zijn ook van belang.

McDuck Menu heeft de neefjes van anders and perfect uitgewerkt. Wauw! Bij Hidde zijn zij toch zwakker, maar hij heeft ze wel handschoenen gegeven waarvoor hij extra punten verdient.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor anders and » do feb 12, 2015 7:09 pm

Goede analyse van oom Paspasu vind ik. Toch vind ik dat McDuck Menu Donalds lijf beter getekend, omdat het wat langer gerekt is, maar het hoofd van Hidde's Donald is inderdaad beter. Ook zit er wat meer actie in de neefjes van McDuck Menu, maar de omgeving van Hidde is dan weer wat beter. Het plot van Hidde is wat meer standaard, die van McDuck Menu is zo open, dat je dit enkel in moderne Heymans' verhalen ziet. Dit vind ik ook wel weer wat hebben, het maakt mekaar niet veel vind ik. Hiddes' stijl vind ik hier veel op die van Vicar lijken trouwens, ik denk dat het niet eens op zou vallen voor de gewone lezer, als dit plaatje in een Vicar verhaal uit de laat jaren 90 zou staan. McDuck Menu heeft een heel eigen stijl hier, wat me ook wel aanspreekt.

Echt leuk dit! Zo leer je echt veel meer van mekaar, dan door alleen met woorden.
Nog meer die bezig zijn? :P
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor anders and » za feb 21, 2015 1:16 pm

Waar inkten jullie eigenlijk mee, McDuck Menu en Hidde? Ik doe het met fineliner, maar dat ziet er een beetje korrelig uit.
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » za feb 21, 2015 2:34 pm

anders and schreef:Waar inkten jullie eigenlijk mee, McDuck Menu en Hidde? Ik doe het met fineliner, maar dat ziet er een beetje korrelig uit.

Ik inkt mijn tekeningen altijd met een 'Pentel Pocket Brush Pen' of een 'R. Esterbrook #356' (kroontjespen). Volgens mij gebruikt McDuck Menu ook deze kroontjespen.

In het topic "Tekenlessen" kun je meer lezen over inkten. :)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor McDuck Menu » za feb 21, 2015 2:37 pm

Ik gebruik eigenlijk hetzelfde inderdaad
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor anders and » za feb 21, 2015 3:09 pm

Oké top, bedankt!
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Ralph » wo feb 25, 2015 5:36 pm

Heeft iemand een idee hoe ik de achtergrond van deze tekening kan verwijderen (zodat het witte papier niet meer te zien is)? Zelf wilde ik Photoshop hiervoor gebruiken, maar zonder resultaat.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor McDuck Menu » wo feb 25, 2015 6:04 pm

Met de Magic Wand tool kun je dit meestal bereiken. Je selecteert die tool, klikt op de witte achtergrond en drukt op de delete knop op je toetsenbord. Waar het probleem kan liggen is dat je tekening nu op 1 laag staat in Photoshop. Dupliceer je tekeninglaag, gooi de oude weg en plaats een nieuwe lege laag onder je tekening. Nu selecteer je de witte achtergrond met de MAgic Wand, drukt op Delete en weg is hij.

Als dit niet lukt, hier is hij:
Afbeelding
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Ralph » wo feb 25, 2015 6:28 pm

Yes, bedankt! :D
Nog één klein vraagje: hoe maak ik de afbeelding klein genoeg om als avatar te gebruiken? ::?: ::?:
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » wo feb 25, 2015 9:50 pm

Ga naar het menu Afbeelding (Image) en dan Afbeeldingsgrootte (Image Size) in Photoshop. Of gebruik de sneltoets Alt+Ctrl+I. Je kunt in dit venster de waarden van de afbeelding aanpassen. De maximale afmetingen voor een avatar op McDrake zijn 100 x 100 pixels.

Ik heb zelf geen Photoshop, dus ik weet niet zeker of dit werkt. Ik weet wel hoe het moet met PaintShop Pro:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Ralph » wo feb 25, 2015 11:05 pm

Hartstikke bedankt, Hidde! ::mrgreen: Volgende keer zal ik die manier die jij noemde toepassen bij Photoshop. Verwijder jij bij elke tekening die je maakt de achtergrond met je kleurprogramma, of heb je hier een instelling voor op de scanner?
Wat vinden jullie van mijn nieuwe avatar? ::?: Het is de eerste keer dat ik hem zelf heb getekend. Zoals jullie misschien nog wel weten, had ik dit idee al langer in mijn hoofd, maar de vorige keer was ik een stuk minder tevreden met het resultaat. Vergeleken met mijn vorige versie vind ik deze iets beter; ik ben minder uitgeschoten tijdens het inkten en heb een iets betere kwaliteit van de kleuren en lijnen, omdat ik de afbeelding als .PNG-bestand heb opgeslagen en Photoshop heb gebruikt in plaats van MS Paint. Ook klopt zijn snavel nu denk ik iets beter en is de vorm van de ogen (en de pupillen) iets beter 'rond'. Maar natuurlijke is deze tekening ook nog verre van perfect; de pet staat niet mooi op het hoofd en de onderkant van de snavel is aan de rechterkant te krom. Ook kloppen die taartpunten in de pupillen niet helemaal, maar gelukkig is dat iets minder goed zichtbaar op kleiner formaat.
Voor deze tekening heb ik trouwens geen kroontjespen gebruikt, maar een zogenaamde "Pentel". Het is een soort penseel met een heel 'scherpe' punt, die je ook niet in de inkt hoeft te dopen.
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Toon je tekeningen

Berichtdoor Hidde » do feb 26, 2015 12:17 am

Ralph schreef:Wat vinden jullie van mijn nieuwe avatar? ::?:

Ik vind hem erg leuk! Het is voor mij sowieso een pluspunt als je je avatar zelf getekend hebt. :D

Ralph schreef:Vergeleken met mijn vorige versie vind ik deze iets beter; ik ben minder uitgeschoten tijdens het inkten en heb een iets betere kwaliteit van de kleuren en lijnen, omdat ik de afbeelding als .PNG-bestand heb opgeslagen en Photoshop heb gebruikt in plaats van MS Paint.

Het inktwerk ziet er erg goed uit! :) Het is duidelijk verbetert. De kleuren vind ik wel wat aan de felle kant, vooral zijn ogen.

Ralph schreef:Ook klopt zijn snavel nu denk ik iets beter en is de vorm van de ogen (en de pupillen) iets beter 'rond'.

Ik houd zelf meer van wat smallere pupillen (en misschien ook wel ogen). Ook staan de ogen rechter op het hoofd. Ik vind persoonlijk de ogen mooier in je oude versie.

Ralph schreef:Maar natuurlijke is deze tekening ook nog verre van perfect; de pet staat niet mooi op het hoofd en de onderkant van de snavel is aan de rechterkant te krom. Ook kloppen die taartpunten in de pupillen niet helemaal, maar gelukkig is dat iets minder goed zichtbaar op kleiner formaat.

De pet is duidelijk beter getekend in je oude versie. De snavel en bakkebaarden vind ik wel beter getekend in je nieuwe versie. :)

Ralph schreef:Voor deze tekening heb ik trouwens geen kroontjespen gebruikt, maar een zogenaamde "Pentel". Het is een soort penseel met een heel 'scherpe' punt, die je ook niet in de inkt hoeft te dopen.

Welke Pentel heb je? Ik gebruik zelf de Pentel Pocket brush pen en ik ben hier erg tevreden over.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron