De meest recente stamboom van de Ducks

Berichtdoor Guus Geluk » vr jul 10, 2009 11:41 pm

Het is gewoon uit gemak en niemand zou 'oudoom' genoemd willen worden, omdat dat ergens beledigend zou klinken.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jul 11, 2009 11:00 am

Wel leuk over "Oom": in het Engels zeggen de neefjes "Unca Donald" en "Unca Scrooge". Terwijl Donald gewoon zegt "Uncle Scrooge". Dat komt door de hoge stemmetjes van de neefjes.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » za jul 11, 2009 3:20 pm

Duckfan van Down Under schreef:Wel leuk over "Oom": in het Engels zeggen de neefjes "Unca Donald" en "Unca Scrooge". Terwijl Donald gewoon zegt "Uncle Scrooge". Dat komt door de hoge stemmetjes van de neefjes.

Is "unca" niet een kooswoordje, vergelijkbaar met "paps"en "mams"?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » ma jul 13, 2009 12:09 am

Duckfan van Down Under schreef:Wel leuk over "Oom": in het Engels zeggen de neefjes "Unca Donald" en "Unca Scrooge". Terwijl Donald gewoon zegt "Uncle Scrooge". Dat komt door de hoge stemmetjes van de neefjes.

Het gebruik van "Unca" ipv "Uncle" is afkomstig uit de strips (al bij Taliaferro!) en niet uit de tekenfilms. Het heeft dus niets te maken met de hoge stemmetjes van de neefjes. (Alsof iemand met een hoge stem de L niet uit kan spreken!)

Ei schreef:Is "unca" niet een kooswoordje, vergelijkbaar met "paps"en "mams"?

Gaat Ei ervan uit dat "papa" en "mama" géén koosnaampjes zijn? Dat is een misvatting. De formele aanspreekvormen zijn "vader" en "moeder".

Het verschil in uitspraak tussen "Uncle" en "Unca" is niet zo vreselijk groot. "Unca" is zeker minder formeel dan "Uncle", maar is het een koosnaampje? Het geeft in de eerste plaats uitdrukking aan het feit dat de neefjes weinig ontzag voor Donald hebben. Donalds relatie met zijn eigen oom is formeler, afstandelijker. De neefjes hebben dan weer een hechtere band met Dagobert.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jul 13, 2009 9:24 am

Als de neefjes beiden 'Unca' noemen, kan het dan niet zijn dat dit gewoon meer door de huidige jeugd gebruikt wordt?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jul 13, 2009 10:52 am

Huidige? Volgens Michiel wordt het al 60 jaar gebruikt. Maar het zou wel waar zijn. Zouden de neefjes, zo rond 1962, ook Uncle tegen Donald gaan zeggen?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » ma jul 13, 2009 3:54 pm

Duckfan van Down Under schreef:Zouden de neefjes, zo rond 1962, ook Uncle tegen Donald gaan zeggen?

Nee (januari 1962), nee (december 1962) en nee (september 1966).

Maar dat bedoel jij natuurlijk niet. Jij doet lekker alsof je de geboortedatum van de neefjes kunt vaststellen en alsof de personages ouder worden, net zoals die malle Don Rosa. Maar Duckfan, als je in andere topics beweert dat je zo'n hekel hebt aan Don Rosa, waarom doe je dan toch mee aan zijn rare spelletje?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di jul 14, 2009 1:51 pm

Waarom geef je de schuld aan mij? Dat Barks-personage uit 1948 is dit topic begonnen. Trouwens, ik mag z'n (Rosa's) ideeen wel. Alleen andere ideeen, die slaan weer nergens op. Zoals toen hij Barks blijkbaar 'an evil genius' noemde. Maar tegenwoordig zijn we erachter dat de echte evil geniussen de redacties en uitgeverijen zijn. Of dat Dagobert zou sterven. Want laat ik daar zelf iets op bedacht hebben dat relevant is bij dit topic: richting zijn 100e verjaardag vraagt Dagobert of Willie Wortel iets voor hem wil doen:
-een tijdmachine voor hem klaar maken, voor zo rond de eeuwwisseling
-een verjoningsspuitbus uitvinden
- en (dit gaat hard aankomen) zeggen dat Dagobert Duck is overleden bij een ongeval
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » di jul 14, 2009 6:55 pm

Duckfan van Down Under schreef:Waarom geef je de schuld aan mij?

Ik geef jou nergens "de schuld" van. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat anderen jouw gedachtenkronkels moeten kunnen volgen om te begrijpen waar je het over hebt. Wanneer je over 1962 begint, denk ik in de eerste plaats aan de stripverhalen uit die tijd, niet aan het fictieve 1962 waarin de neefjes ouder zijn geworden, want dat bestaat alleen binnen de grenzen van Rosa's rare spelletje.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di dec 08, 2009 10:05 pm

Al lang geleden, na het einde van deze discussie, hab ik mijn blik op de Duck-tijd veranderd. De Ducks leven gewoon in "het heden". Ik zal nooit een jaartal noemen, alleen hint ik dat Barl Carks' voorouders allemaal 30 jaar ouder zijn. Dus als je er een weet...
Ook heb ik Dagoberts levensverhaal veranderd. Hij is geboren in 1867, dat is een feit, en aangezien ik niet de tijd heb om een eigen levensverhaal te ontwikkelen houd ik me aan Rosa's. Maar Barks-dingen die hij heeft genegeerd, daar ga ik verder op in. Zoals Rosa, die geeft Dagobert veel meer bakkebaarden. Ik, hem imiterend als een kleine jongen, deed er nog een schepje bovenop. Nu zit ik op precies genoeg bakkebaarden om Barks' tekeningen na te doen, maar loopt de tijdlijn na 1967 gewoon verder.
"70 jaar geleden", zei Dagobert in 1949, deed hij iets in Afrika. Hij is daar misschien niet geweest in 1879, maar ik zeg wel dat Dagobert weinig bakkebaarden genoeg had om op Donald te lijken. En wat gebeurt er na 1967? Duckstad raakt in een depressie, tot aan 1986. In mijn idee spelen de Rosa-verhalen zich niet af in de jaren 50, maar gewoon in de jaren 90.

Kom nou niet aanzetten met "Die leeftijden zijn dan toch veel te hoog!". Dat weet ik, maar ben blij dat ik een eigen idee heb. Ik heb zelfs een beetje verhaal kunnen toevoegen aan OMA Ducks' levensverhaal.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Guus Geluk » zo jan 03, 2010 2:57 pm

Ieders mening kan daar anders in zijn. Het is maar net welke tekenaar je het meest boeit. Don Rosa vind ik nog steeds de beste tekenaar omdat hij toch duidelijkere tijdlijnen weergeeft en niet zoals Barks er een vaag verhaal van maakt. Daarom vind ik het ook zo vreemd waarom iedereen zo pro Barks is. Hij heeft toch duidelijk een minder goed verhaal.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Guus Geluk » zo jan 03, 2010 2:58 pm

Maar laten we nou gewoon weer on topic gaan!
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Rubberduck » ma jan 04, 2010 4:23 am

Guus Geluk schreef:Ieders mening kan daar anders in zijn. Het is maar net welke tekenaar je het meest boeit. Don Rosa vind ik nog steeds de beste tekenaar omdat hij toch duidelijkere tijdlijnen weergeeft en niet zoals Barks er een vaag verhaal van maakt. Daarom vind ik het ook zo vreemd waarom iedereen zo pro Barks is. Hij heeft toch duidelijk een minder goed verhaal.

Er is geen vergelijking. Rosa probeert inderdaad één groot verhaal over de Duck-familie te maken. Barks was daar niet mee bezig. Geen enkele andere schrijver/tekenaar, trouwens. Er zijn fans die het fijn vinden dat Rosa alles zo netjes en overzichtelijk presenteert. Ik zelf vind het koud en fantasieloos, om andermans' creaties (die van Barks) te reduceren tot een rijtje feitjes en getalletjes.

Wat is er 'vaag' bij Barks? Donald heeft drie neefjes die bij hem inwonen. Hij heeft een rijke oom. Hij heeft een knipperlicht-relatie met Katrien, waar zijn opschepperige neef telkens tussendoor loopt. Hij leeft in Duckstad. Wat meer moet je weten? Hoe de neef van de schoonzoon van de aangetrouwde tante van zijn opa's broer heet, is echt niet interessant om te weten als je midden in een avontuur zoals 'The Golden Helmet' of 'Christmas for Shacktown' zit.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Guus Geluk » ma jan 04, 2010 7:55 pm

Het is toch juist leuk om te zien hoe de familiebanden eruit zien. Dat levert juist weer grappige situaties op. Mijn mening is dat Barks de basis heeft gelegd voor Donald duck. En Rosa heeft het uitgebreid. Niet op '''de Barks manier'' welteverstaan. Maar wel op een manier zodat het leuk en boeiend blijft om te lezen. Maar dat is wel mijn eigen mening daarover. Jullie hoeven het er daar niet mee eens te zijn.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Vorige

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron