Disney Quiz

Berichtdoor Rockerduck » vr mei 08, 2009 1:41 am

Michiel P schreef:1. Behalve de reeds genoemde eerste drie bladzijden zit er in Hoofdstuk 12 van het Levensverhaal nóg een verwijzing naar "Citizen Kane". Welke?

Ik weet welke, maar het zou zonde zijn om de clue van de film te verraden, niet? (Vond ik nogal een afknapper, trouwens.)

Michiel P schreef:2. Er zijn nog minstens vier andere verhalen waarin Don Rosa naar "Citizen Kane" verwijst. Welke verhalen zijn dat en waaruit bestaan de verwijzingen?

Ik ken er eentje, in 'His Majesty McDuck' ('Zijne majesteit Dagobert'): de scène waarin Dagobert en zijn neven bij het Cornelis Prul Genootschap de dagboeken van Prul inkijken. Niet alleen de inhoud, maar ook de mis-en-scène (hoe het beeld opgebouwd is) komt bijna letterlijk overeen met een dergelijke scène in Citizen Kane.

Michiel P schreef:3. Eén van Dagoberts trofeeën is niet afkomstig uit een verhaal van Carl Barks, maar uit een beroemde film.
a. Welke trofee?
b. Uit welke film?
c. In welke verhalen van Don Rosa komt deze trofee voor?

Het gouden adelaar-beeld uit The Maltese Falcon. Die komt voor in het tempeliers-verhaal.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr mei 08, 2009 4:25 pm

Ik heb de film niet gezien, maar ik gebruik Wikipedia (Engels).

Lo$ 1.
Lo$ 8.
Last Sled to Dawson.

Ik kan het mis hebben.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr mei 08, 2009 4:26 pm

Dat waren mijn antwoorden voor Michiel P's vraag 2.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » vr mei 08, 2009 6:03 pm

Vraag 1.

Rockerduck schreef:Ik weet welke, maar het zou zonde zijn om de clue van de film te verraden, niet? (Vond ik nogal een afknapper, trouwens.)

- De clou van "Citizen Kane" is zo algemeen bekend, dat bijna niemand er nog door kan worden verrast.
- Wat vond je een afknapper? De clou van de film of dat iemand hem al verklapt had?

- Ik kende de clou helaas al van te voren. Ik kan dus niet zeggen welke impact de clou op mij zou hebben gehad. Ik kan me überhaupt niet herinneren dat de film veel indruk op me heeft gemaakt. Het is typisch zo'n film waarvan andere mensen je moeten uitleggen wat er nou precies zo geweldig aan is. Daar komt nog bij dat ik ongeveer 18 was toen ik hem zag, zonder ondertiteling, en dat ik dus a) niet voldoende van het Engels verstond en b) ook op emotioneel niveau niet veel van het verhaal kan hebben begrepen.

- Ik denk dat het mogelijk is om de vraag te beantwoorden zonder de clou van de film weg te geven. Het gaat om een voorwerp uit de film. Geef je de clou weg als je zegt om welk voorwerp het gaat? Ik vind van niet.
- Bovendien is een verklaring à la "Lincoln was zijn limousine" (subtiel woordgrapje) helemaal niet de echte clou van de film. Wat heb je nou aan die informatie? Dan weet je toch nóg niks? Het zegt niets over de inhoud van de film.
- Vertel alsjeblieft niets over Keyser Sose, Tyler Durden of de moeder van Norman Bates. Probeer wat je weet over "The Crying Game" zo hard mogelijk te vergeten.

De eerste vraag is hiermee dus nog niet beantwoord.

Vraag 2.

Michiel P schreef:Er zijn nog minstens vier andere verhalen waarin Don Rosa naar "Citizen Kane" verwijst. Welke verhalen zijn dat en waaruit bestaan de verwijzingen?

Ik heb me vergist en Hoofdstuk 12 opnieuw meegerekend. Er zijn dus nog (minstens) drie andere verhalen waarin Don Rosa naar "Citizen Kane" verwijst.

Rockerduck schreef:Ik ken er eentje, in 'His Majesty McDuck' ('Zijne majesteit Dagobert'): de scène waarin Dagobert en zijn neven bij het Cornelis Prul Genootschap de dagboeken van Prul inkijken. Niet alleen de inhoud, maar ook de mis-en-scène (hoe het beeld opgebouwd is) komt bijna letterlijk overeen met een dergelijke scène in Citizen Kane.

Correct! Mijns inziens is dit uitgerekend de moeilijkste van de drie, maar dat kan aan mij liggen.

Duckfan van Down Under schreef:Ik heb de film niet gezien, maar ik gebruik Wikipedia (Engels).

Het is me een raadsel hoe je aan je antwoorden gekomen bent. Ik heb even gezocht op de Engelse Wikipedia, maar daar staat niks over "Citizen Kane" bij de verhalen die je noemt. Wel staat er een hoop onzin. Hoezo is de Bloedhond van de Ploertenaars een "phantom wolf"?

Duckfan van Down Under schreef:Lo$ 1. Lo$ 8. Last Sled to Dawson. Ik kan het mis hebben.

Ik kan je antwoord alleen goed rekenen als je kunt aantonen welke elementen uit die verhalen naar "Citizen Kane" verwijzen. Bij mijn weten is in ieder geval één van die titels correct. Ik zeg lekker niet welke.

Vraag 3.

Rockerduck schreef:Het gouden adelaar-beeld uit The Maltese Falcon. Die komt voor in het tempeliers-verhaal.

Dat klopt, maar het is géén adelaar! (Hint: de film heet The Maltese Falcon.) Deze trofee komt ook voor in een ander verhaal van Don Rosa. Bonuspunten als je kunt uitleggen waarom deze trofee uitgerekend in het Tempeliersverhaal wel een plaatsje verdiend heeft.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » za mei 09, 2009 2:09 am

Michiel P schreef:- De clou van "Citizen Kane" is zo algemeen bekend, dat bijna niemand er nog door kan worden verrast.
- Wat vond je een afknapper? De clou van de film of dat iemand hem al verklapt had?

Misschien is het algemeen bekend onder filmkenner -en liefhebbers, maar bij het 'gewone publiek'? Ik denk het niet. Overigens had ik het over de clou van de film. Lopen ze de hele film te zoeken naar wat "Rosebud" betekent, is het uiteindelijk zoiets lulligs. Ja, ik weet wel waar het voor stáát, maar dan nog... Ook een beetje te sentimenteel. De film komt 16 mei op televisie, op NL 2.

Michiel P schreef:- Ik denk dat het mogelijk is om de vraag te beantwoorden zonder de clou van de film weg te geven. Het gaat om een voorwerp uit de film. Geef je de clou weg als je zegt om welk voorwerp het gaat? Ik vind van niet.

In eerste instantie niet. Maar nu ik verklapt heb dat het gáát over de clou...

Michiel P schreef:- Vertel alsjeblieft niets over Keyser Sose, Tyler Durden of de moeder van Norman Bates. Probeer wat je weet over "The Crying Game" zo hard mogelijk te vergeten.

:lol: Zo heeft een docent eens de clou verklapt van een oude film uit 1954 ofzo, tijdens een college, omdat-ie dacht dat iedereen zo'n oude film toch wel gezien zou hebben. Aan de andere kant kun je er in de filmwetenschap geen rekening mee gaan houden dat je de clou niet mag verraden. :P

Michiel P schreef:Dat klopt, maar het is géén adelaar! (Hint: de film heet The Maltese Falcon.)

Eh... ja... het was al heel laat, hè. Of vroeg. Wat je wilt. Een valk dus. De andere twee vragen zou ik niet weten.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 28, 2009 2:20 pm

1. In welk jaar verscheen Pippo voor het eerst in het blad?
2. Wie was eerder in het blad; Pippo of z´n beste vriend?
3. Wie was er eerder; Pippo of z´n beste vriend?
4. Heeft Goofy een familielid die gebaseerd is op iemand, die voor een klein deel gebaseerd is op een verhaal van Carl Barks?
5. Heeft Don Rosa ooit naar 9/11 in een verhaal geknipoogd?
6. Kan hij in de toekomst kijken?
7. Is Carl Barks een soort wetenschappelijk genie?
8. Is Pippo Pipo?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 28, 2009 2:57 pm

Michiel P schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Lo$ 1. Lo$ 8. Last Sled to Dawson. Ik kan het mis hebben.

Ik kan je antwoord alleen goed rekenen als je kunt aantonen welke elementen uit die verhalen naar "Citizen Kane" verwijzen. Bij mijn weten is in ieder geval één van die titels correct. Ik zeg lekker niet welke.

Lo$1: "The newsreel reveals details of his life- how his childhood was spent in poverty,"
Lo$8: "then changed when the world´s third largest gold mine was discoverd on a propety his mother had inherited" (komt erop neer da het van hem was)
Last Sled: ??????
Wel iets anders, Return to Xanadu; zijn villa heet Xanadu.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » di aug 04, 2009 5:21 pm

Michiel P schreef:Vraag 2. Er zijn nog minstens drie andere verhalen waarin Don Rosa naar "Citizen Kane" verwijst. Welke verhalen zijn dat en waaruit bestaan de verwijzingen?

Duckfan van Down Under schreef:Lo$1: "The newsreel reveals details of his life- how his childhood was spent in poverty,"

Dat is inderdaad een overeenkomst tussen Charles Foster Kane en Dagobert Duck, maar dat betekent nog niet dat Don Rosa daarmee naar "Citizen Kane" verwijst. Dagoberts armoedige jeugd is afgeleid van verschillende Barksverhalen, zoals "The Hound of the Whiskervilles" en "The Golden River", maar komt het duidelijkst naar voren in "The Invisible Intruder", dat Barks niet zelf geschreven heeft.

Duckfan van Down Under schreef:Lo$8: "then changed when the world´s third largest gold mine was discovered on a property his mother had inherited"

Op welke manier is dit een overeenkomst tussen Dagobert en Kane? Dagobert heeft zijn geld verdiend door keihard te ploeteren, terwijl Kane stomtoevallig een fortuin erfde via zijn moeder.

De antwoorden:

- "Last Sled to Dawson"

De doos bonbons op plaatje 27.7 heeft een Rosebud-logo.

- "His Majesty, McDuck"

De bibliotheek-scène is afgeleid van een vergelijkbare scène in "Citizen Kane". (Zie het antwoord van Rockerduck.)

- "The Incredible Shrinking Tightwad"

Op plaatje 2.2 zie je hetzelfde sleetje als op plaatje 11.1 van Hoofdstuk 12 van het Levensverhaal.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di aug 04, 2009 6:52 pm

Wil je ook mijn nieuwste vragen beantwoorden? Behalve 4, die is een beetje onduidelijk. Maar ja, dat ben ik wel eens.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » ma okt 19, 2009 2:23 am

Charles Lightoller:
Michiel P schreef:Het is niet onmogelijk dat Don Rosa van Charles Lightoller gehoord heeft. De man is tenslotte geïnteresseerd in geschiedenis en zal vast het een en ander over de Titanic hebben gelezen, al was het maar voor zijn Levensverhaal. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij het Levensverhaal op Lightoller heeft gebaseerd.

Ga maar na, Dagoberts werkzaamheden als goudzoeker, cowboy en op het vrachtschip met vee zijn allemaal afkomstig uit Barksverhalen. Dat heeft Rosa alvast niet op Lightoller gebaseerd. Uit de overeenkomsten met Lightoller blijkt alleen dat Carl Barks' losse opmerkingen over Dagoberts verleden inhoudelijk geloofwaardig zijn.

Volgens Wikipedia leefde Charles Lightoller van 1874 – 1952. Misschien had Barks al over Lightoller gehoord?
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Lightoller

Quizzen:
Duckfan van Down Under schreef:1. In welk jaar verscheen Pippo voor het eerst in het blad?
2. Wie was eerder in het blad; Pippo of z´n beste vriend?
3. Wie was er eerder; Pippo of z´n beste vriend?
4. Heeft Goofy een familielid die gebaseerd is op iemand, die voor een klein deel gebaseerd is op een verhaal van Carl Barks?
5. Heeft Don Rosa ooit naar 9/11 in een verhaal geknipoogd?
6. Kan hij in de toekomst kijken?
7. Is Carl Barks een soort wetenschappelijk genie?
8. Is Pippo Pipo?

Wie is Pippo? Ei snapt de vragen niet allemaal.

4. Bedoel je het slimme neefje van Goofy, en dat deze op Willie Wortel is gebaseerd? Vast niet, maar Ei wil toch wat wagen.
5. Nee. Er is wel een (ouder) Rosa-verhaal met daarin twee hoge kantoortorens en een vliegtuig dat er omheen vliegt.
6. Of Rosa in de toekomst kan kijken? Nee.
7. Barks zou wat uitvindingen hebben gedaan. Iets met een zuinige benzine-motor. Maar daar deed hij geheimzinnig over. Ook zou hij zijn schildersezel zelf hebben ontworpen. Maar Ei vermoedt dat je doelt op het idee van pingpongballen die een schip doen drijven. Genie is een groot woord, maar Barks had wel wat interessante wetenschappelijke inzichten.

Michiel P schreef:1. Behalve de reeds genoemde eerste drie bladzijden zit er in Hoofdstuk 12 van het Levensverhaal nóg een verwijzing naar "Citizen Kane". Welke?

Iets met "rosebud", of zoiets? Ei kent 'Citizen Kane' niet. Bij Rosa kraamt Dagobert een bepaald woord uit. Is dat de overeenkomst die je zoekt? Of zit dat plaatje in de eerste drie pagina's?
Tja, Ei mag niet spieken. :P

Michiel P schreef:2. Er zijn nog minstens vier andere verhalen waarin Don Rosa naar "Citizen Kane" verwijst. Welke verhalen zijn dat en waaruit bestaan de verwijzingen?

'Last Sled to Dawson'. Weer iets met die "rosebud". Wat het ook moge wezen. Iets met die slee, of zo. Doos chocola voor een geliefde?
Een overkomst is toch, dat de hoofdpersoon van 'Citizen Kane' aan een geliefde uit het verleden denkt? Wat bij Dagobert dan Goldie is?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » ma okt 19, 2009 1:52 pm

Ei schreef:Wie is Pippo? Ei snapt de vragen niet allemaal.

Pippo is de Italiaanse naam van Goofy.

Ei schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Heeft Goofy een familielid die gebaseerd is op iemand, die voor een klein deel gebaseerd is op een verhaal van Carl Barks?

Bedoel je het slimme neefje van Goofy, en dat deze op Willie Wortel is gebaseerd? Vast niet, maar Ei wil toch wat wagen.

DvDU bedoelt waarschijnlijk Arizona Goof, Goofy's neef die gebaseerd is op Indiana Jones. Deze neef heet in het Italiaans Indiana Pipps. Enkele scènes in "Raiders of the Lost Ark" en "Indiana Jones and the Last Crusade" zijn geïnspireerd op booby traps uit "The Seven Cities of Cibola" en "The Prize of Pizarro".

Michiel P schreef:Behalve de reeds genoemde eerste drie bladzijden zit er in Hoofdstuk 12 van het Levensverhaal nóg een verwijzing naar "Citizen Kane". Welke?

Op plaatje 11.1 van Hoofdstuk 12 zie je een of ander sleetje: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... 488&s=date
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » ma okt 19, 2009 2:05 pm

Michiel P schreef:Op plaatje 11.1 van Hoofdstuk 12 zie je een of ander sleetje: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... 488&s=date

Ei ziet nu pas, dat je de antwoorden reeds op 4 augustus hebt gegeven. :O

Maar nu weet Ei nog niet, wat dat Rosebud inhoudt. Wie kan hier antwoord op geven?
Heeft Ei meteen een eigen quizvraag. :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » ma okt 19, 2009 2:30 pm

Ei schreef:Maar nu weet Ei nog niet, wat dat Rosebud inhoudt. Wie kan hier antwoord op geven?

Wanneer Ei daar nieuwsgierig naar is, moet Ei eigenlijk de film maar eens bekijken. ;) "Citizen Kane" gaat over een rijke oude man, die sterft met het woord "rosebud" op zijn lippen. Een verslaggever gaat op onderzoek uit. Hij interviewt verschillende vrienden en bekenden van Kane, om erachter te komen wat dat "rosebud" eigenlijk betekende - en wie Kane eigenlijk wàs. Het leven van Kane wordt voorgesteld als een gigantische legpuzzel en de journalist is op zoek naar het ontbrekende stukje. Gedurende de film wordt de afbeelding geleidelijk zichtbaar...
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma okt 19, 2009 9:05 pm

Michiel P schreef:
Ei schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Heeft Goofy een familielid die gebaseerd is op iemand, die voor een klein deel gebaseerd is op een verhaal van Carl Barks?

Bedoel je het slimme neefje van Goofy, en dat deze op Willie Wortel is gebaseerd? Vast niet, maar Ei wil toch wat wagen.

DvDU bedoelt waarschijnlijk Arizona Goof, Goofy's neef die gebaseerd is op Indiana Jones. Deze neef heet in het Italiaans Indiana Pipps. Enkele scènes in "Raiders of the Lost Ark" en "Indiana Jones and the Last Crusade" zijn geïnspireerd op booby traps uit "The Seven Cities of Cibola" en "The Prize of Pizarro".

Hoe weet jij dat? Helemaal goed!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo sep 29, 2010 5:34 pm

Welk Disney-personage begon zijn carriere als verzamelaar van zeldzame kruiswoordpuzzels?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron